Wat is een goedkoper alternatief voor de 24-105 F/4?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
anne_op_reis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2009 10:58

Door menigeen geprezen als een toplensje, die Canon 24-105 F/4,
maar 1000 euro is me net wat te veel...

Bestaat er een goedkoper alternatief voor een instapper zoals ik?

Gr. anne.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik ben zelf wel tevreden over de canon 28-135 3,5-5,6 IS
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De canon 17-85 of de canon 28-105 zijn alternatieven. Maar wat wil je ermee doen? Denk je dat je met 28mm genoeg groothoek hebt? Verwacht je dezelfde kwaliteit? Hecht je waarde aan IS? Heb je er iet op tegen als het een sigma-, tamron- of tokina-objectief is?
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

de 17-40 L4..

Is ook een L lens en 600 euro.. Wordt door veel prof fotografen evengoed gebruitk... Of is dat nog steeds te veel?

Wat is je richtprijs..
Wat zijn je eisen!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
anne_op_reis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2009 10:58

Goeie vragen. Sorry, ik had specifieker moeten zijn:

De 24-105 is me door veel (forum)gebruikers aangeraden omdat het een lichtgewicht, allround lens is die bovendien fijn is voor op reis. Maar 1000 vind ik te veel.

Mijn eisen zijn een niet al te zware lens, IS is een fijne bijkomstigheid, maar geen must, heb een kleine, maar redelijke vaste hand.

Ik wil in ieder geval een beetje kunnen zoomen, maar ik ben aan het sparen voor een aparte groothoek (zoals een Sigma 10-22 bijvoorbeeld)
Heb geen probleem met merken zoals Sigma/Tamron/Tokina.
Budget rond 500 euro. L lens geen must.

Heb nu onder andere een Sigma 28-300 maar zo'n superzoomer is ook niet alles merk ik na een paar jaar. Die kan dus eventueel in de verkoop... :)
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

Hier nog een tevreden 28-135 gebruiker.
heerlijk objectief als walk around!
Roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2004 22:58
WoonplaatsCOLON Elst

De Canon EF 28-105 F/3.5-4.5 II USM krijgt betere cijfers, is ook iets kleiner en goedkoper.

Kijk anders ook even hier voor ervaringen en hier voor voorbeelden.
[size=75]-- teveel voor een Crumpler MF Loyal Chap --[/size]
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Wat voor camera hebben we het over? crop formaat sensor neem ik aan?
Tamron 17-50 2.8 is een veel gebruikte lens, echter niet zo veel tele bereik.

Sigma 24-70 2.8 is misschien ook een optie.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ikzelf heb de Tamron SP AF 24-135mm F/3.5-5.6 AD Aspherical en heb hier veel plezier van. Hij heeft een fijn bereik en is duidelijk scherper dan de 28-135 van Canon die ik daarvóór had!

De snelheid van de autofocus is wat minder dan de 24-105 van Canon. Als dit geen bezwaar is (je fotografeert bv geen snelle sporten), dan zou dit volgens mij een aardig en betaalbaar alternatief kunnen zijn.

Ik heb hem zelf aangeschaft vanwege de goede gebruikersrecenties op FredMiranda (lees zelf maar 'ns). Hij sluit ook lekker aan op het bereik van mijn 12-24 van Tokina die ik bij reportagewerk altijd standaard op mijn tweede body heb zitten.
Succes met je keuze!
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Optisch gezien is de Tamron 28-75 de beste keus na een L-lens (vind ik dan). Alleen de bouw is iets minder solide, maar alleszins acceptabel. Ik heb jaren de Tamron gehad en ben enkele maanden geleden overgestapt op de Canon 24-105 L, maar als ik eerlijk ben, vraag ik me af of ik er iets mee opgeschoten ben. Het bereik is iets lekkerder, meer tele en 4 mm meer breed. De bouw van de Tamron is echter meer dan acceptabel, kleur en scherpte doen niks onder voor de Canon en de Tamron is zelfs lichtsterker. Wat mij betreft een aanrader. Bij aankoop alleen even goed testen op scherpte, er kan wel eens een wat minder exemplaar tussen zitten.
Lens past ook lekker binnen het budget.
Bij dit alles wel bedenken dat ik een 40D heb, op een full frame wordt het verhaal wel wat anders.
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Zelf heb ik een 28-135 van Canon maar ben niet tevreden over de scherpte.
Ik heb al meerdere tests gelezen van de Tamron 28-75; Deze heeft op APS-C formaat goede recenties gekregen.
Optisch gezien kan deze lens zich meten met de 28-70 L van Canon.
( Volgens photozone )

Misschien dat ik de Canon 28-135 inlever en er een Tamron voor terug koop. :D
Gebruikers-avatar
anne_op_reis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2009 10:58

Bedankt voor jullie reacties.

Heb nu nog een EOS analoog, maar ga binnenkort over op digitaal. Dit zal waarschijnlijk een 450D, maar nog hoogstwaarschijnlijker een 40D worden. Ik twijfel alleen nog of hij niet te zwaar zal zijn..

Dus ja, crop in ieder geval :)
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Je zou met de keuze van een lens moeten kijken welke lenzen je in de toekomst wilt aanschaffen en proberen de filtermaat gelijk te houden. Anders heb je voor elke lens een apart polarisatiefilter nodig.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

zonder meer de 28-75 van Tamron. Een rete scherpe degelijk gebouwde lens die door heel veel fotografen gebruikt wordt. Komt qua scherpte en beeld qualiteit zeker overeen met L glas.
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

Ik zou ook de 17-40 L aanbevelen. Met cropfactor is het een redelijk all-round lens. Bovendien is hij scherp, stil en heel degelijk gebouwd. Tweedehands moet je er zeker een voor 500,- kunnen vinden. Ik heb de mijne voor minder gekocht, en ik ben er erg blij mee. Succes met kiezen, en laat nog even weten wat het geworden is!
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Waarom probeer je de 18-55 IS, het nieuwste model van de kitlens, niet eens? Voor het geld is het een goede lens en wellicht geeft het je speling om te sparen voor een goede lens.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

dommel schreefCOLONWaarom probeer je de 18-55 IS, het nieuwste model van de kitlens, niet eens? Voor het geld is het een goede lens en wellicht geeft het je speling om te sparen voor een goede lens.
Dat zou ik ook doen! Je betaal maar 30 a 40 euro meer voor de kitlens bij je body terwijl het optisch wel een goed objectief is!

Dan kan je je zelf een beetje verdiepen in de reviews etc.. en dan merk je ook of 18-55 genoeg voor je is of je echt meer nodig hebt!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
fotogeniek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 21:33
WoonplaatsCOLON Den Haag

De Tamron 17-50 f/2.8. Had ik hiervoor ook en is een zeer scherp en lichtsterk objectief! Is te koop voor 350 euro
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

De 18-55 IS in combinatie met de 55-250 IS. Voor minder dan 400 euro een mooi bereik met echt waar voor je geld. Het is geen L, maar tot gevorderd zeker te gebruiken.

En mocht je er overheen groeien, dan is het, gezien de vraagprijzen op internet een objectief (de 55-250 dan) waar je een goed te behappen verlies op leidt.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
anne_op_reis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2009 10:58

Hi VF Rood,
Ik kan anders weinig 55-250 objectieven vinden op bijvoorbeeld marktplaats..

Misschien moet ik inderdaad maar voor die set gaan...verkoop voor een 450D + 18-55 IS kit + 55-250 IS ligt nu rond de 750 euro.

ik krijg hier veel adviezen voor bijv. een Tamron 28-75, maar ik ben bang dat dat te weinig zoombereik voor mij zal zijn. Bovendien wil ik nog een losse groothoek aanschaffen.

Heb overigens nog een Canon 28-90 (analoog). Wordt het zoombereik op een cropcamera dan x 1.6 ?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar