HELP mijn oma wordt 105

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
martin68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2008 18:40
WoonplaatsCOLON hillegom
CONTACTCOLON

Normaal zou ik dit nooit doen maar ik heb dringend jullie hulp nodig.
op 18 Oktober word mijn omaatje 105 jaar en is mij gevraagd om een affice op A4 formaat te maken t.b.v. het feestje.
Nu heb ik vanochtend met moeite een paar fotos geschoten.
Met moeite bedoel ik dat ze 3 tot 5 fotos leuk vind en dan moet de camera weg en de kleine ruimte waarin ze woont.
Daar ze slecht te been is en vanwege de gevoelige gezondheid mochten we niet naar buiten (dus dan maar binnen).
Dus hier mijn vragen
1. welke foto 1,2 of 3?
2. hoe kan je de schaduwen weg krijgen ?
3. der witte haren vallen in het niet (moeten wit blijven!)
4. moet er meer contrast in ?
5. ?????
Daar ik een beginneling ben en nog nooit geshopt heb (vind het te veel werk) vraag ik AUB om hulp :oops:
1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116552[/img]
2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116547[/img]
3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116545[/img]
De fotos zijn met de kitlens en in raw gemaakt.


ik hoor graag van jullie

mvg martin
eos 50D | 350D | 70-200 f2.8/L |sigma 24-60 f2.8 ex | 18-55 kitlens | 50mm 1.8 een monopod een driepoot en een tamrac rugzak
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Foto 1 vindt ik het leukst. Er hoeft niet veel aan te gebeuren, maar het enige wat jammer is, dat is die naad in de wand en dat kabeltje precies boven haar hoofd. Misschien kun je die foto over maken en dan de stoel een halve meter verschuiven? Anders gewoon accepteren.
Foto 3 zou je misschien rechts en onder kunnen croppen, zodat die kabels weg vallen. Ik zou die foto vlak onder de handen afsnijden.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=116558[/img]
Schaduwen krijg je zonder shoppen niet weg.
Ik heb je foto even uitgesneden en met curven iets lichter gemaakt.
Waarom fotografeert iemand eigenlijk in RAW als hij zijn foto's niet wil bewerken?
martin68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2008 18:40
WoonplaatsCOLON hillegom
CONTACTCOLON

Schaduwen krijg je zonder shoppen niet weg.
Ik heb je foto even uitgesneden en met curven iets lichter gemaakt.
Waarom fotografeert iemand eigenlijk in RAW als hij zijn foto's niet wil bewerken?
alvast bedankt voor de uitsnede en het lichter maken
en over het verschuiven van de stoel gaat niet (ene kant kast andere kant bed)

en ik schiet in raw omdat mijn vrouwtje meer met cs wil doen maar de tijd er nog niet voor heeft en eerst een workshop wil volgen
en ik moet er gewoon tijd en zin voor maken vind het schieten leuker.
Laatst gewijzigd door 1 op martin68, in totaal 26 keer gewijzigd.
eos 50D | 350D | 70-200 f2.8/L |sigma 24-60 f2.8 ex | 18-55 kitlens | 50mm 1.8 een monopod een driepoot en een tamrac rugzak
Gebruikers-avatar
FotoUnique
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Zundert
CONTACTCOLON

Ik ben ook geen fotoshopwonder maar heb een poging gedaan door met de burn tool het haar wat donker te maken, de lijn boven haar hoofd weg te halen door te clonen en de foto wat te verscherpen.

Maar ik denk dat je beter een link naar het orgineel kan plaatsen voor een goede bewerking van de foto.

Afbeelding
[i]You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it[/i]
caro
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2008 22:32

oke, ik heb ook even een poging gedaan in een lichte bewerking.
Afbeelding

(Sorry de kwaliteit werd er niet beter op met de kopie :oops: )

Groeten Caro
Gebruikers-avatar
Constant
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 545
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2007 20:15

De crop van foto 2 vind ik beter, dus mijn suggestie is foto 1 op identieke wijze croppen.
Canon 400d - Canon 10-22 - Canon 24-105L IS 4.0 - Canon 17-85 IS - Canon 70-300 IS - Kenko 1.4 converter - hoodman hoekoculair - Expodisk 77mm - Canon MP970 - Elements 5.0 - 7" Neovo digitale lijst - tussenringen
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Als je wilt, dat mensen er echt iets goeds van kunnen maken, dan moet je wel een link naar het RAW-bestand geven! Vanuit deze kleine versies kun je niet zoveel, zeker niet als het straks op A4 geprint moet worden...

Ik ga er dan ook nu geen tijd in steken, maar met de RAW's wil ik wel even stoeien.

En welke foto van de 3? Dat is vooral jullie keus! Op welke foto staat ze het meest karakteristiek?
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
martin68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2008 18:40
WoonplaatsCOLON hillegom
CONTACTCOLON

fotouniqeu:
Maar ik denk dat je beter een link naar het orgineel kan plaatsen voor een goede bewerking van de foto.
hoe kan je een link plaatsen als je geen webside hebt
en ik kan geen RAW fotos uploaden.
eos 50D | 350D | 70-200 f2.8/L |sigma 24-60 f2.8 ex | 18-55 kitlens | 50mm 1.8 een monopod een driepoot en een tamrac rugzak
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Je hebt ongetwijfeld bij je internet-toegang de mogelijkheid gekregen een website te maken. Gebruik die ruimte door de bestanden er neer te zetten, en een link hier neer te zetten in de vorm van "http://www.mijneigenwebsite.nl/raw1.cr2"

Als dat niet lukt, mag je me de foto's ook mailen (eentje per bericht, maar kan denk ik niet), dan host ik ze wel eventjes.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
FotoUnique
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Zundert
CONTACTCOLON

martin68 schreefCOLONfotouniqeu:
Maar ik denk dat je beter een link naar het orgineel kan plaatsen voor een goede bewerking van de foto.
hoe kan je een link plaatsen als je geen webside hebt
en ik kan geen RAW fotos uploaden.
Je mag hem me wel mailen (of allemaal) dan zet ik ze wel online en plaats ik de linken hier wel voor de echte die hard photoshoppers :-)

stefunique@gmail.com
[i]You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it[/i]
Gebruikers-avatar
FotoUnique
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Zundert
CONTACTCOLON

Kijk hulp genoeg, komt vast goed met die foto's van oma :-)

Je zou ook de achtergrond wat donkerder kunnen maken zodat de haren beter uitkomen.

Heb het even vluchtig gedaan omdat je met deze foto's toch niets kunt doen verder...

Afbeelding
[i]You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it[/i]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Je kunt via sites als http://rapidshare.com of http://megaupload.com/nl/ grotere bestanden uploaden en dan de downloadlink van de foto hier neerzetten :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
martin68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2008 18:40
WoonplaatsCOLON hillegom
CONTACTCOLON

Hier de links van de RAWs via rapidshare.


Nog bedankt daarvoor digilike




ik kijk uit naar de resultaten

mvg Martin
Laatst gewijzigd door 1 op martin68, in totaal 18 keer gewijzigd.
eos 50D | 350D | 70-200 f2.8/L |sigma 24-60 f2.8 ex | 18-55 kitlens | 50mm 1.8 een monopod een driepoot en een tamrac rugzak
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ik heb de foto's allemaal even op mijn standaard-manier bewerkt. Bewust heb ik weinig retouche gebruikt, want zo iemand moet je puur neerzetten. Het zou wat raar zijn al haar rimpels weg te halen tenslotte!
Wel viel me op, dat je op de meeste foto's niet goed hebt scherpgesteld: op de muur in plaats van op de ogen. Een tip: gebruik alleen het middelste scherpstel-punt, en richt op de ogen (bij een portret). Houdt de ontspanknop half ingedrukt, en maak dan je compositie en druk af. Nummertje 2 is wél goed scherpgesteld.

De grote versies, af te drukken op A4, mail ik je wel! Hier de kleine, webversies:

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Dat heb je heel mooi gedaan Fokke
martin68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2008 18:40
WoonplaatsCOLON hillegom
CONTACTCOLON

Mooi dat is te zacht uit gedrukt.
Ze zijn super geworden.
eos 50D | 350D | 70-200 f2.8/L |sigma 24-60 f2.8 ex | 18-55 kitlens | 50mm 1.8 een monopod een driepoot en een tamrac rugzak
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Volgens mij kun je de titel wijzigen in "Hoera oma wordt 105 jaar"!!!

Ze zien er prima uit! Een fijne dag gewenst :D
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Martin feliciteer je oma maar namens het hele EOS forum en alle leden die hebben meegeholpen aan dit draadje. Ik heb er veel van kunnen leren. :idea: :idea:
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
FotoUnique
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Zundert
CONTACTCOLON

Ik ben misschien een muggezifter, maar stoort niemand zich aan die streep(?) boven oma's hoofd?

Ik bedoel het is een kleine moeite om even de clone stamp erop los te laten, toch? :oops:
[i]You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it[/i]
martin68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2008 18:40
WoonplaatsCOLON hillegom
CONTACTCOLON

Hierbij wil ik alle forumleden bedanken voor hun inzet.
En met name fokke
Ik liet ze aan mijn moeder zien en ze kreeg gewoon een brok in haar keel zo mooi vind ze ze.

ik kan het niet vaak genoeg zeggen bedankt allemaal

mvg Martin
eos 50D | 350D | 70-200 f2.8/L |sigma 24-60 f2.8 ex | 18-55 kitlens | 50mm 1.8 een monopod een driepoot en een tamrac rugzak
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar