Adobe RGB of sRGB?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
tjerkpolle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2006 21:58

Ik heb een vraag,

ik heb mijn camera nu ingesteld op Adobe RGB en dit ook in Photoshop ingesteld, maar wat is nu eigelijk de beste instelling cq. wanneer gebruik je sRGB??
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als je niet alles van kleurbeheer af weet: sRGB.
Anders aRGB.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

AdobeRGB heeft meer kleurtjes in het profiel dan Srgb. Gebruik dus alleen AdobeRGB als je weet waar je mee bezig bent. Wanneer je AdobeRGB gaat presenteren als een SRGB, dan zie je gewoon minder kleuren en kun je erg lelijke vlekken/kleuren krijgen.

Daarnaast is er momenteel nog geen betaalbare monitor op de markt die 100% Adobergb kan weergeven. Ze komen wel dichtbij, maar volledig is anders.

Overigens dien je voor aflevering van je beelden wel altijd even om te zetten naar Srgb, zeker voor internet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

De afstand tussen de kleuren in AdobeRGB is ook groter. Dat betekent dat kleurverlopen in grotere stappen gaan en je dus stapjes kunt gaan zien. Zal in de praktijk misschien niet vaak gebeuren, maar toch heb ik dit soort effecten al waargenomen. Hier heb je geen last van als je alles in 16 bit kleur laat. Maar als je alles in 8 bit opslaat met AdobeRGB en daarna nog even gaat converteren naar sRGB om te laten afdrukken dan heb je uiteindelijk minder kwaliteit.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Maar hoe plaatsen jullie je foto's nu op het forum?

En waar staat jullie camera op ingesteld? Uiteraard staat photoshop ingesteld op dezelfde kleurruimte.
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

voor het plaatsen van foto's op het internet moet je sRGB gebruiken, als je camera op Adobe RGB staat zal je dus het bestand moeten converteren naar sRGB. Dit kan middels photoshop
..
tjerkpolle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2006 21:58

Maar wat bedoelen je met kleurbeheer? :roll:


en hoe kan ik de foto's het beste naar afdrukcentrales sturen?
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Centrale: in sRGB, zo ook op internet.

Eigenlijk dus altijd, behalve als je voor je beroep of een andere specifieke reden in AdobeRGB moet werken.

Kleurbeheer betekent dat je in je nabewerking bewust bent (maar ook de juiste tools gebruikt) van de kleurruimten waar je inwerkt, het profiel van je monitor en ook het afdrukmedium. Geloof me: dat is heel complex. En als je je daar niet druk om wilt maken, dan zou ik zoals Boels069 zegt gewoon sRGB gebruiken. Zeker omdat je vraagt wat het is :D... En dat bedoel ik alleen maar positief om fouten te voorkomen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
tjerkpolle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2006 21:58

OK,

nou laat ik zo zeggen, voor mijn beroep heb ik het al helemaal niet nodig. Ik heb wel een calibratieset voor mijn monitor, maar dat is het dan ook.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Zelfs vele beroepsfotografen fotograferen in sRGB of converteren naar
sRGB; ook bij belangrijk werk... 8)

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
luc193
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 11:15

mavlo77 schreefCOLONCentrale: in sRGB, zo ook op internet.

Eigenlijk dus altijd, behalve als je voor je beroep of een andere specifieke reden in AdobeRGB moet werken.
Dus ook voor mij, gewoon sRGB met photoshop! Ik fotografeer dus ook in aRGB en heb photoshop zo ingesteld dat ie automatisch in aRGB schakeld, omdat ik dat dus eens gelezen heb. :?

Dit had ik weer gelezen omdat ik vind dat "windows picture viewer" van VISTA de foto's veel warmer weergeeft dat Photoshop. Nu ik dus alles omgezet heb naar aRGB is dit nog veel erger. :x

Maar goed gelovig als ik dus ben heb ik het laten staan in aRGB.

Volgende vraag: Hoe krijg ik die windows viewer van VISTA zo dat hij mij de gelijke kleuren geeft als in Photoshop?
canon eos 20d 17-85 IS usm Tamron 2.8 300mm
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

luc193 schreefCOLONVolgende vraag: Hoe krijg ik die windows viewer van VISTA zo dat hij mij de gelijke kleuren geeft als in Photoshop?
Door in PS de workspace in te stellen op sRGB en de display eigenschappen binnen PS op systeem.

Tenzij je een monitor hebt die aRGB aan kan en een monitokalibrator; dan moet je beslist overwegen een cursus kleurmanagement te volgen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar