raadzame beslissing?

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
hierbenikdan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 13:37

Ha allen, ik loop nu 2 jaar met een Sigma 50-500 om mijn nek rond te sjouwen. Ik ben op zoek naar een betere lens (kwaliteit) Vooral scherpte blijf ik moeite mee houden bij de Bigma, hogere sluitertijden leveren weer te te donkere foto's en te grote diafragma's op.

Mijn oog viel op een 70-200mm van Canon (4.0 USM) in combinatie met een 1.4x converter. Mijn totaal komt dan op 290mm. Ik ga veel milimeters verliezen en ik denk dat je minder creatief kan zijn in je foto's. Wellicht sta ik ook de hele dag lenzen te wisselen. Met de huidige lens is 400mm eigelijk ook z'n max anders krijg je donkere hoeken. Een prime lens erbij zou oplossingen kunnen zijn, daar heeft deze student nog geen geld voor.

wat zouden jullien in mijn geval doen? de Bigma houden, of omruilen voor 70-200mm + 1.4x?

Ik denk dat je minder kansen krijgt om kisten te pakken, de kansen die je krijgt zijn kwalitatief beter (p.s in geld verlies ik nauwelijks iets met omruilen)

Frank
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

volgens mij heb je hier al hetzelfde draadje lopen....

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ht=#403010

En je kunt dit beter in objectieven plaatsen dan in het spotten-gedeelte...
hierbenikdan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 13:37

dat ging meer over de specifieke vraag m.b.v die verdeling

als het echt een probleem is moeten moderators deze maar verwijderen

Frank
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik bleef bij de sigma :lol: anders doe je een hele stap terug met berei :cry: k e.d.
Adobe CS 5 - Lightroom 4
hierbenikdan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 13:37

dat is dus het grootste probleem. Ook zet ik vraagtekens bij de combinatie 70-200 4.0 en 1.4x. Qua lichtsterkte ga ik dan eigelijk weinig vooruit in vergelijking met de Sigma.

wellicht iemand een geheel andere tip? (max. ongeveer 1200,-)
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Canon EF 70-200 2.8L U € 1.149,00
Canon EF 70-300 DO IS USM € 1.079,00
de laatste bebruik ik in combi met extender 2x gaat prima :lol:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

70-300 met een 2x extender ? dan zit je op een minimaal dia van 10 oid. , buiten dat ben je ook je AF kwijt.
MVG
Niels Tacoma
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

niels tacoma schreefCOLON70-300 met een 2x extender ? dan zit je op een minimaal dia van 10 oid. , buiten dat ben je ook je AF kwijt.
MVG
Niels Tacoma
AF kwijt hoe kom je daar bij ? kijk eens in mijn album ? naar het torentje :lol: AF werkt gewoon hoor!!!
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

ik dacht altijd dat je als je minimale dia. boven de 5.6 komt je af uitvalt...
buiten da blijft het kleine diafragma een redelijke handicap, teminste dat denk ik. ik denk namelijk dat je al snel je cam niet meer stil kan houden op 600mm zelfs met het minimale dia.
MVg
Niels Tacoma
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

niels tacoma schreefCOLONik dacht altijd dat je als je minimale dia. boven de 5.6 komt je af uitvalt...
buiten da blijft het kleine diafragma een redelijke handicap, teminste dat denk ik. ik denk namelijk dat je al snel je cam niet meer stil kan houden op 600mm zelfs met het minimale dia.
MVg
Niels Tacoma
Ik probeer altijd de ellebogen als steun te gebruiken dan gaat het best hoor :wink:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

ne hoe gaat dat in combinatie met je 90mm macro (eventueel een 100 m macro) ?
MVG
Niels Tacoma
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

niels tacoma schreefCOLONne hoe gaat dat in combinatie met je 90mm macro (eventueel een 100 m macro) ?
MVG
Niels Tacoma
Dat gaat ook wel :roll: maar zonder AF daar is de afstand te kort voor. ik gebruik zn tussen ringen en een statief . en voor buiten gebruik ik wel de ext 2x in conbi met de tamron 90mm macro lens je hoe dan niet zo dicht op het onderwerp te komen :lol:

We zitten wel in Frank zn topic :oops:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

hierbenikdan schreefCOLONwellicht iemand een geheel andere tip? (max. ongeveer 1200,-)
De 100-400 is een optie (gebruikt dan). Of zoek het in de primes; een 300/4 met IS of een 400/5.6 (zonder IS). Eventueel nog met een 1.4x converter, maar is dat echt nodig?
Gebruikers-avatar
Birdman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 141
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 12:20
WoonplaatsCOLON Hengelo Ov
CONTACTCOLON

Uit ervaring zeg ik graag de cliché zin: kwaliteit over kwantiteit. Als je zegt dat je minder kansen creëert door een kleiner bereik zoomlens zit daar natuurlijk wel waarheid in. Alleen als je die foto's allemaal onscherp, of met vignettering of nog andere kwaliteits gebreken worden ben je achteraf meer tevreden met minder foto's die wel goed zijn. Wat ik wel denk is alleen dat je resultaten anders zijn, met een super tele lens (300mm en meer) ga je toch voor andere shots dan onder dit bereik.

Dit soort keuzes kunnen best moeilijk zijn, ik denk dat je het beste bij jezelf moet afvragen wat voor resultaten je nou echt graag wilt zien.

Groeten,
René
Neem ook eens een kijkje op www.vacaviation.blogspot.com

Gegroet!
René
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Over de af: sommige (goedkopere) 2x TC's geven niet aan de body door dat ze ertussen zitten. Dan blijft de AF gewoon werken. Wel erg langzaam en de beeldkwaliteit vind ik ook niet echt geweldig mee als je geen optimale omstandigheden hebt. Een 1.4x TC werkt daarentegen prima.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
hierbenikdan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 13:37

Birdman schreefCOLONUit ervaring zeg ik graag de cliché zin: kwaliteit over kwantiteit. Als je zegt dat je minder kansen creëert door een kleiner bereik zoomlens zit daar natuurlijk wel waarheid in. Alleen als je die foto's allemaal onscherp, of met vignettering of nog andere kwaliteits gebreken worden ben je achteraf meer tevreden met minder foto's die wel goed zijn.

Dit soort keuzes kunnen best moeilijk zijn, ik denk dat je het beste bij jezelf moet afvragen wat voor resultaten je nou echt graag wilt zien.
Rene, je noemt een paar goede punten. Ik ben zelf nogal iemand die kwaliteit hoog stelt. Ik vind het erg zuur om foto's op een dag te maken, en thuis te komen dat het allemaal onscherp is of dergelijke.

De keuze is pittig, vooral omdat ik het wel geinig vond om creatief te zijn. Toch heb ik al een aantal spotters gezien die met 300mm lenzen ook het 'wooo' effect foto's bij mij krijgen. Wellicht moet ik meer gaan kijken waar ik ga spotten.

De 100-400 valt voor mij af. Ik hoor veel mensen die hier ontevreden mee zijn/of zijn geweest.

Frank
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Frevo schreefCOLONOver de af: sommige (goedkopere) 2x TC's geven niet aan de body door dat ze ertussen zitten. Dan blijft de AF gewoon werken. Wel erg langzaam en de beeldkwaliteit vind ik ook niet echt geweldig mee als je geen optimale omstandigheden hebt. Een 1.4x TC werkt daarentegen prima.
Langzaam niets van gemerkt hoor 2x gaat bij mij prima :lol:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Hmm, ik heb niet zo die ervaring eigenlijk dat je op 500mm geen acceptabele foto's kunt maken. Op iso400 en gaan. Meestal zit ik dan rond F8, en komen er erg goede resultaten uit. Dus misschien toch iets met het objectief mis?

Deze foto's heb ik allemaal met mijn Bigma gemaakt:
klik hier
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar