Haartjes in je camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Remmert

Hallo,

Ik heb even een vraag.
Als ik in mijn zoeker kijk zie ik een haartje zitten.
Ik heb een spuitbus dustoff gekocht.
de volgende dingen heb ik schoon gemaakt:
Occulair (achterkant van camera)
Spiegel (binnen in)
Glaasje van het AF (binnen aan de bovenkant van de camera)
Het kleine klepje achter de spiegel (binnen in).
Sensor
Lenzen (2x)
En nog blijf ik het haartje zien.....
Heeft iemand nog ideeën waar het haartje zitten kan?

Op de foto's is het haartje niet te zien, ook als ik de spiegel wegdruk (voorzichtig) blijf ik het haartje zien.
Ik kan mij ook best voorstellen dat je naar verloop van tijd meer stof in je camera komt, dit door wisselen van lenzen etc etc.
Maar ik vind het gewoon vervelend

Heeft iemand nog suggesties?
webcat

ik zie ook een stofje, maar niet op de foto's (gelukkig). de m'neer van de winkel kon em ook niet wegkrijgen...

:(
Gebruikers-avatar
Sander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Ik heb er ook eentje, zit op dat "plaatje" waar ook die 7 AF punten zitten, moet es een keer kijken hoe ie weggaat..
Canon: 1D / 300D+BG-E1 / 24-70[color=red]L[/color] F2.8 / 100-400[color=red]L[/color] IS / 50 F1.8 II
Sigma 18-125 DC / Metz 54mz3 / Tamron 1.4x ext./ Manfrotto pootjes / Lowepro tasjes
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

ik heb de eos 300d nog geen half jaar en ik heb inderdaad ook haartjes op het spiegeltje zitten als je direct in de camera kijkt waar je normaal de lens eraf haalt.
het schijnt niet goed te zijn om er aan te komen, of heeft iemand anders een goede suggestie? :cry:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Dat glas waar de 7 focuspunten op zitten heet het matglas. Daar had ik ook wat troep op zitten. Heb het eerst geprobeerd met een blaasbalgje met kwastje, maar dat werkte niet naar behoren. Vervolgens wattenstaafje, maar die komt niet goed achter het randje. Die dingen pluizen ook nog. Lensdoekje en vinger. Nog niet gewenst resultaat. Stofzuiger. Werkt :D.

Let op: niet recht op je camera, want dan trek je de spiegel er wellicht uit :) maar schuin langs je camera, half in de bajonet van het objectief gericht op je matglas.

Dit werkt alleen met los vuil. Ik heb het nog niet op m'n sensor geprobeerd (is nog niet nodig), maar ik heb het trucje van www.dutchphotozone.com.

P.S. Om je sensor schoon te maken moet je voor vast vuil Sensorswaps kopen. Wel duur, maar dan heb je ook wel wat. Kijk even rond op het net voor een goede gebruiksaanwijzing.
Delta12
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2004 15:16

ik ben dus niet de eenige ;) ik heb een vlekje IN me lens zitten die zit er al sinds het begin en geeft een klein vlekje van 1cm doorsnee. (Is trouwens alleen te zien in Lichte gebieden zoals lucht etc ) waarschijnlijk ga ik nog is naar konijnenberg bellen kijken wat hun er van zeggen want opzich valt die plek wel mee maar het is gewoon storend en als je er steeds aan denk knaagt het wel aan je.... :( ik had trouwens ook aan me spiegel een klein stofje hangen maja kon ik zo weg halen :) was ook niks van te zien op de fotos ofzo
Speeltjes:Canon EOS 300D EF-S 18-55 f/3.5-5.6 EF-90-300 f4.5-5.6 EF-100-400 f/4.5-5.6L IS USM
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Het is logisch dat een vlekje op je spiegel niet te zien is op foto's. Je hebt een D-SLR: de spiegel klapt weg voor je CMOS en heeft dus geen invloed op het licht dat daarna op de CMOS valt.
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Hmmz, er word geadviseerd om een blaasbalgje te gebruiken en geen spuitbus. Dit ivm met condens uit de bus en de kou die er zo op je sensor komt (condensatie)

Ik had ook rommel op mijn senser, is na 3 blaassessie's weer weg.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

ik neem aan dat je het glas met een blaasbalgje gewoon schoon kan maken wat voor de sensor zit als hij nog niet weggeklapt is?

want ik heb daar namelijk een hoop stof op zitten en niet op mijn sensor.
het matglas is ook al aan de beurt geweest bij mij en dat was al de eerste week, ik had het zweet in mijn bilnaat zitten want ik had er
toen niet veel verstand van en nog maar matig maar dan knijp je hem wel even als je het niet weet :lol:
gewoon ff met de blaasbalg en weg was die grote haar :lol:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Het glas dat voor de sensor zit als 'ie nog niet is weggeklapt is... De Spiegel. Je weet wel: "Spiegel"reflex... :? :) :D

Sorry hoor. Flauw!!!

Vergeef me.

Ohwja, als je het met de blaasbalg wegblaast, houd je camera dan ondersteboven. Anders heb je kans dat het langs je spiegel toch nog op je sensor terecht komt. Of je houdt er een kruimeldief c.q. stofzuiger bij. Kan ook.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Gewoon een moker van ruim 5 kg
Merk maakt niet uit

Zet de camera op een plek waar geen kinderen spelen
en zet een goede veiligheidsbril op.

Dan ga je een beetje wijdbeens staan waarbij je de ene voet iets naar voren zet.
Je haalt diep adem en blaas langzaam uit
Wanneer je half hebt uit geblazen haal je goed uit met de hamer en zorg ervoor dat je de camera vol raakt.
Hierna zet je de moker weg en raap te losse stukjes op en deponeer je deze in de chemobox in afwachting van de chemocar.

Wanneer het fonnis is voltrokken haal je met een schone zakdoek je tranen weg en vervolg je je weg.
Mart

:lol: :lol:
Laatst gewijzigd door 1 op martmarbus, in totaal 23 keer gewijzigd.
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ytos schreefCOLONHet glas dat voor de sensor zit als 'ie nog niet is weggeklapt is... De Spiegel. Je weet wel: "Spiegel"reflex... :? :) :D

Sorry hoor. Flauw!!!

Vergeef me.

Ohwja, als je het met de blaasbalg wegblaast, houd je camera dan ondersteboven. Anders heb je kans dat het langs je spiegel toch nog op je sensor terecht komt. Of je houdt er een kruimeldief c.q. stofzuiger bij. Kan ook.
je hebt toch niet weer aan de whiskey gezeten heh Ytos :lol:
ja die spiegel, weet je waar je je haar in kan kammen.
vandaar dat er haartjes op zitten :shock:
ik heb zo'n pompie met zo'n borsteltje erop, is dat een probleem als je met dat borsteltje over de spiegel gaat?
of heb je dan een probleem? :)
Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

de 300d heeft een penta mirror ipv een penta prisma.
zit daar niks tussen (geen idee hoe je daar moet komen overigens)
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Zolang dat borsteltje geen haartjes van ijzerdraad heeft (of vergelijkbaar) lijkt het me geen probleem om ermee over de spiegel te gaan :)

Geen druk uitoefenen en dan werkt het wel denk ik.
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

dank je Ytos, het blasbalgje is van kodak met haartjes dus zal we goed zitten :lol:
mocht het niet werken volg ik de wijze raad van martmarbus wel op :roll:
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

lol :lol: :lol: :lol:

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

martmarbus schreefCOLONlol :lol: :lol: :lol:

Mart
:( :shock: :? :cry:
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

heerlijk

ik geniet van de humor door in het gehele forum loopt
Ongeacht welke topic.
Ik geniet iedere keer weer

Houden zo!

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Rene Br.

Lachen is gezond Mart, dus waarom zouden wij het NIET doen.
Het leven is verder al serieus genoeg ( op z'n tijd) :lol: :lol:

En denk erom: "lach me niet uit" :D :D
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

zo'n gedachten had ik ook, vanaf het begin dat ik het forum joinde.
1 dolle boel :lol: :lol: :lol:

onder de kraan kan ook, ben je iig van die rottige stoffies af :twisted:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar