RAW foto bewerken

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Anoniem 4

Het eerste wat bij mij op komt als ik de vraagstelling zie en alles wat daar hier op gevolgd is:

Blijf gewoon werken in JPG, de resultaten bevallen je het meest, dus waarom veranderen. Lees maar eens wat een professionele fotograaf schrijft over het gebruik van JPG.

http://graphicssoft.about.com/od/digita ... orjpeg.htm


Wil je toch in RAW schieten en bewerken, dan zul je je heel andere technieken moeten aanleren.
Neem eerst kennis van wat Canon zegt over RAW/JPG-registratie

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... ording.asp


De RAW-foto is niet te vergelijken met de beide JPG-foto’s. Voor de beoordeling ontbreekt ondermeer exif-informatie.
Voor een goede vergelijking moet je direct achter elkaar identieke foto’s maken en die volledig onbewerkt vergelijken.

Paar dingen die opvallen: de RAW-foto is gemaakt met witbalans op handmatig, nl daglicht. Mijn ervaring met RAW leert of Custom door meten of automatische witbalans. De laatste zit er meestal aardig dichtbij en behoeft dan weinig correctie. De RAW-foto laat nogal wat wolken zien, dus bij instelling daglicht zul je moeten corrigeren.
Zoals Sunblade ook al aangaf had je bij de RAW-foto behoorlijk tegenlicht van rechts, terwijl de JPG’s met zon in de rug werden genomen. De JPG’s hebben een aanzienlijk contrastrijker onderwerp dan de RAW. De lichtmeting zal dus ook heel verschillend zijn als in beide gevallen een gemiddelde meting wordt gedaan.

Bij de verwerking van de beelden zal de camera bij RAW zeggen: houden zo, niks meer aan doen. Bij instelling in JPG probeert de camera alvast wat tekortkomingen van de sensor te herstellen met de gedachte: leuker kunnen we het niet maken. Als je dan ook nog picture-style aan hebt staan, kan dat heel aangenaam zijn.
Bij RAW moet je het echt allemaal zelf doen en dat kost tijd en moeite. Belangrijk daarbij is om je camera zo neutraal mogelijk in te stellen. Ook de beeldverwerkingsprogramma’s waar je de foto’s in gaat bewerken, moet je ook neutraal instellen. Vaak hebben die ook al wat standaardinstellingen om het leuker te maken, maar dat wil je nou juist niet. Dat heb ik zelf met Lightroom door schade en schande moeten ervaren.

De RAW-foto heeft naar mijn idee toch wat bewegingsonscherpte die niet met USM kan worden hersteld. Je zal niet de eerste zijn waarbij een statiefopstelling op het moment supreme toch een beetje wind vangt. Op het schempje van de camera is dat niet te zien. Dus altijd meerdere foto’s maken.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Wederom hartelijk bedankt voor de (uitgebreide) reacties!
Morgen haal ik de camera op en ga ik verschillende testfoto's maken (zowel in RAW als in JPEG). Ik zal jullie tips en adviezen meenemen (letterlijk, op papier :) ) en vervolgens het DPP programma eens uitproberen.
Wordt vervolgd dus!

Groetjes
Diana (die erg blij is met de vele tips, adviezen en uitleg!)
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Zoals beloofd even een update!

Heb vandaag in RAW + L geschoten en de foto's in het DPP programma van Canon geopend. En? Ik ben helemaal blij! :)
Ik begrijp (nu ik twee files van elke foto heb én de camera instellingen 'meegenomen' worden middels dat DPP programma) wat jullie bedoelen. Bedankt allemaal!

Groetjes
Diana
chuya
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2006 09:09
WoonplaatsCOLON Vaals

Weer tijd voor een beeld......
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=128206[/img]
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt Chuya!

Inmiddels gaat het bewerken van de foto's goed, alleen nu zit ik met het volgende... Wanneer ik de RAW file vanuit het DPP programma transporteer naar PS CS2, dan wordt hij automatisch omgezet naar TIFF.
Ik kan de foto zo verder bewerken, maar vervolgens kan ik hem niet opslaan als JPEG. Ik moet dan eerst een oud JPEG document openen, dit vergroten/verkleinen naar het benodigde formaat. De TIFF file moet ik hierin kopieren en dán kan ik hem als JPEG opslaan. Dit is erg omslachtig en tijdrovend, dus ik vraag je af of er geen betere manier voor is!?

Dan is er nog iets anders waarbij ik graag jullie hulp vraag...
Minder detailrijke foto's of foto's met strakke contouren/lijnen zijn prima te verkleinen en verscherpen, maar met mijn landschapsfoto's lukt het niet er iets moois van te maken. Ik heb meerdere manieren geprobeerd (allemaal gevonden op internet) maar niets werkt. Ze blijven óf onscherp, of het wordt een soort van Gogh achtige foto (streepjes, met name het riet ziet er niet uit)

Wat ik inmiddels heb geprobeerd:
- onscherp masker, zowel met hoge radius, lage hoeveelheid en andersom, plus meerdere keren verscherpen met kleine stapjes.
- slim verscherpen, met alle mogelijk instellingen (ook het instellen van schaduwen en hooglichten geeft m.i. geen zichtbaar verschil)
- dmv lagen witte en zwarte streepjes toevoegen.
- met een script (Sharp GUI)
- lage verscherping en kleur doordrukken
- met het gereedschap 'verscherpen'

Geen van allen geeft een mooi resultaat, dus wellicht kunnen jullie mij uitleggen hoe ik dit soort foto's mooi verscherp?

http://www.alstrowebdesign.nl/diana/images/test.jpg

Groetjes en alvast bedankt!
Diana
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Gtranquillity schreefCOLON ik vraag je af of er geen betere manier voor is!?
Als je klaar bent in PS converteren van 16-bit naar 8-bit en dan kun je wel als JPEG saven.
Geen van allen geeft een mooi resultaat, dus wellicht kunnen jullie mij uitleggen hoe ik dit soort foto's mooi verscherp?
Zet 'm eens in originele grote neer - mogelijk gaat het al fout bij het verkleinen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Gtranquillity schreefCOLONInmiddels gaat het bewerken van de foto's goed, alleen nu zit ik met het volgende... Wanneer ik de RAW file vanuit het DPP programma transporteer naar PS CS2, dan wordt hij automatisch omgezet naar TIFF...........Diana
Hetzelfde gebeurt in LR -> edit in CS3. Wanneer je daar via libary export kiest, kun je jpeg aangeven. En dan moet je vanuit een nieuwe locatie je foto weer openen. Beetje omslachtig is dat wel.
DPP heeft mss ook die mogelijkheid?
Ik blijf maar even meelezen. :wink:
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

jeveos schreefCOLON
Gtranquillity schreefCOLON ik vraag je af of er geen betere manier voor is!?
Als je klaar bent in PS converteren van 16-bit naar 8-bit en dan kun je wel als JPEG saven.
Bedankt! Dit werkt inderdaad!
Geen van allen geeft een mooi resultaat, dus wellicht kunnen jullie mij uitleggen hoe ik dit soort foto's mooi verscherp?
Zet 'm eens in originele grote neer - mogelijk gaat het al fout bij het verkleinen.
Dit is het orginele formaat: http://www.alstrowebdesign.nl/diana/ima ... _0698b.tif

Ik verklein gewoonlijk gewoon met bicubic, maar de andere opties geven m.i. hetzelfde (of een slechter resultaat) dus ik ben benieuwd naar jouw/jullie bevinding(en) Bedankt voor de hulp alvast!

Groetjes
Diana
HPteA
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 246
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2008 11:13

Volgens mij kan je ook "Opslaan voor Web en Apparaten" kiezen.
Alleen wel zorgen dat je je de maximale kwaliteit kiest
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

"Als je klaar bent in PS converteren van 16-bit naar 8-bit en dan kun je wel als JPEG saven."
Gtranquillity: Bedankt! Dit werkt inderdaad!

Kun je vertellen waar je dat converteren doet, ik heb het nog niet ontdekt :cry:
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

@sighthound: klik boven in de balk op 'afbeelding' en dan op modus.
Je ziet dan een vinkje voor 16 bit staan. Klik op 8 bit en je kunt de foto nu opslaan als JPEG!

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Gtranquillity schreefCOLONIk verklein gewoonlijk gewoon met bicubic, maar de andere opties geven m.i. hetzelfde (of een slechter resultaat) dus ik ben benieuwd naar jouw/jullie bevinding(en) Bedankt voor de hulp alvast!
Hmm... het origineel zier er al gepixeld uit in die rietkraag. Ik zal er nog eens goed naar kijken, maar ik vrees dat het een moeilijk geval blijft.
HPteA schreefCOLONVolgens mij kan je ook "Opslaan voor Web en Apparaten" kiezen.
Dan verlies je wel alle metainformatie en wordt de boel ook omgezet naar sRGB. Of je dat zo ongecontroleerd wil is maar de vraag natuurlijk.
sighthound schreefCOLONKun je vertellen waar je dat converteren doet, ik heb het nog niet ontdekt :cry:
'k Heb geen photoshop bij de hand, maar zo even uit het hoofd: Image > Mode en kies "8 bit".
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar