La France (Normandie)

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Lampiew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2007 19:20
WoonplaatsCOLON Houten

Hallo fotovrienden!!!

Okay... hier mijn eerste topic starter. Dit zijn mijn eerste foto's ter beoordeling, op een aantal na dan van de F1 test in Spa.

Ik hoop dat jullie het wat vinden. Alle kritiek (opbouwend) welkom.

#1. "Colleville-sur-Mer" nabij de Amerikaanse begraafplaats voor WOII
Canon eos 30D + Sigma 18-50mm EX DC @ 18mm, 1/200, f8, ISO 200, AE
+ pola filter
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=88336[/img]

#2. ""Colleville-sur-Mer". De Amerikaanse begraafplaats voor WOII"
Canon eos 30D + Sigma 18-50mm EX DC @ 23mm, 1/200, f10, ISO 200, AV
+ pola filter
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=88335[/img]

#3. "Notre-Dame van Courtances"
Canon eos 30D + Sigma 18-50mm EX DC @ 18mm, 1/200, f11, ISO 200, AE
+ pola filter
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=88334[/img]

#4. "Château de Gratot"
Canon eos 30D + Sigma 18-50mm EX DC @ 18mm, 1/30, f10, ISO 200, AE
+ pola filter
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=88332[/img]

#5. "Huisje bij L’abbaye Notre-Dame d’Hambye"
Canon eos 30D + Sigma 18-50mm EX DC @ 50mm, 1/40, f9, ISO 200, AE
+ pola filter
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=88331[/img]

#6. "Roche de Ham"
Canon eos 30D + Sigma 18-50mm EX DC @ 18mm, 1/125, f13, ISO 200, AE
+ pola filter
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=88330[/img]

#7. "Strand bij de baai van Le mont Saint-Michel"
Canon eos 30D + Sigma 18-50mm EX DC @ 18mm, 1/500, f10, ISO 200, AE
+ pola filter
Deze foto was iets te donker belicht, dus heb ik hem iets op "gepushed naar rechts"
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=88329[/img]

#8. "Le mont Saint-Michel"
Canon eos 30D + Sigma 18-50mm EX DC @ 18mm, 1/80, f13, ISO 200, AE
+ pola filter
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=88328[/img]

#9. "Uitzicht vanuit ons chalet aan Lac du Gast"
Canon eos 30D + Sigma 18-50mm EX DC @ 20mm, 1/10, f16, ISO 200, AE
+ pola filter
Dit is de enige die ik met stafief heb gedaan.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=88327[/img]
50D, ef-s 17-55 F/2.8 IS, EF 70-200 F4/L IS, Tokina 12-24 f4, Speedlite 580EX, manfrotto 190cxprob, Gitzo G1278M. Sinds kort wat strobist spullen.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Bij de laatste foto mis ik een beetje het onderwerp. Technisch zal het allemaal wel in orde zijn. Maar het roept geen wauw gevoel bij me op. De andere foto's daarentegen roepen dat wel op! Stuk voor stuk prachtige foto's qua compositie, onderwerp en scherpte! Dat pola filter doet het ook prima. Mooi licht! Af en toe lijken het net HDR foto's!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

merendeel van je foto's vind ik te donker. Persoonlijk zou ik het iets lichter maken in PS.
Een pola kan weliswaar wolken en vormen beter benadrukken, maar dat is voornamelijk bij echt helder licht. Ik heb zo'n gevoel dat het minder helder is bij foto 1 dan bij foto 3 de notre-dame, want daar komt het wel goed uit. Jammer dat daar de punten van het dak niet op staan.
Wat ook een optie is 2 foto's maken en deze combineren.

foto 7 & 8 spreken me het meeste aan. Echt een mooie foto van saint-michel :)

Let nog op de compositie krijg niet echt het gevoel van bijzonder, dus je kan van standpunt varieren.
Ik geloof trouwens dat je behoorlijk geboft hebt met het weer :)
greetings stephan
Gebruikers-avatar
-darkness-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 16:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen

Ik ga voor #7 en #8 .... wat mij betreft springen deze er echt uit al zou ik persoonlijk bij #8 de mensen en de autocar weg shoppen ... rest van de foto's iets meer contrast aan toevoegen ... bij foto #3 en #4 vind ik het jammer dat er delen van het gebouw ontbreken.
Gebruikers-avatar
Lampiew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2007 19:20
WoonplaatsCOLON Houten

Bedankt voor de reacties, mensen! Heel leerzaam.


@digilike
Thanks voor de complimenten! Ik denk dat je gelijkt hebt over #9. Ik vond hem mooi door het licht/schaduw spel.

@sup-man
Het weer was wisselvallig. Elke dag wel wat regen, maar ook zon. Dus prima weer om dingen te doen.
Een eye-opener wat betreft je opmerking over de donkere foto's. Thanks voor de tip. Ik heb ze ook uitgeprint laten uitprinten door kruidvat. Die waren ook te donker. Misschien moet ik mijn scherm toch nog beter kalibreren.
Bedoel trouwens dat foto 1 te licht is invergelijking met 3 ??? Ik ben nog aan het experimenteren met de polarisatie filter. Ik heb nog niet echt door wanneer ik hem wel of niet moet gebruiken of hoe ik hem moet instellen. Heb je tips?

Standpunt varieren.... hmmm interessant... Kun je concreet een voorbeeld geven op 1 van mijn foto's?
Ik dacht zelf dat ik wat meer kan afwisselen met detail opnamen. Bedoel je dat?

@-darkness-
#3 en #4 inderdaad een beetje slordig. Toch maar een ulta-wide kopen.
Bij #8 zal ik 's kijken of het lukt en mooier wordt.

grtz
Lampiew
50D, ef-s 17-55 F/2.8 IS, EF 70-200 F4/L IS, Tokina 12-24 f4, Speedlite 580EX, manfrotto 190cxprob, Gitzo G1278M. Sinds kort wat strobist spullen.
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ook ik heb wel wat te vinden over je foto's.
Ik denk dat je nog meer uit de compositie kan halen dan je nu doet.

#1: mooie lucht, maar wat donker. Daarnaast zou ik de boom meer naar rechts in de plaat hebben gezet.
#2: Zou wel eens willen weten hoe deze het doet als je plat op de grond was gaan liggen en je standpunt zo had gekozen dat de kruizen nog meer lijnen door het velde worden dan ze nu zijn
#3: Ik mis de spits van de toren, stapje naar achter of cam meer omhoog richten en het was opgelost geweest
#4: Ik mis weer een stuk gebouw. Je moet of ruim genoeg kader dat alles erop past of zo krap kaderen dat je je kan zien dat het bewust is. Deze plaat lijkt gewoon mis.
#5: Ben eigenlijk wel benieuwd hoe deze het zou doen als een meer detail plaat. Stuk van de bank en dan het contrast tussen de blauwe bank, de paarse luiken en de grof natuurstenen muur. En dan naar mijn idee erg krap kaderen
#6: deze is wel fijn. Je hebt de boom mooi als kadering gebruikt
#7: hier heb je het object imo te ver naar rechts gezet. Iets meer naar links trekken zodat het volledig zichtbaar is. Verder erg fijne plaat
#8 heel mooi!
#9: mooi, maar ik mis een konijntje

Simon
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Gebruikers-avatar
Lampiew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2007 19:20
WoonplaatsCOLON Houten

Hoi Simon,

Heel hartelijk bedankt voor je opbouwende kritiek!!!
Dit is precies het commentaar waar ik naar zoek en maakt dit forum zo goed.

Groetjes,
Lampiew
50D, ef-s 17-55 F/2.8 IS, EF 70-200 F4/L IS, Tokina 12-24 f4, Speedlite 580EX, manfrotto 190cxprob, Gitzo G1278M. Sinds kort wat strobist spullen.
Gebruikers-avatar
Timdemooij
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2006 16:15
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Mooi hoor! Le mont Saint-Michel heb ik gelijk opgeschreven, daar wil ik ook ooit nog eens naar toe! Dankzij jouw mooie foto dus :D

Ik zie je al twijfelen bij #3 De punten van de torens... of toch de oprit naar de kerk. Alleen waren de punten denk ik belangrijker. Pola doet het goed bij deze foto.

Van #6 zou je misschien wel een mooie HDR kunnen maken.
Canon EOS 350D, Canon EF-S 18-55, Sigma 70-300mm DG APO Macro, SanDisk ultra II 2GB, Crumpler Stunner.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Mooie serie hoor vooral foto 5 & 8 hebben mijn voorkeur

Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,
Ik ben afgelopen juni ook in Normanie geweest, een schitterde omgeving.
Als ik je foto's bekijk kun je er verbetering in bregen door wat meer te letten op je standpunt. Bij Colleville-sur-Mer zou een lager standpunt sprekender zijn. Bij Mont Saint-Michel heb je waarscjinlijk net iets meer tijd genomen, wat resulteerd in een mooie foto. Bij de Notre-Dame van Courtances heb ik een tijdje lopen zoeken maar ik kreeg het toch voor elkaar de kathedraal er volledig op de krijgen.Het huisje bij L’abbaye Notre-Dame d’Hambye is een leuke sfeer foto geworden.
Groetjes Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar