Camera advies....

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Mijn fotopassie ligt bij het fotograferen van concerten. Nu ik mijn lenzenwenslijstje vervuld heb ben ik mij aan het orienteren op een andere camera.

De redenen waarom ik van mijn 350D wil upgraden:

- Minder ruis bij hogere ISO waarden
- Ik wil een camera met een extreem lange batterijperformance (2 batterijen in mijn huidig grip is onvoldoende)
- Snellere autofocus
- Grotere buffer voor opslaan fotos

Nu ben ik tevreden over het bereik van de lenzen op de 350D (24-70 / 70-200), dus hier wil ik niet veel vanaf wijken.

Ik denk zelf aan een 30D of een 5D. Is het wijs om een van deze twee aan te schaffen? Of is het beter om te wachten tot de 40D. Of wellicht een tweede hands 1D MARK II N?

Wie helpt me een stukje op weg...
thadon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 12:15
CONTACTCOLON

Denk ook aan de optie:
Wachten tot de 40D komt en dan kijken naar een 20D. Met 2 accu's schiet ik gerust een dag, met daarnaast 2 extra accu's in de tas. (imitatie, kost weinig, werkt perfect)
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Een 5d valt af, lijkt mij...
Dat is een fullframe, waardoor je lenzen een heel ander beeld geven. Doordat de cropfactor verdwijnt, kan je met je huidige lenzen de onderwerpen minder dichtbij halen.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
F4-2grapher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 12:19
WoonplaatsCOLON Knegsel (gem EERSEL)
CONTACTCOLON

Budget?

Ehm 400d / 30d (of evt 40d) hebben allemaal APS-C formaat en hoe meer pixels je op sensor perst hoe kleiner ze worden en hoe meer last je van ris krijgt (theoretisch). Dit kan deels ondervangen worden door algoritmen en ruis onderdrukkers (echter dat vreet weer stroom en genereert weer warmte welk ook weer ruis oplevert)

Beste optie is gaan voor een groter sensor - dus een 5d, EOS1ds (MkII) of EOS 1d (MK II «n»). Mocht je EOS EF-S lenzen hebben dan kan je die linea reacta op Marktplaats.nl of fotoapparatuur.nl aanbieden omdat je die niet met de grotere beeldsensor kunt gebruiken en ook ivm spiegelproblemen...

Beetje ruis (of vroeger korrel) heb ik nooit een onoverkomelijk bezwaar gevonden - vond het vaak wel wat toevoegen aan de sfeer van concertfotografie...
[size=67]EOS 1Ds (EOS-3 +PB-E2) + 420 EX + Stofen OmniBounce + EF 24-105mm L F4 IS USM + EF 24-85mm F3.5-4.5 USM + EF 70-210mm F3.5-4.5 USM+EF 100mm F2.0
[/size]
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

F4-2grapher schreefCOLONBudget?
Mocht je EOS EF-S lenzen hebben dan kan je die linea reacta op Marktplaats.nl of fotoapparatuur.nl aanbieden omdat je die niet met de grotere beeldsensor kunt gebruiken en ook ivm spiegelproblemen...
Budget is van een 30D tot een 2e hands 1DMKII :-)

Ik heb bewust nooit EFS lenzen gekocht.
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

DigiLife schreefCOLON
F4-2grapher schreefCOLONBudget?
Mocht je EOS EF-S lenzen hebben dan kan je die linea reacta op Marktplaats.nl of fotoapparatuur.nl aanbieden omdat je die niet met de grotere beeldsensor kunt gebruiken en ook ivm spiegelproblemen...
Budget is van een 30D tot een 2e hands 1DMKII :-)

Ik heb bewust nooit EFS lenzen gekocht.
Kijk dan eens naar je bereik; is 200mm altijd meer dan voldoende of heb je het af en toe ook echt nodig? Een 1DmkII heeft een 1.3x crop dus je 200mm wordt een 260mm ipv de 320mm die je nu hebt. Dat is nogal een verschil en dan heb je weer extenders nodig of een 300mm telelens..
Dan zou je meer hebben aan een 30D.
30D en spul...
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

kwanon schreefCOLON Kijk dan eens naar je bereik; is 200mm altijd meer dan voldoende of heb je het af en toe ook echt nodig? Een 1DmkII heeft een 1.3x crop dus je 200mm wordt een 260mm ipv de 320mm die je nu hebt. Dat is nogal een verschil en dan heb je weer extenders nodig of een 300mm telelens..
Dan zou je meer hebben aan een 30D.
200mm Heb ik redelijk vaak in gebruik.

Gaat een 30D beter om met ruis en is de AF idd sneller?
Gebruikers-avatar
Flash G
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2007 23:00

Met alle respect, ik vraag me af of je wel in de goede richting denkt.
De ruisperformance van de 350 wordt door de meeste mensen juist geroemd. Bij vergelijkende tests op diverse websites zijn er slechts zeer kleine verschillen te ontdekken met andere camera's. Wel veel met meer ruis, niet veel met minder, en dan nog is het verschil erg klein.

De batterij performance is ook niet slecht bij de 350. Normaal gezien moet je daar tussen 400 en 600 opnames met één batterij mee kunnen maken. Als jij er twee hebt, zijn dat dus gemiddeld 1000 opnames.
Het kan zijn dat er iets mis en jij minder opnames kunt maken. Dan zou daar eens naar gekeken kunnen worden.
Maak je wel 1000 opnames, (bij een concert van 1 1/2 uur zijn dat wel meer dan 11 foto's per minuut) dan zou je ook eens kunnen denken aan iets anders. Wellicht zou je iets kieskeuriger kunnen zijn met de beslissing de sluiter te ontspannen. 1000 foto's van één concert is natuurlijk wel erg veel en klinkt een klein beetje als 'ik schiet maar veel want dan zit er altijd wel iets bruikbaars tussen'.
Mag ik eens weten hoeveel foto's geschikt zijn voor publicatie? Als je er 1000 van één concert hebt?

Een snellere AF zou ook vanuit je objectief kunnen komen. Je vermeld bij de brandpunten niet welke objectieven je hebt. Het snelst is een Ring USM. Heb je die nu niet, dan is daar veel snelheidswinst uit te halen.
Het allersnelst is natuurlijk MF. Dat werkt het best in drukken zalen waar je je toch niet kunt verplaatsen. Als je veel heen en weer kunt lopen zou dat een reden kunnen zijn oop voor de 5D te gaan. Die heeft een grotere zoeker en daarmee is het veel gemakkelijker om handmatig te focussen.
Een lichtsterk objectief (minstens F/2,8) helpt ook voor de helderheid van je zoekerbeeld.

Een grotere buffer is erg handig als je zoveel foto's maakt. Asl je inderdaad een 'veelschieter' bent dan kan dat een voordeel zijn. Het kan ook in je nadeel werken omdat je accu's dan -nog- sneller leeg zijn. ;-))
gr
Flash
Ik was vroeger Flash Gordon. Nu niet meer.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Flash G schreefCOLON De batterij performance is ook niet slecht bij de 350. Normaal gezien moet je daar tussen 400 en 600 opnames met één batterij mee kunnen maken. Als jij er twee hebt, zijn dat dus gemiddeld 1000 opnames.
Het kan zijn dat er iets mis en jij minder opnames kunt maken. Dan zou daar eens naar gekeken kunnen worden.
Maak je wel 1000 opnames, (bij een concert van 1 1/2 uur zijn dat wel meer dan 11 foto's per minuut) dan zou je ook eens kunnen denken aan iets anders. Wellicht zou je iets kieskeuriger kunnen zijn met de beslissing de sluiter te ontspannen. 1000 foto's van één concert is natuurlijk wel erg veel en klinkt een klein beetje als 'ik schiet maar veel want dan zit er altijd wel iets bruikbaars tussen'.
Mag ik eens weten hoeveel foto's geschikt zijn voor publicatie? Als je er 1000 van één concert hebt?

Een snellere AF zou ook vanuit je objectief kunnen komen. Je vermeld bij de brandpunten niet welke objectieven je hebt. Het snelst is een Ring USM. Heb je die nu niet, dan is daar veel snelheidswinst uit te halen.
Het allersnelst is natuurlijk MF. Dat werkt het best in drukken zalen waar je je toch niet kunt verplaatsen. Als je veel heen en weer kunt lopen zou dat een reden kunnen zijn oop voor de 5D te gaan. Die heeft een grotere zoeker en daarmee is het veel gemakkelijker om handmatig te focussen.
Een lichtsterk objectief (minstens F/2,8) helpt ook voor de helderheid van je zoekerbeeld.

Een grotere buffer is erg handig als je zoveel foto's maakt. Asl je inderdaad een 'veelschieter' bent dan kan dat een voordeel zijn. Het kan ook in je nadeel werken omdat je accu's dan -nog- sneller leeg zijn. ;-))
gr
Flash
Objectieven zijn beide 2.8

Bij een concert van 2 uur heb ik meestal 300/400 foto's. 25 Tot 30% van de foto's zijn geschikt voor het doel waarvoor ik ze maak. Hiervoor heb ik minimaal 3 batterijen nodig. Wel heb ik veel de vinger op de ontspanknop en dat icm IS vreet veel stroom.
Gebruikers-avatar
Flash G
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2007 23:00

DigiLife schreefCOLON
Flash G schreefCOLON
Objectieven zijn beide 2.8

Bij een concert van 2 uur heb ik meestal 300/400 foto's. 25 Tot 30% van de foto's zijn geschikt voor het doel waarvoor ik ze maak. Hiervoor heb ik minimaal 3 batterijen nodig. Wel heb ik veel de vinger op de ontspanknop en dat icm IS vreet veel stroom.
400 foto's op twee accu's is idd erg weinig. Kun je die IS niet uischakelen dan? Artiesten bewegen als de ..... en daar helpt het toch niet voor.
Zijn het Ring USM lenzen?
F/2,8 geeft trouwens op een 5D (met grote zoeker) wel een lekker hleder beeld voor handmatige focus.
gr
Flash
Ik was vroeger Flash Gordon. Nu niet meer.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Mijn advies luidt:

Even wachten tot eind februari / maart. Er zou sprake zijn van een vervanger voor de 30D

Naar verluidt word dit een 40D met 12MP en een DIGIC-III processor. Deze nieuwe processor zou nog betere prestaties leveren wat betreft ruis-onderdrukking bij hoge ISO waarden.

Komt deze cam er niet, dan is er nog geen man over boord en kun je naar mijn bescheiden mening beslist nog een poosje vooruit met je huidige 350D totdat er wél een model komt met nóg betere ruis-onderdrukking.

Wat betreft het huidige aanbod van digitale EOS spiegelreflexen ga je er niet op vooruit van een 350D naar een 30D / 400D of 5D wat betreft de ruis prestaties. De 350D zit bovenin de top van cams met de beste ruis-onderdrukking (schoonste platen bij hoge ISO waarden).

Ook zou je met de battery-grip op de 350D toch zeker wel zo'n 750 tot 800 platen moeten kunnen schieten voordat de accu's leeg zijn.

Bij mijn 30D ligt dat op ca. 2400 stuks (uiteraard ook metbattery-grip).

Maar laat je vooral niet gek maken door "andere brandpunt-verhalen" bij verschillende cropfactors en EF-S vatting angst. Dat mag naar mijn mening nooit een doorslag-gevende rol spelen bij de keuze van jouw volgende "hele goede cam".

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

ik denk dat je om wille van het berijk bij een crop-cam moet blijven, stroom is snel opgeslost (3 teintjes en je hebt genoeg stroom voor 2 avonden) ik denk dat je al snel uitkomt bij een 20 30 of 40 D waarvan ik zou zeggen neem de 30 nu hij een beetje te betalen is ... (met de Cash-back actie 't is toch 150 euro )
groet niels
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

niels tacoma schreefCOLONik denk dat je al snel uitkomt bij een 20 30 of 40 D waarvan ik zou zeggen neem de 30 nu hij een beetje te betalen is ...
Waarom, waarom, waarom? :shock:

Wat bieden deze cams uit het lijstje van TS wat de 350D niet biedt?

Nogmaals:
DigiLife schreefCOLON De redenen waarom ik van mijn 350D wil upgraden:

- Minder ruis bij hogere ISO waarden
- Ik wil een camera met een extreem lange batterijperformance (2 batterijen in mijn huidig grip is onvoldoende)
- Snellere autofocus
- Grotere buffer voor opslaan fotos
Punt 1: Minder ruis

De 20D / 30D / 400D hebben niet minder ruis dan de 350D


Punt 2: Extreem lange batterij-performance

Okay, de 30D maakt aanzienlijk meer plaatjes met 2 volle accu's in de grip. Maar met een reserve setje accu's voor de 350D (kosten € 30,00) kun je ook zo'n 1500 foto's maken op een avond. Lijkt me meer dan voldoende.


Punt 3: Snellere autofocus

Ik heb na de omschakeling van mijn 350D naar de 30D niet gemerkt dat de autofocus ineens sneller was. Een snelle (en accurate) autofocus hangt voornamelijk af van de licht-sterkte van het objectief wat op de body zit en uiteraard de snelheid van de autofocus-motor van het objectief zelf.


Punt 4: Grotere buffer

Ja, de 30D en de 400D hebben een grotere buffer. Maar wanneer schiet je bij concertfotografie 5 frames per seconde en 20 (of meer) jpg's achter elkaar continu ?

Ik ben van de 350D naar de 30D gegaan om andere redenen dan hierboven genoemd. Als mijn beweegredenen dezelfde hadden geweest als die van topic-starter dan zou ik mijn 350D hebben behouden.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik zou als je het geld hebt gaan voor een 1d mark II (n) mooie body gortere zoeker (prof camera en specs) super AF (45 punten) geen gezoer met losse grip en volledig weersbestendige body en zeer groot iso bereik mede door de grotere sensor.
Niet voor niets "de" pers en sport camera
Mocht dit moeilijk te vinden zijn dan gaan voor de opvolger van de 30d die is zeker sneller (dan je 350 al zijn de 20 & 30d dit ook al).

Zelf ben ik aardig tevreden en met goed glas kun je goed de hoge iso's gebruiken op de 30d.

Suc6.
Gr. Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Hartelijk dank voor de input. Ik ga alles nog eens een paar keer goed nalezen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar