Cara's eerste foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Caradow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 29 Feb 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Vlaardingen

Mijn parkietjes zijn DE oefenobjecten hier...

1
Afbeelding

2
Afbeelding

Ben nog heel erg aan het spelen en uitproberen, maar deze 2 zijn naar mijn mening toch heel aardig gelukt. De 2e is iets aan gesleuteld.
EOS400D + 18-55 kitlens + 55-250 IS
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

De tweede foto heeft veruit mijn voorkeur! Waarom?

Omdat foto 1 een wat drukke achtergrond heeft (leidt van het onderwerp af) en ook niet ragscherp is. Tenzij je een IS lens hebt, is dat ook logisch. Er is iets bewegingsonscherpte ontstaan vanwege een sluitertijd van 1/20 bij een brandpuntafstand van 55mm. Als de lens het toelaat zou je je diafragma nog iets groter kunnen maken. Maar veel win je er niet mee, want die stond al op f/5.6. Dan is een iets hogere ISO of een statiefje of een flits een oplossing. ISO stond al op 400. Met ISO 1600 zou je zonder die hulpmiddelen net aan de benodigde sluitertijd kunnen komen (als je een vaste hand hebt).

Foto 2 oogt lekkerder. Is ook scherp. Zie daar het verschil in sluitertijd: 1/60 bij ook 55mm brandpuntafstand geloof ik. Je hebt daar ook geflitst, dus dat zal geholpen hebben! De flits heeft niet echt heel hard licht geproduceerd vind ik. Dus dat is prima. Het vogeltje vult het hele beeld, dus ook daarom vind ik deze foto sterker. Een betere compo wat mij betreft :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Het zijn leuke parkietjes. Wat commentaar betreft moet ik me bij Digilike aansluiten. Niet te lage sluitertijden dat beweegt te snel. Eigenlijk niet lager dan 1/60 ste als je uit de hand fotografeert.

Gr. Chris :wink:
Gebruikers-avatar
Achrome
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2008 21:27
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Het commentaar van de vorige 2 reacties makes sense. Maar:
Hoe zien jullie de exif gegevens van deze foto's? Kan iemsnd me daar wegwijs in maken?
5dII, 40D, EF 16-35 2.8L II, EF 24-70 2.8L, EF 70-200 2.8L IS, EF 50mm 1.8 II, Speedlight 430EX II
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Je kunt het programma ViewExif downloaden of Opanda. Als je die installeert kun je met de rechtermuisknop op de afbeelding klikken en VieExif of Opanda oproepen. Daarmee zie je die gegevens. Opanda heb ik nu zelf. Die werkt perfect met Firefox. ViewExif niet. Er schijnt een adon te zijn voor Firefox, maar die heeft nooit gewerkt bij me :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
wastaal
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 17:09
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONJe kunt het programma ViewExif downloaden of Opanda. Als je die installeert kun je met de rechtermuisknop op de afbeelding klikken en VieExif of Opanda oproepen. Daarmee zie je die gegevens. Opanda heb ik nu zelf. Die werkt perfect met Firefox. ViewExif niet. Er schijnt een adon te zijn voor Firefox, maar die heeft nooit gewerkt bij me :)
Dat gebruik ik ook alleen wanneer er foto's op het forum staan vanuit het persoonlijk album van een gebruiker dan zegt het apparaat: geen exif info.

Is hier een oplossing voor?
Alexander
Canon EOS 40D - Canon 17-55 f2.8 IS USM - Canon 70-200 f4 L IS - Canon 50mm 1.8 mkII - Canon 580EX II - Manfrotto 055prob+804rc2 - www.staalenco.nl
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Dat weet ik niet. Doet die dat consequent niet in het album? Wat wel zo is, is dat sommige bewerkingen ervoor zorgen dat er geen exifinformatie meer in de foto zit. Bij Bordermaker moet je bijvoorbeeld expliciet een vinkje zetten dat je de exifinfo erin wilt hebben. Het kan dus goed zijn dat de foto's die jij bekijkt die info er niet in hebben staan. Maar bij deze foto's die hier staan moet je die wel kunnen zien, want ik kan het ook :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

En nu weer on-topic, over Exif (en bijbehorende vragen) is veel op te zoeken dit mooie forum..

Ik ga mee met Digilike, echter ik vind de flits wel hinderlijk.
Maarja, een goede foto van een parkiet midden in een kamer is redelijk kansloos zonder die flits.

Kan je het beestje net meer bij een raam lokken op een mooie dag?
Voorkeur bij mooi ochtend of avond licht.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
Caradow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 29 Feb 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Vlaardingen

De foto is genomen 50 cm van het raam af...

Daarnaast deel ik je mening niet omtrent de flits.. De flits laat de kleuren juist vaak veel mooier naar buiten komen.. Alleen bij albinootjes (wit) werkt het niet, die zijn al heel snel overbelicht met flits..
EOS400D + 18-55 kitlens + 55-250 IS
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar