Help, kreukels in doek

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
dikkemiel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2007 00:29
CONTACTCOLON

Hallo mensen,

Hier een foto van m'n buurmeisje (zie eerder topic) die ze zelf erg leuk vindt.
Zoals jullie zien is het hier vooral met de achtergrond nogal misgegaan.
Hoe ik dat in de toekomst moet verbeteren, daar over zit ik vol met ideen.
Maar dat is te laat voor deze foto, mijn vraag is dus; kan ik nu nog iets met de kreukels in het doek, vervagen ofzo?
Ik beschik over cs3 maar ben er nog niet erg in thuis.

Alvast bedankt, Rick.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=129519[/img]
Eos 5DmkII, grip, Eos 400D, EF85mm 1.8, Sigma 50mm 1.4hsm, EF28-105mm 3.5-4.5, EF70-210 4.0, Speedlight 430EX
, 2x 540ES, div studiogear.
Kijk ook eens op mijn site:
[url]http://www.rickhonig.nl/[/url]
MGP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 17:58
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Hoi Rick,

Je zou het in principe met de healingbrush kunnen proberen in combinatie met de clonestempel. Daar zijn de meeste kreukels wel mee weg te halen. Met de magic lassotool kun je netjes de kleding selecteren en zo hier netjes de kreukels wegclonen. De healingbrush heeft dan weinig zin omdat de kleuren van het donkere shirt meestal meevloeien en je vieze vlekken krijgt.

Doe het op een nieuwe laag door de originele laag te copieren, je sleept met je muisaanwijzer de foto vanuit je lagenpaneel naar het icoontje naast het prullenbakteken onderaan.

het doek strak maken kan door het op een skelet van vier latten vast te zetten, dan heb je echter geen witte ondergrond maar alleen een achtergrond. Beter is gewoon wat geld in een achtergrondsysteem te inversteren met een rol wit papier.

Groet van Marco
Gebruikers-avatar
Maarten_G
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 23:35
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Je zou de achtergrond kunnen blurren... Daar moet je alleen niet te ver in doorschieten anders word de hele foto onwerkelijk.

De dame uitknippen en op een aparte layer plakken, den kun je experimenteren met de achtergrond zonder dat je de dame mee bewerkt.
Ixus 300HS / EOS 5D Mark II / 7D / Flitsbuisjes / Tokina & Canon Glaswerk / Seatool Onderwaterhuis

http://www.greenpictures.nl
Frodo
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 402
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 11:37
WoonplaatsCOLON Schagen
CONTACTCOLON

Er zijn nogal wat oplossingen,
het doek strijken.. :D
rol papier gebruiken,
model verder van de achtergrond
Of zoals al eerder opgemerkt dama uitsnijden.
Groetjes Ed
Anoniem 4

Gelukkig kun je in Photoshop aan veel foto’s wel iets doen, maar het begint altijd weer met het maken van een goede foto.
In dit geval had je al voor de opname kunnen zien dat het doek op de achtergrond erg gekreukeld was. Strijken was een handige optie geweest. Het model iets verder van de achtergrond en vervolgens scherptediepte bepalen, zou ook al de achtergrond met kreukels minder prominent in beeld gebracht hebben.
Daarnaast nog in het algemeen enkele opmerkingen. Hou bij het maken van de opname aan alle kanten voldoende ruimte om het model. Let erop dat handen en voeten niet worden afgesneden. Als je dat toch mooi vindt, kun je dat altijd nog doen in de nabewerking bij het bepalen van de uitsnede.
Deze simpele uitgangspunten kunnen je in de nabewerking een hele hoop werk besparen. De twee voeten kun je in dit geval niet meer compleet maken.
Aan de achtergrond valt nog wel wat te doen, maar als je het goed wilt doen, kost dat erg veel tijd en ook kennis van Photoshop.
Ik heb even snel wat geknutseld. Dat kan beter, maar dan moet je echt uitgaan van de originele opname en er veel meer tijd aan besteden. Zie hier mijn resultaat. Als je het niet op prijs stelt, zal ik hem weer weg halen.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=129531[/img]

Wat heb ik gedaan. Omdat de achtergrond heel sterk verschilt van het onderwerp kun je eenvoudig gebruik maken van het toverstafje om het model los te weken van de achtergrond. Maak vervolgens een nieuwe witte achtergrond en kopieer het model erop.
Daarna kun je de achtergrond laag vullen met een kleur of een patroon.
Aan het haar en de oorbel kun je zien dat het snel is gedaan. Die delen vergen altijd extra aandacht en tijd.
Maar nogmaals, probeer bij de opname al zoveel mogelijk nabewerking te voorkomen.
Navigator

Maak het doek voor de shoot nat met een knijpfles gevuld met water; de vouwen ben je zo kwijt. Werkt alleen met katoenen doek en na een keer of 10 / 15 is de pap er uit en werkt het niet meer!

Succes.

Peter
marcbons
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 20:58

gewoon met kanalen je model selecteren en los maken van achter grond.

je kunt er dan vanalles mee doen wat je wilt.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=129548[/img]


gr marc
canon 350d,canon 30d, ef-s 10-22, 50mm 1.8 mkII, ef-s 18-55, 70-200 f4, ef 100-400 L, ef 24-105 f4.
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Ik vind geen van beide bewerkingen een succes.
Model lijkt er nu zo opgeplakt.
Strijken is een optie, maar het model een stuk verder voor het doek zetten is er ook een, en werkt vaak voldoende.
Dit is nou ook de reden waarom ik papier heb aangeschaft (al doe ik nu niet zoveel meer met portretfotografie).

Groet,
Aldert
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
marcbons
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 20:58

Ik heb alleen het model los gemaakt van achtergrond zodat je makelijk met selectie het model op een ander achtergrond kunt plaatsen. Eventueel schaduw er toe voegen.

Je zou ook met kloonen een stuk verder kunnen komen, maar dat is al gezegt.

Almanbrother schreefCOLONIk vind geen van beide bewerkingen een succes.
Model lijkt er nu zo opgeplakt.
Strijken is een optie, maar het model een stuk verder voor het doek zetten is er ook een, en werkt vaak voldoende.
Dit is nou ook de reden waarom ik papier heb aangeschaft (al doe ik nu niet zoveel meer met portretfotografie).

Groet,
Aldert
canon 350d,canon 30d, ef-s 10-22, 50mm 1.8 mkII, ef-s 18-55, 70-200 f4, ef 100-400 L, ef 24-105 f4.
caro
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2008 22:32

Ik heb ook een poging gewaagd in Psp (paint shop pro) Niet uitgebreid omdat dit niet de goede versie is. Maar hier is in ieder geval een idee voor je.
Afbeelding

Groeten Caro
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ik denk dat dit topic inmiddels een WIP geworden is..

Wel mooi hoe anderen je foto uit de goot weten te halen.
Maar de kreukels waren tocv voorspelbaar en misschien te voorkomen?
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Voor de volgende keer deze tip. Overbelicht een witte achtergrond 1 tot 1,5 stop. Weg kreukels en streepjes..... Dus 2 aparte flitsers op de achtergrond zetten, en zorgen dat ze zoveel geven dat de achtergrond echt overbelicht is.
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
dikkemiel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2007 00:29
CONTACTCOLON

Mensen, bedankt voor alle tips.

Ik ga er mee aan de gang.
En nogmaals, ik heb plenty ideen om de foto de volgende keer beter te schieten, alleen wilde mijn buurmeisje hier persé een afdruk van hebben.

Hopelijk vind ik al die funkties in CS3, ik zie er af en toe door de bomen het bos niet.

Rick.
Eos 5DmkII, grip, Eos 400D, EF85mm 1.8, Sigma 50mm 1.4hsm, EF28-105mm 3.5-4.5, EF70-210 4.0, Speedlight 430EX
, 2x 540ES, div studiogear.
Kijk ook eens op mijn site:
[url]http://www.rickhonig.nl/[/url]
Gebruikers-avatar
dikkemiel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2007 00:29
CONTACTCOLON

caro schreefCOLONIk heb ook een poging gewaagd in Psp (paint shop pro) Niet uitgebreid omdat dit niet de goede versie is. Maar hier is in ieder geval een idee voor je.
Afbeelding

Groeten Caro
Hoi Caro,

PaintshopPro heb ik ook, kun jij mij in het kort uitleggen hoe je dit hebt gedaan?

Rick.
Eos 5DmkII, grip, Eos 400D, EF85mm 1.8, Sigma 50mm 1.4hsm, EF28-105mm 3.5-4.5, EF70-210 4.0, Speedlight 430EX
, 2x 540ES, div studiogear.
Kijk ook eens op mijn site:
[url]http://www.rickhonig.nl/[/url]
caro
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2008 22:32

Hoi Rick,

Met paint shop pro doe ik het volgende,
-foto openen en achtergrondlaag van maken
-deze foto een keer dupliceren
-de bovenste foto staat actief en hierover gooi ik het insteekfilter ambiance van Optiklabs. ( gratis te downloaden via internet in je map insteekfilters zetten en aanwijzen bij voorkeuren-bestandlocaties hij staat dan ik je psp )
-dan pak ik mijn gum en ga dan de persoon erweer doorheen gummen zodat het van de 1e foto zichtbaar is. Eventueel schuif ik nog iets met de doorzichtigheid van de laag doormiddel van de menger.
-lagen samenvoegen
Mocht je het uitgebreider willen weten met screenshot dan moet ik dat vanavond even voor je doen, ga nu eerst mijn brood verdienen :wink:

Groeten Caro
caro
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2008 22:32

Hier kun je hem dowloaden rick, www.optikvervelabs.com/
Gebruikers-avatar
dikkemiel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2007 00:29
CONTACTCOLON

caro schreefCOLONHoi Rick,

Met paint shop pro doe ik het volgende,
-foto openen en achtergrondlaag van maken
-deze foto een keer dupliceren
-de bovenste foto staat actief en hierover gooi ik het insteekfilter ambiance van Optiklabs. ( gratis te downloaden via internet in je map insteekfilters zetten en aanwijzen bij voorkeuren-bestandlocaties hij staat dan ik je psp )
-dan pak ik mijn gum en ga dan de persoon erweer doorheen gummen zodat het van de 1e foto zichtbaar is. Eventueel schuif ik nog iets met de doorzichtigheid van de laag doormiddel van de menger.
-lagen samenvoegen
Mocht je het uitgebreider willen weten met screenshot dan moet ik dat vanavond even voor je doen, ga nu eerst mijn brood verdienen :wink:

Groeten Caro
Ik heb de insteekfiltermap niet kunnen vinden in paintshop, dus heb ik de boel in cs3 geplakt, en gevonden hoe het werkt.
Na een uurtje of anderhalf gummen had ik een bevredigend resultaat, buurmeisje was er ook blij mee.
Allemaal hartelijk bedankt voor de tips en ik zal de volgende keer de foto beter schieten :D

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=129664[/img]
Eos 5DmkII, grip, Eos 400D, EF85mm 1.8, Sigma 50mm 1.4hsm, EF28-105mm 3.5-4.5, EF70-210 4.0, Speedlight 430EX
, 2x 540ES, div studiogear.
Kijk ook eens op mijn site:
[url]http://www.rickhonig.nl/[/url]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Heeft inderdaad bar weinig met de testcase te maken... kortom verplaatst naar W.I.P.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Etienne Jong
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 10:14
WoonplaatsCOLON 't Zand (NH)
CONTACTCOLON

Ik had pauze en verveelde me :wink:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=129720[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op Etienne Jong, in totaal 3 keer gewijzigd.
http://www.airliners.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Frodo
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 402
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 11:37
WoonplaatsCOLON Schagen
CONTACTCOLON

Ik had pauze en verveelde me... mijn auto moet nog gewassen worden.. :D

Deze is echt ingeplakt dat kun je zien aan de randen en de DOF. Maar ik vind deze achtergrond beter als de witte.
Groetjes Ed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar