Bewegingsonscherpte er uit halen

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Normaal gesproken gooi ik alles weg wat niet goed is. Ik maak zoveel foto's van m'n dochtertje dat er genoeg over blijft. Maar nu heb ik een foto vanuit een standpunt dat anders is dan al die andere, staat er op de foto ook nog een boekje/figuurtje waar ze nu helemaal gek op is, en doen zich niet zoveel mogelijkheden voor om haar gezicht en het boekje er beide op te krijgen. Daarom zou ik het heel leuk vinden om deze foto te kunnen houden, maar dan moet haar gezichtje wel een stuk scherper worden dan dat 'ie nu is.
Ik ben zelf al aan de slag geweest (ik gebruik CS3 en kan daar redelijk mee overweg), maar ik kreeg er weinig goeds uit.
Is er iemand die de tijd en moeite wil nemen om deze foto te verbeteren? Alles mag blijven zoals het is, maar haar gezichtje moet aangepakt worden.

Bedankt alvast!
Sander.

Dit is de link met de CR2-file:
https://www.yousendit.com/download/Y1Ry ... SlEwTVE9PQ

En dit is de foto op 800x533 pixels:

144516

Laatst gewijzigd door 2 op svdveen, in totaal 21 keer gewijzigd.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

ik ga een poging wagen.

edit.
op vol formaat krijg ik het niet voor elkaar helaas :(
Laatst gewijzigd door 1 op bartkoper, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
dirkvols
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2008 19:59
WoonplaatsCOLON Zuid-Limburg

Als je het goed vindt kijk ik mee, dit fenomeen heb ik dus ook altijd :cry:

Groet,

Dirk 8)
Eos 70D + 550D / lowe pro rugzakje /Canon EF 70-200 mm f/4 L USM / speedlight 430 EX II / Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM en van de rest droom ik nog.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ik denk dat iemand(ikzelf kan dit niet), die het proberen wil, beter af is met de RAWfoto als je die hebt!

Edit: Sorry: had weer niet goed gekeken! :oops: :oops: :oops: :oops:


Jo :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op j.jennekens, in totaal 10 keer gewijzigd.
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

die is downloadbaar jo ;)
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

bartkoper schreefCOLONdie is downloadbaar jo ;)
Ik "wis(t)" het al maar dat ging niet meer! Jij zat me in het vaarwater!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

DxO, standaard portret preset, lens softness +2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144517[/img]
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

USM-gebruiken voor het verkleinen, en dan in een paar stappen verkleinen en tussendoor verscherpen:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144518[/img]

Maar echt helemaal goed krijg je het niet meer ben ik bang, persoonlijk vind ik het zo niet echt natuurlijk ogen.

Ps: Het contrast heb ik ook wat verhoogd met de levels, was dat vergeten erbij te zetten.
RCCstudio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2009 23:28
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

dit is erg lastig, je moet indenken met beweging onscherpte dat er soort van twee fotos over elkaar liggen maar niet gelijk liggen op elkaar, om zo iets te kunnen corrigeren zou je de ene foto weg moeten klonen , dus dat betekend alle lijnen in het gezicht na lopen en een weg klonen, dat is erg veel shop werk. uit eindelijk ben je het gezicht en de rest op nieuw aan het tekenen daar komt het dan een beetje op neer.

zelf heb ik een silhouet foto die bewegings onscherpe had onder handen genomen kwam er wel goed uit maar was de rest van de week zoet.

gr

chris
Je kan dat wel.....
je pakt een ding, klik wat , een papiertje met wat ink wordt getoond , en je krijg de stempel "de vast leg meneer "
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Hopende dat ik:
a- niet enorm ondankbaar lijk
b- niet als te kritisch overkom, en
c- dat ik hiermee niemand afhou van een poging om het ook te proberen
moet ik toch zeggen dat ik beide pogingen niet zal gebruiken.
Ik vind ze niet echt een vooruitgang.... Maar waardeer de poging enorm, echt. Het kost toch tijd en moeite om de poging aan te gaan.

Dus mijn oprechte dank!
Ik hoop dat iemand nog een poging wil wagen.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

Beste Sander,

Volgens mij kun je veel beter proberen de foto opnieuw te maken. Dit zal je minder tijd kosten. Verder is deze foto zo onscherp dat het niet meer te redden valt. Scherp zal het iig. niet meer worden.

Ik ben er overigens niet van overtuigd dat dit bewegingsonscherpte is. Ik weet het absoluut niet zeker, maar ik vind het meer op lijken dat je te dicht bij je onderwerp zat. Ik vermoed dat je het met je 50mm hebt gemaakt, en als dat het gevals is zit je zo te zien dicht tegen of over de min. scherpstelafstand aan. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker!

Groeten,

Laurens
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

@Laurens en Andre: Ook ik denk dat de onscherpte niet weg te werken is. Maar er zijn enkele wizards hier op het forum, dus misschien is er iets te doen om de foto iets meer toonbaar te maken.

@ Andre: En wat betreft de 'vuistregel', die ken ik. De vermenigvuldigingsfactor van 1,6 maal is juist bij cropcamera's met een cropfactor van 1,6. Als je een 5D hebt hoeft je deze vermenigvuldigingsfactor niet te gebruiken, en als je een 1D hebt kun je een vermenigvuldigingsfactor van 1,3 gebruiken.
En stabilisatie scheelt dan weer 1 of 2 stops. Trouwens, de vuistregel is ook dat je -zonder stabilisatie- nooit langer dan 1/60e moet gaan zitten omdat je dan ook op korte brandpuntafstanden toch bewegingsonscherpte krijgt.

@Laurens: Oh ja, ik zat niet binnen de minimale scherpstelafstand.

@Laurens en Andre: En omdat ik veel foto's binnen maak, niet al te hoog wil zitten in de iso ivm mogelijke nabewerking die de ruis erg zou laten toenemen, en ik niet wil flitsen, zijn mijn sluitertijden soms wat lang inderdaad. Daarom gooi ik veel foto's weg en blijft er misschien 1/4e over uiteindelijk. Daarom maak ik er meerdere per keer. Helaas had ik van deze uitvoering er maar eentje. Daarom hoop ik dat iemand 'm meer toonbaar kan maken.

@Chris: Dank voor je uitleg. Ik kan me voorstellen dat bij een silhouetfoto dit kan werken, er is dan een flink contrast tussen de omgeving en het gezicht aanwezig waarop je kunt gaan corrigeren. Hierbij is dat echter niet het geval. Daarom twijfel ik of dat uberhaupt zal werken. Maar het is een idee.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

RCCstudio schreefCOLONdit is erg lastig,
Nee hoor.
Dit is niet lastig, maar gewoon niet mogelijk.

Bij beweging zal je onderwerp verschuiven relatief gezien ten op zichte van de sensor. Dat is dus de definitie van een bewogen foto.
Dus wanneer iets wat bedoeld is voor een enkele receptor op de sensor, en dan wordt weergegeven op bijvoorbeeld 4 receptoren, dan komt dat later niet meer goed in de computer.

Jammer maar helaas, een gevalletje prullenbak. Uithuilen en opnieuw beginnen.

Degene die het 100% op weet te lossen wordt een rijk man. Er is namelijk geen software waarmee je een bewogen foto weer haarfijn scherp kunt krijgen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

kleine poging van mijn kant

Afbeelding

Afbeelding
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Ik begrijp iets niet.
Je maakt een foto van je dochter voor het familiealbum en niet voor een expositie in het rijksmuseum. Nu is er eentje met wat bewegingsonscherpte maar nog wel heel duidelijk herkenbaar als je dochter, wat is dan het probleem?
Maak als je de kans krijgt weer een soortgelijke foto en deze bewaar je mooi in het album. Ik weet zeker dat over 25 jaar als het kind wellicht zelf moeder is en dan deze foto van jou krijgt, de tranen van ontroering in de ogen krijgt en dan sowieso niet scherp ziet. :D
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Jeep schreefCOLONIk weet zeker dat over 25 jaar als het kind wellicht zelf moeder is en dan deze foto van jou krijgt, de tranen van ontroering in de ogen krijgt en dan sowieso niet scherp ziet. :D
hahaha :wink:
Is ook zo hoor. Denk niet dat ik 'm zal weggooien, ga denk ik eerder proberen het moment nog eens over te doen.
Maar heb jij nooit dat je een foto nog iets wilt opkrikken? Dat heb ik bij deze ook, maar het lukte me niet en ik vroeg me af of het iemand anders zou lukken.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
thezeeuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 481
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2005 13:24
CONTACTCOLON

@VanDenBerg: ik ben wel heel benieuwd hoe je dit resultaat bereikt hebt!

Groets,
Marco
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

thezeeuw schreefCOLON@VanDenBerg: ik ben wel heel benieuwd hoe je dit resultaat bereikt hebt!

Groets,
Marco
topaz kan je veel doen, maar ook weer niet alles :wink:
link naar topaz klik klik
maar we gebruiken het meer in de sig wereld :wink:

voorbeeld
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar