Pagina 1 van 6

TFT schermen voor fotobewerking. Welke? Waarom?

GeplaatstCOLON 15 Mrt 2007 15:23
door Musicjohn
Gezien de regelmatige terugkeer van deze vraag heb ik mij er eens aan gewaagd om er een stukje over te schrijven.

TFT beeldschermen voor thuisgebruik zijn er inmiddels alweer een jaar of 10. In het begin waren ze vooral klein en niet te betalen. De eerste 14" TFT schermen die op de markt kwamen hadden een prijs van om en nabij de 1500 gulden.

Voor die tijd konden we alleen de CRT schermen (Cathode Ray Tube) waarvan de geschiedenis terug gaat naar het jaar 1897 waarin een Duitse natuurkundige, Karl Ferdinand Braun, een crt-oscilloscoop bouwde.

Om van een oscilloscoop naar een televisie en later het computerscherm te komen, moest er nog wel het een en ander gebeuren. Zo moesten de elektronen, die door het elektronenkanon worden afgeschoten, eerst gefocused worden met een magneetspoel. Daarna zorgen andere magneetspoelen voor het afbuigen van de elektronenbundels. Zij zorgen ervoor dat de bundels het scherm netjes aftasten, van links naar rechts, van boven naar beneden, keurige lijntjes.

Maar CRT schermen zijn vooral groot en zwaar.

Over de preciese datum van het uitvinden van de LCD of TFT technologie kan ik helaas niets terug vinden op internet. LCD stamt naar eigen schatting al uit de jaren 70, maar TFT is een latere technologie en ik neem aan dat de ontwikkeling hiervan plaats vond ergens mid jaren 80. Voordat deze TFT technologie het stadium van de eind-consument bereikte was het toch zeker wel eind jaren 90.

Tegenwoordig worden CRTs steeds vaker vervangen door de bekende platte beeldschermen. Ook wel TFT's of LCD's genoemd, zijn dit beeldschermen die vergelijkbaar zijn met de display van een digitaal horloge. Vloeibare kristallen (LCD) worden onder stroom gezet en laten licht wel of niet door, afhankelijk van hun orientatie ten gevolge van de spanning die erop staat.

LCD betekent: Liquid Crystal Display
TFT betekent: Thin Film Transistor

Natuurlijk zijn er ook de bekende plasma-schermen die (nog?) niet in computers worden gebruikt: OLED (organic light emitting diode) displays.

Om op alle vormen van technologie in te gaan is wellicht een beetje te veel van het goede. Een ieder die zich hier wat meer in wil verdiepen vind op internet een schat aan informatie hieromtrent.

In ieder geval is TFT de meest gebruikte technologie bij de hedendaagse computermonitoren.

Maar dat wil niet zeggen dat zomaar iedere TFT geschikt is voor ieder doeleinde. Ook bij TFT monitoren is er een verscheidenheid aan schermen, waarbij de specificaties bepalen voor welk doeleinde een bepaald scherm het meest geschikt is. Hierbij spelen toegangstijd (response time), rekenkracht en kijkhoek een beslissende rol.

Vandaag de dag zijn TFT schermen zeer betaalbaar. Je hebt al een fatsoenlijke 17" TFT voor om en nabij de € 149,00

Maar is dit een scherm welke geschikt is voor kleur-getrouwe fotobewerking? :?:

Ik durf zo maar NEE te zeggen. Waarom? Welnu, het goedkopere segment TFT schermen beschikken over minder geavanceerde technologie dan de duurdere schermen. Minder technologie betekent in dit geval minder kwaliteit.

Schermen worden aangestuurd door een processor, net zoals de processor in de computer. Dit is de motor van het apparaat. De procesor bepaalt de kwaliteit van de opbouw van het beeld, en tevens de kwaliteit (en hoeveelheid) "echte" kleuren die kunnen worden weergegeven.

Allereerst zijn er drie belangrijke "hoofd-soorten" schermen (hierna ook wel "panels" genoemd).

We maken onderscheid in TN / PVA / MVA / IPS

Daarna maken we ook nog eens onderscheid in het aantal "bits" van het betreffende scherm. Bits is een aanduiding voor de rekenkracht (kleurdiepte) per primaire kleur (rood - groen - blauw) en het contrast-ratio.

De goedkopere schermen beschikken allemaal over 6-bits technologie. Deze schermen liggen allemaal in de prijsklasse tot (ca.) 400 Euro (tot 22 inch breedbeeld)

De duurdere schermen beschikken over 8-bits technologie en hoger (tot wel 18-bits per kanaal !!!)

Waarom is het aantal bits zo belangrijk dan? :?:

Welnu, dit bepaalt de rekenkracht van de processor van het scherm, en daarmee het aantal "echte" kleuren welke kunnen worden weergegeven, alsmede de kleurdiepte van de kleuren.

Bijvoorbeeld, 24-bit oftewel "true color word samengesteld uit 3 kleuren (R-G-B) met ieder 8-bits kleuren. (3 x 8-bits = 24-bits)

Het aantal "echte" kleuren welke een dergelijk scherm kan produceren is dan makkelijk uit te rekenen:

2^8 x 2^8 x 2^8 = 256 x 256 x 256 = 16.777.216 echte kleuren

De schermen die een snellere toegangstijd hebben (reposnse time) reduceren het aantal bits per kleur naar 6 omdat dit minder rekenkracht vereist en dus sneller kan reageren. Als we dan even rekenen dan komen we tot het volgende resultaat:

2^6 x 2^6 x 2^6 = 64 x 64 x 64 = 262.144 echte kleuren

Ons menselijk oog kan (ca.) 6 miljoen kleuren waarnemen. Je ziet dus dat je aan een 6-bits scherm dan een hoop tekort komt. En deze tekortkoming ga je tegenkomen bij het bewerken van foto's.

Wie een "snel" scherm nodig heeft (bijvoorbeeld voor spelletjes) kan het beste voor een TN panel kiezen. TN staat voor Twisted Nematic. Deze schermen hebben doorgaans razendsnelle toegangstijden, tot wel 2 milliseconde. Hierbij word vaak gebruik gemaakt van een soort "turbo" technologie om dit soort toegangstijden te behalen. Echter, deze schermen beschikken altijd over 6-bits technologie en zijn daarom beslist niet geschikt voor fotobewerking.

Hoe kun je zien of een scherm 8-Bit of 6-Bit is? :?:

Dit is één van de grootste problemen voor consumenten die een TFT aan willen schaffen. De meeste fabrikanten geven in hun product-specificaties de kleur-diepte niet prijs. Als de fabrikant schrijft: 16,7 miljoen kleuren dan mag je er van uit gaan dat het (minimaal) een 8-bit scherm betreft. Echter, word er in de specificaties aangeduid: 16.2 of 16 miljoen kleuren dan mag je met zekerheid aannemen dat het een 6-bits sherm betreft. Ook kun je aan hand van de toegangstijd al redelijk nauwkeurig vaststellen of het een 6bits of 8-bits scherm betreft. Een 8 bits scherm zal nooit sneller zijn dan 8 milliseconde (response-time) terwijl een 6-bits scherm toegangstijden heeft tot wel 2 milliseconde. Een fabrikant die dus in de specificaties schrijft dat zijn scherm 16,7 miljoen kleuren heeft met een response-time van 4 milliseconde, is dus een leugenaar.

Wie foto's wil bewerken en daarbij kleur-echtheid hoog in het vaandel heeft, moet ietsjes dieper in de buidel tasten voor een PVA scherm.

Deze schermen zijn er in 8-bits technologie en hoger. Echter, 8 bits (per kleur) volstaat prima.

Er is bij deze panelen werderom onderscheid te maken in verschillende typen: MVA / PVA / IPS

Deze technologieën onderscheiden zich vooral in de "kijk-hoek" waarmee je het beeld op de monitor bekijkt, en het behoudt van kleur-echtheid / helderheid en contrast onder deze hoek. Ook onderscheiden deze schermen zich in het contrast-ratio.

MVA (Multi-domain Vertical Allignment) was één van de eerste technologieën waarmee de kijkhoek aanzienlijk verbeterd werd. Men bereikte dit door de vloeibare chrystallen op een alternatieve manier te plaatsen in het panel.

PVA technologie (Patterned Vertical Alignment) was ontwikkeld door Samsung als alternatief op MVA technologie om een nog grotere kijkhoek te creëren zonder verlies van kleur-echtheid / contrast en helderheid. Dit werd bereikt door toepassing van een speciaal raster (matrix).

IPS (In-Plane Switching) was ontwikkeld door Hitachi in 1996 eveneens met als doel om de kijkhoek te vergroten. Echter, deze verbetering ging ten kostte van de response-time, welke bij dit soort schermen typisch rond de 50 milliseconde lag. IPS schermen waren ook extreem duur.

IPS is sinds die tijd alweer vervangen door S-IPS (Super-IPS, Hitachi in 1998), en heeft alle voordelen van IPS technologie met de mogelijkheid van een snelle toegangstijd. Ofschoon de kleuren-reproductie die van een goede CRT beeldbuis benadert is het contrast-ratio relatief laag. S-IPS technologie word veelal gebruikt bij schermen van 24" en groter. LG en Philips zijn de enige fabrikanten van S-IPS schermen.

AS-IPS (Advanced Super IPS) was ook door Hitachi ontwikkeld in 2002, en verbetert de contrast-ratio van S-IPS traditionele schermen aanzienlijk, tot het punt waarop ze niet veel onder doen voor een PVA scherm. De term AS-IPS word ook gebruikt als aanduiding voor NEC schermen (bijv. NEC LCD20WGX2) gebaseerd op S-IPS technologie, in dit geval ontwikkeld door LG / Philips.

Weer een andere variant is A-TW-IPS (Advanced True White IPS) LCD ontwikkeld door LG / Philips voor NEC. Dit is een custom S-IPS scherm met TW (True White) kleur-filter om "wit" meer natuurlijk te maken en het "color gamut" uit te breiden. Deze schermen worden toegepast bij professionele LCD's voor studio's en grafische bureau's.

Nou, al met al een hoop verwarrende informatie. Maar hoe weet ik nou wat ik moet kiezen? :?:

Goed, we gaan even terug naar de basics.

Onze ogen kunnen (ca.) 6 miljoen kleuren waarnemen. Dat houdt in dat ieder 8-bits scherm zou kunnen volstaan voor fotobewerking. Immers, 8-bits technologie geeft ons 16,7 miljoen "echte" kleuren.

Ook speelt de kijkhoek en het contrast-ratio een belangrijke rol bij het maken van een keuze.

Hierbij springt de PVA technologie er als beste uit. Deze technologie weet een goede combinatie te maken van kleur-diepte / contrast / kijkhoek / toegangs-snelheid.

Tegenwoordig hebben de meeste PVA schermen een contrast-verhouding van 1000:1 en een toegangstijd tussen de 8 en de 12 milliseconde.

Een veel gehoord argument is echter dat een PVA scherm niet geschikt zou zijn voor spelletjes en video. Welnu, dat was tot een aantal jaar geleden het geval. Dit had te maken met de relatief trage toegangstijd waardoor er "ghosting" plaats vond op het scherm (een soort van staart achter een snel bewegend beeld). Echter, deze technologie is dusdanig verbeterd in de afgelopen 3 jaar dat toegangstijden tussen de 8 en 12 milliseconde heel normaal zijn. Dat maakt deze schermen ook geschikt voor het spelen van spelletjes en het bekijken van video beelden. Ons menselijk oog kan een snelheid <14 milliseconde sowieso niet meer waarnemen. Het argument dat een PVA panel niet geschikt zou zijn voor deze doeleinden is dus ongegrond.

Contrast-verhoudingen zijn uitermate belangrijk voor de weergave van echt zwart en zwart naar grijs gradaties, evenals echt wit en wit naar grijs gradaties. Hoe hoger de contrast-verhouding, des te meer gradaties er mogelijk zijn. Een typisch geschikte contrastverhouding voor fotobewerking is 800:1 en hoger (bij voorkeur 1000:1)

Bij lagere contrastverhoudingen (zoals 600:1 bij de meeste TN schermen) is het risico groot dat zwart-partijen te snel dichtlopen (geen doortekening op het scherm te zien terwijl de wel in de foto zit) of uitgebeten wit-partijen (terwijl er nog wel doortekening in de foto zit).

Dus wat is de eindconclusie? :?:

Wij als foto-fanatieken kunnen het beste volstaan met een PVA panel. Deze liggen ietsjes duurder in de markt dan TN panels, maar het verschil in kwaliteit ga je beslist tegen komen en dat maakt het de meerprijs dan ook waard.

Ga tijdens je zoektocht naar een geschikt scherm naar de website van fabrikanten, kijk naar de specificaties en lees veel reviews. Daar leer je een hoop van.

Gewoon 5 x 4 formaat of 16 x 10 breedbeeld? :huh:

Dit is uiteraard een persoonlijke keuze. Uiteraard zijn er 5 x 4 PVA schermen alsook 16 x 10 breedbeeld PVA schermen. Toch heb ik de neiging om de voorkeur te leggen bij een 16 x 10 breedbeeld scherm.

Waarom? :?:

Tijdens mijn zoektocht vorige maand naar een nieuwe monitor was ik erg sceptisch en onzeker over een breedbeeld-monitor. Ik twijfelde vooral aan het feit of webpagina's en andere toepassingen op mijn computer wel op een correcte manier weergegeven zouden worden.

Uiteindelijk heb ik zelf toch gekozen voor een breedbeeld, en ik moet eerlijk zeggen; ik zou voor geen goud meer terug willen naar een 5 x 4 monitor.

De redenen:

In de eerste plaats schieten wij foto's in het 3 x 2 formaat. Op een 5 x 4 monitor heb je bij het bewerken en bekijken van de foto's een grote zwarte balk boven- en onder de foto. Maar een 16 x 10 breedbeeld monitor komt vrijwel overeen met een 3 x 2 foto die uit onze camera komt rollen. Je krijgt dus meer foto te zien op je scherm, en minder zwarte balk.

Ik merk overigens dat ik mijn foto's nu crop naar een 16 x 10 verhouding zodat ze beeldvullend zijn. Dit formaat is werkelijk prachtig, en zelfs nog indrukwekkender dan het 3 x 2 formaat. Het betekent dat je boven (of onder) een miniscuul randje van je originele foto af moet croppen. Meestal bevind zich op dit gebied van de foto sowieso geen waardevolle informatie.

Met vrijwel volledige zekerheid durf ik nu al te stellen dat, gezien de populariteit van 16 x 10 breedbeeldmonitors, de afdrukcentrale's tussen nu en 2 jaar tijd ook gaan komen met afdrukken in deze verhouding.

Het andere voordeel wat ik ondervonden heb met mijn breedbeeldmonitor is dat je bij heel veel toepassingen lekker veel ruimte hebt. In WORD kan ik bijvoorbeeld twee volledige pagina's naast elkaar op 1 scherm krijgen, en goed leesbaar bovendien. Bij Photoshop of andere fotobewerkingsprogramma's heb je veel meer ruimte om de foto heen om je gereedschappen te plaatsen zodat je deze niet constant aan het verplaatsen bent tijdens het bewerken.

Ook kunnen sommige breedbeeldmonitors 90º gekantelt worden zodat je een portret-stand foto ook volledig beeldvullend kunt aanschouwen / bewerken. Tevens is het kantelen van de monitor erg makkelijk als je veel / vaak tekst leest.

Let op, niet iedere breedbeeldmonitor kan kantelen. Kijk daarom goed in de specificaties van de fabrikant.

Ook verdient het de voorkeur om, als je voor een breedbeeld monitor kiest, minimaal een 21 inch scherm aan te schaffen. De grootte van een scherm word altijd diagonaal gemeten. Als je van een 17 inch 5 x 4 monitor af komt dan wil je uiteraard geen beeld verliezen in de hoogte. Een 21 inch breedbeeld is een nuance hoger dan een 17 inch 5 x 4

Aanbevelingen? :?:

Jazeker...

Na zelf twee weken lang intensief gezocht te hebben naar een goede en betaalbare monitor welke geschikt is voor fotobewerking ben ik heel wat wijzer geworden. Alle fabrikanten zijn de revue gepasseerd, evenals alle modellen. Ik heb honderden laboratoria-test alsmede gebruikers-reviews gelezen alvorens mijn keuze te hebben gemaakt.

Uiteindelijk kwam er slechts 1 merk/model (breedbeeld) als beste uit de test:

Samsung Syncmaster 215TW

Niet verwonderlijk; Samsung was immers de uitvinder van PVA technologie. Dit is een 8-bits PVA 16 x 10 breedbeeld scherm, en kantelbaar bovendien.

In vele reviews word dit scherm vergeleken met de (nu al) legendarische kwaliteit van de Apple Cinema serie monitoren.

De prijs van de Samsung Syncmaster 215TW ligt rond de € 470,00

Je krijgt voor dit geld heel veel kwaliteit terug, kort-om een scherm wat uitermate geschikt is voor fotobewerking en waarmee je beslist geen afscheid hoeft te nemen van je favoriete spelletjes of video's. Dit scherm kan het allemaal. :afro:

Dell maakt ook hele goede PVA schermen, echter deze liggen ietsjes duurder in de markt. Dell maakt overigens ook gebruik van dezelfde schermen die we terug vinden in de Apple Cinema serie.

Hieronder nog wat linkjes naar een aantal product-specificaties en reviews.

Let overigens wel goed op dat jouw grafische kaart de "native resolution" van de monitor ondersteunt. In het geval van de grotere schermen ligt deze meestal rond de 1280 x 1024 (5x4) of 1680 x 1050 (16x10)

Tot slot nog een foto'tje van mijn scherm:


Afbeelding


Gr. John :wink:


Hier kun je verschillende merken / modellen invoeren om de specificaties te bekijken:

http://www.flatpanels.dk/skaerme.php


Samsung Syncmaster 215TW:

http://www.bit-tech.net/hardware/2006/07/0...er_215tw/1.html

http://www.trustedreviews.com/displays/rev...21in-Monitor/p1


Dell:

http://accessories.euro.dell.com/sna/produ...ldhs1&sku=59203


Verschillende tests:

http://www.prad.de/new/monitore/testberichte.html

GeplaatstCOLON 15 Mrt 2007 16:00
door j.corts
Erg goed verhaal. En heel verhelderend. Ik had inderdaad al een keer naar die Samsung gekeken. Ik denk dat ik die op mijn verlanglijstje ga zetten.

Mvg
Jurgen

GeplaatstCOLON 15 Mrt 2007 16:31
door oso98
John,

Bedankt voor dit verhelderende, naar mijn alles omvattende artikel, aangaande de aanschaf van een monitor.

Dit artikel toegevoegd aan mijn favorieten.

Groeten,

René

GeplaatstCOLON 15 Mrt 2007 17:22
door c0okie
Tnx voor het op een rijtje zetten van al deze info. Heb zojuist de Eizo S1931SE–BK FlexScan besteld. Heb ook tussen samsung zitten twijfelen maar
Qua specificaties ontloopt het elkaar niet zoveel, echter wordt de Eizo ontwikkeld met het oog op fotobewerking en heeft hierdoor uitgebreide instel mogelijkheden.

Maar goed ik heb hem nog niet binnen dus even afwachten maar ben heel benieuwd :lol:

GeplaatstCOLON 15 Mrt 2007 18:19
door merlin
Heel leerzaam stuk inderdaad. Zeker nu mijn monitor er onlangs mee gekapt is. Ik maak nu al mijn pics op de laptop, hetgeen niet echt ideaal is. :(

Maar is het bijvoorbeeld mogelijk en zinvol om zo'n Samsung panel aan de laptop te te koppelen? Of is dat om de een of andere reden niet aan te raden?

GeplaatstCOLON 15 Mrt 2007 18:33
door boels069
@musicjohn:Mooi stuk, ga ik gebruiken bij het zoeken naar m'n volgende monitor.
Dank^3

Jan

GeplaatstCOLON 15 Mrt 2007 19:40
door Bartjebart
Voor mij persoonlijk weinig nieuws in deze tutorial, maar ondanks dat nog steeds erg waardevol. Eindelijk iemand die de tijd heeft genomen om deze feiten (die inmiddels verspreid over het forum al menigmaal voorbij zijn gekomen) op een rijtje te zetten.
Als mensen nu nog advies willen over een tft, dan hoef ik alleen nog maar een linkje te plaatsen :wink:

GeplaatstCOLON 15 Mrt 2007 19:49
door sugarman
Een goed stuk wat je hebt geschreven John.

Zeer waardevol.

GeplaatstCOLON 15 Mrt 2007 23:31
door NieuwZuid
Dan ben ik toch nieuwsgierig naar verschil met de Samsung en de Eizo S1931SE–BK FlexScan ... zit maar paar tientjes tussen.
Aangezien je niet elke week een andere monitor koopt..... :(

GeplaatstCOLON 16 Mrt 2007 11:25
door c0okie
Dan ben ik toch nieuwsgierig naar verschil met de Samsung en de Eizo S1931SE–BK FlexScan ... zit maar paar tientjes tussen.
Aangezien je niet elke week een andere monitor koopt.....
Hier kun je zelf de specificaties van beide nalezen

http://www.eizo.nl/pool/spec/nl_S1931.pdf Voor de Eizo

en http://www.samsung.com/nl/products/moni ... ifications

Voor de Samsung.

Zoals je ziet ontloopt het elkaar niet zo veel, puur hardwarematig zou de Samsung zelfs iets beter moeten zijn.

Deze heeft namelijk een helderheid van 300 cd/m2 tegenover de 280 cd/m2 van de Eizo.

Ook ligt de beeldpuntafstand van de Samsung iets dichter bij elkaar namelijk 0,270x0,270 tegenover de 0,294 mm x 0,294 mm van Eizo.

Voor de rest zijn de specificaties vrijwel het zelfde alle 2 een kijkhoek van 178 bij 178 graden, 16.7M kleuren en een reactietijd van 8 ms.

Het grootste verschil zit hem er natuurlijk in dat de Samsung een breedbeeld is en de Eizo niet. Persoonlijk wou ik geen breedbeeld omdat die iets minder hoog is en ik veel foto's in de portretstand maak.
Om nou iedere keer je monitor te draaien :roll:

Verder heeft de Eizo monitor een Look-Up
Table (LUT) van 10 bits tegenover de gangbare van 8 bits (bij de samsung wordt hier niks over vermeld dus ik ga er vanuit dat dit 8-bit is).
Volgens Eizo resulteert dit in een hogere kleurnauwkeurigheid.

Verder heeft de Eizo een sensor die de omgevingslicht meet en hieraan de helderheid van je monitor automatisch aan past zodat je altijd het zelfde contrast op je monitor hebt.

En dan de uitgebreide instelmogelijkheden, Bij Eizo kan je zo'n beetje alles zelf instellen, zelfs of je het lampje dat aan geeft of je monitor aan staat aan of uit wit hebben.

Je kan ook kleurprofielen toewijzen aan applicaties zodat als je met photoshop bezig bent kleurprofiel x geladen wordt en wanneer je aan het gamen bent kleurprofiel y.

Ook kan je de kleuren van verschillende monitoren laten simuleren, je zou dus in kunnen kijken hoe de kleuren er op een Samsung 215tw uit zouden zien.

Kortom je merkt aan alles dat Eizo zich echt richt op de fotografen en daardoor hebben zij mijn vertrouwen gewonnen.

GeplaatstCOLON 31 Mrt 2007 19:08
door muziekkamer
Hee Musicjohn,

Ik ben jou eeuwig dankbaar, geweldig goed beschreven.
In veel winkels praten zij nu over de Samsung schermen uit de serie 226BW 206BW en de 931BW. Ze zijn echt mooi om te zien, 2ms enz. maar in de ene winkel roepen ze neeeeee das niets voor foto’s bewerken en anderen roepen breedbeeld is prima. Dat leek me ook logies omdat je met breedbeeld gewoon meer werkruimte hebt.
Maar tot nu toe riep niemand iets over de werkelijke kleuren en dat stuk gaf jij my ff mee
En dat scheelt een hoop in de zoek tocht naar een goed scherm. Ha, ha ha ben wel gelijk duurder uit maaja anders zat ik nu naar een 226BW te kijken en had over een jaar als nog een 215TW moeten halen.

Nog een vraag je maakt 21 inch of 22 inch uit, is er dan nog iets van vertekening te zien bij 22inch??

Nog een tip voor mensen die niet zomaar kopen, Mediamarkt heeft 14 dagen niet goed geld terug!! Ff testen op je gemak……..

En op dit moment is er via

http://tweakers.net/pricewatch/136702/S ... ijzen.html

Goed te zien wie er een scherpe prijs heeft, of ze uit voorraad kunnen leveren is de volgende vraag.
€ 422 in spijkenisse

http://www.kijkshopict.nl/?&osadcampaign=google
€ 435,37
Toppy en bedankt :idea:

GeplaatstCOLON 31 Mrt 2007 19:21
door redmar
muziekkamer schreefCOLONNog een vraag je maakt 21 inch of 22 inch uit, is er dan nog iets van vertekening te zien bij 22inch??
Beide 1680x1050. Bij de 21" is de dotpitch wat kleiner dan bij de 22". Ik vind ze bij de 21" voldoende, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. (Ook de 20" is 1680x1050, maar hier vind ik de dotpitch te klein om prettig mee te werken). Vertekening is er niet, mits je werkt op de native resolutie (in dit geval dus 1680x1050).
muziekkamer schreefCOLON Nog een tip voor mensen die niet zomaar kopen, Mediamarkt heeft 14 dagen niet goed geld terug!! Ff testen op je gemak……..
Ja, I know. Had ik 'm ook besteld. 2x een pixelfout en toen wouden ze 'm niet meer opnieuw bestellen voor me (achteraf niet erg). Ben nu aan het wachten op een Eizo :D..

Hou bij de prijsvergelijking trouwens wel rekening met evt. meerkosten voor pixelgaranties (wanneer mogelijk)!

GeplaatstCOLON 31 Mrt 2007 21:34
door muziekkamer
dankjewel
Hou bij de prijsvergelijking trouwens wel rekening met evt. meerkosten voor pixelgaranties (wanneer mogelijk)!
Weet iemand nog een goed proggie voor doodepixies op te sporen of een TIP :idea: altijd handig om in huis te hebben.

GeplaatstCOLON 31 Mrt 2007 22:17
door Mario!!!
muziekkamer schreefCOLONdankjewel
Hou bij de prijsvergelijking trouwens wel rekening met evt. meerkosten voor pixelgaranties (wanneer mogelijk)!
Weet iemand nog een goed proggie voor doodepixies op te sporen of een TIP :idea: altijd handig om in huis te hebben.
ik gebruik op dit moment dezen

http://www.dps.uk.com/freeware.htm

Hij is Freeware

PS dit moet ook wel een goed test progie zijn
http://www.laptopshowcase.co.uk/downloads.php?id=1

GeplaatstCOLON 01 Apr 2007 08:20
door Peije
Zeer helder geschreven !! Dank je ! Als deze monitor later dit jaar vervangen gaat worden, ga ik zeker nog eenkeer terug naar dit artikel ! Dank je !

GeplaatstCOLON 04 Apr 2007 16:47
door CanongLas
Goed verhaal MusicJohn. Toch wat kanttekeningen.
Ik vind de term 'betaalbaar' niet correct. Wat voor A betaalbaar is, kan B niet opbrengen en vind C een lachertje.
Ik kan me goed voorstellen dat jij je eigen keuze tipt. (zou raar zijn als je die niet goed vind) Helaas lijkt het verhaal hierdoor erg gekleurd. Ik zou dus iets neutraler zijn in dit geval.
Bovenstaande twee punten zijn te 'neutraliseren' door een opsomming te maken van een aantal monitoren die goed zijn voor beelbwerking en daar de richtprijs bij te vermelden.
Naast die van jou zijn er nogal wat merken die aan alle criteria voldoen (en zelfs beter zijn als je naar LaCie en Eizo kijkt.

Eerder genoemde LUT is ook van belang en komt in jouw verhaal niet voor. Net zoals de meegeleverde software voor intellingen.

Bij een koopadvies zou pixelgarantie vermeld moeten zijn. Fabrikanten hebben allemaal hun eigen regels en die lopen vaak uiteen. bovendien zijn er vollop levernaciers die hier vanaf wijken.

Vorig jaar kocht ik een Eizo. De fabrikant beperkt z'n verantwoordelijkheid op gebied van foute pixels. Ik heb net zolang gezocht tot ik een leverancier vond die 100% pixelgarantie gaf.
Bleek deze te zijn. http://www.disc-planet.nl/100pg.htm
Qua prijs ook nog eens aantrekkelijk.

En verder... fooral dooooorgaaan

GeplaatstCOLON 04 Apr 2007 17:07
door muziekkamer
CanongLas schreefCOLONNaast die van jou zijn er nogal wat merken die aan alle criteria voldoen (en zelfs beter zijn als je naar LaCie en Eizo kijkt.

CanongLas :idea: laat eens wat werken voorbij komen :idea:

GeplaatstCOLON 04 Apr 2007 20:10
door Edwin M.
John,

Dank, dank, dank. Complimenten over de leesbaarheid. Dit is verhelderend...

:idea:

GeplaatstCOLON 05 Apr 2007 12:16
door CanongLas
muziekkamer schreefCOLON
CanongLas schreefCOLONNaast die van jou zijn er nogal wat merken die aan alle criteria voldoen (en zelfs beter zijn als je naar LaCie en Eizo kijkt.

CanongLas :idea: laat eens wat werken voorbij komen :idea:
??

GeplaatstCOLON 05 Apr 2007 18:04
door muziekkamer
CanongLas schreefCOLON??
Mijn Tft is niet zo goed :lol: kan je het nu wel volgen??