Pit in het Bos?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dirk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 254
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2006 20:35
WoonplaatsCOLON Waalre

Heerlijk wandelen langs de Tongelreep....maar.. wie kan me wat tips geven hoe je meer uit dit soort type foto's kan halen.
Vooral de grote contrasten tussen de lichte plekken en het donkere van het bos zijn lastig om meer in evenwicht te krijgen. (mbv PS)

Foto 1 is alleen vanuit RAW naar JPG omgezet, verkleind en iets verscherpt
Foto 2 is eerst in RAW bewerkt oa.:
Exposure -0.9, Recovery om de overbelichte stukken wat te redden.
Daarna ook verkleind en iets verscherpt.

Toch mis ik nog wat "pit". Wie kan er toveren?

1. Onbewerkt
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=111986[/img]

2. Bewerkt
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=111987[/img]
EOS400D ; EF 28-135 IS USM; EF 70-300 IS USM; 50mm f1.8; EF 18-55 IS
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Ik vrees dat de lichte stukken niet meer te redden zijn.
Volgende keer eens proberen om 2/3 stop onder te belichten voordat je de foto maakt, dat zou weleens wat kunnen schelen :wink:

Zowiezo moet je bij dit soort foto's je histogram goed in de gaten houden.
Verder geef ik je helemaal gelijk dat dit soort locaties erg lastig zijn ivm het (te) grote verschil tussen licht en donker.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het beste is om lekker vroeg te gaan, zeker wanneer er nog een nevel over deze sloot hangt geeft dat een heerlijke mystieke sfeer.

Verder zou je bij deze foto kunnen beginnen met schaduw/hooglichten te gebruiken, daarna wat met de curves spelen en eventueel nog wat saturatie toevoegen. Misschien anders een moderator naar WIP laten verhuizen, zodat andere hun aanpak kunnen laten zien?
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Als je toestemming geeft kan ik dit topic verhuizen naar WIP (= work in progress). Daar kunnen mensen zonder meer jouw foto bewerken om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Zelf ga ik regelmatig het bos in om foto's te maken, en ik blijf het erg moeilijk vinden om daar sterke en pakkende foto's te maken. Als de foto niet meteen aanspreekt, dan kan ps er ook niet zoveel van maken, vind ik zelf vaak.
Gebruikers-avatar
Dirk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 254
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2006 20:35
WoonplaatsCOLON Waalre

Alvast dank voor de diverse tips.
Ja is prima om dit naar WIP te verplaatsen. Ben benieuwd wat en hoe er nog mogelijk is.
Ik zal zelf nog te denken aan een soort HDR bewerking ...vanuit RAW 3 versies aanmaken _1,0,+1 en dan HDR er op toepassen.

@Geert h: "Sloot" is hier een understatement:
Langs deze "sloot" loop je even langer dan je denkt:
De Tongelreep is een zijriviertje van de Dommel, dat in België ontspringt bij Neerpelt (aldaar nog Warmbeek geheten), en via Valkenswaard en Aalst in Eindhoven bij de Dommel samenkomt. De Tongelreep stroomt onder meer langs de Achelse Kluis, het Leenderbos, de Valkenhorst met de visvijvers, en de Genneper Parken.

Maar ik ga zeker eens vroeger op pad!
EOS400D ; EF 28-135 IS USM; EF 70-300 IS USM; 50mm f1.8; EF 18-55 IS
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Vroeger op pad moet je zeker doen, het mooiste licht begint al voor zonsopkomst, en veel kans dat er dan nog lekker wat nevel hangt die een mooi sprookjessfeer kan geven aan de foto. Wel een statief mee en als je hebt een draadontspanner, anders de timer gebruiken om beweginsonscherpte te voorkomen.

En ja, ik weet dat het geen kleine sloot is, maar om het nu een rivier te gaan noemen :roll:
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Waarom heb je niet even een link naar je raw file neer gezet.
Pas dan kunnen we zien of er echt niets mee te doen is

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar