Veelzijdig objectief met een krap budget...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
thijs350D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 17:43

Heej allemaal!!!

Ik heb een 350D met kit-lens. Fotograferen is mijn hobby en ik maak eigenlijk van alles foto's wat ik tegen kom, ik vind het leuk om te proberen overal leuke foto's van te maken. De kit-lens begint hier en daar wat tekort te schieten, het bereik, lichtsterkte en snelheid zijn niet zoals ik ze graag zou zien. Ik heb ongeveer 400 Euries te besteden aan een nieuw objectief. Niet genoeg voor de Canon 24-70 maar zeker genoeg voor een mooi lensje zou je zeggen. Mijn vraag is, voor wat voor objectief zouden jullie gaan? Een lichtsterke vervanger van de kitlens? Een extreem lichtsterke prime (50mm 1.4)? Een zoomlens(70-300)? Of iets compleet anders?

Alvast bedankt!!!
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Tamron 28-75? Wel mis je dan de groothoek, maar goed: je gaat je kitlens nog niet in de prullenbak gooien neem ik aan?

Zie:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... amron+2875

Of de Sigma 17-70 (iets minder lichtscherp) maar op zich mooie betaalbare lens (ik ken iemand met deze lens).

Voor de rest een tip: zoek eens in het forum op "vervanger" en "kitlens"... ;)
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
marcelkoedijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 22:30
WoonplaatsCOLON heemskerk
CONTACTCOLON

canon 17-85 IS USM, fijne betaalbare lens (650euro nieuw) maar misschien op marktplaats voor minder te krijgen.

Ik heb deze lens zelf, en de meeste fotos in mijn album hier zijn met deze lens gemaakt.
Canon 350D + Kitlens 18-55mm + Canon 50mm F1.8 II + Canon 70-300mm IS USM + Canon 17-85 IS USM + 1gB extremeIII + Lowepro EX180 + Manfrotto 055DB/804RC2

http://duiken.ath.cx
Gebruikers-avatar
Firetruck
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2007 19:16
WoonplaatsCOLON Wageningen
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik heb ca. 2 weken geleden een Sigma 24-70mm 2.8 gekocht.
Bij Digitalstreet. Iets meer dan 400,- (414,-) maar op zo'n aankoop moet je niet op een tientje kijken (vindt ik), krijg je denk ik spijt van. Voor dat bedrag sturen ze hem ook nog op.
EOS 30D, Tokina 12-24 AT-X 124 Pro DX II, Sigma 24-70mm 2.8, EF 70-200mm [color=#FF0000]L[/color] 2.8 USM
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Kan zelf ook zeer zeker de Tamron 28-75 aanbevelen!

Mooi objectief, erg scherp, F2.8 en ook nog eens aan de goedkope kant... wat wil je nog meer?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
antoniegm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2007 16:44
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Ik heb de nieuwe telezoom van Tamron gekocht. Te weten AF18-250mm F/3.5-6.3 Di-II LD Aspherical (IF) Macro Hij bevalt mij uitstekend en hij komt tevens heel fatsoenlijk uit de testen. Een aardige allrounder en gezien zijn bereik van groothoek tot tele een leuke vervanger voor de kitlens.
Wel ongeveer 30 euries boven het door jou vermelde budget.
400D met kitlens, sigma 75/300, tamron 18/250 en nog wat spul.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Die Tamron heeft wel een diafragma van F/6.3 op 250mm. Ook schijnt de performance dusdanig te zijn dat je voor fatsoenlijk (en dus geen goed) resultaat zeker moet stoppen tot F/8.0 op 250mm.
Daarbij een sluitertijd voor scherpe foto's door bewegingsonscherpte in acht genomen, kom je altijd toch wel tot de conclusie dat dit een mooi weer lens is.
Met andere woorden heb je veel licht nodig of moet je je iso opschroeven.

Overigens ken ik persoonlijk niemand die een superzoom had uit deze klasse die hem inmiddels niet verkocht heeft, of er vanaf wil.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zoals dejong1racing al schreef: de Tamron is een mooi-weer-objectief met een f/6,3 boven de 100mm (al geeft Tamron aan de camera door dat het f/5,6 is).
Omdat Canon aangeeft dat de autofocus goed werkt tot f/5,6 kan je verwachten dat het niet plezierig werkt.

De TS schrijft dat fotografie de hobby is en dat klinkt serieus.
Het budget is vrijwel altijd een struikelblok en de enige manier om daar binnen te blijven is de wensen terugschroeven.

- Bepaal eerst wat je wilt fotograferen, onder welke lichtomstandigheden en wat voor objectief je daar voor nodig hebt.
- Stel dan de kwaliteitseisen vast voor de opname qua scherpte, enz.
- Kies een objectief uit die aan je wensen voldoet
- Kijk dan of het budget toereikend is.
- Besluit dan tot aanschaf of spaar verder

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Diarto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2007 23:43
WoonplaatsCOLON Heiloo

boels069 schreefCOLON - Bepaal eerst wat je wilt fotograferen, onder welke lichtomstandigheden en wat voor objectief je daar voor nodig hebt.
- Stel dan de kwaliteitseisen vast voor de opname qua scherpte, enz.
- Kies een objectief uit die aan je wensen voldoet
- Kijk dan of het budget toereikend is.
- Besluit dan tot aanschaf of spaar verder

Jan
Helemaal mee eens! Je kan wel aan anderen vragen wat voor lens zij adviseren, maar zolang jij iets in je gedachte hebt waar die lens totaal niet goed voor is, heb je niks aan de wijze raad van ons.

Vooral het eerste wat boels069 zei is erg belangrijk voor een goed advies.

Gr, Diarto
40D + 17-40 + 50
antoniegm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2007 16:44
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

Om even terug te komen op de Tamron, het volgende.
Natuurlijk doe je met een lens met een dergelijk extreem bereik bepaalde concessies ten opzichte van lenzen met een geringe zoomfactor of beter nog lenzen met een vaste brandpunt afstand.
Wanneer je echter dit gehele bereik moet afdekken met losse lichtgevoelige lenzen wordt het wel een heel kostbaar verhaal. Tevens kan een klein beetje krachttraining dan ook geen kwaad want je moet het toch allemaal maar mee dragen.
Bijgaand drie testresultaten, zei het jammer genoeg in het Engels.

http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... oduct=1009
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
http://www.popphoto.com/cameralenses/41 ... macro.html
400D met kitlens, sigma 75/300, tamron 18/250 en nog wat spul.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

antoniegm schreefCOLONNatuurlijk doe je met een lens met een dergelijk extreem bereik bepaalde concessies ten opzichte van lenzen met een geringe zoomfactor......
Je stelt een eisenpakket samen en je kijkt of je dat kunt/wilt betalen.

Als dat niet lukt, dan moet het eisenpakket aangepast worden.

Maar pas het niet zodanig aan dat je in kwaliteit inboet.
Beter een kleiner zoombereik of ga over op goede tweedehands.

Maak van je spiegelreflex geen slechte point-and-shoot.

Overigens, de tests van die links zeggen toch genoeg.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Darkeye
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2005 10:31

Ik heb begrepen dat de Tamron 17 - 50 f 2,8 DI net zo scherp is als de 28 - 75.
Zit zelf ook aan deze lens te denken en later uit te breiden met de Tamron 28 - 75. Zelf heb ik nog een Canon 70 - 210, dus dat zou elkaar mooi overlappen.

De keuze voor lenzen met minder bereik, is dan vooral voor de scherpte. Volgens mij heb je dat in de goedkopere lenzen markt.
Zelf heb ik een Sigma 18 - 125. Ben daar niet echt tevreden over. Bij voldoende licht en niet te veraf vind ik de lens wel goed. Maar bij iets minder licht en veraf focust deze wel eens verkeerd of zijn ze niet altijd scherp.
Canon 350D + grip, Tamron 17-50 1:2.8 XR Di II, Sigma 18-125mm 1:3.5-5.6 DC + Canon 50 mm 1.8 mkII + Canon 70-210mm 1:3.5-4.5. Diverse geheugenkaarten.
thijs350D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 17:43

Goede avond!

Bedankt voor alle wijze woorden, tips, do's en don'ts. Ik heb een keuze gemaakt, omdat ik al een kitlens heb met een beetje groothoek en nog geen echte zoom heb ik een Sigma 70-300 APO DG gekocht, daarbij is ook nog de 50mm 1.8 gekomen voor de lichtsterkte en scherpte. Gezien ik geen pro ben kan ik voorlopig die paar keer dat ik groothoek nodig heb de 18mm van de kitlens gebruiken.

Bedankt!
Groeten![/b]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar