Article 37 @ Popei

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Afgelopen zaterdag weer even bij Popei langs geweest. 2 pop/rock bandjes op het menu: Article 37 en Jack's Dignity.
Dit keer een beginnende lichtman, dat was niet al te veel en al te best licht, man. Maar goed de 50mm F1.4 er op en er voor gegaan, ook een leuke uitdaging toch?
Behalve het licht was ook de eerste band (Article 37) niet al te spectaculair qua momenten. Ik post deze serie dan ook vooral om jullie gedachten over de ZW omzetting te horen. Het tweede bandje van de avond (Jack's Dignity) had beter licht, wellicht dat ik daar nog wat van laat zien in een update (in kleur)

Marc

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 3 op mmk, in totaal 25 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Composities zijn netjes, en zoals je zelf al toegeeft zijn de momenten niet top. Wanneer die momenten er ook niet zijn, kun je daar niets aan doen.

Dan de zwart-wit omzetting. Van mij mag het wat harder, pittiger. Ik mis vooral wat wit, je zou dit op verschillende manier kunnen aanpakken, waarbij ik denk dat via de curven je de meeste controle geeft.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

En dan te bedenken dat ik ze eerst harder had ;)

Ik wacht nog even wat meer reacties af, dank Geert.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

verder niemand iets te melden :shock: :(
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

1: Cool!
2: Op zich leuk moment, maar nét niet spannend. Ik had 'm meer closeup genomen. ;)
3: Leuk, maar niet spannend.
4: Beste moment met expressie in je serie.
5: Weet niet of het mogelijk was, maar als je iets meer naar rechts was gaan staan dan had je de spot achter de man zijn hoofd gehad en was het minder storend.

Zoals al gezegd denk ik dat de serie anders kijkt als het z/w wat harder is. Als je dat in het begint zo bewerkt had, waarom heb je het dan minder gemaakt? Probeer je eigen idee te volgen en niet te massa na te lopen (dat alles clean moet zijn) ;)

Dus, laat die rauwe shizzle zien!
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Thanx Spike,

Ik kan me goed in je opmerkingen vinden.
Inmiddels ben ik me wat bewuster van hoe licht werkt op het podium (heeft Wendy a.k.a. Funnie me laatst een lesje in gegeven). een plaat als #5 hoop ik te voorkomen in de toekomst.
Waarom ik ze minder rauw heb gemaakt? Omdat dit nu juist mijn smaak is :roll: of omdat ik er wel heel hard van schrok :shock:?. Ik vind van die vrezelijk lichte gezichten trouwens niet mooi, zeker niet als er andere onderdelen zijn die ook al zo licht zijn. Maar goed, op dat gebied heb ik nog wat te leren. Ga ik me zeker wat vaker op richten de komende tijd.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLONDit keer een beginnende lichtman, dat was niet al te veel en al te best licht, man. Maar goed de 50mm F1.4 er op en er voor gegaan, ook een leuke uitdaging toch?
Dat houdt 't juist leuk toch? Een volle bak licht en op de automatische piloot de ene geslaagde foto na de andere is toch ook niks aan?

Ik ken de situatie @ PopEi, en zie direct het gebrek aan licht er in terug.
Desalniettemin een niet onaardige reeks (komt misschien niet erg vleiend over, maar je hebt gewoon betere series laten zien...).

Over foto's 1 t/m 3 heb ik eigenlijk 't zelfde te zeggen: alle onnodige elementen op de achtergrond (19" racks met apparatuur, microfoons, spots) "wegschoppen" zodat de persoon tegen een egaal zwarte achtergrond staat, en de foto's nog abstracter maken.

Foto 4 vind ik echt minder, door 1) de spots en 2) de gitaar waarvan nu maar een heel klein beetje in beeld is. Voor echte dieptewerking met scherpte/onscherpte had ik die graag wat meer (en dat hoeft echt niet volledig te zijn) in beeld gezien.

Foto 5: Lampje wegschoppen en zelfde commentaar als 1 t/m 3?

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Thanx.

Zeer grotendeels eens.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Het zijn allemaal brave plaatjes. Dit laat natuurlijk meer over de artiest zien, dan over de fotograaf. Maar dat laat niet af dat de fotograaf indien mogelijk de compositie eens wat spannender mag proberen te maken. Niet allemaal, zo nu en dan. Dat geeft meer variatie in de serie.
Een kwestie van oefenen en veel doen.

De omzetting naar zwartwit is te vlak. Zoals eerder gezegd, wit in plaats van grijs. Ik weet niet hoe je het doet, maar probeer dat eens te verkrijgen via de optie channel mixer (photoshop)

Een ander ding is de scherpte, die zie ik nergens. Ik kan me niet voorstellen dat dit aan de fotograaf ligt, maar eerder aan de manier van bewerking. Ik bedoel dan de verkleining van de foto´s.
Probeer na verkleinen de foto´s eens te verscherpen. Dat is namelijk vrijwel altijd nodig.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Nando,

Allereerst dank voor je reactie...
Je schrijft her en der dat het niet perse aan de fotograaf ligt... Dat ben ik niet perse met je eens: ik maak de foto's, ik zet ze om en ik bepaal of zie hier komen te staan. Bij deze serie ben ik, nu ik er na een maand nog eens na kijk, het helemaal met de verschillende opmerkingen eens. Het is gewoon een prima serie om de band blij te maken, maar fotografisch rammelt ie. Eigenlijk zou je gewoon niet na een week moeten willen plaatsen. Anderzijds, als je zo gaat denken plaats je helemaal geen kont meer, dan is er op elke plaat wel iets aan te merken.

Ik hoop dat je inmiddels gezien hebt dat ik in de wat recentere series wat enthousiaster de schuiven heb los getrokken.
Ter uwer info: ik gebruik in principe LR voor mijn bewerkingen (en ga pas naar PS als het m.i. echt nodig is, lees als er een echt hinderlijke microfoon weg gepoetst moet worden). Voor ZW omzettingen, gebruik ik altijd de kanaal mixer, ook hier. En wat betreft de scherpte.... ik ben gewoon niet kritisch genoeg geweest en had het "kill the darlings" principe moeten toepassen. Helaas heb ik een grondige hekel aan één foto topics :shock:. en als ik dat echt ga doen blijft er dus echt niets over... dus dan maar de darlings :oops: en er iets van leren (en dat was hier: echt die schuiven open trekken).

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar