Hoe flitsen?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jorgje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2008 21:41
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

Fotograferen begint nu zo onderhand te lukken, maar er is iets wat me nog niet goed lukt: flitsen. Ik heb een 350D met een Sigma EF-500 DG ST.

Om te flitsen, zet ik m'n 350D in de A-DEPstand. Ik wil geen invulflits, dus kies ik voor die stand. Echter, dan gaat m'n 350D standaard op 1/60 staan. Bij redelijk stille situaties geen probleem, maar aanstaande zaterdag ga ik op een salsafeest fotograferen. Ik verwacht dat de mensen daar redelijk actief zullen bewegen ;).

Hoe kan ik nu goed flitsen, op korte afstand, met een kortere sluitertijd? Ik denk daarbij aan 1/200 of iets dergelijks. Wie heeft de ultieme tip?

Weet niet of het nuttig is, maar voor de zekerheid: ik ga m'n 17-85mm IS USM gebruiken. Eventueel m'n 50mm 1.8, maar dat is zeer onwaarschijnlijk ;).

Alvast bedankt!

Groeten,

Jorg
Groeten,
Jorg
Gebruikers-avatar
vincent2008
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2007 23:19
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Als het donker is schiet ik vrijwel altijd in de M stand, dan kan ik zelf diafragma/sluitertijd/iso bepalen

In het donker vind ik het vrij lastig om bewegende dansende mensen te fotograferen, je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de iso te verhogen, maar bij mijn 400D is iso 1600 niet meer mooi, dus hoger als iso 800 ga ik niet, dan maar de flits iets krachtigere en kortere sluitertijd. Maar dat resulteerd in een lelijke/te donkere achtergrond.


De goude tip om in het donker dansende mensen te fotograferen kan ik je niet geven. overdag is het gewoon in A-stand zetten en dan komt het vanzelf wel..
Canon EOS 400D | BG-E3 grip | Speedlite 580EX II | 17-40 F4L USM | 70-200 F2.8L IS USM

Website in aanbouw
[url]www.vaneijndhovenvisuals.nl[/url]
jorgje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2008 21:41
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Dat wordt dus in M schieten. Overdag gebruik ik m'n flitser geregeld voor wat invullicht, maar als het echt donker wordt, is het best lastig! Ach, al doende leert men. Wordt dan de eerste keer dat ik op M ga schieten, ben benieuwd. Zal m'n lader maar meenemen voor alle keren dat ik de batterijen leeg schiet met oefenen :)
Groeten,
Jorg
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Denk dat je beter extra batterijen kan aanschaffen.... zo snel zal de boel niet bijgeladen zijn.
Al doende leert men.
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Toevallig vanochtend ook foto's in het pikkedonker gemaakt van bewegende mannetjes buiten. Ik gebruikte daarvoor een 17-50 F2.8 lens, Sigma 530 DG ST flitser en daarop een omnibounce. Stand op M, Iso moest erg hoog (ISO 1600), F tussen 2.8 en 3.2 en dan moet je zelf kijken wat je nog met de sluitertijd kan doen...
Mocht 50mm goed zijn voor jouw opdracht, dan zou ik die zeker gebuiken (omdat de sluitertijd in dit geval belangrijk is en je diafragmagetal dan zo laag mogelijk moet zijn). Succes!
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Effe ordinair reclame maken: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=56188

26 oktober heb ik nog een plaatsje over...
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

afgelopen vrijdag een bruiloft gehad met hetzelfde probleem. Ik had een 5D gehuurd. Zelfs op 1600 iso diafragma 4 to 5.6 en 1/40 (in de M stand) was de achtergrond redelijk donker. De zaal was n.l. aardedonker. Onder de discolampen en bij de band ging het nog. De flitser was een 580II met omnibouce op het plafond gericht.
Later ben ik met langere sluitertijden gaan fotograferen 1/10 sec. Dit geeft soms leuke resultaten. Door de flits bevries je de beweging op de voorgrond en toch pak je de achtergrond en sfeer ook mee. Wees wel voorzichtig ze gaan niet allemaal goed afhankelijk van de beweeglijkheid van de mensen.
Groet, Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar