[VERZAMELTOPIC] SENSOR REINIGEN. aangepast 21-1-2014

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RBteR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 19:34
WoonplaatsCOLON Roden

Ik ben tevreden over Sensorreinigen.nl zit in Leek (Groningen)
alles komt altijd goed, DDWW
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Vandaag (24-11-2011) kreeg ik via de mail een nieuwe uitgave van Canons eoszine.
Hierin zijn diverse videotutorialks opgenomen waaronder een over sensor reinigen met de Artic-Butterfly.
Interesse om te kijken kijk HIER
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
fotoborst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 433
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2005 00:07

Gerard, Dat je jouw topic al weer bijna 5 jaar up-to-date houdt verdient een pluim, dank voor dat! :lol:
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Dank!
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Even verplaatst naar de juiste plaats
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

RBteR schreefCOLONIk ben tevreden over Sensorreinigen.nl zit in Leek (Groningen)
Goed om te weten.
Bedankt :D
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

chrimasa schreefCOLON....In de vakantie zag ik als ik door de zoeker.......Spiegel opgeklapt en er leek inderdaad iets miniscuuls op de sensor te zitten.....
Vuiltjes die je door de zoeker ziet kunnen nooit op de sensor zitten.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Als je het echt professioneel wilt laten doen zou ik eens contact opnemen met Chipclean.
(site is momenteel even plat, dus gewoon blijven proberen).
Kijk anders even op zijn Facebook pagina

Ik heb mijn camera's en objectieven daar al een paar jaar in onderhoud en steeds meer mensen om me heen maken gebruik van Chipclean.
Er is momenteel nergens in het land een bedrijf/fotozaak die op professionele wijze de sensor reinigt, zelfs Canon niet.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
twistersam

Doe het gewoon zelf, is goedkoper en gebruik dezelfde reinigings spullen als chipclean. Alleen geef ik mezelf een betere service dan chipclean, ik reinig meteen hoef mijn camera niet op te sturen en calibreer de lenzen ook meteen (en dat alles tegen kostprijs)
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Met mijn oude 300D deed ik het zelf, maar met mijn 1D durf ik dat niet meer aan....

Ik kan mij voorstellen dat je met een mooie camera als de 550D ook geen risico wil lopen. De fotozaken waar ik kom (Arnhem / Nijmegen) sturen hem idd allemaal naar Chipclean.
twistersam

Ach wat voor camera het ook is, reinigen gaat bij allemaal hetzelfde. Heb vanmiddag nog beide 50D bodies een poetsbeurt gegeven (en dus weer veel euries uitgespaard)
Compactflash
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:44

twistersam schreefCOLONDoe het gewoon zelf, is goedkoper en gebruik dezelfde reinigings spullen als chipclean. Alleen geef ik mezelf een betere service dan chipclean, ik reinig meteen hoef mijn camera niet op te sturen en calibreer de lenzen ook meteen (en dat alles tegen kostprijs)

O ja......heb jij dan een stofvrije ruimte om je camera in te behandelen? Kijk dat je het zelf wilt prima, maar ga niet vertellen dat je deze man evenaart. (wij... de gewoone burger mogen niet eens de betreffende ruimte in) en voordat je achter de balie zou komen... ga je over een grote plakstrook die alle stof van je zolen haalt.
Het is een super adres en de meeste zaken hier in de buurt, die echt wel wat zouden kunnen bijverdienen met reinigen van de camera, sturen je naar hem.

Hij heeft ook afgifte punten in het hele land, zodat je niet naar Malden/Heumen hoeft te komen.

Zelf wil ik nog naar hem toe om de lenzen te laten calibreren.....

Groeten,
Livio Livius
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2011 16:24

Weet iemand de openingstijden van Chipclean?
twistersam

Compactflash schreefCOLON

O ja......heb jij dan een stofvrije ruimte om je camera in te behandelen? Kijk dat je het zelf wilt prima, maar ga niet vertellen dat je deze man evenaart. (wij... de gewoone burger mogen niet eens de betreffende ruimte in) en voordat je achter de balie zou komen... ga je over een grote plakstrook die alle stof van je zolen haalt.
Het is een super adres en de meeste zaken hier in de buurt, die echt wel wat zouden kunnen bijverdienen met reinigen van de camera, sturen je naar hem.

Hij heeft ook afgifte punten in het hele land, zodat je niet naar Malden/Heumen hoeft te komen.

Zelf wil ik nog naar hem toe om de lenzen te laten calibreren.....

Groeten,
Als jij je geld uitgeeft om je camera te laten reinigen moet je dat zelf weten. Hij reinigt met dezelfde spullen die in de handel voor iedereen te krijgen zijn (swabs). Dat je niet mee mag kijken tijdens het reinigen is eerder omdat je dan ziet hoe simple het is en zeker niet omdat hij een stofvrije ruimte heeft. (werken in een stofvrije ruimte in een spijkerbroek met stofjas ziet er interesant uit maar is not done). Ik zou zeggen lees het topic over sensor reiniging eens goed door.

Die afgifte punten zijn overigens leuk (en natuurlijk ook een beetje service) maar persoonlijk zit ik er niet op te wachten mijn camera enkele dagen kwijt te zijn om te laten reinigen. En hoe zit het als je zaterdag avond erachter komt dat je sensor vuil en en maandag ochtend een huwelijk shoot moet doen...... Geloof niet dat hij op zondag even je sensor gaat reiningen.

Maar goed, hij geeft wel een service voor degene die te bang zijn om zelf hun sensor te reinigen.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik neem aan, dat jij wel in de werkplaats van Chipclean hebt mogen kijken?
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Heerlijk, de zoveelste discussie over het sensor reinigen en altijd zijn het weer de hobbyisten vs de professionals.
Neem nou maar van mij aan, dat het zelf cleanen "not done" is als je geen goed stofdichte ruimte hebt en niet over de juiste apparatuur beschikt.
Je kunt wel denken dat je dezelfde spullen gebruikt, maar jij hebt vast geen ontoliede luchtcompressor, die 100% zuivere lucht levert, geen stofvrije ruimte en waarschijnlijk ook onvoldoende kennis van zaken, om een sensor echt vakkundig te reinigen, zonder gevaar voor beschadiging van je filter.

De swabs zullen idd gelijk zijn, maar daar blijft het qua vergelijking dan ook wel bij.
Canon NL heeft enige tijd geleden al een kijkje bij Ton genomen, niet voor niets. Fotozaken sturen het spul naar hem op en ik weet dat hij zelfs een boel klanten uit het buitenland heeft, die elk jaar bij hem langs komen. Dat heeft niets met angst te maken, maar met kennis en een stukje vakmanschap.

Ga ons dus niet vertellen dat Chipclean onzin verkoopt en buiten ons zicht hetzelfde doet als een ander, Ton heeft veel ervaring vanuit zijn Philips tijd, toen hij met micro elektronica in cleanrooms werkte. Ik vind het een volkomen verkeerde bezuiniging om je dure camera bloot te stellen aan zelfgepruts. Ik heb daar voorbeelden gezien van hobbyisten, waarbij de krassen op het filter zaten, vieze vlekken en strepen van achtergebleven residu, alleen maar omdat men een paar tientjes wilde besparen.

Ik ga 1x per jaar bij Ton langs, dat kost me dan 50,-. Ik neem dan al mijn objectieven mee, die dan ook even netjes worden schoongemaakt.
Wat is nou 50,= op een camera van een paar duizend euro?
Met je auto ga je toch ook jaarlijks voor een onderhoudsbeurt, waarom dan niet voor je kostbare apparatuur, waar menigeen ook nog zijn/haar brood mee moet verdienen.

En nee, ik heb geen aandelen bij Chipclean, ik vind gewoon dat die gast goed werk levert.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Compactflash
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:44

twistersam schreefCOLON
Compactflash schreefCOLON

O ja......heb jij dan een stofvrije ruimte om je camera in te behandelen? Kijk dat je het zelf wilt prima, maar ga niet vertellen dat je deze man evenaart. (wij... de gewoone burger mogen niet eens de betreffende ruimte in) en voordat je achter de balie zou komen... ga je over een grote plakstrook die alle stof van je zolen haalt.
Het is een super adres en de meeste zaken hier in de buurt, die echt wel wat zouden kunnen bijverdienen met reinigen van de camera, sturen je naar hem.

Hij heeft ook afgifte punten in het hele land, zodat je niet naar Malden/Heumen hoeft te komen.

Zelf wil ik nog naar hem toe om de lenzen te laten calibreren.....

Groeten,
Als jij je geld uitgeeft om je camera te laten reinigen moet je dat zelf weten. Hij reinigt met dezelfde spullen die in de handel voor iedereen te krijgen zijn (swabs). Dat je niet mee mag kijken tijdens het reinigen is eerder omdat je dan ziet hoe simple het is en zeker niet omdat hij een stofvrije ruimte heeft. (werken in een stofvrije ruimte in een spijkerbroek met stofjas ziet er interesant uit maar is not done). Ik zou zeggen lees het topic over sensor reiniging eens goed door.

Die afgifte punten zijn overigens leuk (en natuurlijk ook een beetje service) maar persoonlijk zit ik er niet op te wachten mijn camera enkele dagen kwijt te zijn om te laten reinigen. En hoe zit het als je zaterdag avond erachter komt dat je sensor vuil en en maandag ochtend een huwelijk shoot moet doen...... Geloof niet dat hij op zondag even je sensor gaat reiningen.

Maar goed, hij geeft wel een service voor degene die te bang zijn om zelf hun sensor te reinigen.

Dus jij bent in zijn stofvrije cabine geweest? hebt ook de stofzuiger/tje gezien waar het hele spiegelhuis mee wordt schoongezogen?
en als ik zelf stof uit de behuizing moet halen doe ik dat wel met een blower (rocketblower of hoe dat ding ook mag heten) maar vast vuil op de sensor met een swap of een kwastje, nee dat laat ik liever aan de expert over.


Maar ja, je hebt altijd personen die roepen dat er geen mensen op de maan hebben gelopen, dus deze discusie zal ook nutteloos blijven.


Groeten,
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

twistersam schreefCOLONAls jij je geld uitgeeft om je camera te laten reinigen moet je dat zelf weten. Hij reinigt met dezelfde spullen die in de handel voor iedereen te krijgen zijn (swabs). Dat je niet mee mag kijken tijdens het reinigen is eerder omdat je dan ziet hoe simple het is en zeker niet omdat hij een stofvrije ruimte heeft. (werken in een stofvrije ruimte in een spijkerbroek met stofjas ziet er interesant uit maar is not done). Ik zou zeggen lees het topic over sensor reiniging eens goed door.
Ik begrijp niet waarom je zo negatief bent en waar je je uitspraken op baseert. Je bent nog nooit bij Clipclean geweest.
De gebruikte stofvrije ruimte stelt inderdaad niet veel voor, het is niet meer dan een soort zuurkast (zoals in de chemie gebruikt wordt) waar zeer schone lucht ingeblazen wordt.
Dit soort kasten wordt ook gebruikt voor reparatie van harddisks.

Ik ben nooit zelf bij Clipclean geweest, maar wel bij de reparatie van een harddisk.

Hans.
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Ik ben ook heel tevreden van Ton zijn service! Prima gedaan en helemaal netjes klaar. En geloof me, zoals hij het doet kan je het niet zelf tenzij je ook de stofvrijeruimte, pure 100% zuivere lucht hebt en de swabs. Toen ook nog naar gevraagd en hij zei dat je met de swabs wel wat kan wegkrijgen, maar dat het niet is zoals bij hem. Hij raadt de swabs dan ook voornamelijk aan om de lensvatting te reinigen (incl. de contactpunten) want het meeste vuil/stof komt door de lens erop en eraf te draaien... (en nee, niet doordat dan de body open is, maar voornamelijk ook vuil en stof dat aan de vatting kleeft en door te wisselen in je body terecht komt)

Hij levert prima werk (en doet trouwens een aparte labcoat aan als hij aan de slag gaat achteraan) en idd voor 50 knaken kan je niet vallen als hij je camera's (heeft mijn 40D eens gewoon extra meegenomen voor een prikje) en lenzen netjes maakt en alles weer een jaartje (of langer) verder kan!
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik doe het tussendoor zelf en 1x per jaar laat ik het doen bij Chipclean. Hoe hij het doet weet ik niet, interesseert mij eerlijk gezegd ook niet.
Het gebeurt gewoon heel goed, beter dan ik ooit zelf zou kunnen. Het komt op mij allemaal zeer vakkundig en klantvriendelijk over.
Het kost 50 euro maar dan heb je de spullen weer picobello in orde.

[Mod.break JvdH] topc samengevoegd in dt verzamel-topic
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar