Scherpe foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
EricJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2007 12:48

Ik gebruik een Canon 350D met kitlens en heb altijd het idee dat mijn gemaakte foto's nooit echt scherp zijn.
De prachtigste heldere en scherpe foto's komen op dit forum voorbij maar dat lukt mij dus standaard nooit.
Ondanks juiste belichtingen zijn mijn foto's altijd nooit scherp.
Ik heb me laten vertellen dat ik in de basisinstellingen/setup dit kan regelen.

Weet iemand hier raad mee?

EricJ
[ 40D | EF 50 1.8 II EF-S | 105 2.8 Macro| 18-55 EF-S IS | EF 70-300 IS USM | CF ULTRA II 4.0 | CF ULTRA II 2.0 | VELBON ]
bertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2007 23:22

Je kunt de instellingen op meer sharpening zetten, krijg je meer een point & shooter.
Je kunt ook in de post processing schrpte toevoegen.
Picasa bijvoorbeeld kun je gratis downloaden om te proberen of scherper maken helpt.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

beste is om een voorbeeldje erbij te plaatsten of een link zodat we de ernst van je onscherpte kunnen zien en daarop reageren.
Ik bv heb meestal scherpe foto's hier staan, of ze mooi zijn laat ik in het midden, maar ze komen nooit zo uit de camera, uitgangsmateriaal is al wel goed dat wel maar absolute scherpte en kleur ed. komen toch van een kleine, soms wat grotere nabewerking.
Fotograferen is kijken niet klikken.
marcelkoedijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 22:30
WoonplaatsCOLON heemskerk
CONTACTCOLON

Vele mensen op dit forum doen aan fotobewerking. Sommige kunnen dat zo goed dat ze de schitterenste foto's laten zien. Dus fotobewerking komt bij bijna elke foto wel aan te pas.

Daarnaast gebruiken sommige leden lenzen van 500-1000-2000 of meer euro's waarbij de kwaliteit van de lens veel hoger ligt dan die van de kitlens, en dus ook de mogelijkheden van de lens een stuk breder is.
Dit verschil is merkbaar in kleuren, lensflair, scherpte, focuslengte, brandpuntafstand enz enz.

Daarnaast moet je leren fotograferen, en dat moet je zelf doen.
Er komt dus meer bij kijken dan alleen de instellingen.

groetjes marcel
Canon 350D + Kitlens 18-55mm + Canon 50mm F1.8 II + Canon 70-300mm IS USM + Canon 17-85 IS USM + 1gB extremeIII + Lowepro EX180 + Manfrotto 055DB/804RC2

http://duiken.ath.cx
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

ja daar weet ik wel raad mee maar...
vertel eens in welke modus je fotografeerd
en laat eens een foto zien incl exif gegevens.

grtz

Rob
Gebruikers-avatar
Nolleos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 19:40
WoonplaatsCOLON Geleen
CONTACTCOLON

Ik heb eens in je album gekeken en daar staan toch, volgens mij, wel goede scherpe foto's bij. Met name die van de motoren zijn goed scherp.
Een aantal van close ups van de dieren zijn minder scherp. Het valt mij wel op dat je color space op "uncallibrated" staat. Dit zou sRGB moeten zijn. Ik weet niet of dit invloed op de scherpte heeft, wel op de kleur. Op mijn camera kan ik alleen maar kiezen tussen sRGB en AdobeRGB. Mogelijk gebeurt dit dus tijdens de nabewerking in PS.

gr, Ton
Canon EOS 50D/Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM/Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM/Speedlite 430EX/PS CC 2014 (Mac)/Aperture 3/mijn Flickr
labby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 326
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2004 08:44
WoonplaatsCOLON brabant

misschien heeft het te maken met je scherpstelpunt ?
fotografeer je in de automaat met de 9 scherpstelpunten of heb je zelf een punt ingesteld.
Dat kan ook nog al eens schelen.
Eos 350D; 18-55 kitlens; canon EF 50 F1.8 II; canon 38-76 F4.5; canon 80-200 F4.5; sigma 17-70 F2.8-4.5; canon speedlite 430EX;Batterygrip canon.
Gebruikers-avatar
EricJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2007 12:48

Allereerst bedankt voor alle reacties.
Inderdaad heb ik mijn album al wat gevuld met allemaal foto's die allen stuk voor stuk door PhotoShop zijn nabewerkt. Wat dat betreft kan ik meegaan met de stelling dat digi-foto's ALTIJD wel nabewerking nodig hebben. Maar het uitgangsmateriaal moet toch al bijna goed zijn toch>
mijn camera staat nu ingesteld op Adobe RGB omdat ik van huis uit een grafische man ben (DTP, druktechnieken) en veel van mijn foto's door professionele printers laat gaan.
Ik heb toch nog steeds het idee dat de basisfoto's wat meer power kunnen hebben.
Onderstaande foto gemaakt met kitlens op een redelijk zonnige dag met f=18, 1/100 sec en 200 ISO.
Ik persoonlijk vind de foto 'smoezelig'. jullie reactie graag.

EricJ

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=90128[/img]
[ 40D | EF 50 1.8 II EF-S | 105 2.8 Macro| 18-55 EF-S IS | EF 70-300 IS USM | CF ULTRA II 4.0 | CF ULTRA II 2.0 | VELBON ]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Beetje kleine foto om te beoordelen op scherpte.
Je kun beter stukjes die 1:1 zijn posten in plaats van een verkleinde versie.

Maar ik zie in je exif dat de foto gemaakt is op F/18.0. Da's wel erg veel. Boven de F/16.0 krijg je diffractie (deze term meteen weer vergeten), maar door het kleine gaatje gaat het licht afbuigen waardoor je wat onscherpte krijgt. Je had beter een iets wijder diafragma kunnen kiezen en een snellere sluitertijd en zeker je ISO op 100 houden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

EricJ schreefCOLON..Ik persoonlijk vind de foto 'smoezelig'. jullie reactie graag.
Afgezien van mogelijke andere oorzaken: je gebruikt de verkeerde kleurruimte.
Daarom ziet het er een beetje kleurloos uit.
Voor publicatie op het web wordt sRGB aanbevolen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

lichtmeting op je onderwerp nemen, waarom zo,n hoog diafragma trouwens, had hier toch geen nut.
grt,bouk.
tinkywinky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 21:56
WoonplaatsCOLON Brabant

Ik wilde net precies de zelfde vraag gaan stellen 8)
Ook ik heb een 350d met kitlens.

Ik zie hier ook altijd schitterende foto's voorbij komen.
Zo mooi helder en scherp, alsof het zo uit een glamour blad vandaan komt.
Mijn foto's daarin tegen zien er een tikkie uit alsof ze met een simpel huis, tuin en keuken cameraatje zijn geschoten.
Ik krijg mijn foto's ook niet zo mooi helder en scherp.

Ik durf haast bijna te zeggen dat hoe meer foto's ik maak, hoe meer ik dit begin te zien.
Dus dat de foto's die ik maakte toen ik de camera net had er beter uit zagen dan de foto's die ik nu maak.

Ik moet ter zijner tijd als ik geld heb eens een mooi lensje aanschaffen, maar met de kitlens zou ik toch ook gewoon goede foto's moeten kunnen maken?
Vraag me dus idd zoals TS ook af, wat er fout gaat nu.
Canon 350d met kitlens sinds 19 juli 2007, wat mij een echte beginner maakt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

tinkywinky schreefCOLON Ik zie hier ook altijd schitterende foto's voorbij komen.
Zo mooi helder en scherp, alsof het zo uit een glamour blad vandaan komt.
Mijn foto's daarin tegen zien er een tikkie uit alsof ze met een simpel huis, tuin en keuken cameraatje zijn geschoten.
Ik krijg mijn foto's ook niet zo mooi helder en scherp.
Naast een goed origineel om mee te beginnen, dus fotograferen onder de juiste omstandigheden, steken die fotografen vaak ook erg veel tijd in nabewerking. En zij kunnen vaak ook terugvallen op enkele jaren, zo niet decenia, aan ervaring binnen de fotografie. En dat zijn twee dingen die best wel meetellen hoor.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
tinkywinky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 21:56
WoonplaatsCOLON Brabant

Jawel, maar na bewerking moet ik nog leren.
Maar zelfs als iemand in bv de testcase een foto plaatst en daarbij verteld dat er niets is gedaan aan na bewerking, vind ik die foto's nog helderder en scherper.
Canon 350d met kitlens sinds 19 juli 2007, wat mij een echte beginner maakt.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

fotograferen is niet alleen klikken, maar eerst kijken, is het een leuk onderwerp, waar is mijn licht, wat staat er op de achtergrond, heel veel factoren spelen een rol eigenlijk bij het nemen van een foto, als je hier een beetje bewuster mee omgaat dan gaat het vaak al een stuk beter.
Ook moet je natuurlijk wat basisbeginselen kennen van de fotografie, wat doet licht, hoe meet mijn camera dit licht, wat doet een diafragma met mijn foto, sluitertijden etc... Als je deze factoren in ogenschouw neemt is ook met een simpele kitlens fraaie opname's (ook onbewerkt) mee te maken.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

tinkywinky schreefCOLONIk durf haast bijna te zeggen dat hoe meer foto's ik maak, hoe meer ik dit begin te zien.
Dus dat de foto's die ik maakte toen ik de camera net had er beter uit zagen dan de foto's die ik nu maak.
Heb je deze vergelijking gedaan met 2 foto's tegelijk weergegeven op je beeldscherm. Het kan namelijk ook zijn dat je kritischer word op je eigen werk, een goede ontwikkeling in mijn ogen. Verder denk ik dat je er wel achter kunt komen wat je precies mist in je foto's met de tutorial in opbouw van Jeroen in je handen.

En voorbeeldfoto's zijn makkelijk om een gericht advies te geven.
Gebruikers-avatar
Mika
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2006 01:50
WoonplaatsCOLON Limburg

Staan je instellingen van je camera goed,bij profielen kun je de scherpte verhogen,weet niet of dat het resultaat zou kunnen verbeteren ? :wink:

Gr,

Mika.
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik stuitte gaandeweg tegen hetzelfde probleem aan, toen ik met mijn 300D met kitlens begon: matige scherpte en kleuren niet optimaal. Toch ligt het niet aan de camera! Je wordt namelijk zelf steeds kritischer op je eigen werk.

Wat de scherpte betreft: alleen de heel dure objectieven zijn scherp op volle opening; het kitlensje is kwalitatief matig, met name in de uiterste bereiken. Misschien ietsje meer diafragmeren. (dan natuurlijk wel de A-stand kiezen). Maar teveel diafragmeren levert ook weer onscherpte op. Ook voor een objectief geldt: de waarheid ligt in het midden. IMHO is f/18 wat teveel van het goede. Wat ook kan helpen, is eens 1 focuspunt selecteren voor de AF, dan heb je meer controle dat ook inderdaad datgene scherp is, dat jij scherp wilt hebben.

Wat de kleuren betreft: het Adobe-kleurprofiel is, zoals je zelf al aangeeft, bedoeld voor de grafische wereld; op een webpagina of beeldscherm ziet het er minder uit dan sRGB. En de basis full-auto-mode doet de kleuren ook geen goed. Een polarisatiefilter kan daar soms uitkomst bieden (zeker wat lucht betreft) en nabewerking.... wen er maar aan dat je nooit helemaal zonder kunt, om het onderste uit de kan te halen. :P
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
EricJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2007 12:48

Bedankt zover voor alle goede tips. Ik zal ze zeker ter harte nemen.

Wat betreft het leren fotograferen: Ik kwam ergens (op dit forum??) een url tegen waar erg veel info staat.

Misschien dus ten overvloedde: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm


Groeten,

EricJ
[ 40D | EF 50 1.8 II EF-S | 105 2.8 Macro| 18-55 EF-S IS | EF 70-300 IS USM | CF ULTRA II 4.0 | CF ULTRA II 2.0 | VELBON ]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar