2e hands Canon 17-55: waarop letten?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Zoals de titel aangeeft. Ik wil mijn huidige 17-70 vervangen door de 17-55. Ik mis soms de IS als er weinig licht is en een f2.8 over de volledige 55mm lijkt me fijn.

Nu heb ik via marktplaats een geschikte 17-55 gevonden waar ik zojuist een prijs en afspraak voor heb gemaakt.

Waarop moet ik met deze specifieke lens op letten?

Wat ik van de verkoper weet is dat deze verkocht wordt ivm aankoop 5D en compleet geleverd wordt met doos, toebehoren en rekening. De lens is minder dan 1 jaar oud.

Ik ben van plan om ter plaatse een aantal testfoto's te schieten en deze evt. op een laptop op scherpte te bekijken. Komt f/b focus voor met deze lens? En zijn er nog bijzonderheden anders dan bv beschadigingen van glas?
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hoi jivecar,

Deze lens heeft niet de bouw van een L-model. Schrik niet als de zoom-draairing een stroef punt heeft. Toen ik mijn exemplaar kocht hadden alle 3 de uitgepakte lenzen dit op hetzelfde punt.

Hij schijnt een stofzuiger te zijn, langs de frontlens. In die voorste ruimte verzamelt zich stof, dus tussen de eerste en tweede lensgroep. Wat mij betreft is dit een indianenverhaal, mijn objectief is schoon.

Nieuw kost 'ie zo'n € 825.= en een "zonne"kap € 35.=
Succes bij de aankoop, is echt een mooi ding.
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

aflits schreefCOLON Hij schijnt een stofzuiger te zijn, langs de frontlens. In die voorste ruimte verzamelt zich stof, dus tussen de eerste en tweede lensgroep. Wat mij betreft is dit een indianenverhaal, mijn objectief is schoon.
Thx, dit had ik ook wel eens gehoord.
Er zit geen UV filter bij, ik heb gehoord dat dit ook nog wel eens stof wil tegenhouden.

Ik zal er igg goed op letten.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
rickMeijer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2008 20:07
WoonplaatsCOLON Groningen

je kan even je camera instellen op F32 o.i.d., dan op de scherptediepte preview knop drukken en dan (vanaf de voorkant) even kijken of de diafragma bladen schoon zijn.
400D + 50mm F1.8 | 70-200 F4[b]L[/b] | tamron 17-50 F2.8 + 420EX
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Hij schijnt een stofzuiger te zijn, langs de frontlens. In die voorste ruimte verzamelt zich stof, dus tussen de eerste en tweede lensgroep. Wat mij betreft is dit een indianenverhaal, mijn objectief is schoon.
Ik heb mijn 17-55 nu ook al meer dan een jaar, en nog nooit stof gezien. Wel altijd een uv-filter er op gehad, maar dat doe ik meer ter bescherming van de lens dan voor stof.
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
JackManson
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 449
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 21:59
WoonplaatsCOLON Eersel

Ik heb ook nooit problemen gehad met deze lens. Zit standaard op mijn body en komt er zelden af.
Laatst gewijzigd door 2 op JackManson, in totaal 21 keer gewijzigd.
1D MkIII | EF 50 1.8 | EF 85 1.8 | | EF 70-200 2.8 L IS | 580 EX II
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Er zit geen UV filter bij, ik heb gehoord dat dit ook nog wel eens stof wil tegenhouden.
Het vuil/stof kan alleen tussen de zoomring en de voorste huls langs naar binnen dringen.
Mijn lens is schoon zonder dat er een uv-filter op zit.
Codacs
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2007 13:28
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

als je toch je laptop meeneemt: download een focuschart en neem je statief mee maak daar een aantal foto's van en beoordeel deze op je laptop op 100%...

Vwb stof: ik heb er geen last van en ik heb er geen UV filter op zitten...
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Is de kans op een front/back focus zo groot bij deze lens?

Een complete en goede testopstelling maken zie ik eigenlijk niet zitten. Diafragma check lijkt me ook, daarna gewoon een optische check en paar foto's maken en beoordelen op scherpte?


De kans dat er een f/b focus lijkt te zijn omdat de testopstelling niet goed staat is mi erg groot aangezien dat toch wel aardig nauw luistert.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar