Donkere ogen, wat te doen?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Maaike*
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2009 16:21

Wij hebben twee schatten van honden, maar achteraf heb ik één grote fout begaan.... Ik had geen donkere honden moeten nemen. :roll:
Ik loop altijd tegen hetzelfde probleem aan, de ogen zijn nauwelijks nog zichtbaar omdat ze wegvallen in één grote zwarte massa.

Ik fotografeer standaard in RAW zodat ik met contrast en belichting nog veel kan doen, maar ik krijg het zelden echt mooi. Hier een voorbeeld:

(absoluut niet mijn mooiste foto en qua scherpte is deze ook zeker niet fantastisch, maar het gaat me puur even om het "ogenprobleem")

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144799[/img]

Op dit moment heb ik nog geen flitser, zou dat (op kortere afstanden) dé oplossing kunnen zijn of zijn er andere tips die me kunnen helpen hierbij? Of moet ik maar gewoon accepteren dat dit zwarte honden zijn met kleine, donkere oogjes?
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Kan je ze niet blonderen. :lol: :lol:
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Flitsen kan helpen. Een invulflits zal het donker in de honden net wat oplichten. Als je dan ook nog wat onderbelicht op de camera (2/3 of zo) dan wordt de achtergrond ook nog wat donkerder en minder afleidend.

En inderdaad waterstofperoxide kan ook, maar dat is wat meer werk denk ik zo.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
stoney
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2009 22:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Misschien ligt het aan mij, maar is het op deze afstand niet per definitie moeilijk om de kleur ogen te zien? Wat gebeurd er bij een crop of close-up? Zou dan wel graag het resultaat willen zien.

groet,

stoney
50d | macro 100 mm 2.8 | 24-105 f4 L | 50 mm 1.8 II
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Andre Berends schreefCOLON Hier helpt een flits op korte afstand volgens mij het best.
Ja, vinden ze leuk...
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
Maaike*
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2009 16:21

Blonderen heeft niet mijn voorkeur, dan is scheren namelijk interessanter, heb ik ook geen ellende meer met al die haren in huis.

Wanneer ik ze van dichterbij fotografeer heb ik bijna altijd één oog donker (de zonnige kant is dan meestal goed zichtbaar). Maar het probleem met dieren is juist dat je ze niet altijd kunt (en vooral niet wilt) laten poseren, dus om ze continu zo te zetten dat ze met hun volle koppies in de zon staan is niet echt een optie. Ze hebben inderdaad redelijk donkere ogen van zichzelf (inderdaad ook Berners), in mijn album staan enkele foto's waar ze beter op te zien zijn.

Ik vind het zo jammer dat die oogjes zo wegvallen, maar op grotere afstand is het dus gewoon echt lastig als ik jullie reacties zo lees. Dan moet die flitser er dus sowieso maar gaan komen (voor in ieder geval korte afstanden). De honden zijn wat gewend, de oudste gaat op het geluid van de camera vaak al direct zitten poseren :oops: en ik zal ze niet iedere dag in de ogen flitsen. :lol:
Gebruikers-avatar
Mootje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2009 19:00
WoonplaatsCOLON Noord-Limburg

Ik ga dit topic even in de gaten houden voor nog meer tips, wij hebben namelijk een zwarte labrador, en hetzelfde probleem

off-topic:
Maaike* schreefCOLONde oudste gaat op het geluid van de camera vaak al direct zitten poseren
Jaja, herkenbaar, hier blijft hij zitten/liggen/staan tot hij de spiegel hoort klappen, daarna staat hij op en gaat hij weer lekker zijn eigen ding doen! :lol:
Monique.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar