Scherpte?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb altijd geleerd dat je met een hogere diafragmawaarde meer scherptediepte krijgt. Of zit ik hier al fout? Haha
Dus hoe meer het diafragma geknepen wordt, hoe groter de dof. Net als met je ogen eigenlijk, als je die meer samenknijpt, wordt alles scherper. Bij mij althans, omdat ik met mijn rechteroog oog -2,5 heb.

Nu stuit ik bij alle (architectuur)foto's eigenlijk op hetzelfde. Hieronder een voorbeeld. De eerste foto is op F11 en de 2e foto op F22. De tweede zou dus theoretisch een grotere scherptediepte hebben. De foto's zijn gemaakt met de 10-22.

Nu houdt - vind ik - bij beide foto's de scherpte te wensen over (ook iets waar ik altijd op stuit), maar op F22 kan gewoon echt niet!!!

Kan iemand me daar iets over uitleggen? :lol:

Alvast bedankt!

Gr,
Jasper

#1 F11, ISO100, 14mm, 1/50 s
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=117600[/img]
#2 F22, ISO100, 14mm, 1/13 s
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=117601[/img]
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Diffractie gaat een rol spelen rond f/16; dat is de reden van onscherpte bij f/22 :wink:
De sluitertijd van 1/50s kan krap zijn; probeer het eens op ISO 400 en bij kortere sluitertijden.
Ik vermoed bewegingsonscherpte.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Erhaa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 09:51
WoonplaatsCOLON Schiedam

Zijn ze vanaf een statief gemaakt of vanuit de hand? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat de 2e foto met 1/13s vanuit de hand wat bewegingsonscherpte oplevert.
[size=75]400D, 18-55 f/3.5-5.6[/size]
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bedankt voor de snelle reactie!

@boels: dus het ligt aan de kwaliteit van de lens? De breking van het licht? Wat heb je uberhaupt dan aan F22 op een lens?

Ik zal het nog eens proberen op iso 400 :)

@erhaa: de foto's zijn vanaf statief genomen..
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

CitizenJay81 schreefCOLONWat heb je uberhaupt dan aan F22 op een lens?
Het ligt aan de pixeldichtheid van de sensor, de afstand tussen de pixels.
Voor oudere objectieven was f/45 of zelfs f/64 de kleinste lensopening (those were the days :wink: )
Meer over diffractie: http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... graphy.htm
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Misschien ook een idee om te kijken naar het kleine "wieltje" bij je oogcup van je camera? Daar kan je aan draaien voor als je een bril hebt, lijkt me dat je dat al lang gedaan heb, maar komt zo ineens in me op.
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

@boels: thanks for the link. Ik ga er naar kijken.

@red-spike:
Nee, want ik kijk meestal met mn linkeroog (goede oog) door de camera :)
Of via live view..

Verder heeft dat niets te maken met de scherpte van het geproduceerde beeld ;)

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

statief heb je gebruikt, misschien moet je dan ipv gewoon afdrukken, eens de timer functie proberen (2 of 10 seconden). Bij het gewoon indrukken van de camera wil daardoor ook wel eens bewegings onscherpte ontstaan. Of denk eens aan een draad ontspanner, zijn volgens mij helemaal niet duur.

Edit : Link
Gebruikers-avatar
vincent2008
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2007 23:19
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Verder heeft dat niets te maken met de scherpte van het geproduceerde beeld
Maar als je zoeker verkeerd staat afgesteld, en de focus ligt verkeerd door welke reden dan ook zie je dat niet..
Canon EOS 400D | BG-E3 grip | Speedlite 580EX II | 17-40 F4L USM | 70-200 F2.8L IS USM

Website in aanbouw
[url]www.vaneijndhovenvisuals.nl[/url]
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Uiteraard gebruik ik de timer al, en ik heb ook (al) een draadontspanner (4 dollar). Toch bedankt voor het meedenken :)

Ik weet alleen dat ik niets fout doe; alles gaat volgens het boekje,
dus het moet iets 'technisch' zijn, zoals boels zegt: diffractie...
En dat soort dingen :)

Nu ben ik ook niet tevreden over de F11 variant, maar misschien zit daar toch een klein beetje beweging in door een langsrijdende bus of whatever... Laten we dat maar hopen.

@ vincent
Als ik inderdaad met mn 'slechte' oog door het oculair had gekeken, en dacht dat het scherp stond, dan kan het verkeerd uitpakken.
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

spiegelopklap functie gebruikt?
Het lijkt hier toch voornamelijk (over het geheel gezien) op lichte bewegingsonscherpte. (Naast het diffractie verhaal)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bij deze niet de spiegel opgeklapt. Het was namelijk de bedoeling om een HDR te gaan maken.. En had geen afstandbediening bij me (om drie keer te klikken)

Ik merk het alleen vaker op dat ik vanaf bij een hogere diafragmawaarde onscherpte krijg, dus ik denk niet dat het bewegingsonscherpte is. Er moet toch wel een keer een foto bij zitten die niet bewogen is zou je denken...
...design my thoughts like a sculpture.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Inderdaad, hoe groter het F-(diafragma)-getal, hoe groter de scherptediepte. De 2 voorbeeld foto's die je laat zien geven echter niet zo goed de scherptediepte weer, maar gewoon de scherpte. En die ligt in jouw geval bij F/22 een stuk lager dan bij F/11.
Dat de scherpte bij F/22 een stuk lager ligt heeft te maken met de kwaliteit van de lens (in het algemeen, niet met jouw objectief in het bijzonder). De kwaliteit van een lens ligt altijd in het middengebied van het diafragma bereik. De 10-22 van Canon heeft bij 10mm een minimum diafragma van F/22 (als ik de specs goed interpreteer). Dat is dus een uiterste, net zoals het maximale diafragma F/3.5 is. Bij zowel een diafragma van F/3.5 als F/22 haal je dus niet het beste uit je lens. Het diafragma een (of twee) stapje(s) groter (of kleiner) helpt.

Succes!
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

thanks sunblade,

Je hebt gelijk dat het daar (op de foto van F22) niet om de scherptediepte gaat maar om de scherpte in zn geheel. Voortaan maar de 10s timer gebruiken, want na 2 seconden trilt het statief soms nog wel een beetje na van het drukken vrees ik.
...design my thoughts like a sculpture.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Scherptediepte is hier volgens mij in het geheel niet van toepassing bij een brandpuntsafstand van 14 mm, reken voor de gein de verschillen maar eens uit op www.dofmaster.com
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

CitizenJay81 schreefCOLONBij deze niet de spiegel opgeklapt. Het was namelijk de bedoeling om een HDR te gaan maken.. En had geen afstandbediening bij me (om drie keer te klikken)

Ik merk het alleen vaker op dat ik vanaf bij een hogere diafragmawaarde onscherpte krijg, dus ik denk niet dat het bewegingsonscherpte is. Er moet toch wel een keer een foto bij zitten die niet bewogen is zou je denken...
Dat is in weze niet vreemd. Bij een hogere waarde daalt je sluitertijd ook met evenveel stops. En dus de kans op zichtbare trillingen wordt vele malen groter.
Die HDR kan je ook maken met de spiegelopklap functie ingeschakeld.
Kwestie van handmatig je stops omhoog en omlaag zetten.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Je staat midden in de stad te fotograferen. Ik heb het gevoel dat daar constant verkeer langs komt. De trillingen daarvan kunnen wel eens groter zijn dan van een opklappende spiegel.
Ik zal morgen eens proberen met mijn eigen 10-22 of bij kleine dafragmas hetzelfde gebeurt.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

sunblade schreefCOLONDat de scherpte bij F/22 een stuk lager ligt heeft te maken met de kwaliteit van de lens (in het algemeen, niet met jouw objectief in het bijzonder).
Helaas niet waar :wink:
Het heeft te maken met diffractie en de onderlinge afstand van de pixels op de sensor.
En daar heb je ook last van als je dure top-objectieven gebruikt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

@martinphili:
Ik ga dat es even berekenen vandaag. Dat programma wil helaas even niet installeren...
Ik wilde sowieso nog even zo'n hyperfocale afstandstabel printen om mee te nemen, want zelf berekenen is toch wel lastig zonder rekenmachine :)

@veldje63
Ik begrijp dat bij een langere sluitertijd de kans op trillingen groter wordt, maar ik heb een statief bij me, dus een sluitertijd van 1/13 s zou geen probleem moeten opleveren...

@Piet
Zou fijn zijn als je het ook uit zou kunnen testen! Ik was in de Spaarndammerbuurt in Amsterdam, daar is het over dag wel heel rustig, maar ze zijn ook flink aan het renoveren daar, dus misschien hebben de machines onbewsut voor de nodige trillingen gezorgd. Dus als je gaat fotograferen (mooi weet trouwens!) moet je maar even in de buurt van een bouwput gaan :)

@boels: heeft dat puur en alleen met diffractie te maken? Niet met het feit dat sommige lenzen kwalitatief minder goed zijn op een bepaalde diafragma waarde? Is dat pertinent onzin?
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

CitizenJay81 schreefCOLON... heeft dat puur en alleen met diffractie te maken? Niet met het feit dat sommige lenzen kwalitatief minder goed zijn op een bepaalde diafragma waarde?
Veel objectieven hebben inderdaad een "sweet spot", een stand van het diafragma waar de onvolkomenheden (scherpte, kleurafwijkingen (CA) en vervorming) het kleinst zijn.
Vaak is dat bij f/8 of f/11.

Diffractie begint al bij f/1 :wink: en het effect neemt toe met het diafragmagetal.
Rond f/16 begint diffractie de overhand te krijgen op de onvolkomenheden van het objectief, ook als die van topklasse is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar