Lens kopen in de VS? Wel of niet?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Ewood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2007 12:15
WoonplaatsCOLON Almelo

Binnenkort ga ik voor een week naar San Jose en San Francisco. Nu zijn de lenzen daar aanmerkelijk goedkoper, maar ik heb geen idee wat de implicaties zijn.
Heb ik wel of geen garantie? Kan ik bij een probleem de lens naar Canon Nederland sturen?
Hoe gaat het met de terugreis, krijg ik dan problemen bij de douane zodat ik moet bijbetalen? Of is het voldoende als ik de lens gewoon bij de rest in mijn fototas doe (exclusief verpakking natuurlijk)?

Kortom, wat zijn de pros en cons?

Ewood

PS: Ik kijk naar de Canon 300mm F4 IS of de 70-200 F4 IS (het voordeel is op de 300mm overigens groter)
Canon EOS 30d | Canon 18-55 | Canon 24-105mm L F4 IS USM| Canon 100-400mm L IS USM | Canon 300mm L F2.8 IS USM | Canon 1,4x II Extender | Canon 2x II Extender | 430EX
dragonfly4
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2007 11:47
WoonplaatsCOLON BE
CONTACTCOLON

************************************* Je hebt wel geen garantie meer, dacht dat Canon alleen garantie geeft per werelddeel op lenzen.
Ik heb onlangs de Canon 70-200 f/4 gekocht.
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Ewood schreefCOLONHoe gaat het met de terugreis, krijg ik dan problemen bij de douane zodat ik moet bijbetalen? Of is het voldoende als ik de lens gewoon bij de rest in mijn fototas doe (exclusief verpakking natuurlijk)?
Je bent wettelijk verplicht produkten die van buiten de EU Nederland binnenkomen aan te geven. Dit betekend dat er nog ongeveer 25% bovenop de aankoopprijs komt, vaak is het dan niet meer rendabel.
dragonfly4 schreefCOLON*************************************. Je hebt wel geen garantie meer, dacht dat Canon alleen garantie geeft per werelddeel op lenzen.
Ik heb onlangs de Canon 70-200 f/4 gekocht.
Ken je de term belastingontduiking?

Bovendien is dat geen waterdicht systeem. De douane kan je vragen om te laten zien dat er in de EU BTW is betaald over het produkt, kun je dat niet moet je alsnog betalen plus een boete. Ze kunnen dit overigens aan de hand van het serienummer controleren, zelf een bonnetje maken heeft dan ook geen nut.
Laatst gewijzigd door 1 op Dirk Hofstede, in totaal 18 keer gewijzigd.
Ewood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2007 12:15
WoonplaatsCOLON Almelo

Dirk Hofstede schreefCOLON Je bent wettelijk verplicht produkten die van buiten de EU Nederland binnenkomen aan te geven. Dit betekend dat er nog ongeveer 25% bovenop de aankoopprijs komt, vaak is het dan niet meer rendabel.
Snap ik, maar ***********************************... :wink:
Canon EOS 30d | Canon 18-55 | Canon 24-105mm L F4 IS USM| Canon 100-400mm L IS USM | Canon 300mm L F2.8 IS USM | Canon 1,4x II Extender | Canon 2x II Extender | 430EX
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

OO, deugniet !!
Fotograferen is kijken niet klikken.
Ewood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2007 12:15
WoonplaatsCOLON Almelo

Closeshooter schreefCOLONOO, deugniet !!
LOL :lol:
Canon EOS 30d | Canon 18-55 | Canon 24-105mm L F4 IS USM| Canon 100-400mm L IS USM | Canon 300mm L F2.8 IS USM | Canon 1,4x II Extender | Canon 2x II Extender | 430EX
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ewood schreefCOLONSnap ik, maar *****************************... :wink:
Zorg wel dat je erg veel geluk hebt.
Elke keer dat je in de toekomst het douanegebied van de EU weer binnenkomt is het weer gokken geblazen. :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Bedenk je wel dat je elke keer weer gecontroleerd kunt worden door de douane als je de EU binnenkomt, dan krijg je ook nog een boete als ze erachter komen dat je nog geen BTW hebt betaald. Bovendien worden vluchten uit de VS en Azië standaard meer gecontroleerd of mensen electronica hebben gekocht en dit ook hebben aangegeven.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je kunt altijd zeggen "hij is wit gekocht, niet zwart.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Closeshooter schreefCOLONje kunt altijd zeggen "hij is wit gekocht, niet zwart.
Die 70-200mm en 300mm zijn toch alleen in het wit te krijgen... :wink:
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ewood schreefCOLON
Dirk Hofstede schreefCOLON Je bent wettelijk verplicht produkten die van buiten de EU Nederland binnenkomen aan te geven. Dit betekend dat er nog ongeveer 25% bovenop de aankoopprijs komt, vaak is het dan niet meer rendabel.
Snap ik, maar *******************************************... :wink:
De reden dat men je erop wijst dat je te maken hebt met de douane is dat je wettelijk verplicht bent zaken in te voeren.

Zaken als belastingontduiking (want daar gaat het hier over) zijn strafbare feiten en wat het forum betreft overschreid je daarmee een grens want we willen niets te maken hebben met illegale zaken. Met die reden heb ik je eerdere opmerking verwijderd.
BusDriver
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2007 15:45

Ewood schreefCOLONkrijg ik dan problemen bij de douane zodat ik moet bijbetalen? Of is het voldoende als ik de lens gewoon bij de rest in mijn fototas doe (exclusief verpakking natuurlijk)?
De rest in je fototas doen gaat "niet genoeg wezen".
Hoe meer je in je tas hebt, hoe meer de douane aankoopbewijzen wil zien.
Ik heb in drie aankomsten op Schiphol drie keer alle aankoopbonnen moeten tonen, ik heb ze dan ook altijd bij me. Zelfs een Dell laptop met Nederlandse XP, je neemt 'm echt niet meer zomaar mee in je tas "tussen de rest".

Peter

[edit] 't Is ook wel een beetje afhankelijk van de prijs: Ik heb in Hawai'i een Flashtrax gekocht (omdat mijn Storevision ermee kapte) en daarover wordt niet moeilijk gedaan. Het gaat hier dus echt over DURE bodies en lenzen.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Tja, die garantie is toch wel een risico. En daarnaast is het doodzonde om nadien toch nog BTW, invoerrechten en een eventuele boete te moeten betalen waardoor je duurder uitkomt...

Ik weet niet wat ik zou doen in die situatie, maar ik denk dat ik het risico niet zou willen lopen. Volgend jaar ga ik mogelijk naar Amerika.

M'n laatste vakantie heb ik overigens vergeten om alle bonnen mee te nemen naar Afrika, maar hier geen problemen gehad. Ik heb wel bij één grensovergang alle spul duurder dan 400 Euro op moeten geven, maar daar is niets mee gebeurd.
Ik moet eigenlijk die bonnen maar even copiëren en in mijn rugtas laten zitten.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Ryan Debacker
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 237
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 11:23

Ik weet niet hoe het met andere luchthavens is gesteld maar ik ben vorige week nog voor de 4é maal dit jaar naar de VS gereisd en ik heb niet één keer controle gekregen, gewoon er bij in je fototas en klaar is kees, geen mens die zich daar vragen over stelde, ik had zelfs een flink gevulde tas mee met een 2-tal body's en enkele lenzen, geen probleem. Wel moet je idd bvb je tas openen, aantonen dat het effectief een fototoestel is ( aanzetten dus en tonen ) net zoals een laptop die ik wel al eens heb moeten aanzetten aan de controle maar meer dan dat niet...
Momenteel is het door de lage dollarkoers echt wel zeer voordelig !
1D3/5D2
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

Ik reis regelmatig wereldwijd, ook VS en Azie, nog nooit gecontroleerd. Er kan natuurlijk controle plaatsvinden, maar de kans dat het niet gebeurd is nog altijd groter...
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Jongens, het feit dat dat je niet gecontroleerd wordt is geen vrijbrief om dan maar je gang te gaan.

Graag vanaf nu geen opmerkingen meer in deze richting anders gaat het hele topic de prullenbak in.
Gebruikers-avatar
Vincent20666
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2007 02:08
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik ben vorige week teruggekomen uit Costa Rica met een tussenstop
in Orlando.

Op Schiphol moest ik dus m'n cameratas met volle inhoud laten
controleren door de douane. Dit had ik al verwacht en had dus
ook kopietjes van alle aankoopbewijzen bij me.

Een lens bestellen via internet en op laten sturen is misschien een
andere optie al zou ik dat zelf niet doen. Liever een winkel in de
buurt waar je kan claimen als iets niet goed is...
*** The Future is where you will spend the rest of your life ***
Ewood
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2007 12:15
WoonplaatsCOLON Almelo

avandijk schreefCOLONIk reis regelmatig wereldwijd, ook VS en Azie, nog nooit gecontroleerd. Er kan natuurlijk controle plaatsvinden, maar de kans dat het niet gebeurd is nog altijd groter...
Dit is precies mijn ervaring en daarom ook de enige reden waarom ik het uberhaubt zou proberen. Ik reis ook met regelmaat naar Azie en de VS of UK, maar ben er ook nog nooit op gecontroleerd. Ze hebben in geen enkel land ooit om een bon gevraagd. Als me dit ook maar een keer was overkomen dan zou ik het risico waars al niet meer nemen :(
Nu heb ik echter andere ervaringen en probeer op basis daarvan het risico in te schatten (en dan met name qua garantie).

Een ieder heel erg bedankt voor jullie serieze reactie. Ik neem het mee en zal er nog eens goed over nadenken!
Canon EOS 30d | Canon 18-55 | Canon 24-105mm L F4 IS USM| Canon 100-400mm L IS USM | Canon 300mm L F2.8 IS USM | Canon 1,4x II Extender | Canon 2x II Extender | 430EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar