Newbie Polarisatievraag voor 24-105

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Calmtwood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2008 16:55
WoonplaatsCOLON Brabant

Hallo allemaal!

Ik wil beginnen met te zeggen dat ik de zoekfunctie heb geraadpleegd, maar de meeste info en afkortingen gaan me nog even boven de pet.

Als groentje op het gebied van filters heb ik een vraag over de 24-105L, die binnen een week of twee in mijn bezit is.

Dat wordt mijn eerste serieuze investering qua glas, en aangezien dat ding toch (hopelijk) heel erg lang meegaat, wil ik de lens gaan beschermen met een filter.

Nu weet ik dat een UV-filter waarschijnlijk al prima zou werken, maar ik ben eerlijk gezegd wel gecharmeerd van de voordelen die een polarisatiefilter kan brengen (vooral de sapperigere kleuren).

Nu wil ik op termijn overstappen naar een FF-camera (heb nu een 400D) en speelt geld even geen rol.

Wat zouden jullie me aanraden? Ik weet dat de lens een 77mm filter nodig heeft, maar ik snap eerlijk gezegd de ballen van termen als UWA en slimline en bovendien welk merk ik zou moeten nemen (B&W schijnt de Ferrari te zijn).

Hopelijk kan iemand me uit de brand helpen.

Alvast bedankt voor de moeite :)
[url=http://www.flickr.com/photos/calmtwood/]Calmtwood@Flickr[/url]
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

B&W is inderdaad één van de toppers. Waar het slimline etc. voor staat weet ik niet uit m'n hoofd, maar dat vind je op de site van de betreffende fabrikant (die die term gebruikt) zeker terug ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Ideaal voor een 24-105, of uberhaubt Canon glas is inderdaad B+W.
UWA staat voor ultra wide angle lens, dus extreme groothoek. Dat is je 24-105 niet (ook niet op een FF), dus heb je ook geen slimline (=extra dun, zodat je op je UWA geen randje van je filter ziet) nodig. Een gewone 77mm B+W MRC Pola is duur genoeg...
bijvoorbeeld deze KLIK
Deze gebruik ik ook op mijn 24-105
have fun!
groet Sarpa
Laatst gewijzigd door 1 op Sarpa, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Over filters om je lens te beschermen wordt verschillend gedacht. Je haalt de optische kwaliteit naar beneden omdat je door een extra laag glas fotografeert. Ik laat altijd de zonnekap op de lens zitten en vind dat de lens daarmee ook voldoende beschermd is.
Een polarisatiefilter laat je er niet constant op zitten. Vaak wil je het effect niet. Bovendien neemt het aardig wat licht weg.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De slimline-versie is dunner als de andere, zodat hij bij gebruik op een groothoek geen vignetering oplevert. UWA= Ultra wide angle, oftewel groothoek onder de +/- 20mm. Voor je 24-105 niet noodzakelijk.

Verder zou ik je niet adviseren om een polarisatiefilter als beschermfilter te gebruiken. Het is niet altijd wenselijk weerspiegelingen weg te halen, en het houd ook nog eens 1-2 stops licht tegen.
Gebruikers-avatar
Calmtwood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2008 16:55
WoonplaatsCOLON Brabant

Dank voor jullie reacties, en sjit, ik ben helemaal vergeten mijn laatste vraag te stellen:

ik meen me te herinneren ergens te lezen dat het gebruik van een filter én de zonnekap niet kan. Kunnen jullie dat bevestigen?

Edit: quote gevonden op Photozone.de
The front element does not rotate during focusing so there're no issues when using a polarizer - without hood at least.
[url=http://www.flickr.com/photos/calmtwood/]Calmtwood@Flickr[/url]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Calmtwood schreefCOLONDank voor jullie reacties, en sjit, ik ben helemaal vergeten mijn laatste vraag te stellen:

ik meen me te herinneren ergens te lezen dat het gebruik van een filter én de zonnekap niet kan. Kunnen jullie dat bevestigen?

Edit: quote gevonden op Photozone.de
The front element does not rotate during focusing so there're no issues when using a polarizer - without hood at least.
Dat laatste doelt erop dat je slecht bij je filter kan als de kap erop zit en daarnaast er ook minder licht op je filter valt, waardoor het effect mogelijk minder wordt. Zelf gebruik ik ze wel tegelijk als het nodig is.
Dat de voorste lens niet draait is perfect, dan kun je filter instellen en daarna focussen. Als de lens zou draaien, heeft dat effect op je pola, dan moet je dus focussen en daarna polariseren.
groetjes Sarpa
Gebruikers-avatar
Calmtwood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2008 16:55
WoonplaatsCOLON Brabant

Duidelijk! Waarvoor dank!
[url=http://www.flickr.com/photos/calmtwood/]Calmtwood@Flickr[/url]
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

De zonnekap( de originele) zit bevestigd aan de buitenomtrek van de lens. Dus niet in het schroefdraad waar de filters in gedraaid worden.
Samen gebruiken kan dus altijd.
Overigens, het licht dat weggevangen wordt door de zonnekap is het licht dat schuin op je lens valt en rare spiegelingen veroorzaakt. Op het effect van het filter heeft het geen invloed.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Inderdaad, geheel met het laatste eens. Licht dat van buiten je beeldhoek komt, heeft alleen negatieve invloed en kan nooit bijdragen aan het polarisatie-effect.

Maar ik ben ook voorstander van om gewoon de zonnekap te gebruiken, dat is gewoon een goede beschreming. Polarisatiefilter inderdaad gebruik je in verhouding weinig. Dus als je er hem continu op laat zitten zit ie meer in de weg (zowel qua licht als praktisch gezien) dan dat je er nut van hebt.

Want bedenk ook dat je dus afhankelijk van je hoek met de zon steeds dat filter moet bijdraaien. Doe je dat niet, dan heb je willekeurig op de ene foto geen effect en de andere weer wel. Ook als je je camera van landschap naar portret-stand draait moet je niet vergeten het filter 90 graden te draaien. Kortom, beetje veel werk ;).
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
JackManson
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 449
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 21:59
WoonplaatsCOLON Eersel

Hehe, weet nog goed toen ik mijn eerste polarisatie filter kocht (op internet). Vond het resultaat nogal tegenvallen. Soms leek het effect te hebben maar meestal niet, wist ik veel dat je dat ding moest draaien.... :)
1D MkIII | EF 50 1.8 | EF 85 1.8 | | EF 70-200 2.8 L IS | 580 EX II
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Als je het alleen voor bescherming gaat doen: niet doen
Zowel een Hoya als een B&W UV/beschermingsfilter halen de scherpte uit je platen, daar zijn volop voorbeelden van te vinden. De zonnekap geeft je voldoende bescherming (het is geen macro dus echt dicht bij voorwerpen kon je toch normaal gesproken niet).

1 uitzondering: bij opspattend grind, zoutwater e.d. kun je het wel gebruiken om het glas te beschermen maar ik weet niet of je je in die situatie gaat begeven......

Een polarisatiefilter gebruik je alleen in die situaties waar je het echt nodig hebt, schitteringen/spiegelingen weghalen of kleuren/lucht benadrukken. Als je die gebruikt (continue) als beschermingsfilter verlies je licht (1 a 2 stops).
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

presies, een polafilter moet je niet "misbruiken", doe anders als ik, ik gebruik haast nooit een pola filter, maar voor die enkele keer heb ik een cokin systeempje aangeschaft, was een actiepakket met een polarisatiefilter, en 2 tal andere filters, daarbij nog een grijsverloopfilter en je kun je jezelf naar hartelust uitleven, voordeel van dit systeem is dat het gehele pakket nog geen 70 euro bij elkaar kost en de kwaliteit is goed te noemen, een beetje polaristaiefilter ben je al snel over de 100 euro kwijt en ik betwijfel of je de verschillen kunt zin tussen cokin of een duur pola filter (op normaal kijkniveau, wat toch het belangrijkste is).
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Calmtwood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2008 16:55
WoonplaatsCOLON Brabant

Ik ben helemaal bij. Dank voor de uitmuntende feedback!
[url=http://www.flickr.com/photos/calmtwood/]Calmtwood@Flickr[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar