Thuisstudiobenodigdhedenadviesvraagje

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Best een lange titel voor een topic...

Maar het dekt de lading. Ik heb thuis nog een hobby kamer EN ik heb net belastinggeld van 2006 na enig dimdammen ontvangen en besloten niet de basiscursus te doen op de fotovakschool maar een keer een workshop portretfotografie te gaan volgen. Moet ik nog meer uitleggen? :wink:

Ik vraag me af wat ik nou echt wel en juist ook niet nodig heb om een leuke thuisstudio in te richten. Voor alles wat ik kwijt ben mag mijn vrouw winkelen (zo werkt dat hier ook :wink: ) dus het hoeft niet van het duurste merk te zijn als het maar functioneert.

Momenteel heb ik een 40D, 100mm macro en 50mm macro waar ik veel portretten meeschiet en ik heb alleen nog de 430EX flitser.

Zelf al een beetje zitten kijken op internet, maar ja, de keuze is reuze...
O ja, als het mogelijk is moet het ook een beetje mobiel zijn (of gedeeltelijk) zodat ik dat ook kan gebruiken als ik bij andere mensen thuis ga fotograferen. Bedankt vast voor jullie reacties.

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Er zijn al meerdere topics over geopend maar ik zal proberen een basisje te schetsen waar ik van denk dat je dan een mooie start kan maken.
A. koop een leuk flitssetje, advies om te starten met een 300 ws setje zodat je tenminste vermogen genoeg hebt voor portretten en fullbody en schaf daarbij wat leuke extra accessoires aan (snoot, grotere softbox) .
B. koop een IR trigger zodat je set goed aangestuurd wordt.
C. optioneel kan je een achtergrond systeem aanschaffen.
D. grijskaartje en (maar dat is echt persoonlijk) een lichtmeter.

Cursussen zijn er genoeg. Ikzelf heb bij verschillende wat workshops gevolgd en bij elk heb ik wel dingen geleerd en inzichten gekregen.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Arnold,

waar ik heel goed mee uit de voeten kom is mijn Linkstar FS-300D setje. Twee flitsers met softboxen en later een derde losse Linkstar 200 ws bijgekocht voor de achtergrondverlichting of haarlicht. Dit bij foto SG
http://www.fotosg.nl/product_info.php?c ... ts_id=6238

Een achtergrond ophangsysteem van Falcon Eyes. Da's eigenlijk een iets te lichte uitvoering, maar hij werkt:
http://www.fotosg.nl/product_info.php?c ... ucts_id=44

verder heb ik zelf een reflectiescherm gemaakt van een ongevallen isolatiedeken (goud aan de ene kant en zilver aan de andere) en een witte van een oud laken. De katoenen achtergronddoeken bij de kwantum, wit en zwart. Bij Leen bakker heb ik laatst in de aanbieding een grijs rolgordijn gekocht van 1,90 breed bij 2 meter hoog, 32 euro. Een lekker strak doek zonder plooien.
Dan nog bij deal extreme een radio trigger zodat je geen kabels meer hoeft te gebruiken:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10065

Ik heb zelf een mooie flightcase gemaakt om alles op te bergen en evt te vervoeren voor een locatieshoot. Maar alles met elkaar is het nog een hele sjouw hoor.

En klaar is je homestudioset !
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Heren bedankt voor jullie tijd.

Ik ga me even in de links verdiepen die Martijn er bij heeft gezet, dat ziet er interessant uit. Je hebt die trigger voor weinig bij dealextreme.com vandaan, ik ben altijd nogal voorzichtig met in het buitenland kopen, hoe lang duurt het voordat je die binnen had en is dat gewoon plug en play?

Qua budget past het wel wat jij hebt geopperd, het is jammer dat je zover weg woont anders had ik geopperd om even komen te kijken hoe het er uit ziet.

Dit aanschaffen is voorlopig eenmalig dus dan wil je ook dat het goed is uiteraard. De resultaten van jou bekijkend kan het niet anders dat het goed is en als jij zegt dat je goed ermee uit de voeten kan dan is dat het overwegen meer dan waard. Ben zo weer een stapje dichterbij.

Nogmaals bedankt, ik ga aan de puzzel ;-)

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Arnold,

Langskomen om te bekijken mag altijd natuurlijk. En ach, ver, wat is ver :wink:
De radiotrigger is gewoon plug & play en bestellen bij dealextreme is simpel, betrouwbaar en zeer goedkoop ( de prijs is in us dollar dus in werkelijkheid is het in euro's nog goedkoper én gratis verzenden !) Je moet wel rekenen op een levertijd van een week tot 10 dagen.

Succes met je besluit tot welke aankoop dan ook.

groet Martijn
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

Nou heb ik laatst een dvd van Zoom gezien.
Hier kwamen twee portretfotografen aan bod. Eén had een complete flitsset, de ander maakte gebruik van vast licht. Een paar spotjes aan het plafond en enkele bouwlampen (Gamma/Praxis-type) met reflectieschermen en paraplu's om het licht te temperen.

Is dit een optie of is dit vloeken in de kerk?
Groet,
Deen.

500 px
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Zelf heb ik een falcon eyes setje met drie lampen.
Kost niet veel meer en met uitlichten op de achtergrond
scheelt het aanzienlijk.

Ik heb verschillende workshops gedaan en wat me
opvalt is toch dat die triggers wel eens weigeren
best ierrie als je net een leuk shot mist.
Derhalve heb ik zelf voor de draad gekozen om ze
af te laten gaan.

Zomaar een idee.

Groeten,
Ger.
Mijn websites: http://www.roepieroepie.nl
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Dankjewel Ger,

Ik ben al even aan het zoeken of er een workshop bij mij in de buurt wordt gegeven binnenkort (nog zonder succes overigens). Wat bedoel je eigenlijk met "uitlichten op achtergrond scheelt aanzienlijk"? Aanzienlijk in vergelijking met wat?

Tevens ben ik aan het inlezen geslagen over de set van Martijn, wat overigens zowel als budget alsmede mijn voorstelling van een thuisstudio(tje) goed past, zover ik het kan beoordelen vanaf mijn beeldscherm. De ruimte waar het moet gaan plaatsvinden is overigens 4 bij 3 ongeveer, was vergeten dat er bij te zetten. Momenteel werk ik nog met een fleece dekentje als achtergrond en mijn flitser in combinatie met het beschikbare licht in de kamer. Dan loop je toch tegen een aantal beperkingen op, zeker wat betreft zichtbare schaduwen.

Martijn, ik heb je even een PB-tje gestuurd over jouw set.

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Sorry wat niet duidelijk,

Wanneer je op de achtergrond een flitser
mikt, flits je de schaduwen weg.
Scheelt een hoop instellen van de belichting.

Let wel kan waarschijnlijk ook anders, ben nog niet
zo lang bezig maar werkt voor mij.

Groeten,
Ger.
Mijn websites: http://www.roepieroepie.nl
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

Ik heb een Linkstar 250W set, met een achtergrondsysteem van Falcon-Eyes. Daarbij heb ik nog een Falcon-eyes setje (200Ws) gekocht om de achtergrond mee uit te lichten en deze kan eventueel me op locatie. En een reflectiescherm(5 in 1) is ook wel makkelijk.

Daarna flink aan het oefenen geslagen.

Een paar weken geleden een workshop gevolgd bij Frank Doorhof in Emmeloord. Superdag gehad en heel veel van geleerd. Ik ga er in ieder geval nog meer workshops volgen.

Vorige week heb ik een lichtmeter aangeschaft, maar deze nog niet uitgeprobeerd. Alles wat ik nu nog nodig heb is TIJD :cry:
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Scubadero schreefCOLONNou heb ik laatst een dvd van Zoom gezien.
Hier kwamen twee portretfotografen aan bod. Eén had een complete flitsset, de ander maakte gebruik van vast licht. Een paar spotjes aan het plafond en enkele bouwlampen (Gamma/Praxis-type) met reflectieschermen en paraplu's om het licht te temperen.

Is dit een optie of is dit vloeken in de kerk?
In mijn workshop modelfotografie bespreek ik het specifieke verschil. En eigenlijk is dat ook al op de dvd te zien. De fotograaf met flitsset heeft zodanig meer licht tot z'n beschikking, dat hij uit de hand kan fotograferen met meer dan voldoende sluitertijden. Degene met de bouwlampen moet z'n camera op statief zetten en werkt dan nog met 1/30e of daaromtrent. Behalve dat ik het werken met een statief lastig vind, omdat je moeilijk kan focussen en herkaderen, heb je met continu-licht i.c.m. lange sluitertijden nog altijd kans op bewegingsonscherpte. Of op z'n minst dat je het beeld niet kunt bevriezen, omdat er continu licht is, in plaats van korte tijd veel licht, zoals bij een flitsset.

Kortom, nadeel van continu-licht:
Minder licht, dus langere sluitertijden i.c.m. met kleinere F-getallen en/of hogere ISO's. Kan zomaar 4 tot 5 stops schelen ten opzichte van flitslicht.
Kans op bewegingsonscherpte bij bewegend model.
Werken op statief? Dan minder flexibel.
Voordeel: een stuk goedkoper dan flitssets. Dat dan weer wel ;).
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Binnenkort even naar Martijn om zijn set te bekijken, ik denk dat hem dat moet gaan worden, heb vanavond even wat ingelezen en wat websites afgestruind, valt binnen het budget en men is er behoorlijk tevreden over.

@Ytos:"in mijn workshop modelfotografie" Klinkt top, maar is dat in beverwijk? Of geef je die workshops ook elders op een wat centralere plek in het land (ik noem maar eens wat: Nijkerk ;-)) En wanneer geef je die workshops,je mag me even PB-en als je wilt met wat uitleg hierover. Heb je dan 30 man tegelijk of is het lekker klein met een paar man zodat er ook tijd is voor wat persoonlijke sturing?

@Brian, ook dat klinkt enthousiast, misschien dat je me ook even wat verdere info wil PB-en?

Zo heb je nog niets gevonden (vanavond ook niet echt gezocht verder) en zo staan er 2 opties in dit draadje...Helemaal top!

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties, super dat jullie de info willen delen.

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik snap die PB's niet zo ... je wilt graag dat veel mensen tips/kennis en dergelijke delen , laat anderen daar dan ook van mee profiteren.
Je topic kan dan meerdere mensen wellicht helpen ;)
Jm2c.
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Je hebt gelijk, het mag uiteraard ook gewoon hier op dit draadje. :D
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik heb de bouwlampen overgeslagen en heb de ZOOM-aanbieding bij KE gekocht. Een setje Falcon Eyes GN450AD. (EUR 375) Daarnaast heb ik een kudde Canon 540EZ flitsers gekocht waarmee ik de creatieve aanvullingen in eerste instantie ga doen. Alles aangestuurd door de nog aan te schaffen Cactus triggers. (80 euries voor trigger met drie receivers) Als achtergond begin ik met een mooi wit en zwart kleed van 3m x 5 m. Reflector scherm met statief voor de creatieve reflecties. Grijskaart om de juiste witbalalans te kunnen bepalen. Snoots en barndoors heb ik voorlopig alleen nodig voor de 540's en dat maak ik allemaal zelf wel (google maar eens op strobist)
Een licht/flitsmeter is echt noodzakelijk als je de perfecte belichting wilt hebben, maar ik ga er pas een aanschaffen als ik echt weet hoe zo'n ding werkt. (dus eerst een cursus of boek / DVD )
Binnenkort ga ik een eerste test shoot doen en ik ga er van uit dat dat nog absoluut geen perfectie zal zijn. Maar mijn motto is altijd: Al doende leert men.... :wink:

Hoop dat ik je wat info heb kunnen geven...

Greets 8)
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Zal ik mijn setje ook maar eens noemen:
- 3 flitsers van LinkStar, 400 Ws elk, met statieven uiteraard.
- naast de standaard softboxen, een aantal paraplu's, een 140-cm octagon softbox, en een striplight (30x120 cm), een beautydish, kleppensetje en een snoot.
- achtergrondsysteempje
- stuk of 10 achtergrondrollen
- flitslichtmeter
- grijskaart (maar die gebruik ik niet meer, nu vervangen door de ExpoDisc portretversie)

en dan nog een heleboel zooi als accessoires.
Het is allemaal transporteerbaar, maar dan heb ik wel de auto vol.. Als je hier (Bilthoven) eens wilt komen kijken ben je welkom hoor!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

@Ytos: Bedankt voor je heldere uitleg. Er zitten wel erg veel nadelen aan.
Groet,
Deen.

500 px
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Nou, om nog meer twijfel te zaaien krijg ik van een bevriend fotozaak de volgende mail:

Arnold, voor onder de 500 euro is dit het beste wat er te verkrijgen is:

Lastolite Lumen8 F400 Studio Flitsset 400W/Sec € 395,00
Set bestaat uit: 2x Lumen8 400w flitskoppen 2x 18.5cm reflectoren 2x statieven 2x PVC 80cm paraplu’s 1x opbergtas met wielen 2x synchronisatiekabels 2x netvoedingskabels

Zoals altijd is er te veel op de markt. Kent iemand dit trouwens? Dekt het de lading als je het vergelijkt met de set van bijvoorbeeld Martinus/Fokke?
Ik ben normaal van de impulsaankopen, maar nu ga ik toch een keer uitgebreid onderzoeken wat het beste is, dus informatie inwinnen ;-)
Het voordeel van impulsaankopen is dat je niet twijfelt...

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik heb zelf een Falcon Eyes starterssetje gekocht, de SSFK-3150B voor circa €400,- ,bestaande uit (schaamteloze copy/paste):
3x Flitskop 150ws SS150F
2x Statief 240cm (geveerd)
1x Statief 200cm (geveerd)
2x Softbox 50x70cm
1x Achtergronddoek Zwart (2x3 meter)
1x Achtergronddoek Wit (2x3 meter)
1x Achtergrondsupport B-0807 (240x213cm)
2x Achtergrondsupport statief
1x Radiowave set (RF604D)
1x SS Conical snoot
1x SS Kleuren filterset (4 stuks)
3x Sync kabel
3x 220volt kabel
Na wat kleine opstart problemen voldoet dit setje nu uitstekend. Ik weet niet in hoeverre ik tegen problemen ga aanlopen qua vermogen. Ik heb voor het maken van portretten aan 2 flitskoppen voldoende, die staan dan nog niet op 1/2 qua vermogen.
Ik kan je verder weinig tips geven, ik ben er net mee begonnen en moet werkelijk alles nog leren :o
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

Zoals gevraagd in de PB hier mijn antwoord;

De workshop heb ik gevolgd bij Frank Doorhof, zie http://www.fotografie-workshops.nl/. Op de site vind je alle info die je nodig hebt. Als je zoekt op dit forum op doorhof kom je ook heel veel mooie foto's tegen.

Succes met je zoektocht
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar