RAW foto bewerken

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Van de week heb ik voor het eerst in RAW geschoten, maar de foto's zijn allemaal vreselijk flets, donker en onscherp, waar de foto's normaliter (wanneer ik in JPEG L schiet) goed van kleur, goed belicht en scherp zijn.

Nu weet ik dat RAW files onbewerkt zijn en dat je dit zelf op de PC moet doen, maar dat lukt dus niet. Althans... de resultaten zijn heel erg onnatuurlijk en ik krijg ze ook met geen mogelijkheid meer scherp. :oops:

Ik heb een voorbeeld (de naar DNG omgezette, orginele RAW file) geupload: http://www.alstrowebdesign.nl/diana/ima ... 009_39.dng
Misschien kunnen jullie eens kijken of dit "uiterlijk" normaal is en me tips/adviezen geven hoe er iets van te maken? Ik werk met Photoshop CS2 en Camera Raw.

Alvast bedankt!
Diana
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Afbeelding

Even met wat "Matt's" (Lightroomkillertips.com) presets.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Het is geen geweldig voorbeeld maar na bewerking is er best wat van te maken hoor.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=127705[/img]
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
resias
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2005 10:50
WoonplaatsCOLON Zwijndrecht

Zeker wel wat van te maken,maar mijn vraag is waarom met 1/20ste ??
denk dus ook bewegingsonscherpte.
groeten Resias.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Resias, Volgens mij moet je wat aan je ogen doen :shock: . Er is geen bewegings onscherpte. Ik denk dat een statief is gebruikt en zelfs dan zijn er mensen die nog dit soort foto's maken. O.a. mijzelf daarbij gerekend.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

CS2 kent het cameraprofiel van de 40D niet en dat gebrek hef je niet op door naar DNG te converteren.
Je moet op de een of andere manier met een action (of zo) de standaard bewerking van CS2 aanpassen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Allereerst hartelijk bedankt voor de reacties en de "probeersels"! :)

@fvdrunen: dit is ongeveer wat ikzelf ook krijg, maar persoonlijk vind ik de kleuren erg grauw en saai. In ieder geval zeker niet wat ik die dag gezien heb en ook niet wat mijn camera er in JPEG van maakt.

@jvanarkel: dit is een enorm verschil met het orgineel! Kun je me misschien zeggen hoe je dit gedaan hebt? Ik heb dan wel geen Lightroom (helaas) maar waarmee ben je begonnen (witbalans, lichter maken, etc)
Mogelijk dat ik op deze manier tóch (ook) iets goeds kan creeeren (ik ga er vanuit dat het gewoon een kwestie van onwetendheid is... anders zouden niet zoveel mensen in RAW schieten)

@resias: jvanarkel heeft gelijk. Is vanaf statief genomen, maar er zat een pola filter op de lens. Niet dat er iets van de wolken te zien is ;) maar dit is dus de reden dat de camera 1/20 koos (ik gebruikte de AV stand)

Edit: ik zie jouw reactie nu pas boels69, maar ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoeld te zeggen :oops:
Wat ik doe is het volgende: ik zet de RAW files vanaf de CF card over op de PC. Vervolgens zet ik de RAW files met 'DNG converter' om en bekijk de foto's met Adobe Bridge. Als ik dan op een thumbnail klik, dan opent Camera Raw. Hierin kan ik de foto bewerken en eventueel nog verder bewerken met Photoshop CS2. Wat gaat er volgens jou precies verkeerd?

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
fvdrunen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:20
WoonplaatsCOLON Schijndel
CONTACTCOLON

Gtranquillity schreefCOLON@fvdrunen: dit is ongeveer wat ikzelf ook krijg, maar persoonlijk vind ik de kleuren erg grauw en saai. In ieder geval zeker niet wat ik die dag gezien heb en ook niet wat mijn camera er in JPEG van maakt.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de jpg file, kun je die plaatsen?
Kijk ook eens op mijn website http://www.fvdrunen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

In paar minuten tijd kom ik tot dit resultaat

layer 1) gradient overlay op lucht toegepast
layer 2) mbv levels contrast van grond verhoogd
layer 3) kleurverzadiging verhoogd

toen heb ik 'm per ongeluk al opgeslagen op dit kleine formaat zonder te verscherpen. Daarom de jpg maar ff geopend en verscherpt en weer opnieuw opgeslagen.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=127723[/img]

Kan je hier iets mee?
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gewoon lekker een hoop presets downloaden die het werk makkelijk maken en dan even klikken wat het lekkerste kijkt. Als je meer tijd neemt kan je ook meer tweaken, maar je ziet aan de historie dat ik wat heen en wee geklikt hebt in mijn gedownloade presets, en ik geen PS nodig heb om er toch iets van te maken. :)

Verder is het wel zo dat ik geloof dat je de foto met een Tokina 17-50 genomen hebt en op het gekozen brandpunts afstand is een DOF op f/11 niet nodig. Je zou hier met f/8 ook uitkomen en waarschijnlijk net niet over de maximale scherpte van je lens heen zijn gegaan. Probeer gewoon f/8 aan te houden met een wide angle, dat is meestal meer dan zat. Zelfs mijn EF 17-40L is op ene crop camera beter op f/8 dan f/16 soms en ik heb opnames gezien die op f/22 op een 30D/40D minder zijn maar juist weer op een 5D wel op f/22 angstig scherp waren. Maar dat heeft dus met de sensor resolutie en grootte en lens combinatie te maken.

Jeroen


Afbeelding
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gtranquillity schreefCOLON..Wat gaat er volgens jou precies verkeerd?
Omdat CS2 de RAW-files van de 40D (helaas) niet ondersteunt moet je wat extra's doen bij de bewerking.
Daar is op zich niets mis mee, alleen in CS3 en CS4 is er wel een 40D-profiel voor Camera Raw beschikbaar die de basisbewerking vergemakkelijkt.

Hier een voorbeeld: Bridge, Openen, Standaard (Default) aanklikken, Open Image, CS3, Image-> Mode 8 bit, Image Size 900x600, Save As JPG.
(In CS3 verder geen aanpassingen).
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=127724[/img]
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Yep, ook mij lukt het in ongeveer 2 tellen er wat toonbaars van te maken.

Tip! gewoon veel lezen en doen :wink:

Cheers 8)
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ik zie eerlijk gezegd (bijna) geen verschil tussen wat ik te zien krijg bij het opstarten van Camera Raw en wat jij hier geplaatst hebt. Jouw versie is ietsjes lichter lijkt het, maar dat is het enige verschil.

@fvdrunen: ik heb alleen op RAW geschoten tijdens deze serie, maar zondag heb ik de instelling RAW + L gebruikt en het verschil was gigantisch. Niet erg verder, maar ik wil dus graag leren hoe ik dit resultaat kan verkrijgen door zelf e.e.a. na te bewerken. Want als de camera het kan, dan moet ik het ook kunnen, toch!?

@coolrxman: ik heb mezelf geleerd met Photoshop te werken... ook door te lezen en te proberen. Alleen nu lukt het me niet om er iets moois van te maken. Vandaar mijn vraag hier, zodat ik begrijp hoe en waar ik beginnen moet.
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Ik lees ff vluchtig over alles heen, maar een ding begrijp ik dus niet.

Of je nu in RAW of in Jpg schiet, het resultaat is precies hetzelfde.
Alleen kun je in RAW alles aanpassen naar jouw eigen smaak, en evt. foutjes in de instellingen nog herstellen.
Dat een jpg anders zou zijn dan de RAW kan ik gewoon niet geloven.
Hoogstens als je in Camera Raw alles op auto zet, dat moet je dus gewoon op default laten staan en dan gaan schuiven met alles.
Bij mij zijn ze in ieder geval exact hetzelfde.

Ik zal wel blond zijn. :cry:

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt voor je reactie Marius!

Tot dusver komen deze plaatjes uit de camera, wanneer ik op de JPEG L stand fotografeer:

Afbeelding

Afbeelding

Het weer was vergelijkbaar met de dag dat ik besloot de RAW stand eens te proberen. Deze foto's waren zonder enige uitzondering flets/grauw, veel te donker en onscherp.
De bovenstaande 2 foto's zijn niet bewerkt, alleen verkleind en weer een klein beetje verscherpt ivm het verkleinen.
Het verschil met de eerder geplaatste RAW foto is immens, vind ikzelf.

Groetjes
Diana
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

mariussuiker schreefCOLONIk lees ff vluchtig over alles heen, maar een ding begrijp ik dus niet.

Of je nu in RAW of in Jpg schiet, het resultaat is precies hetzelfde.
Alleen kun je in RAW alles aanpassen naar jouw eigen smaak, en evt. foutjes in de instellingen nog herstellen.
Dat een jpg anders zou zijn dan de RAW kan ik gewoon niet geloven.
Hoogstens als je in Camera Raw alles op auto zet, dat moet je dus gewoon op default laten staan en dan gaan schuiven met alles.
Bij mij zijn ze in ieder geval exact hetzelfde.

Ik zal wel blond zijn. :cry:

Groetjes, Marius
Standaard staan de instellingen op een Canon (althans op mijn 40D) zo dat er verscherping, verzadiging en misschien ook nog contrast verhoogd wordt. Als je dus in JPG schiet, wordt dit allemaal toegepast. Schiet je in RAW + JPG, dan heeft je camera de JPG dus verscherpt, verzadiging verhoogd en contrast verhoogd. Deze instellingen worden wel meegegeven aan het RAW bestand, en als je het RAW bestand opent in Canon's DPP worden deze instellingen ook toegepast. Maar je kan ze nog wijzigen.
Photoshop doet echter niets met die instellingen, dus open je het RAW bestand in photoshop dan lijkt deze op dat moment onscherper, wat grauwer (minder kleur) en wat minder contrast. Dat dien je dus zelf in Photoshop te bewerkstelligen.
De truc is nu dus om in je camera de instellingen allemaal op neutraal te zetten. Dus zodat er geen verscherping, verzadiging en contrast aangepast wordt. Zet alles op neutraal en "0". Vanaf dat moment zou de JPG overeen moeten komen met het RAW bestand.

Verder kan je voor zover ik begrijp alle bewerkingen die je op een RAW bestand kan uitvoeren ook uitvoeren op een JPG. Dus ook de witbalans achteraf nog aanpassen! Echter kan je een RAW bestand aanpassen zonder kwaliteitsverlies. Bij een JPG kan dit niet, want elke keer als je een JPG opnieuw opslaat, gaat er weer een compressie overheen en kwaliteit verloren.

@Diana: de foto's die je erbij hebt gezet zijn niet te vergelijken met de oorspronkelijk landschaps foto. Bij de brug en huizen heb je de zon in de rug en veel contrast in de plaatjes, terwijl bij de natuurfoto de zon rechtsboven bijna in je beeld komt. Dat levert sowieso een heel andere foto op. Desalniettemin denk ik dus dat je de instellingen van je camera niet op "neutraal" hebt staan, en dat je camera dus verscherpt, verzadigd en contrast verhoogd. Controleer dat eens en laat weten hoe de instellingen nu zijn.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

sunblade schreefCOLON... Verder kan je voor zover ik begrijp alle bewerkingen die je op een RAW bestand kan uitvoeren ook uitvoeren op een JPG. Dus ook de witbalans achteraf nog aanpassen!
Je krijgt echt een ander resultaat :wink:
Het feit dat je allerlei schuifjes in een bewerkingsprogramma kunt gebruiken betekent niet dat dat gelijk staat aan de bewerkingen in een RAW-converter.
De JPG heeft al een bewerking qua witbalans en kleuraanpassing ondergaan in de camera en de sensorgegevens (ruwe data) zijn daarmee verloren gegaan.
Ook als je de camera op neutraal zet ontkom je niet aan die in-camerabewerking.

De RAW weet voor de conversie "van niets", witbalans en kleuraanpassing aan de "werkelijkheid" worden tijdens de conversie ingesteld en uitgevoerd.
(Bijvoorbeeld het kiezen voor aRGB of sRGB).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

@sunblade: de camera staat op 'standaard', ik neem aan dat je dit bedoeld?

Dan nog even een andere vraag: ik heb net tóch maar effe dat DPP programma van Canon geinstalleerd. Kan ik hiermee de orginele RAW bestanden zien en bewerken? De DNG bestanden ziet hij in ieder geval niet. (Ik heb de camera momenteel niet bij de hand en alle RAW versies zijn inmiddels gedelete)
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Gtranquillity schreefCOLONDan nog even een andere vraag: ik heb net tóch maar effe dat DPP programma van Canon geinstalleerd. Kan ik hiermee de orginele RAW bestanden zien en bewerken? De DNG bestanden ziet hij in ieder geval niet.
De Canon RAW convertor converteert Canon RAW bestanden, geen door Adobe verminkte rommel :lol: . Dus ja, met DPP kun je je originele .CR2 bestanden converteren maar geen DNG.
Laatst gewijzigd door 1 op jeveos, in totaal 11 keer gewijzigd.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Als ik de RAW files van mijn camera open in DPP, dan zien ze er identiek uit (in vergelijking met de JPG). Dit komt ook omdat DPP de instellingen van de camera overneemt. Wat ik dan doe ik het neutrale profiel toepassen. Je krijgt dan een iets terughoudendere weergave van de foto. Ik pas dan de witbalans aan, en daarna exporteer ik deze dan als 16 bit TIFF.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar