Kenmerken van Architectuur fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

Wat maakt het fotograferen van gebouwen anders dan andere ?
M.a.w. waar ligt de nadruk ?
Welke dingen moet je speciaal opletten ?

Ik dacht aan:
- materiaalkeuzen
- vormen
- perspectieven
- metl of zonder mens
- speciale lichten/sfeer
- panorama's afwisselen met close-ups

Nog meer ?
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Deze maar even verplaatst naar 'overige fotogerelateerd'

Wat maakt het fotograferen van gebouwen anders dan andere dingen?
Niets volgens mij.

Het blijft fotograferen (in mijn ogen is dat communiceren dmv beeld)

De ene keer wil je bij het fotograferen de sfeer van een gebouw extra benadrukken. Dit door middel van extra licht (bijvoorbeeld in het pand, soms extraaanlichten van buitenaf, soms met een egale wolkepartij)
Soms wil je weer het gebouw benadrukken in zjn omgeving.

Er is dus niet echt duidelijk wat nu een goede architectuurfoto maakt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONEr is dus niet echt duidelijk wat nu een goede architectuurfoto maakt
Onder het motto wat is goed en wat is minder goed?
Richtlijnen zijn er niet voor.

Als je 1 gebouw neemt en 10 verschillende mensen maken een foto van het gebouw zal je tien verschillende fotos hebben die allemaal goed zijn.

De een zal een totaal foto maken en de ander een detail foto.

Als ik jou was zou ik gewoon lekker fotograferen en fotografeer hetgeen wat JIJ mooi vind.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

De nadruk ligt net waar jij 'm wil hebben... en het hangt af van de gebouwen natuurlijk (en vice versa). Bijvoorbeeld: bij het fotograferen van moderne architectuur kun je, als je dat wil, vaak zwaar grafisch te werk gaan - lijnen, vlakken, kleuren. Maar bij oudere architectuur wil je wellicht meer detail, meer sfeer, meer leven in beeld.

Ergo, zo maar vragen "waar moet je op letten?" is net zoiets als: "welke auto moet ik kopen?" - er valt heel weinig concreets van te zeggen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je moet een onderscheid maken tussen creative en profesionele architectuurfotografie, creative beoefenen we allemaal wel eens en daar kun je in principe alle kanten mee op, maar technischse profesionele architectuur fotografie is toch een ander verhaal, vaak moet je hier al gebruik gaan maken van Tilt en shift lenzen of de ouderwetse technische camera's om bv perspectieve op te heffen, dus ik weet niet precies wat je nu wil weten ?
Laatst gewijzigd door 1 op Closeshooter, in totaal 19 keer gewijzigd.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Wat dacht je van heel veel platen bekijken (b.v. hier op het forum :wink:) en bedenken wat je er in aanspreekt en wat niet?
Voor mij: Onderwerp loopt of waait niet weg :twisted:. Lijnen/vlakken, plaats van gebouw in landschap, details. Elk gebouw en (weers)omstandigheid vraagt om een andere aanpak. Zo kun je van een gebouw tientallen verschillende platen maken, leuk.
Ik hou er zelf overigens wel van thematische series te maken rondom architectuur.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt.
Als je je gaat conformeren aan wat anderen mooi zouden kunnen vinden, dan kom je nooit meer aan fotograferen toe.
Ook loop je het risico tenonder te gaan in de massa, want je onderscheidt je niet meer van anderen met jouw eigen intepretatie.

Lekker foto's maken en alleen die platen tonen waarvan jij vindt dat ze het tonen waard zijn, dan ben je goed bezig met jouw hobby.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

mmk schreefCOLONWat dacht je van heel veel platen bekijken (b.v. hier op het forum :wink:) en bedenken wat je er in aanspreekt en wat niet?
Heb ik gedaan, ook veel architectenbureau's (sites) geopend om de foto's te zien.

OK, zo te zien zggen de meeste dat een boek getiteld "Architectuur fotografie" onzin is (behalve de platen natuurlijk) want er is niets speciaals aan gebouwen fotograferen anders dan mensen, natuur, produkten enz.
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

nee in principe moet je van alles proberen de sterke punten naar voren te brengen om maar iets te noemen, of dit nou een mooi ornament is, voordeur of mooie ogen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

Jeep schreefCOLONFotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt.
Als je je gaat conformeren aan wat anderen mooi zouden kunnen vinden, dan kom je nooit meer aan fotograferen toe.
Ook loop je het risico tenonder te gaan in de massa, want je onderscheidt je niet meer van anderen met jouw eigen intepretatie.

Lekker foto's maken en alleen die platen tonen waarvan jij vindt dat ze het tonen waard zijn, dan ben je goed bezig met jouw hobby.
Wie zegt dat ik me wil gaan conformeren aan anderen ? Ik ga voor het eerst serieus gebouwen fotograferen (in opdracht) en wil dat dan ook eerst voorbereiden met een literatuurstudie of droogzwemmen zeg maar. Natuurlijk ga ik fotograferen wat ik mooi of bijzonder vind, niemand doet anders.

Mensen trekken altijd conclusies terwijl dat niet gevraagd wordt.
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

De opdracht is van een architect en natuurlijk heb ik al een gesprek om feeling te krijgen met wat hij mooi of bijzonder of wil benadrukken in "zijn" foto's.
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Mensen trekken altijd conclusies terwijl dat niet gevraagd wordt.
Als de antwoorden die je krijgt op een vraag je niet bevallen, was het dan wel verstandig de vraag te stellen.
Wie zegt dat ik me wil gaan conformeren aan anderen ?
Dat zeg je dus nu zelf
De opdracht is van een architect en natuurlijk heb ik al een gesprek om feeling te krijgen met wat hij mooi of bijzonder of wil benadrukken in "zijn" foto's.
Je kan beter je toestel aan de man verhuren, dan zijn het echt zijn foto's.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor ons is het natuurlijk lastig om een universeel advies te geven wat aansluit bij de opdracht van jouw klant.

Vraagstellers kijken soms op van conclusies van anderen als ze niet echt geheel duidelijk zijn waar het nu over gaat. :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar