Torenvalk

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
EOSHans
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2007 12:34
WoonplaatsCOLON Soesterberg
CONTACTCOLON

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=76818[/img]
Vandaag een nest van een roofvogel tegengekomen. Gellukkig had ik mijn telezoom bij me (70-300). Ik denk dat dit een torenvalk is.
EOS400D, kitlens EF-S 18-55, EF 28-80 USM, EF 50/1.8, EF 70-300 IS USM, EF 100 macro USM, Soligor Tussenringen, Batterijgrip BG E3.
www.fotohk.nl
arierebel

Scherpte en kleur zijn wel ok, maar compo laat te wensen over. Maar ja ik zou ook verrukt zijn als ik een torenvalkje zo voor mn lensje krijg... Dan vergeet je weleens wat he.
gr.
arierebel
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Wel een mooie close up, maar heb je het nest niet verstoord?
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
EOSHans
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2007 12:34
WoonplaatsCOLON Soesterberg
CONTACTCOLON

Nee, het nest zat in *************.
Dit venster is van binnenuit te zien en met de 300mm was dit geen probleem.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=76820[/img]
1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=76821[/img]
2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=76822[/img]
3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=76823[/img]
4

[edit schoffie] lees ook de regels, nestfotografie is een hekel punt waarbij je eigenlijk niet aan verstoring ontkomt. Daarom in ieder geval de locatie en de eerste foto weggehaald...
EOS400D, kitlens EF-S 18-55, EF 28-80 USM, EF 50/1.8, EF 70-300 IS USM, EF 100 macro USM, Soligor Tussenringen, Batterijgrip BG E3.
www.fotohk.nl
Gebruikers-avatar
JBWR12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 675
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Twente
CONTACTCOLON

Veel te dichtbij genomen met zeker kans op verstoring. Niet handig om de plek hier openbaar te maken. Sorry, moest ik even kwijt.
Groetjes,
Jerry Bouwmeester

http://dutchnaturephotography.blogspot.com/
www.jerrybouwmeester.com
Gebruikers-avatar
djorda 4
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 485
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2005 19:46
CONTACTCOLON

Iedereen nu massaal na die toren toe zeker.Niet echt slim om dit hier verspreiden.
NOOIT EXACTE BROEDLOCATIE`S in een openbaar forum mieteren.
Misschien had je daar even niet aan gedacht :wink:
Gebruikers-avatar
mvb
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:10
CONTACTCOLON

ik zou zeggen, exacte locatie even weg edditten :arrow:

Maar wel mooi geschoten foto's!
Canon EOS 400d en wat geinige lenzen
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Jongens wat een gezever over die locatie.

Laat ik zeggen dat ik die toren zeer regelmatig heb gezien en met mij vele duitsers en belgen ook. Het is namenlijk een zeer bekende duikstek waar elk weekend veel mensen zijn om te duiken in de oosterschelde. En een ieder die daar komt loopt ook naar de toren toe.

Dus meer beetje dom van de valk om daar nestje te bouwen. In het bijgelegen natuurgebied was meer ruimte en zitten ook altijd veel roofvogels. Maar wel toepasselijk voor een torenvalk :roll: .
nieuwe website!
Gebruikers-avatar
JBWR12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 675
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Twente
CONTACTCOLON

Het is nog dommer om niet te begrijpen dat je locaties niet bekend moet maken.

De torenvalk zoekt een locatie die op DAT MOMENT rustig is. Foute keuze misschien met dat toerisme die later toeneemt. Nu ga je hier die locatie bekend maken met alle gevolgen van dien. De kans op verstoring van zijn leefomgeving neemt daardoor zienderogen toe. Wees een beetje zuinig op de natuur en dit soort locaties. Het noemen van de locatie heeft geen ENKELE toegevoegde waarde voor de foto's. Geen enkele. Waarom zou je dat dan noemen?

Regel 1 bij natuurfotografie: Verstoor nooit de leefomgeving.
Regel 2: noem nooit locaties

Als je bovenstaande niet begrijpt dan heb je geen respect voor de natuur.

Oh ja, ooit aan stropers en handelaren gedacht die het internet afspeuren naar dit soort informatie? Daar wel eens aan gedacht??
Groetjes,
Jerry Bouwmeester

http://dutchnaturephotography.blogspot.com/
www.jerrybouwmeester.com
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik ben het helemaal eens met Jerry ! Het zou fijn zijn als de locatie in deze post per direct wordt weggehaald !
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ik heb de locatie inmiddels weggehaald... ben het met TS eens dat de gekozen locatie van de TV niet bijster slim gekozen is maar desondanks is het weglaten van de locatie wel het minste wat we als fotograaf kunnen doen om de rust van de vogel zoveel mogelijk te waarborgen.

Verder wil ik nog een deel uit de aanvullende regels over "dieren" quoten, regels die iedereen die in dit deel post gelezen MOET hebben:
aanvullende regels dieren schreefCOLON Extra willen wij de nadruk leggen op nestfotografie (hieronder wordt verstaan fotografie van nesten, rustplaatsen, holen, etc.). Omdat verstoring van dieren bij nestfotografie bijna niet te voorkomen is (ook omdat verstoring op het moment zelf niet altijd duidelijk is), willen wij nestfotografie en wel plaatsen van nestfoto's op het forum daarom sterk ontmoedigen.

Bedenk dat het soms getuigt van grotere klasse de foto niet te maken (wanneer de omstandigheden niet toelaten dat de foto zonder ingrijpen en verstoring mogelijk is) dan wel.
Verder wil ik benadrukken dat dit topic NIET de plek is om de regels te bekritiseren, daarvoor mag iedereen eigen topics openen of de crew PB'en.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
JBWR12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 675
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Twente
CONTACTCOLON

Schoffie bedankt. Nu weer on-topic over de foto's.
Groetjes,
Jerry Bouwmeester

http://dutchnaturephotography.blogspot.com/
www.jerrybouwmeester.com
Gebruikers-avatar
thezeeuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 481
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2005 13:24
CONTACTCOLON

foto's zijn kwalitatief niet geweldig, edoch qua vastlegging goed...
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ben even aan het schoonvegen geweest...
schoffie schreefCOLONVerder wil ik benadrukken dat dit topic NIET de plek is om de regels te bekritiseren, daarvoor mag iedereen eigen topics openen of de crew PB'en.
wil hieraan nog toevoegen dat ook andere discussies die niet over deze foto's gaan niet worden gewaardeerd... vanaf nu daarom ontopic :!:
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

EOSHans, je bent een beginner hier op het forum en ik was de eerste die begon over het verstoren van het nest. Sorry dat je meteen zoveel over je heen kreeg, maar je hebt het nu heus wel begrepen... En als je die torenvalk dan toch zo tegenkomt, zou niemand zijn dop op de lens hebben gehouden...

De updates #3 en #4 zijn mooi,
#3 qua compo (nog iets meer scherptediepte (dof)...),
#4 qua indringendheid (met die ogen zo scherp op jou gericht is de geringe dof hier juist prachtig). In #4 nog een beetje leegte linksboven wegcroppen?
Door glas (toch?) wel erg knap gedaan!
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Jan Pelt
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2005 09:38
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Best gaaf gedaan, maar als er dan toch gecommentarieerd wordt: het licht komt van rechts-achter (±half drie). Dat is niet ideaal. Had je niet een totaal ander tijdstip kunnen uitkiezen opdat het koppetje wat leuker uitgelicht wordt? Je had natuurlijk ook hangend uit een helicopter het vogeltje vanuit een andere hoek kunnen nemen, maar dan moet je wel oppassen dat het nest niet wegwaait door de vortex van de rotorbladen.
Verder vind ik dat men niet al te miereneukerig moet zijn met 'verstoring van het nest' enzo. Als Kaapse baviaan (zie avatar) vind ik het soms ook heel irritant dat er auto's op óns asfaltweggetje langs komen rijden, maar doe daar niet moeilijk over. Gewoon stug doorgaan met je hobby en hou in gedachten: fotografie = schilderen met licht.
Alles sal regkom.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar