Mening gevraagd!?! abstract water [+update]

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Bij deze wil ik enkele foto's ter discussie stellen.
Abstracte foto's. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er niet warm of koud van worden. Ik hoor graag waarom! Ik hoop echter dat er ook mensen zullen zijn die er wel warm of koud van worden. Van hen hoor ik ook graag waarom. Verder ben ik erg benieuwd naar jullie opvattingen over de technische aspecten, zoals belichting, scherpte, uitsnede, effectievere objectieven, filters, etc.

Op een middag, het regende, ik luisterde Mozarts requiem, keek uit het raam en zag regendruppels druppelen en op de achtergrond donkere kale bomen. Van dichtbij ziet dat er zo uit!

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=94148[/img]

-----------------------------



2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=93205[/img]
-----------------------------



3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=94309[/img]
-----------------------------




4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=94308[/img]
--------------------------------

Naar aanleiding van reacties heb ik foto 2 wat aangepast; ben benieuwd óf, en waarom deze dan beter of minder goed zijn. Nogmaals, ik heb de RAW-versies per ongeluk weggegooid ( :? ), dus dat beperkt de mogelijkheden.... Heb mijn oude photoshop uit het digitale stof gehaald, en naar aanleiding van de tutorial over curves op deze site was gepield... (verder reikt mijn kennis van ps niet..). Ben benieuwd!!!

5.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97026[/img]
---------------------------------




6.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=97027[/img]
Laatst gewijzigd door 2 op gumpje, in totaal 18 keer gewijzigd.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als ik deze foto's gemaakt zou hebben dan zou ik foto 3 en 4 wel een tijdje naast elkaar tegen een grote witte muur hebben gehangen. Tja...waarom de een er wel van houdt en de ander niet, dat is gewoon een kwestie van smaak zoals de een wel en de ander geen spruitjes lust.

Gr. Henriëtte
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Ik wordt hier wel warm of koud van :D
Foto 1 vind ik het beste. Er lijkt een bepaalde structuur in de zitten. Lijnenspel kun je erin waarnemen, en daarom vind ik hem prettig om naar te kijken.

Doordat ik de andere foto's heb gezien weet ik nu dat de achtergrond een boom is. Als ik enkel de eerste had gezien, was ik gaan gokken denk ik.

Groet,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties !!!

Grappig dat jullie beiden verschillende foto's aanwijzen die wel wat hebben. Foto's grrot aan de muur hoeft echter niet, want als ik uit mijn raam kijk, door de spleetjes in mijn ogen, zie ik haast hetzelfde... (aangezien het hier nogal eens regent :? )

Dank je!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Lianne
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2007 20:34

Ik vind 1 de beste! Misschien nog een klein stukje van de onderkant afhalen? Ik weet niet wat dat zou verbeteren/doen aan de foto?

De zwart/wit versie vind ik wat dofjes ogen. Ook vrij donker.
De laatsten zijn wel mooi, maar missen hier en daar een beetje scherpte.
Bovendien vind ik dat 1 wat mysterieus' heeft! :mrgreen:
zoeperzazke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:47

Nummer 1 en 2 vind ik erg mooi. op 1 zie je op de achtergrond vaag de bomen, terwijl de lijnen van de druppels zelf ook een soort boomvorm aannemen. Ook de kleuren zijn mooi en de foto is bovendien goed helder.
Nummer 2 is qua kleur iets minder maar ik vind hem qua compositie prachtig. Ik weet niet wat je gedaan hebt met dat water, maar ik zie er direct een heel koor aan engelendames in, ik krijg religieuze, misschien zelfs wel kerststalassociaties bij de vormen. Er lijkt zelfs een moeder met kind bij te zitten.... Ik weet het, ik heb een levendige fantasie, maar voor mij werken zulke foto's dus wel!

Om in de kerststalsfeer te blijven, lijkt de vormen op de derde foto net de drie wijzen. Ik vind alleen de achtergrond te druk, het neemt het abstracte weer weg en je realiseert je dat het gewoon stomme regen is waar je het vreselijk koud van krijgt als je er doorheen loopt ;)

4 is ook wel sjiek qua vorm, maar de kleuren werken voor mij persoonlijk niet zo lekker.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Leuke reacties :D Dank je.


Ik ben het met Lianne eens dat 3 en 4 niet overal even lekker scherp zijn; dit is voor mij een lesje in 'niet alleen zien wat je wilt zien'... :oops:
Ik was teveel met de vorm en kleur bezig, denk ik. In jullie commentaar op 3 en 4 kan ik me vinden, zowel qua drukte als kleurspel.

In foto 1 ga ik niet knippen, denk ik; juist het contrast tussen licht en donker aan de onderkant geeft mijns inziens een dreigend sfeertje mee aan de wat minder flitsende achtergrond van de rest. Ben zelf ook wel tevreden met deze foto.

En 2 is een zorgenkindje... Precies wat jullie zeggen, zoeperzazke, en Lianne, de kleuren komen niet super naar voren. Dof. Mat. Donker. Op een afdruk die ik heb is de foto lichter en contrastrijker; dat is wel mooier! Ik zal porberen het contrast te verhogen. En de vormen; leuk dat je over mensenfiguren begint, hele koren, stallen en 'religieuze' taferelen. Dat was precies de reden waarom ik de foto niet heb weggegooid; er zit voor mijn gevoel iets van leven in dat beeld. Je moet het er alleen zelf 'inleggen'.

Regen. Nat. Koud. Maar als je binnen zit bij het kacheltje, dan is het best te doen :wink:
... Spiegel-Werk ...
zoeperzazke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:47

Ik zat nog even naar foto 3 te kijken met mijn hoofd in de kerstsferen, maar mijn fantasie klopt echt helemaal: op de voorgrond zie je de 3 wijzen, achter de 3 wijzen zie je jozef en maria gebogen bij kindeke Jezus zitten.... Hihi ;) Wat 'abstract' water al niet met de fantasie van een mens kan doen! Maar je mag toch wel erg trots zijn op deze foto's, ik ben er zelf echt helemaal weg van :)
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Ik vind ze eerlijk gezegd helemaal niet zo abstract.

Flinke barsten heb je in je raam, trouwens.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

fistkikker schreefCOLONFlinke barsten heb je in je raam, trouwens.
horizontale spinnewebjes :wink:


fistkikker schreefCOLON Ik vind ze eerlijk gezegd helemaal niet zo abstract.
In elk opzicht niet? Wat vindt jij abstract? Wat vind ik abstract? Wat is abstract? Ook abstractie kan concreet zijn. Hoe had jij het genoemd? Want zelf heb ik daarover zitten dubben...
... Spiegel-Werk ...
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

@Gumpje: Ik heb bij abstract het idee dat iets niet meer is wat het is, maar dat het een beeld wordt van lijnen, vlakken en kleuren. Moeilijk te beschrijven, ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Dit vind ik niet echt abstract omdat ik er gewoon nog druppels op een ruit in zie: het beeld is wat het is.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

fistkikker schreefCOLONIk heb bij abstract het idee dat iets niet meer is wat het is, maar dat het een beeld wordt van lijnen, vlakken en kleuren

Ik begrijp wat je bedoelt! 8) Misschien is mijn opvatting van abstractie door mijn opleiding ietwat anders dan de 'gangbare' of jouw opvatting. :? Fijn in elk geval dat je 't uitlegt; heb ik weer wat om de volgende keer bij stil te staan! Zou de term 'symbolisch' je meer liggen?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Zelf heb ik ook een keer hetzelfde idee gehad maar het was niet veel soeps. ik vindt het bijzondere foto's.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Coen, bedankt voor je reactie!!!
Toen ik er mee bezig was, moest ik ook vanalles proberen om een beetje 'het gevoel' neer te zetten. Op zich heb je niet specifieke omstandigheden nodig; een beetje regen, een dak boven je hoofd en muren met daarin een raam... Meestal is dit wel aanwezig :wink:

Ben van plan om zoiets nog een keer te doen, maar dan met het inzicht van nu, wat mogelijk nog betere foto's oplevert ?!?! Ben wel benieuwd wat jij er van zou maken!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Nou, er is in ieder geval zat regen! :P

Ik ga het ook eens doen! :wink:
Gebruikers-avatar
Guida Morais
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2007 11:30
WoonplaatsCOLON Hilversum

Hier hou ik wel van.
Jammer dat z/w niet beter gelukt is.
1 en 4 voor mij.
Fotografie is een passie
Leren is mijn doel
Gebruikers-avatar
Guida Morais
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2007 11:30
WoonplaatsCOLON Hilversum

Hier hou ik wel van.
Jammer dat z/w niet beter gelukt is.
1 en 4 voor mij.
Fotografie is een passie
Leren is mijn doel
Gebruikers-avatar
Guida Morais
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2007 11:30
WoonplaatsCOLON Hilversum

Hier hou ik wel van.
Jammer dat z/w niet beter gelukt is.
1 en 4 voor mij.
Fotografie is een passie
Leren is mijn doel
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Guida Morais schreefCOLONHier hou ik wel van.
Jammer dat z/w niet beter gelukt is.
1 en 4 voor mij.
Hoi!

Misschien kun je twee van de drie posts verwijderen?! Je boodschap is luid en duidelijk zo :lol: :wink:

Even serieus, wat vindt jij niet gelukt aan de tweede? (z/w)? Ik ben er zelf ook niet tevreden mee, maar heb per ongeluk de RAW-versie weggegooid, en ook de onverkleinde JPG-versie, dus ik kan er niet veel meer mee... Maar ik heb van deze foto bij verschillende zaken afdrukken laten maken, en één zaak heeft er iets heel moois van gemaakt, waarin het contrast veel sterker is aangezet en de foto meer begint te 'leven'.
Ben benieuwd naar jouw opvatting!!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Guida Morais
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2007 11:30
WoonplaatsCOLON Hilversum

Ik wil wel graag verwijderen maar het lukt me niet...
Er ging iets fout. Sorry.
Weinig contrast bedoeld ik.
ik vind de updates veel beter.
Fotografie is een passie
Leren is mijn doel
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar