Overlap in bereik bij aanschaf nieuwe lens.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
TechNick
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2007 18:05
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Momenteel heb ik naar alle tevredenheid de Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM en hij bevalt me prima als all-round lens.

Ik merk dat ik tekort kom voor buitenopnames en met name bij sport. Daarom overweeg ik de Canon EF 70-200mm 4 L IS USM om hier meer invulling aan te kunnen geven.

Door deze aanschaf heb ik nogal een overlap in het bereik van 70 tot 135 mm. Wordt hiermee mijn Canon EF 28-135 "nutteloos" en kan ik beter overwegen ook in dat bereik (later) een andere lens aan te schaffen?
[i]'Vernuft zit 'm in de eenvoud!' - 'Inguinity lies in the simplicity!'[/i]

EOS 50D | EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM | EF 70-200mm f/4.0 L USM | 430EX
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Overlap kan ook heel makkelijk zijn, het scheelt je veel in het wisselen van objectieven.
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Dat stuk 135-200 dat je nu mist, kun je er ook bij croppen. Dus de aanschaf van een 70-200 f/4 IS lijkt mij een beetje onnodig.
Het is nu al te donker om even een foto op 135 mm te schieten + een foto op 200 mm, zodat je zou kunnen zien hoeveel dat scheelt.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

ahaverkamp schreefCOLONDat stuk 135-200 dat je nu mist, kun je er ook bij croppen.
Dat "er bij" croppen lukt alleen bij een absoluut top-objectief.
De 28-135 komt ongeveer 400 LW/PH tekort.
Zie: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Waarom maakt iedereen zich toch altijd zo druk over overlap. 28-135 is een compleet andere lens dan een 70-200, andere toepassingen en andere omstandigheden voor gebruik. Tuurlijk, als je aan een andere lens in die range toebent, kun je overwegen om een iets korter bereik te nemen en in een betere lens te investeren, maar nu is deze lens naar je tevredenheid, dus waarom zou die 28-135 nu ineens overbodig zijn.

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

ahaverkamp schreefCOLONDat stuk 135-200 dat je nu mist, kun je er ook bij croppen. Dus de aanschaf van een 70-200 f/4 IS lijkt mij een beetje onnodig.
Het is nu al te donker om even een foto op 135 mm te schieten + een foto op 200 mm, zodat je zou kunnen zien hoeveel dat scheelt.
Sorry, maar dit vind ik een compleet nutteloze reactie...Uw fotokit bestaat dus uit een compactcamera met veel megapixels....immers een goede groothoek en de rest wordt wel gecropped :?

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

bmvduin schreefCOLONSorry, maar dit vind ik een compleet nutteloze reactie...Uw fotokit bestaat dus uit een compactcamera met veel megapixels....immers een goede groothoek en de rest wordt wel gecropped :?
Zo nutteloos vind ik het niet :wink:
Als je een superscherpe opname hebt met heel veel pixels is het (soms) heel zinnig om te croppen als je tekort komt aan brandpuntsafstand.

Een 30 tot 50 megapixel sensor en een all-round zoomobjectief met stabilisatie en van uitmuntende kwaliteit is toch echt de toekomst.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON
bmvduin schreefCOLONSorry, maar dit vind ik een compleet nutteloze reactie...Uw fotokit bestaat dus uit een compactcamera met veel megapixels....immers een goede groothoek en de rest wordt wel gecropped :?
Zo nutteloos vind ik het niet :wink:
Als je een superscherpe opname hebt met heel veel pixels is het (soms) heel zinnig om te croppen als je tekort komt aan brandpuntsafstand.

Een 30 tot 50 megapixel sensor en een all-round zoomobjectief met stabilisatie en van uitmuntende kwaliteit is toch echt de toekomst.
Uiteraard zijn er situaties wanneer je een foto maakt op 135 mm dat je die cropped, niets mis mee, maar hier wordt aangerade geen andere lens te kopen en gewoon croppen altijd, das een heel ander verhaal :wink:

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ja inderdaad. Zo'n 70-200 F4 is toch eventjes wat anders. Dat durf ik zelfs te zeggen als 28-135 eigenaar.

Die overlap zou ik me niet zo druk maken. Zoals anderen aangeven kan dat alleen maar praktisch zijn.

Denk aan de situatie dat je gewoon even de camera mee moet nemen voor wat snel werk en je niet de mogelijkheid/zin hebt om heel de rugtas fotospullen mee te nemen. Dan duw ik gewoon de camera met 28-135 lens in de kleine camera-tas en ben je best flexibel.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Toen ik mijn camera kocht heb ik vrij snel een lens van Sigma gekocht, de 18-125 mm. Een goedkopere lens om eerst te kijken in welk bereik ik veel fotografeer. Wat later heb ik de 70-200 2.8 van Sigma erbij gekocht...met veel overlap dus. Dit is erg handig omdat je niet altijd met zo een grote toeter wil rondlopen. Maar de rede dat ik met zo een overlap heb gekocht is om later nog een lens te kopen onder de 70 mm om zo gaandeweg de 18-125 te vervangen. Dus 2 duurdere lenzen vervangen 1 goedkopere.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
TechNick
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2007 18:05
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Bedankt voor de reacties tot zover, ze helpen me goed bij een beeldvorming. Ik ben nu een jaar weer serieuzer met fotografie bezig en merk dat het vooral een spel is van verkennen. Wat fotografeer ik graag en wat zijn mijn favoriete omstandigheden.
De keuze van een les hoort daar dus ook bij en ik denk dat (zoals opgemerkt) ik me niet te druk moet maken om de overlap.
De 28-135 gaat zeker nog niet de deur uit en de 70-200 wil ik graag gebruiken op zijn specieke kwaliteiten en mij meer mogelijkheden geven voor sport- en buitenopnames.
[i]'Vernuft zit 'm in de eenvoud!' - 'Inguinity lies in the simplicity!'[/i]

EOS 50D | EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM | EF 70-200mm f/4.0 L USM | 430EX
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

boels069 schreefCOLON
bmvduin schreefCOLONSorry, maar dit vind ik een compleet nutteloze reactie...Uw fotokit bestaat dus uit een compactcamera met veel megapixels....immers een goede groothoek en de rest wordt wel gecropped :?
Zo nutteloos vind ik het niet :wink:
Als je een superscherpe opname hebt met heel veel pixels is het (soms) heel zinnig om te croppen als je tekort komt aan brandpuntsafstand.

Een 30 tot 50 megapixel sensor en een all-round zoomobjectief met stabilisatie en van uitmuntende kwaliteit is toch echt de toekomst.
Hoe uitmuntend moet die kwaliteit van dat zoomobjectief dan wel niet zijn. Het lijkt me niet mogelijk om dat de produceren.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

eew schreefCOLONHoe uitmuntend moet die kwaliteit van dat zoomobjectief dan wel niet zijn. Het lijkt me niet mogelijk om dat de produceren.
Ik had het wel over de toekomst :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

TechNick schreefCOLONBedankt voor de reacties tot zover, ze helpen me goed bij een beeldvorming. Ik ben nu een jaar weer serieuzer met fotografie bezig en merk dat het vooral een spel is van verkennen. Wat fotografeer ik graag en wat zijn mijn favoriete omstandigheden.
De keuze van een les hoort daar dus ook bij en ik denk dat (zoals opgemerkt) ik me niet te druk moet maken om de overlap.
De 28-135 gaat zeker nog niet de deur uit en de 70-200 wil ik graag gebruiken op zijn specieke kwaliteiten en mij meer mogelijkheden geven voor sport- en buitenopnames.
Schroef een 1.4x converter er op en de overlap is minder groot :wink:
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

bmvduin schreefCOLON Uiteraard zijn er situaties wanneer je een foto maakt op 135 mm dat je die cropped, niets mis mee, maar hier wordt aangerade geen andere lens te kopen en gewoon croppen altijd, das een heel ander verhaal :wink:
Bob
Het ligt iets genuanceerder. Er is nu een Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM, die zal dus vanaf een mm of 70 al op de f/4 zitten. Dus een 70-200 f/4 zal voor 70-135 mm weinig toevoegen aan de al bestaande lens. Daarom zou ik dus nooit de 70-200 f/4 kopen naast deze lens (aangezien er niks over budget geroepen wordt, kan ik moeilijk inschatten wat de andere opties zijn). Kies je bv voor een 70-200 f/2.8, dan wordt het al een heel ander verhaal.
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Volgens mij is er wel behoorlijk wat kwaliteitsverschil tussen de 70-200 en een superzoom als de 28-135. Ik zou de 28-135 inruilen voor de 70-200 f4 IS. Het 'gat' tussen 55 en 70 ga je niet heel erg missen.
Eventueel later nog een 1,4x-extender en je hebt behoorlijk wat aan (kwalitatief) telebereik.
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

sdirkx schreefCOLONVolgens mij is er wel behoorlijk wat kwaliteitsverschil tussen de 70-200 en een superzoom als de 28-135. Ik zou de 28-135 inruilen voor de 70-200 f4 IS. Het 'gat' tussen 55 en 70 ga je niet heel erg missen.
Eventueel later nog een 1,4x-extender en je hebt behoorlijk wat aan (kwalitatief) telebereik.
Je zou hem dus ook niet als aanvulling op de bestaande lens kopen :)
Gebruikers-avatar
TechNick
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2007 18:05
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Ik ga voor de 70-200 f4 met later (maar niet te veel later....) de 1,4x-extender.
Bedankt voor alle overwegingen.
[i]'Vernuft zit 'm in de eenvoud!' - 'Inguinity lies in the simplicity!'[/i]

EOS 50D | EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM | EF 70-200mm f/4.0 L USM | 430EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar