[VERZAMELTOPIC] SENSOR REINIGEN. aangepast 21-1-2014

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik wil hier toch even op reageren:

Chipclean levert een prima diens- en serviceverlening. Echter, kun je nooit 100% stof vrij werken. Dat kan gewoon niet, wel kun je zeggen: zo stof vrij mogelijk.

Ik maak zelf mijn sensor schoon. Waarom? Omdat ik dan zelf kan bepalen wanneer ik het doe en niet eerst er naar toe hoef te rijden, en opsturen via de droppoints zie ik niet zitten. Dat is geen zuinigheid, maar ik vind het makkelijker.

Is de sensor dan net zo schoon? Kort gezegd: Ja.

Ik doe het eerst droog en dan pas nat met een swap. Ook ik blaas geen stof uit, maar zuig stof uit, anders zou je het alleen maar verplaatsen.

De plaats waar ik het doe, is zo stofvrij mogelijk: de doucheruimte. Moet iemand zich nog niet gedoucht hebben, in verband met vocht (condens) ontwikkeling.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

In februari 2007 Ben ik gestart met dit topic en vond, en vind dit nog steeds, het leuk dat dit een sticky is geworden.
Het is prettig te ervaren dat hier, zeker in het begin behoefte aan is.
Tot voor enige tijd kon ik het openings topic zelf aanpassen en bijwerken. zo had ik controle over de inhoud.
Nu heb ik door wijzigingen binnen eosdigitaal daar niet meer de mogelijkheid toe.
Ik kan dus ook niet meer instaan voor de stand van de techniek.
Daarom heb ik besloten mij zover dat nu nog mogelijk ios mij terug te trekken van dit en mijn andete "sticky" topics waar ik hetzelfde probleem heb.
Iedereen bedankt voor de reacties, aanvullingen, belangstelling enz.

Met vriendelijke groeten,

Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik weet dat de crew binnenkort evalueert of de maatregel dat startposts op slot gaan vooral positief danwel vooral negatief uitpakt. De functie van stickies die doorlopen in de tijd is inderdaad in het gedrang, tenzij alle wijzigingen via de crew lopen.
Misschien zou je je gewaardeerde werk aan dit topic willen blijven doen wanneer je opnieuw de startpost kunt aanpassen?
Ik geef het in elk geval door aan de crew dat jij (en anderen) tegen dit issue aanlopen!
... Spiegel-Werk ...
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Hoi,


Ik probeer het weer eens heel voorzichtig. Elders in dit forum heb ik wat gelezen over het (zelf) reinigen van je sensor. Zo is er de blaasbalk, de swaps enz. Nu zag ik iets van DISCOFILM (zie:http://www.youtube.com/watch?v=6s_AxUWFXe4). Vinden jullie dit veilig? Mij lijkt dit best een veilige wijze omdat het contact met de sensor zeer beperkt is. Daarnaast blijft alle stof en eventueel zand e.d. aan de film hangen. Graag jullie idee hierover.

Groet,

Celles
Anoniem 3

Ik moet zeggen dat ik deze methode hier nog niet ben tegengekomen.
Het contact met de sensor is niet zo beperkt als jij aangeeft. Wat dat je van het penseeltje? Dat moet wel van onberispelijke kwaliteit zijn.

Ik ga me er niet aan wagen maar gebruik, als het nodig is, een combi van stofzuiger, (ja waarom zou ik alle stofjes de camera inblazen, zoals op het filmpje), Visible Dust en swabs.
En één keer per jaar een reinigingsbeurt en de daarbij horende preek bij Chipclean.
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Ja daar heb je wat... Ik dacht dit het contact miniem was omdat je een "soort" gel (de discofilm) opbrengt met een penseel. De penseel verdeeld in principe alleen die discofilm. Na het "uitharden" is ook geen sprake van kracht of iets dergelijken. daarom vroeg ik hier eens op de mening van anderen..
Thanks...


Celles
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Geen ervaring hiermee en dat ga ik niet krijgen ook,
ik gebruik ook de borstel van visible dust, als het echt erg word dan gebruik ik nog de swaps.
De swaps heb ik niet meer, ik had er wat op voorraad maar altijd bij anderen gebruikt.
Ik heb ze bij mijn eigen camera nog nooit hoeven te gebruiken, terwijl ik toch regelmatig lenzen aan het wisselen ben.
Als je je camera regelmatig onderhoud dan zal je deze weinig nodig hebben denk ik.
Wat gebeurt er als je die gel die ze gebruiken in het filmpje naast je sensor terecht kom,
en het lijkt mij een behoorlijk getob om dat op je sensor te smeren.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
twistersam

Nooit gedaan, gaat nooit gebeuren.

Wat doet dat goedje op lange termijn met je sensor, officiele reinigingsmiddelen zijn uitgebreidt getest en photographic solutions geeft zelfs garantie dat hun vloeistof niets beschadigid (mits goed gebruikt). Wat als er toch resten op je sensor achter blijven? Na bekijken van het filmpje krijg ik een beetje het idee dat het een vernieuwde scotsch tape methode is.
Hij laat zijn spiegel heel de procedure open staan, moet hij wel een netstroom aansluiting hebben, want als dat spul lang moet drogen is zijn accu allang leeg. Daarbij gebruikt hij stikstof (uit een gasfles) om zijn body van binnen schoon te spuiten (lage temperatuur, condensvorming, vocht ...).

Ik hou het gewoon op mijn borstel van visable dust en sensor swabs voor "het grove werk" Is altijd probleemloos gelukt en met een 5 a 10 minuten klaar.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

celles schreefCOLONHoi,


Ik probeer het weer eens heel voorzichtig. Elders in dit forum heb ik wat gelezen over het (zelf) reinigen van je sensor. Zo is er de blaasbalk, de swaps enz. Nu zag ik iets van DISCOFILM (zie:http://www.youtube.com/watch?v=6s_AxUWFXe4). Vinden jullie dit veilig? Mij lijkt dit best een veilige wijze omdat het contact met de sensor zeer beperkt is. Daarnaast blijft alle stof en eventueel zand e.d. aan de film hangen. Graag jullie idee hierover. Groet, Celles
Hallo celles,
Lees dit pas nu en ben totaal niet onder de indruk.
In de demo zie je niet hoe de discofilm er in werkelijkheid afgetrokken moet worden, wat als een stukje blijft zitten en een enorme lage bewerkingstijd. Inderdaad zoals gemeld dan is je accu leeg met alle gevolgen van dien.
Nee, ik zal dit spul niet aanbevelen en gebruiken. er zal maar een beetje onder het AA filter komen ( of low past filter bij canon). De ellende is niet te overzien. Trouwens wat doet dit spul met de coating van het AA-filter?? Dar wordt niks over gezegd. Ik zou gewoon de oude vertrouwde conventionele middelengebruiken De swab voor ernstig vuil en de butterfly brust voor weinig stof. Wel goed dat je dit even hebt gemeld kunnen anderen worden gewaarschuwd dit niet te kopen.
Succes met verder stoffen,
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo,
Ik heb Discofilm met een negatief advies opgenomen in het openings bericht.
Ben blij dat wijzigen van mijn sticky's weer mogelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
celles
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2013 12:13

Tja, daar heb je wat. Hoe reageerd het spul op de sensor op termijn? Daarnaast helemaal geen rekening gehouden met de lange openingstijd van de spiegel. Ik was zo onder de indruk van de toepassing dat ik aan andere dingen helemaal niet heb gedacht. Als je een soort gel (dat spul dus) met een heel fijn penseeltje opbrengt is het mechanische (veeg) contact miniem. Daarna pel je de film er gewoon af met een soort stripje die je ook hebt "gemonteerd". De gedroogde film zou dan alle vaste bestanddelen in zich opnemen (stof, zand etc etc.). Zoals het eruit zag dacht ik wel dat dit een geweldige vonds zou zijn. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar mensen die er al ervaring mee hadden.... Ik denk dat alle mogelijkheden zo hun voor en nadelen kennen. Punt blijft dat het een heikel punt blijft om over je sensor (beschermlaag) te wrijven. Met welk systeem dan ook...

Groet,

Celles
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo Celles,

Ik begrijp je bezorgdheid. Zelf werk ik al jaren zonder problemen met swabs en butterfly brust op mijn 30D.
Nu ik een nieuwe camera heb aangeschaft (7D) heb ik me ook even achter de oren gekrabt en goed uitgezocht of het wel alleamaal kan met E2 en swabs. (Nog niet nodig geweest).
Mijn zoon werkte als fundamenteel experimenteel natuurkundige in het verleden veel met onbescherme chips en gouden spiegeltjes bij zijn experimenten. Hij heeft me verzekerd dat hij niks anders deed dan reinigen met stofvrije doekjes en mehtanol.
Ik vertrouw dus ook op zijn deskundigheid en ervaring.
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Photographic solution heeft een pagina op haar website waarin wordt aangegeven welke sensormaat gebruikt moet worden voor welke camera en dat de vloeistof eclipse geschikt is voor alle typen sensors.
Dit heb ik vandaag opgenomen in het openings bericht.
Met vriendelijke groeten,
Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Wie kan mij een adres aangeven voor sensorreiniging in Zuid-Limburg (mag ook even over de grens)?
Heb 16 blz zitten doorworstelen en niks gevonden.
Gerard weet je er echt geen?
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo Anita,

In Nederweert is een service/reparatiecentrum van canon:


Digital Service Point Picture_CPS
Hulsenweg 4
6031 SP Nederweert
Tel: +31 (0) 495 622 621
Fax: +31 (0) 495 622 721

E-mail: info@dsp-bv.com
Web: http://www.digital-service-point.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder kun je informeren bij Audiophilphoto Annuntiatenbach 30 52062 Aachen Montag bis Freitag: 10:00 - 18:30
Tel 0049 (0)241 30002

Wellicht doet foto Gery in Heerlen het ook wel maar dat weet ik niet.

Ik Reinig de sensor altijd zelf met swabs en methanol en soms (op vakantie) met een butterfly borstel.

Vandaar dat ik zelf niet direct weet waar je hier terecht kunt.

M.vr.gr.

Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Dank je Gerard.
Ik ga het eens proberen bij Gery: laat tzt nog wel wat weten.

Gr Anita
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

In mijn zoektocht naar goed maar goedkoper sensorcleaning materiaal ben ik op Copperhill MEGA-Kit gestoten. Feitelijk verkopen ze in deze kit een aantal producten van diverse producenten, maar voor veel geld €100- krijg je ook veel swaps ( 100).
Er valt veel aan te merken op hun rommelige site maar het enkele feit dat ze door Scott Kelby worden aangeraden ( 'nee ik krijg er echt geen geld voor') geeft ze toch krediet.

Samen met photosol lijken ze tot de besten te behoren, Copperhill verkoopt nota bene de Pec Pad en de Eclipse van PS in hun pakket.

Het vreemde aan dit verhaal vind ik echter dat CH de Pec Pads als sensor cleaning gebruikt. (NOTE: QuikStrips are the same material as PecPads. http://www.copperhillimages.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ) CH heeft de grote PP in strookjes geknipt zodat je er veel van krijgt. Dit wordt door PS zelf echter afgeraden. Zij hebben immers Sensor Swabs. Van welk ander materiaal dat dan ook gemaakt mag zijn. En waar ze ook weer gigantiese ( "healthy") marges op maken.

Ik ga er van uit dat PecPad een productnaam, in dat geval klopt er iets niet. Ik ben in afwachting van antwoord van beide firma's.

Misschien dat iemand hier ervaring heeft met CH en of weet hoe dit zit?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Sry geen ervaring met die merken.
Zelf heb ik bij de fotozaak in DenBosch een setje "Dust Aid - Dust-Wand Kit" gehaald. (http://www.dust-aid.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
Setje kost €50 en heeft 50 papiertjes, 3 verschillende maten swaps en een Ultra Clean Liquid.
Mijn lens was behoorlijk stoffig / vies.
Na gebruik weer helemaal schoon.
Dus voor mij heeft het prima resultaat geleverd.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

DavevdrH schreefCOLON Mijn lens was behoorlijk stoffig / vies.
eh??? je lens? Niet je sensor ermee schoongemaakt?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

ehm oeps... zei ik lens... hahha.... Sensor natuurlijk :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar