Boris & Band in Nijmegen

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

Eigenlijk alleen de 70-200 f4 usm op mn camera gehad. 2e x, vooral gefocussed op kleur en scherpte, nog niet zozeer op compositie. Komt wel als ik de lens onder de knie heb :D

Eerste was in de kerk, met weinig licht. Artiesten stonden dicht op elkaar, moest soms een beetje krap croppen helaas..

1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding (vaste prik ;) maar nu een keer van voren)
4. Afbeelding

Op het podium:
5. Afbeelding
6. Afbeelding Jammer van de monitors, maar net als foto 3 is het ook vaste prik om een happy bassist te laten zien ;)
7. Afbeelding
8. Afbeelding
9. Afbeelding


Iedereen had hartstikke veel plezier, en zeker in de kerk met veel gevoel gespeeld. Ik heb geprobeerd om dat gevoel vast te leggen en volgens mij is dat op sommige punten redelijk goed gelukt want de saxofonist en gitarist staan er niet zo statisch op :P
Helaas heb ik niet alle bandleden kunnen vastleggen, op het waalkade podium (3 meter hoog) stonden ze te ver naar achteren en in de kerk zat de toetsenist achter een gigantische piano en zag ik alleen een paar blonde krullen. Was een mooie kans om het aantal foto's dat ik tot nu toe van boris had (en dat waren er heeeel weinig) omhoog te brengen :lol:
Nu heb ik pas vanaf 23 augustus weer iets bij boris (3 optredens, en tussendoor nog 1 met de saxofonist) dus jullie zijn even van de boris foto's af :lol:
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Ga je niet naar Appelpop of Nederweert live openair?

Ik in ieder geval wel en dan krijg ik Boris ook voor de lens.
Ik los je wel ff af dus ;)

Over de reeks. Ik zie duidelijk vooruit gang in techniek die je gebruikt. De foto's zijn stukken beter dan de 1e reeksjes. Je neemt duidelijk de tips in acht.

Is best een lange reeks dus zal kijken of ik hier even inhuidelijk stuk voor stuk op in kan gaan.

Wat me opvalt is dat de foto's redelijk klein zijn. Misschien volgende keer wat groter formaat?

1: Beetje centrale foto. Ik had hem wat krapper gekaderd of juist landscape gemaakt zodat je meer ruimte krijgt. Emotie heb je wel goed vast gelegd.

2: Ook hier weer erg centraal. De lichte vlakken op de achtergrond breken wel mooi het donkere.

3: Leuk koment en goed gezien. Je kent waarschijnlijk de show al uit je hoofd. Scheeld ook bij opnames, als je weet wat een band of artiest doet op bepaalde nummers.

4: Nice, ik hoe ervan. Had hem, naar mijn smaak dan, krapper gekaderd. Dan leg je nog meer de nadruk op zijn gitaarspel.

5: Nice, toppertje

6:Hier had je duidelijk mooi licht te pakken. in ieder geval stond de lichtkraan flink open. Monitors kan je niet altijd ontwijken, vind het hier niet storend

7: Deze foto had ik uit de reeks gelaten. Foto5 is veel mooier.

8: Nette plaat.

9: Dit moment heb je erg goed gezien. Jammer dat van Boris zo weinig is te zien.

Zo, hopelijk heb je heir wat aan.

Greetz
Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

Grrr hele reactie getypt, valt mn pc uit. Stuur je ook nog even een pbtje.
Krappe platen, op nog geen 2 meter afstand vanaf een stoel met kleinste brandpuntafstand 70mm, was even niet anders. Normaal loop ik dan wel rond, maar omdat het in een kerk was vond ik het niet echt gepast. Van de saxofonist heb ik m sowieso geplaatst vanwege de concentratie. Buiten draagt hij altijd een zonnebril en is dat niet te zien..
Maar het zijn zeker aandachtspuntjes voor de volgende keer. Ben overigens blij dat de vooruitgang zichtbaar is.

Over de laatste plaat, heb er een heleboel geschoten, maar ik was vooral blij dat de scherpte was gelukt; ik heb veelal of een bewogen emiel of een bewogen boris. Begin mijn lens in t donker een klein beetje door te krijgen maar dat de rookmachine vol open ging was iets teveel in een keer hihi.

Eind augustus heb ik, als alles goed gaat, voor het eerst een shoot vanaf het podium. Hoop dat ik dan wat meer met compositie kan doen.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Even de reactie van Wendy niet gelezen.
Jammer dat je geen exif meert bij je foto's hebt zitten, dat maakt reageren in dit geval wat lastig (omdat je naar technische dingen vraagt. En dan krijg je dus al snel ook opmerkingen over compo en zo

Zover ik kan beoordelen zit het met de scherpte niet zo verkeerd. Dat verwacht ik ook niet van die lens, die is geweldig. Of ie ook zo geweldig is voor bandfotografie valt te bezien. Ik gebruik hem wel (heb ook de F4 versie), maar alleen op buiten podia. Immers is of niet de regels is en blijft dat de maximale sluitertijd 1/brandspuntafstand x 1.6 is: 1/320ste seconde dus in het geval van 200mm. enm dat wordt met F4 al weer een stuk lastiger dan F2.8. (IS helpt wel, maar is niet ideaal)

Dan de plaoties
#1 centraal, mag links gekropt, moment ok
#2 leuk, lichtvlakken rechts en onder maken plaat wat onrustig
#3 Ik zou van een van de twee het hele gezicht willen zien
#4 mooi die blik van de gitarist. plaat erg onrustig
#5 gave compo, hier lijkt scherpte me niet optimaal, die lijkt op schouder te liggen, niet op gezicht.
#6 Moment leuk , uitvoering wat rommelig, veel storende elementen
#7 Gave plaat, zou hem net boven monitor afsnijden
#8 of scherpte goed ligt weet ik niet, vind het wel een lekkere plaat.
#9 #8 spreekt me net iets meer aan omdat ik meer van het gezicht zie.

en nu ook eens wat anders dan die Boris a.u.b. :twisted:

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

Hoe voeg ik exif toe?
Opmerkingen over compositie vind ik absoluut niet erg hoor. Maar ik heb dat tot nu toe altijd gedaan, eerst techniek qua belichting en kleuren, en daarna compositie (zie maar het verschil tussen gitta en boris @ Keti Koti)
Toen ik begon met de 70-200 had ik alleen ruzie met die lens, veel onscherpte, kleuren lelijk, een waas erover. Begin er nu echt lekker mee te werken.
Normaal loop ik wat meer rond (bij andere concerten) maar deze 2 ging niet helaas.
Vandaar dat sommige platen wat druk zijn.

Maar dit is ook relatief, wendy had bijv. gereageerd dat de monitors op nr 6 niet sorend waren bij deze foto. Wat vind je onrustig aan nummer 5?

Overigens is Leon Taihuttu een bassist en geen gitarist :P Zie dat 2 keer terugkomen.

zaterdag ga ik voor de laatste maal naar Boris voor 3 weken. Verder staan er nog op de agenda in augustus en september: Candy Dulfer, Leona, Emiel van der Heide (wel dezelfde saxofonist :P), Golden Earring, Kane, van Velzen, Milow, Miss Montreal, Anny, Eric Vloeimans, Room 11, Wouter Hamel, Sabrina Starke, Valerius..
Afwisseling genoeg? :P
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

tatiiana schreefCOLONHoe voeg ik exif toe?
Die voeg je niet toe die laat je staan ;)
Wat gebruik je nu om het tekstje in de foto's te krijgen? (ik gok dat je exif er daar uit gesloopt wordt)
Maar ik heb dat tot nu toe altijd gedaan, eerst techniek qua belichting en kleuren, en daarna compositie
Ik denk dat je er verstandig aandoet ook compo meteen mee te nemen... Maar zoals wendy ook ergens schreef vooruitgang is er zeker!
Toen ik begon met de 70-200 had ik alleen ruzie met die lens, veel onscherpte, kleuren lelijk, een waas erover. Begin er nu echt lekker mee te werken.
Vind ik raar... je hebt de F4 dus scherpte diepte is niet meteen een probleem en voor de rest is dit denk ik een van de beste objectieven die je kunt krijgen. Misschien zat het hem in de bewegings onscherpte? Heb je trouwens de is of de non-is variant?
Vandaar dat sommige platen wat druk zijn.
Ok is een handicap, maar mag geen reden zijn... dan zorgen dat de belichting of de compo zo is dat de achtergrond niet stoort.
Maar dit is ook relatief, wendy had bijv. gereageerd dat de monitors op nr 6 niet storend waren bij deze foto. Wat vind je onrustig aan nummer 5?

Kijk dee boxen die staan daar en die zie ik.. Ik zie ze (bewust) dus leiden ze af en dus maken ze de plaat onrustig... Nu is dat misschien wat kort door de boxcht want het hoeft niet storend te zijn. Ze zijn niet storend als ze mee doen in de compositie. Als ze de kijker bijvoorbeel het beeld in helpen, of als ze een gevoel van diepte of grootte mee geven. Je werkt hier met tele duswordt je perspectief plat gedrukt en dus kan is er van diepte werking al geen sprake meer. Ik zag daar laatst op een buurforum een schitterend voorbeeld van: twee vliegtuigen op een kilometer afstand, door de tele (hier ik meen 700 mm) leek het net als of ze op elkaars staart stonden.
Overigens is Leon Taihuttu een bassist en geen gitarist :P Zie dat 2 keer terugkomen.
boeiend.... bassist basgitarist gitarist....

zaterdag ga ik voor de laatste maal naar Boris voor 3 weken. Verder staan er nog op de agenda in augustus en september: Candy Dulfer, Leona, Emiel van der Heide (wel dezelfde saxofonist :P), Golden Earring, Kane, van Velzen, Milow, Miss Montreal, Anny, Eric Vloeimans, Room 11, Wouter Hamel, Sabrina Starke, Valerius..
Afwisseling genoeg? :P
Jups! :D
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

Paint shop pro x2 en x1, gewoon randen toevoegen en tekst toevoegen.

Ik ben iemand die stap voor stap werkt :P Grootste uitdaging is nu op drukke podia toch nog een weg te vinden zodat ik meer aan de compositie kan werken. Moet wat assertiever worden, durf soms niet echt rond te lopen uit angst te storen, komt nog wel ;)

Mijn objectief komt uit amerika, was eerst bang een slecht exemplaar te hebben. Blijkt onhandigheid te zijn geweest. Overigens niet alleen van bewegende objecten hoor, ook van stilstaande dingen. Kwestie van handigheid erin krijgen, nu is deze niet meer van mijn body af te krijgen, zowel binnen als buiten. Deze maand heb ik 2 body's de 1d en de 350d. Mijn tele zet ik op de 1d, en mijn 50mm op de 350, geen gewissel, heerlijk. Dat zijn de 2 lenzen die ik het meest gebruik.

Ik snap wat je onrustig vind aan nummer 6, die boxen. Maar nummer 5 vond je onsrustig, en ik vroeg me af wat daar dan mee was ;) Want mijn inziens zijn er geen storende objecten, wellicht wat krap gecropt (bassist stond links onderin de hoek)
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

#5 vond ik ok geloof ik? toch?
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Cassandra
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 20:48

gelijk.. scheef gekeken. Mijn excuses. Heb je ervan als je ff snel op je werk reageert..
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

tatiiana schreefCOLONArtiesten stonden dicht op elkaar, moest soms een beetje krap croppen helaas..
Of juist niet, meerdere personen inclusief 'omgeving' op de foto zetten...
Want om eerlijk te zijn was dat wat me 't eerste wat aan de serie opviel: er zit weinig variatie in v.w.b. uitsnede, het zijn redelijk 'brave' individuele foto's geworden, maar een sfeerplaatje / overzicht ontbreekt er. En als je een verslag van een optreden wilt doen, hoort dat er eigenlijk toch ook wel een beetje bij...

#1: Je hebt een ingetogen, en volgens mij typisch Boris-moment vast wete te leggen, maar toch doet de foto me op de een of andere manier niet zo veel.
#2: Weinig op aan te merken, juiste moment, goed in beeld gebracht.
#3: Goed moment van interactie, technisch goed in beeld gebracht. Sterkste foto van je serie.
#4: Dit is voor mij een foto die te strak in gekaderd. is. Juist met dit soort foto's kun je, wanneer een stuk ruimer ingekaderd, sfeer van een optreden weergeven.
#5: Gewoon netjes.
#6: Moment is leuk, en ik neem aan dat je daar voornamelijk op gefocust hebt. Maar met een beetje naar links bewegen had je 't spotje helemaal achter z'n hoofd gekregen. Dit soort lichte vlekken naast 't hoofd vind ik nl. ronduit storend, zeker om dat ze heel gemakkelijk te voorkomen zijn. (oefening baart kunst, bij mij gaat 't ook nog steeds wel eens mis hoor...). Verder heb ik wat moetite met de lichte witte vlekken links. Monitorspeakers op de voorgrond vind ik niet storend, maar juist wat diepte aan de foto geven. Een foto met wat tegenstellingen...
#7: Ondanks 't actie-gehalte van deze foto is de andere foto van de gitarist veel beter.
#8: Plaatje met sfeer! Behoort ook tot de betere van je reeks.
#9: Het bekende doorkijkje! Maar ook deze vind ik niet bijster sterk, je standpunt is net wat te laag om beide gezichten er goed op te krijgen.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar