De juiste instelling [Weer zo'n ellelang verhaal van Jeroen]

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is natuurlijk dat welke camera dan ook in geoefende handen ook nog mooie foto's oplevert. Het gaat immers om de fotograaf die de knopjes bediend. Misschien dat niet alles met een eenvoudige camera kan, maar het is geen excuus om niet met goede foto's terug te komen.

Maar als je het woord instelling eens uit je hoofd haalt en in de camera stopt?
Misschien denk je nu "Ho, wacht even. Die was iets te moeilijk voor me"
Komt ie nog een keer.
Maar als je het woord instelling eens uit je hoofd haalt en in de camera stopt?

De laatste tijd zie ik topics verschijnen met de vraag wat nu de beste instelling voor een bepaalde situatie is.
Natuurlijk niets mis met de vragen, we zijn een forum wat redelijk laagdrempellig is en we willen ook zeker de ruimte blijven bieden voor dat soort vragen. 99 van de 100 hebben hem al wel eens gesteld of stiekem meegelezen. En die ene die het dan allemaal al wist.... tja, die vind je hier niet.

De juiste instellingen zijn op zich niet zo moeilijk te bepalen, als je van tevoren ongeveer weet wat je wilt gaan maken (het plaatje in je hoofd) en als je weet wat je met je camera kunt.(heb ik al eens een klein stukje over gemaakt.)

Alleen is er nooit een standaard antwoord op. Ik doe redelijk wat aan sport (fotograferen dan, verders ben ik een aardig luie donder).
Met name voetbal is één van de dingen die ik het meeste fotografeer. Maar wat is daarvoor de juiste instelling? Nou, een sluitertijd van 1/1000 en een diafragma van f/2.8 en ISO 100 of zo is de juiste instelling.
Maar weet je dat ik dat maar 4 keer per jaar heb? En zo'n 50 keer niet?
Nee? Dacht ik al. Ga ik je uitleggen.

Hoewel het voetbalspel redelijk iedere keer hetzelfde is, namelijk een 90 minuten heen en weer rennen van meestal mannen achter, is er iets wat iedere keer anders is.
En dat is namelijk het licht. Ik fotografeer voetbal overdag en ik fotografeer voetbal in de avonduren. Da's dus licht en donker. En qua instellingen is dat een verschil tussen dag en nacht. Echt waar.
Waar je overdag met lage ISO en hoge sluitertijden kunt werken is het in de avonduren vaak andersom. En dan ligt het er ook nog aan of je in een goed verlicht stadion fotografeert of bij een derderangs veldje met kaarsjes ernaast.

Kortom, de enige tip die je in het geval van voetbal mee kan krijgen is het gebruik van sluitertijden die zo hoog mogelijk liggen dat ze toch een kwalitatief goede foto opleveren.
Dit is natuurlijk een conclusie die je zelf ook kan trekken.

Hoe ga je dan te werk als je ergens aankomt?
Ik kijk in de avond bij een voetbalwedstrijd meestal eerst naar boven. Als het hard regent, dan trek ik mijn poncho aan en als het droog is niet.
Tot zover de omgeving. Inmiddels heb je namelijk ook al kunnen zien wat voor licht je hebt.
Ik ken mijn camera's. De ene gaat tot ongeveer ISO 2500 en de andere tot 800. Ze kunnen hoger, maar dan wordt de kwaliteit van het beeld echt slechter. Da's beperking 1 waar ik mee moet werken. Beperking 2 is mijn lens. Die heeft een grootste diafragmaopening van f/2.8. Dat gaat is niet groter en zal ook nooit groter worden.
Ik heb wel lenzen die lichtsterker zijn, zoals de 85mm f/1.8, maar daarvan is het brandpunt te klein.

Goed, mijn bovengrens van de ISO ligt dus vast, en mijn diafragma ook.
Het enige wat ik nu dus moet zien te realiseren is de hoogste sluitertijd binnen die waarden.

Hierboven dus een voorbeeld waar ik aan de hand van de omgeving en de beperkingen van mijn spullen goede instellingen weet te maken.

En dat kan jij ook!
Maar Mike, vertel, we willen meer weten.

Als je dus iets voor het eerst moet gaan fotograferen, doe dan een paar dingen als je wat onzeker bent:

a) spiek.
Je hebt het misschien op school al gedaan, toen mocht het niet. Nu is er niets mis mee. Je bent lid van dit forum en geniet dus van je gratis lidmaatschap. Kijk bij andere fotografen welke instellingen zij gebruikt hebben. Desnoods vraag je het. Je zult bijvoorbeeld zien dat bijna niemand hier portretten van de kinderen maakt met een EF 500 f/2.8 L IS USM. Het kan wel, maar de meeste gebruiken een lens die vele malen kleiner is. Voor het geld wat ze dan uitbespaard hebben vergeleken met de 500mm lens, kopen ze een leuke flitsset en gaan ze verschillende keren uit eten.

b) vergaar informatie over wat je nu moet gaan doen.
Je kunt wel foto's moeten gaan maken in een zwembad, of in een paardenbak, of misschien wel bij boer harms boven op de zolder van zijn oude molen. Maar probeer zoveel mogelijk te weten te komen. Vaak is gezond verstand eigenlijk al genoeg. Neem het zwembad.
Met je gewone schoenen mag je waarschijnlijk niet op de vloer van het zwembad komen. Ga je daar dus fotograferen, dan neem je slippers mee. Hé, die had je zelf ook kunnen verzinnen. Of je gaat op je blote voeten, maar in mijn geval schaam ik me voor mijn lange tenen.
Vraag jezelf af wat je nog meer kunt verwachten bij het zwembad. Nu weet ik dat er in ons pierenbadje in het dorp TL's hangen op grote hoogte. Da's leuk om bij te spartelen met je rubberen eendje, maar niet om te fotograferen. Ik weet dus dat ik net als bij het voetbal wil gaan vertrouwen op hoge iso en open diafragma.
Simpel toch.
Zo kun je dus een aantal dingen herleiden van de locatie, als dat er toe doet.
Ga ook na wat je moet fotograferen. Een portretje kan makkelijker met lagere sluitertijden dan een snel voorbijrazend vliegtuig.
Probeer dus ook te kijken naar voorbeeldfoto's wat daar de elementaire dingen zijn. Weinig of veel scherptediepte door een open of geknepen diafragma? Snelle sluitertijden zodat alles bevroren is, of relatief langzame zodat er toch nog wat beweging in zit?
Het kijken naar voorbeeldfoto's helpt je hier bij (weer dat spieken), maar ook het nagaan van wat je onderwerp gaat doen is een hulpmiddel.
Nu ligt de carnaval weer net achter ons, maar ik durf te wedden dat je van tevoren wist dat je bij een optocht netjes op de stoep blijft staan en dat de optocht van links naar rechts (of andersom) zal rijden/lopen.
Natuurlijk doe ik het zelf anders, ik kruip lekker overal tussendoor en heb aan het einde van de rit de complete afstand van de optocht drie keer afgelegd.


c) Oefen.
Alle begin is moeilijk. Ook ik ging op mijn bek toen ik voor het eerst op de schaats stond. Wedden dat ik nu nog onderuit ga als ik mezelf weer op glad ijs begeef?
Ik ben redelijk tevreden over mijn voetbalfoto's (Sjonge, kan die man aan niets anders denken??). Met de middelen die ik heb, redelijk semi-pro, lever ik resultaten die beter zijn dan behoorlijk wat publicaties in kranten. De eerste keer was dit wel anders.
Maar de laatste tijd ben ik bijvoorbeeld bezig met basketbal in een slecht verlichte zaal. Technisch heb ik het wel onder de knie, maar mijn gekozen spelmomenten zijn alles behalve goed. Maar ik kan niet alles in één keer. Ik zal dus gaandeweg moeten groeien in het fotograferen van zo'n spelletje. En jij ook. Ja echt waar. Zelfs Henri Cartier-Bresson (een hele beroemde fotograaf) maakte opnames die mislukten. Alleen kon hij zeggen dat het stijl was.
De aanhouder wint. Blijf posten en blijf fotograferen, je ziet dat je vooruit zal gaan.

Kortom, de volgende keer als je iets voor het eerst moet fotograferen en je twijfelt aan je kwaliteiten, lees dit dan nog eens door en laat dan punten a en b je helpen. Als je het leuk vind, dan kun je met punt c beter worden.
Laatst gewijzigd door 6 op fotojeroen, in totaal 28 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Geweldig!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
G.J. Spijkerboer
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2009 20:54
WoonplaatsCOLON Terwolde
CONTACTCOLON

TOP! :lol:
Eos 400D / 100-400 mm L IS USM / Sigma DC 18-200 mm / Sigma DG 105 mm / Redged RTA 428 / Redged RMC 528
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Prima verhaal :)
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
reginald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 190
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2004 21:04
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Goed verhaal.

Ik ga het niet in mijn hoofd proppen, maar prop het wel in mijn camera. :wink:
Canon EOS XXD / Ixus SX210 IS / Canon glas / Manfrotto 055PROB & 488RC2
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Mooi verhaal! Wil je nog een free spellingscheck?

In de gauwigheid toch al 4 typefouten en 1 grammaticafout tegengekomen :)

Maarrehhhh MAKE IT STICKY!!

Waar is een mod om dit verhaal kleverig te maken???? MOD???

:D :D :D :lol: :wink:
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
wilco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2007 19:24
WoonplaatsCOLON Veluwe

Leuk gedaan en met een goede inhoud :lol:
Canon EOS 400D + BG-E3 / Canon EF-S 18-55 f3.5-5.6 / Canon EF 50 f1.8 / B&W 58 Circ. Pol MRC / Kata 3N1-30 / Manfrotto 055CXPRO3 + 488RC2 / 430EXII
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Kijk daar heeft een beginner als ik wat aan. Plak 'm maar vast :D

GRoel
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

VFRood schreefCOLONMooi verhaal! Wil je nog een free spellingscheck?

In de gauwigheid toch al 4 typefouten en 1 grammaticafout tegengekomen :)
Waar staan ze?
VFRood schreefCOLON Maarrehhhh MAKE IT STICKY!!

Waar is een mod om dit verhaal kleverig te maken???? MOD???

:D :D :D :lol: :wink:
Ik BEN de mod :twisted: , hij is nu sticky
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MaFo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2009 08:41
WoonplaatsCOLON klimmen
CONTACTCOLON

Waarom heb ik een grote glimlach op mijn gezicht na het lezen van dit stuk :?: 8) :lol: :lol:
In memoriam: Konica-Minolta (Sony s....s)
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONMaar als je het woord instelling eens uit je hoofd haalt en in de camera stopt?
Welk gleufje moet dat zijn ?! :roll: 8)
Goed verhaal hoor! Inspirerend.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Modbreak Gumpje: kan dit niet via pb??! Zo maak je een topic wel heel lang en onoverzichtelijk... Regel jij even wat je wilt regelen, dan kan deze bijdrage daarna weg ...


Kijk er maar even naar en haal dit dan weer weg!

modbreak Dejong1racing, tips verwerkt in het stukje.
Bedankt
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
silitek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2008 09:27
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Goed verhaal :wink:
[color=red]Canon EOS[/color] 450D+ [size=75]Ansmann C450 Grip EF-S 18-55mm IS| EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM[/size]
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Goed en Inspirerend verhaal
Bedankt voor de moeite Jeroen


Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Is hier sprake van een Nederlandse SCOTT KELBY? :D

Ga zo door en gij zult boeken gaan schrijven!
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

heel tof stuk. Ik zal er vanaf nu altijd naar verwijzen :)

Maar dit stukje vond ik wel grappig/opmerkelijk:
dejong1racing schreefCOLON [...]Kijk bij andere fotografen welke instellingen zij gebruikt hebben. Desnoods vraag je het[...]
Over die tweede zin ging het hele stuk toch?
Dat is namelijk wat men hier doet: 'het vragen'.


Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, ik bedoel ter plekke
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ter plekke vragen? Ik maak regelmatig mee dat ik ergens ben en dat ik helemaal niemand anders zie :wink: Maar dat is inderdaad niet met de voorbeelden die jij aanhaalt.

Verder een erg goed stukje, nu maar hopen dat het door iedereen gelezen word.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar jij bent dan ook al oud genoeg om alleen op pad te gaan (of was het ervaring :lol: )

Ach, als niet iedereen het leest, hebben we in ieder geval toch iets moois om aan te reffereren
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Het lijkt me, dat dit voldoende is? Dat we niet alle takken van sport langs moeten gaan? Of wil je hier ook alle basisinstelling voor portretten, landschap, urban, architectuur, dieren, etc. bij langs?

Anders moet je nog wat mensen vragen om nog wat dingetjes op te schrijven.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar