EOS 50d vs. EOS 5d MKII

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
heijm426
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2007 20:35
WoonplaatsCOLON Leiden

hallo,

wil 1 van deze 2 camera`s aanschaffen , nu had ik 1 specifieke vraag de 50d heeft een ingebouwde flitser en de 5d niet.

heb ik hier last van in dagelijks gebruik??

wil niet continu met externe flitser lopen

heb trouwens de volgende lenzen die op 1 van de camera`s gaan:

canon ef 17-40L
Canon ef 24-105L IS

ik zie de reactie graag tegemoet

camera wordt vooral gebruikt voor autosport en autoshows
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De interne flitser van de 50D is leuk, maar geen wonder. Tot een meter of 3 zal het lukken, maar wil je verder flitsen dan kom je al snel aan op een losse flitser. En die bied a) veeeeel meer licht b) veel meer mogelijkheden tot het richten en sturen van je licht

En daarnaast kun je die externe flitser eraf halen en hoef je hem er dus niet constant op te hebben.
:wink:
Betreft de lenzen, beide lenzen passen op beide camera's
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat maakt niet uit, gewoon beter of langer belichten. Goed fotografie hangt niet samen met een betere body maar met betere techniek.

En een stationaire auto kan je ook op een statief vastleggen. Ik begrijp dat bijde bodies top zijn en ik wil ze ook graag maar de vraag lijkt me een beetje onzinnig, want jij ben alleen geinteresseerd in snel zonder flitser een foto te maken en kijkt niet naar het essentiele verschil tussen de 5DII en de 50D namelijk het wle of niet FF zijn en dus een andere DOF interpretatie hebbende. Als je wat jij wilt dan zouik zelf een Nikon D300 od D700 of een D3, Sony Alpha 900 aanraden.

Ik begrijp je vraag maar het puur en alleen vergelijken van een 50D en een 5DII vanwege ISO om geen flitser te gebruiken terwijl de 5DII 2 keer zo duur is.

En dan je lens keuze wederom minder lichtsterk f/4 tov een f/2.8.

Als je ze al hebt zou ik voor de 50D gaan als je 17mm op 1.6 genoeg is en als je ook foto's rijdend ed wilt vastleggen. Het je brandpunt beperkingen en wil je een andere DOF heb je geld genoeg en een FF sensor dus ook echt nodig, maw verdien je je geld ermee dan de 5DII.

Anders zou ik het bij een 40D met een 16-35II laten.

Dit is dus geen aanval want ik wil ook mijn kofferbak vol met 1DSIIIen maar de vraag is iets te ruim en ik ben ervan overtuigd dat als je niet voor een blad fotografeert je met de 5DII als amateur voor die paar foto's die je op A3 aan de muur hangt je toch echt te veel body hebt gekocht.

Maar dat is mijn meing, :) Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
heijm426
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2007 20:35
WoonplaatsCOLON Leiden

Lenzen zijn al in mijn bezit inclusief een 430ex flitser.

vandaar dat het een canon moet worden, heb geen zin om lenzen te vervangen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

heijm426 schreefCOLON....camera wordt vooral gebruikt voor autosport en autoshows
Dan wordt het de 50D :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lijkt mij eigenlijk dan ook een verstandigere keus dan een 5d.

Je houdt nog wat knaken op zak voor eventueel een 70-200 erbij en de 50D is waarschijnlijk goed genoeg (je vertelt namelijk niet waarvoor je je foto's wilt gaan gebruiken)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
heijm426
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2007 20:35
WoonplaatsCOLON Leiden

foto`s zijn voor de eigen verzameling, niet specifiek voor het publiceren ervan.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Goed dan zijn we het daarover eens. Slaapzak mee en voor de deur van K-E gaan liggen zou ik zo zeggen.

Daarbij een goede flits cursus en een 580EXII kunnen ook wonderen doen met een 30D/40D. google eens op Planet Neil.

Maar veel plezier over een maand :)

Jeroen

En start de topic dan aub niet met mijn eerst foto met de 50D,maar mijn best autosport foto tot nu toe. :!:
Laatst gewijzigd door 1 op jvanarkel, in totaal 18 keer gewijzigd.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dan moet je eens goed nadenken of de extra dingen (zoals filmen) op de 5D wel een meerwaarde hebben die de aanschaf van een 5D rechtvaardigen.

Persoonlijk zou ik het verschil tussen die twee spenderen aan lenzen of aan andere dingen (avondje in de kroeg bijvoorbeeld)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de reden waarom er geen flitser ingebouwd zit is duidelijk, de 5D is een camera voor specifieke doeleinden, met name stills, portret en natuurfotografie, bij die drie takken heb je geen interne flitser bij nodig, maar of een studio, of een externe flitser, de 50D is meer een alroundcamera en met een goede tot zeer goede beeldkwaliteit overal inzetbaar, dus ik denk als het puur om die items gaat die jij noemde zou ik zonder meer voor een 50D gaan en dan nog lekker een 10-22 erbij of zoiets.
By the way, zelfs de 50D is overdone, maar ja de pixelrace is niet meer te stoppen denk ik dus waarom niet.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Inderdaad zou een 40D ruim voldoen voor het doel. Dat scheelt je heel wat geld. Als je nu een hoop zou uitgeven voor een 50D, dan is hij al de helft van de prijs voordat je het fotograferen van autosport een beetje onder de knie hebt en de "meerwaarde" van een 50D kunt benutten.

Ook zoals Jeroen zegt: graag hoor, liefst had ik ook een 50D body hier staan en nog enkelen als backup, daar gaat het niet om. Maar meer om je een gedachte te geven dat in het uiteindelijke resultaat het verschil 40D/50D marginaal is t.o.v. eigen groei in ervaring en vooral ook het verschil in objectieven. Als je het verschil zou gebruiken om een 70-200L te kopen, schiet je ineens enorm vooruit als je op het circuit schiet.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

precies, ik heb een 30 en een 5 en bij sommige situatie's is het haast onmogelijk te zien of een foto met de 30 of met de 5 gemaakt is, pas als je grof in gaat zoemen zie je het natuurlijk, maar normaal is het erg moeilijk zichtbaar, pas bij portret, macro ed. dus echt specifieke fotografie is het duidelijk te zien, denk dat als je autosport gaat fotograferen je het verschil zo niet zult zien.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

En de mogelijkheid 5D zonder dat mk II? Dan zit je qua prijs niet zo ver van de 50D af.
De lenzen die je hebt passen er perfect bij. Op een full frame is 24-105 een veel mooier bereik dan op een cropcam en je hebt al een supergroothoek. Bij de 50D zou je er nog de 10-22 bij moeten kopen. Nu heb je genoeg aan een leuke tele er bij.
heijm426
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2007 20:35
WoonplaatsCOLON Leiden

Bedankt voor Advies.

is 50d geworden, nu kan ik misschien nog wat lenzen toevoegen van het overgebleven geld.

Camera is vandaag besteld en wordt Maandag afgeleverd, was op voorraad.

iemand nog interesse in een 8 maanden oude 40d body.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

??????????
wordt toch pas in oktober verwacht
Ben wel benieuwd eigenlijk waar je hem besteld hebt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLON??????????
wordt toch pas in oktober verwacht
Ben wel benieuwd eigenlijk waar je hem besteld hebt.
Hij staat op voorraad bij Cameranu zag ik net :wink:
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Yip,
da's toch grappig...
Cameranu zou 'm op voorraad hebben, terwijl Canon deze pas vanaf 1 oktober levert...
Maar Cameranu vraagt d'r dan ook €1349,- voor...
De goedkoopste (die 'm niet op voorraad heeft..) €1049,- (bron www.tweakers.nl)
En toch heeft Cameranu een goede beoordeling bij tweakers.
mmmm...
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

denk dat ik ook voor de 50d ga..

puur budgetair..

als ik de 5d koop.....wil ik graag de 24-105l erbij hebben..
maar ik wil eigenlijks ook de 24-70f2.8 L hebben of een goede prime..(kan de keuze tussen de 24-70 en 24-105 echt niet maken :oops: )

dus jah..met de aankoop van de 50d..dan budgetair meer ruimte voor 2e objectief...

en tegen die tijd dat ik alles heb...is de 5d mk3 alweer uit :wink:
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

dat de 50D er 1 heeft zal voor mij eerder de reden zijn om hem niet te nemen dan hem daarvoor wel te nemen.
Het is alleen maar lastig, en ik heb nog nooit een goed belichte foto met die flitser kunnen maken!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Nagtie schreefCOLONdat de 50D er 1 heeft zal voor mij eerder de reden zijn om hem niet te nemen dan hem daarvoor wel te nemen.
Het is alleen maar lastig, en ik heb nog nooit een goed belichte foto met die flitser kunnen maken!
Dat is wel heel erg kort door de bocht! :shock:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar