Flitser voor 40D

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mstaviation
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 18:36
CONTACTCOLON

Ik ben opzoek naar een flitser voor op de 40D, gewoon voor huis tuin en keuken doeleinden vooral om binnen wat meer licht te krijgen.
Heeft iemand tips voor welke hiervoor geschikt is, ik kom er niet goed wijs uit!
Mvg,
Bjorn

De laaste nieuwe foto`s op MAA Airport en meer; www.mst-aviation.nl

[url=http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Bjorn%20van%20der%20Velpen&distinct_entry=true]Mijn foto`s op airliners.net[/url]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Mag ik vragen tussen welke types je nu het meeste twijfelt? Er zijn maar een paar soorten in de handel als je bij canon wilt blijven. Te weten de 430EX en de 580EX. Doorgaans voldoet de 430EX goed voor huis tuin en keukengebruik. Wanneer je ook wilt kijken naar vreemd-merk flitsers word je keuze inderdaad groter.
mstaviation
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 18:36
CONTACTCOLON

Dat is het hem juist ben totaal niet thuis op de flitser markt maar wil er wel een aanschaffen, heb hier en daar gelezen dat sigma het ook goed doet? Maar nogmaals heb totaal geen idee...
Mvg,
Bjorn

De laaste nieuwe foto`s op MAA Airport en meer; www.mst-aviation.nl

[url=http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Bjorn%20van%20der%20Velpen&distinct_entry=true]Mijn foto`s op airliners.net[/url]
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Als ik jou was zou ik bij Canon blijven. Daarvan weet je zeker dat het werkt op de manier die je verwacht.

Mocht je de 430EX te duur vinden (wat ik mij kan voorstellen), dan is deze Sunpak misschien wel wat voor je: http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=23924. Alleen met twee batterijen zal 'ie niet zo snel opgeladen zijn, maar aan de andere kant: €78,- is echt spotgoedkoop en Sunpak is toch een min of meer bekend flitsermerk :shock:
Overigens kon ik geen test of gebruikservaring over deze Sunpak PF30x vinden, maar dat wil niet zeggen dat 'ie niet gewoon werkt.

Van de "vreemdmerken" is Metz de beste, maar die is dan ook niet echt goedkoper dan Canon zelf. De Metz Mecablitz 36 AF-4 is weliswaar goedkoop, maar dat is niet echt een fijne flitser (vind ik). Sunpak is een klasse minder dan Metz, maar dat maakt 'm niet minder bruikbaar.

Kortom, mijn advies: Canon 430EX :wink:
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

mstaviation schreefCOLONDat is het hem juist ben totaal niet thuis op de flitser markt maar wil er wel een aanschaffen, heb hier en daar gelezen dat sigma het ook goed doet? Maar nogmaals heb totaal geen idee...
De sigma doet het zeker prima, gebruik zelf een sigma EF 500 DG Super ETTL ook op de 40D, dat gaat perfect, de kop is in alle kanten te draaien en te kantelen zodat je ook indirect in kunt flitsen via b.v plafond of muur.

ik ga de sigma flitser wel verkopen, maar alleen omdat mijn macroflitser van canon de sigma niet kan aansturen, dus ga ik over op een canon flitser zodat ik hem in combinatie met de macroflitser kan gebruiken.

mocht je interesse hebben in mijn flitser stuur me dan maar een pb-tje

groetjes Annelies
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Toevallig deze week een oude editie van Zoom uit de kast gehaald, met een test van verschillende 'huis-tuin en keuken' flitsers. Winnaars uit de test waren Canon 430EX, Sigma 500 serie en Metz mecablitz. De Canon heeft een snelle oplaadtijd en een groot zoombereik, echter neigt wel (volgens de test) tot onderbelichting. De Sigma heeft veel flitskracht, maar presteert wisselend en is traag. De Metz presteert qua belichting goed, is ook goedkoop, maar de flitskop is niet draaibaar (de 44 AF-4 dan)...

Ik gebruik zelf een Sigma 530 DG ST en ben voor de belichting over het algemeen tevreden, alleen vind ik hem ook traag en wisselend presteren. Ik kijk daarom ook naar de Canon 430EX (beter zoombereik, sneller in opladen), alleen vraag me af of deze vergeleken met mijn Sigma wel een vooruitgang is (qua belichting en prestaties)...
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

ArieScanner schreefCOLONIk gebruik zelf een Sigma 530 DG ST en ben voor de belichting over het algemeen tevreden, alleen vind ik hem ook traag en wisselend presteren. Ik kijk daarom ook naar de Canon 430EX (beter zoombereik, sneller in opladen), alleen vraag me af of deze vergeleken met mijn Sigma wel een vooruitgang is (qua belichting en prestaties)...
Nee en ja, belichting wordt door de lichtmeter gedaan en een richt getal van 53 tov 43 is een ietsiepietsie verschil maar dat zou door ETTL opgelost moeten worden. En ja de prestaties en dus niet alleen de licht opbrengst zijn gewoon beter. Zeker als je de 430EXII hebt. En de bouw is ook veel beter.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
mstaviation
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 18:36
CONTACTCOLON

Dank voor jullie uitleg heb zojuist een 430EX gekocht :P
Mvg,
Bjorn

De laaste nieuwe foto`s op MAA Airport en meer; www.mst-aviation.nl

[url=http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Bjorn%20van%20der%20Velpen&distinct_entry=true]Mijn foto`s op airliners.net[/url]
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

mstaviation schreefCOLONDank voor jullie uitleg heb zojuist een 430EX gekocht :P
Daar ga je echt VEEL plezier van hebben!!! 8)
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLON Nee en ja, belichting wordt door de lichtmeter gedaan en een richt getal van 53 tov 43 is een ietsiepietsie verschil maar dat zou door ETTL opgelost moeten worden. En ja de prestaties en dus niet alleen de licht opbrengst zijn gewoon beter. Zeker als je de 430EXII hebt. En de bouw is ook veel beter.

Jeroen
De Sigma heeft alleen ETTL (en een 'harde' en zachte flits-functie, die ik nooit gebruik), maar de vraag is of ik met de Canon 430EX, als ik de belichting te zwak vind, of ik dan wat meer flitslicht dan kan toepassen? Bij de bouw vind ik het ook van belang dat ik de draaikop ook vast kan zetten op verschillende graden. De Sigma kan of op 180 graden, 150 (ongeveer dan) of op 90 graden en soms wil ik ook tussen die 90 en 150 graden inzitten...

Want betere prestatie klinkt wel leuk, maar wat word daar nou mee bedoeld, vraag ik mij altijd af? Word er beter en natuurlijker belicht, verlicht de flitser mooi het hele beeld? Bedankt vast!
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

ik vind het wel weer erg om hier te lezen dat alleen canon goed zou zijn, wat een onzin, metz maakt ongeveer alleen maar flitsers, en zijn daar eigenlijk erg goed in!
Daarnaast maakt Sigma ze ook al jaren en erg goed.

Dan lees ik nog ergens dat Sunpak een bekend merk zou zijn, toen ik daar een jaar geleden een vraag over stelde op dit zelfde forum, heb ik anders alleen maar reacties gehad, dat ik een canon moest kopen, omdat men de Sunpak niet kende.
Ik heb toch de sunpak, maar je bent niet zo vrij met instellen!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nagtie schreefCOLONik vind het wel weer erg om hier te lezen dat alleen canon goed zou zijn, wat een onzin, metz maakt ongeveer alleen maar flitsers, en zijn daar eigenlijk erg goed in!
Daarnaast maakt Sigma ze ook al jaren en erg goed.
Als een flittser het E-TTL-II systeem van Canon ondersteunt zou het niet mogen uitmaken.
Over het E-TTL-II systeem: http://www.canon-europe.com/For_Home/Pr ... System.asp

Vergelijk de specs van E-TTL-II met die van de flitser en je zit altijd goed.

Het is pas erg als je in alle onschuld maar wat aanschaft en er later spijt van krijgt. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Nagtie en Arie,

het richt getal is lager en daardoor zou de 430EX minder kracht hebben, maar dat is dus alleen de overbrugbare afstand. Dit is ook op te lossen door een groter diafragma of een hogere ISO. De Canon(en dit is voor Nagtie) komt in vrijwel iedere review er beter uit, net zoals de Nikon voor de Nikons. 100% Compatibiliteit en de bouw is van de 430EX al beter dan welke Sigma.

De Sigma 530 is een briljante flitser als je een grote jongen nodig hebt en geen zin of gewoon geen geld hebt voor een 580EX. En eigenlijk ook voor hen die af en toe willen flitsen en een hoog richt getal nodig (denken te) hebben.

De 430EX en EXII kun je met 1 hand instellen en draait in allestanden net zoals de Sigma of Metz ed.

Flitsen is iets wat je moet leren en na lenzen is flitsers ook weer iets wat Sigma moet leren. Niet het bouwen maar hoe een Canon werkt. Want daar zit het hem in. Canon geeft niets vrij, dus Sigma en Tamron ed moeten zelf maar zien te achterhalen hoe de camera's ed werken en communiceren.

Echter Sigma maakt goede spullen maar geen briljante spullen op een enkele items uit deproductie lijn na.

Dus heb je echt de kracht nodig en wil je geen 2e hands 550EX of 580EX kopen dan is Sigma ok. Echter Na de huis merken is in flitser land Metz echt de betere tov Sigma en anderen.

Net zoals vaak, let op niet altijd, met lenzen gebeurd van Sigma, zie je da mensen na verloop van tijd zich toch afvragen waarom ze niet toch iets meer uit gegeven hadden. Dit resulteert in alsnog een Canon eigen product aanschaf en een aantal bashing topics. En dit heeft nu even niet met de lens scherpte 'problemen' maar gewoon omdat ze op een shoot of van iemand dan toch even de 430 mogen lenen en dan om zijn.

Ergo Sigma is, en nu bevind ik me op glad ijs :), goed net zoa goed als een Renault. Echt slecht is het dus niet maar het performt natuurlijk niet als een vul maar in. Maar dat mag ook want voor de prijs van een instap flitser van Canon heb je dus de topper van Sigma.

Ik zelf heb Canon gekocht na een aantal Sigma producten. Deze presteerde goed maar toen ik een aantal hoger segment Canon spul in mijn handen had wist ik dat die kwaliteit voor mij 'de basis' wens zou zijn.

En sinds een diefstalletje een paar weken geleden heb ik nu de 580EXII naast mijn 430EX maar dat is echt een verbetering tov de 550EX op alle fronten.

Daarnaast moet je flitsen gewoon leren, maar ik zou dat toch gewoon met een 430EX doen, daar krijg je namelijk GEEN spijt van en die kan later altijd nog als slave fungeren. :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik denk voorlopig nog de Sigma 530 te behouden, aangezien mijn resultaten met omnibounce over het algemeen prima zijn! Ik fotografeer nog veel buiten in het donker en een hoog richtgetal is daarvoor wel van belang. Ik gebruik hem vooral, naast buitenfotografie, als invulflits en daarvoor doet de Sigma het naar behoren. Waarom ik toch mijn oog liet vallen op de Canon is dat ik mijn flitser behoorlijk traag vind, hij beter schijnt te communiceren met een Canon-body en ook wat steviger op de body staat (i.p.v. de enorme Sigma)...
Mocht iemand toch nog zeggen dat ik gelijk met de aanschaf van een body volgende week, ook maar een Canon-flitser moet kopen... dan hoor ik het graag! :wink: Zit er op die Canon-flitser wel flitslicht-compensatie en wat zijn meer functies ten opzichte van mijn huidige flitser?
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Nog een kleine vraag: inmiddels ook een Canon speedlite 430EX gekocht, maar nou vroeg ik mij af wat het grote verschil is met de 430EX || (2 dus)? En is het verschil noemenswaardig om daar 10 euro meer voor neer te tellen? Bedankt vast...
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar