Waterbol: the making of

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Op verzoek, en omdat het me leuk lijkt hier een uitleg over ik hoe ik de waterbol heb gemaakt.
Eerst het uiteindelijke resultaat:

Afbeelding

Ik ben begonnen met de bol. Dit is een glazen bol die ik een keer in een new age winkel heb gekocht.
Het was erg lastig deze er goed op te krijgen. Blauw achtergrondpapier, en heel veel gedoe om de reflecties binnen de perken te houden. Daarnaast werkt het ding als mega groothoeklens, dus alles in de omgeving zie je er in als je niet oppast.

Afbeelding

Vervolgens het water. Ik heb een bolvormige vaas gebruikt en daar een plens water in laten vallen. Heel vaak geprobeerd tot er iets fatsoenlijk uit kwam.
Je krijgt dit water stil door te flitsen in het donker. Indirect, via de witte achtergrond. Dat is een algemene techniek voor doorzichte voorwerpen, zoals glas.
Hier staan degenen die ik heb geselecteerd, en als lagen heb gebruikt, van achter naar voor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna eerst de bol openen in photoshop en vervolgens het water, elk in een laag.
Het water uitsnijden met cirkelvormig croppen en vervolgens met de hand schalen tot het precies in de bol past. Eventueel spiegelen en draaien.
Water langs de rand uitsnijden zodat je precies de golf krijgt die je hebben wilt.
De waterlaag moet je Luminosity geven in het Layer window. dan schijnt de blauwe achtergrond er door heen.

Afbeelding

Dit herhaal je voor elke laag.

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte nog wat oppoetsen het levels, curves, contrast, wat je nodig vindt, en klaar is de bol!
Laatst gewijzigd door 1 op Lex Augusteijn, in totaal 11 keer gewijzigd.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

Leuk en leerzaam om "the making of" de waterbol te zien.

Vooral het reflectieloos fotograferen van de glazen bol lijkt me een crime... en het belangrijkste is natuurlijk dat het resultaat er mag zijn en dat ziet er prima uit.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
AlexanderNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2007 16:08
WoonplaatsCOLON Zwijndrecht

Idd, mag gezegd worden dat zowel het eind resultaat als de tutorial een pluim verdienen! Tutorials zouden vaker gepost moeten worden!
Gebruikers-avatar
djkolk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 10:22
WoonplaatsCOLON Zuid-oost Brabant

hallo Lex,

Simpel gezegd,

Goed idee, goede uitleg, goede uitwerking, waanzinnig eindresultaat.
Ik hoop zulke howto's hier vaker tegen te komen.

vooral doorgaan en bedankt, DjKolk.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Leerzame uitleg! Bedankt Lex! 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Confession
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 680
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2007 17:15
WoonplaatsCOLON Diemen

leuk dat je zo uitgebreid laat zien hoe je dat gemaakt hebt
Gebruikers-avatar
Henkjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 15:06
WoonplaatsCOLON dorp in Drenthe

Jawel, dit is er weer 1 van Lex, en zoals steeds: geweldig mooi resultaat en aanschouwelijk uitgelegd. Dit is erg inspirerend.
[size=75]Canon 30D | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | Canon 50mm f/1.4 | Canon 100mm f/2.8 macro [/size]
Gebruikers-avatar
A3-D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 483
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2007 20:19
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Waanzinnig! Als je de hele tutorial doorleest zie je pas hoeveel werk je eraan hebt gehad, petje af hoor!

Leuk om eens te zien hoe zoiets nu tot stand komt, ik vraag me wel vaker af hoe soms het eindresultaat wordt bewerkstelligd.

Bedankt voor het kijkje in de keuken, erg leerzaam en inspireerd weer.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar