Accesoires voor beginner

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
StefanAR
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 12:14
WoonplaatsCOLON Utrecht

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik de 400D kit aangeschaft 8) Nu moet ik nog de accesoires kopen en ik ben van plan om dit bij Foto Konijnenberg of Kamera-Express te bestellen. Nu alleen nog de vraag welke accesoires. Zouden jullie mij kunnen helpen met de accesoires die ik MOET hebben, welke handig is en welke echt overbodig. Als jullie mij ook tips kunnen geven voor merken en types zou het helemaal geweldig zijn! 8)

Waar ik zelf aan dacht was:
- tas (welk merk)
- geheugenkaart (welk merk + groot geheugen)
- extra accu (origineel of niet?)
- uv filter
- zonnekap (echt nodig?)
- bescherming voor LCD scherm

Gr,

Stefan

PS: camera ga ik allround gebruiken ;)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Tas:
- merk: kwestie van smaak en geld
- schoudertas als je niet te veel spullen mee neemt
- rugzakachtig ding als je met het hele spul er op uit gaat
- koop niet te klein!

UV-filter:
- onnodig (vind ik), maar als je het leuk vindt: de beste die er te krijgen is (B+W), ongeveer €80

Zonnekap:
- beslist altijd doen en ga voor de originele

Accu:
- ongemerkt, via de inkoopactie op dit forum

Geheugenkaart:
- geen waaibomenmerk via eBay of zo.
- KE en Konijn hebben de goede
- neem er twee

LCD-bescherming:
- niet doen, nergens voor nodig
- de beste bescherming: de camera in de doos laten :wink:

En installeer de Canon software!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
IBOOK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2004 14:21
CONTACTCOLON

Tas, lowepro, crumpler(oogt leuker) en er zijn nog veel meer merken, niet bestellen met je spullen naar de winkel en passen en dan het grotere model kopen, je blijft anders bezig als je een lens of zo erbij neem

geheugenkaart moet je zelf maar weten, kosten bijna niets meer. sandisk is een oud gediende met goede kaartjes maar ook andere merken werken prima.

accu hier van het forum halen

uv filter niet nodig mi

zonnekap wel nodig! (helpt tegen rare lichtinval en beschermt je lens in je tas een beetje.

lcd bescherming niet nodig (of je moet een scherpe piercing oip je neus hebben of zo)

en voor de rest blijven de spullen toch wel komen, er is zoo veeel spul te krijgen om een plaatje te maken dat het aanschaffen nooit hoeft te stoppen. maar of je nou betere foto's maak met een tas met spul bij je betwijfel ik. koop gewoon iets als je het nodig heb en niet omdat het te koop is.

veel plezier met je 400d!!
StefanAR
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 12:14
WoonplaatsCOLON Utrecht

Bedankt voor de snelle reacties 8) en inderdaad ik wil de spullen kopen die ik nodig heb en niet die er allemaal te koop zijn, daarom heb ik ook dit topic geopend :)

PS: Mochten jullie zeggen, dit ben vergeten.. gewoon zeggen!
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

En wat ik zelf weleens gebruik (niet strikt noodzakelijk...) is een polarisatiefilter. Een circulaire! Geeft een mooie opdonder aan je kleuren en vermindert veel weerspiegelingen.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als eerste en belangrijkste:
- Een statief
Om in alle situaties mooie foto's te kunnen maken.

- tas (welk merk)
Ik ben nogal van de lowpro tassen, maar probeer er eens een paar en kies de beste eruit.
Tip (die ik kreeg van Jvanarkel) Koop je tas niet te klein, hou rekening met uitbreidingen.

- geheugenkaart (welk merk + groot geheugen)
Ik werk met 2x 2Gig en heb een 1 gig als reserve

- extra accu (origineel of niet?)
De accus die je hier op de site kunt bestellen zijn van prima kwaliteid.

- uv filter
Ik gebruik ze niet (zijn mijn lenzen ook niet waard).

- zonnekap (echt nodig?)
JA, vind ik belanrijker dan een UV. beschermt je front lens en houd ongewenst licht tegen.

- bescherming voor LCD scherm
Is wat van te zeggen. een persoonlijke keuze denk ik.

- Polarisatie filter
Met dit filter kun je echt leuke dingen doen.

en zo kunnen we nog wel even door gaan.

[edit] Binnen een half uur 4 reakties :lol: :lol: we zijn snel vanochtend :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Richard1970
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2006 22:03
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Een circulair polarisatiefilter is zeker een aanrader.
Mooie blauw luchten en prettig tegen schittering op water, auto's enz...

Statief en zonnekap zijn onmisbaar.

Verder 2 tips:
Kijk uit met opslagkaarten kopen via Marktplaats.
Ik kocht een Sandisk CF via Marktplaats en telkens als ik het kaartje in de camera deed had ik storing.
Het kaartje bleek vals en nauwelijks van origineel te onderscheiden. Zelfs de verpakking zat er omheen.

3 Losse accus's zijn voor mij meer dan voldoende gebleken om een hele dag te fotograferen. Koop je de imitatie accu's zoals hier heel veel mensen doen bij aq4u dan ben je ook nog eens veel goedkoper uit en veel goedkoper dan aan accugrip.
Heb iets van 9,50 betaald voor een extra accu.
Canon EOS 400D, Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC, HOYA 72mm Circular Polarizing, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 50mm F1.8 II, Soligor tussenringen, hoekzoeker, Canon 430 EX Speedlite, draadloze RS-60E3 RF luxe remote(100m), Lowepro Rover AW II, PIXMA iP4300
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Afhankelijk van de grootte van je handen: een grip eronder voor het comfort en beter vast houden van de camera.

Voor de kitlens zou ik geen UV kopen, al gebruik ik ze op mijn lenzen wel, maar dan alleen B+W.

Polarisatiefilter is leuk, maar zonder dat wij weten wat je wilt fotograferen is roepen dat je er een nodig hebt imo redelijk zinloos. Als jij namelijk voornamelijk familiefeestjes binnen gaat fotograferen hebt je er niets aan. Zou niet mijn eerste prio zijn.

Goede tas is al genoemd. Groot genoeg om je spullen in mee te nemen en bijvoorbeeld een broodje. Maar klein genoeg om lekker mee te lopen. Over eventuele uitbreidingen niet teveel zorgen maken. Dan is het of tijd voor een nieuwe tas of je kiest per keer wat je mee wilt nemen in je kleine tas.

Koop goede geheugenkaarten als Sandisk en Dane-Elec zoals al gezegd.

LCD bescherming vind ik niet nodig, die lelijke kapjes bij Nikon zijn alleen nodig omdat ze een andere constructie van het LCD scherm hebben. Die hebben de lichtgevoelige laag namelijk aan de buitenkant zitten, zodat ie lekker kwetsbaar is...

En verder vooral aan het fotograferen gaan en je niet blind staren op de spulletjes...

succes!
Sarpa
StefanAR
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 12:14
WoonplaatsCOLON Utrecht

Bedankt voor de reacties!

Inmiddels 2 accu's van de inkoopactie besteld 8)

Vanmiddag even kijken voor de andere accesoires en zoals Sarpa al aangeeft ga ik (nog) niet voor een polarisatiefilter, omdat het denk ik eerst verstandiger is om de camera te leren kennen en sowieso de hele fotografiewereld en mogelijkheden :)
km de Glas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Bunnik
CONTACTCOLON

tassen zijn heel goedkoop bij factoryprices (even googlen)
Had mijn tamrac 5371 voor 27 euro, is niet zo groot maar ideaal voor mij.

kijk ook eens op geheugen-online.com

Ik had een 8gig flashkaart voor 30 euro, heb hem nu 2 maanden en ben er super tevreden over ben nog nooit tegen de max capaciteit gelopen
ik fotografeer me lens!
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

km de Glas schreefCOLON... ben nog nooit tegen de max capaciteit gelopen
Hoog tijd dat je meer foto's gaat maken dan ;-)
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

en laat je niet gek maken over de merken geheugenkaarten.

zolang je geen 1D gebruikt zijn de goedkope kaartjes snel genoeg en de kans dat ze kapot gaan is even groot als de bekende merken.
Ik gebruik al sinds 2002 allerlei CF kaarten en we hebben op een ander forum ( geen fotoforum ) zelfs een test gedaan door een kaart mee te wassen in de wasmachine, zelfs dat was geen probleem :lol:

ik zou wel grip aanraden (als hij erop zit wil je nooit meer zonder) en inderdaad de imitatie accu's.
En een Optech Pro camera strap http://www.optechusa.com/product/detail/?PRODUCT_ID=23
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
StefanAR
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 12:14
WoonplaatsCOLON Utrecht

Bedankt voor de info!

Ik zit nu te twijfelen welke geheugenkaart, ik zit te denken aan één keer 4GB en één keer 2GB of is twee keer 2GB ook voldoende? En ik denk dat ik voor de sandisk extreme III ga..
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

StefanAR schreefCOLONBedankt voor de info!

Ik zit nu te twijfelen welke geheugenkaart, ik zit te denken aan één keer 4GB en één keer 2GB of is twee keer 2GB ook voldoende? En ik denk dat ik voor de sandisk extreme III ga..
Wat voldoende is hangt natuurlijk helemaal van jezelf af. De keuze voor RAW, RAW+jpg of alleen jpg, maakt al een wereld van verschil. Zelf ben ik meer voor grotere kaarten dan voor meerdere kleine, omdat ik bang ben de losse kaartjes kwijt te raken. Bovendien wil ik zo min mogelijk wisselen.

succes,
groetjes Sarpa
StefanAR
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 12:14
WoonplaatsCOLON Utrecht

Dan ga ik denk ik toch voor de 4GB en de 2GB als reserve!
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

StefanAR schreefCOLONBedankt voor de info!

Ik zit nu te twijfelen welke geheugenkaart, ik zit te denken aan één keer 4GB en één keer 2GB of is twee keer 2GB ook voldoende? En ik denk dat ik voor de sandisk extreme III ga..
Extreme III is niet nodig voor een 400D, De extreme II is ruim voldoende qua snelheid. De beprekende factor voor snelheid is in deze de 400D en niet de CF card snelheid
..
StefanAR
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 12:14
WoonplaatsCOLON Utrecht

Oke bedankt voor de info 8)

Ik ga denk ik voor deze tas: http://www.kamera-express.nl/index.php? ... roduct=763
km de Glas
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Bunnik
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLON
km de Glas schreefCOLON... ben nog nooit tegen de max capaciteit gelopen
Hoog tijd dat je meer foto's gaat maken dan ;-)
of minder achter mijn computer ga zitten en selecteren :P :P
ik fotografeer me lens!
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

StefanAR schreefCOLONOke bedankt voor de info 8)

Ik ga denk ik voor deze tas: http://www.kamera-express.nl/index.php? ... roduct=763
Da's niet echt een "groot" tasje, ben je niet bang dat je er snel "uitgroeid"? Leuk voor een DSLR met lens en 1 lensje erbij maar dan word het al krap.....

IK heb zelf de Lowepro Orion Trekker II (69,00 bij KE) en die is zelfs al een beetje krap nu met mijn glasservies :shock:
Sietze
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2007 19:24
WoonplaatsCOLON Barneveld

StefanAR schreefCOLONOke bedankt voor de info 8)

Ik ga denk ik voor deze tas: http://www.kamera-express.nl/index.php? ... roduct=763
Ik weet niet precies wat je van plan bent natuurlijk, maar deze tas is nou niet echt bepaald groot!
Als je je set al een klein beetje gaat uitbreiden ben ik bang dat deze tas al vrij snel te klein is!
Ik heb ook een schoudertas (een crumpler pretty boy xxxl) en die is toch nog wel redelijk ruim, maar als ik al m'n spulletjes mee wil nemen, wordt het toch echt een rugtas!

Maar goed, als je dit allemaal wel voldoende vind kun je het doen, maar ik zou toch iets groters nemen!
Canon EOS 1D Mark IIn - Canon 28-135 IS USM - Canon 70-200 USM - Canon 50mm 1.8 II - LowePro Stealth D400 AW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar