rozen

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Net nog even bij mn moeder in de tuin wat foto's gemaakt.. Ik kon het gewoon niet laten...... 8)

Ik ben er zelf wel tevreden mee, maar sta uiteraard open voor suggestie's.....



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Foto's zijn erg mooi , met name 1 en 3 .
Hier erg mooie kleur en DOF.
Foto 2 mis ik wat , iets minder spannend.

Groeten,
Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Erwin S schreefCOLONFoto's zijn erg mooi , met name 1 en 3 .
Hier erg mooie kleur en DOF.
Foto 2 mis ik wat , iets minder spannend.

Groeten,
Erwin.
Bedankt voor je reactie, Erwin...
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Ik sluit me aan bij Erwin:

#1. Mooie compositie en goede hoek. Scherptediepte is mooi.
#2. Opzich mooi. Vooral de kleuren en scherptediepte. De compositie vind ik niet prettig. Had meer ruimte links van de roos mooier gevonden.
#3. Prachtig door zijn eenvoud. Goede compositie.

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Hier is al meer over geschreven ,maar dit wil ik toch even kwijt.
Niet alleen voor de foto plaatser is het leuk veel comments te krijgen , maar ook voor de beginner (ik dus !!) om het commentaar te vergelijken .
In de zin van , klopt het wat ik aan een foto zie.
Vaak is het nog moeilijk om erg technisch op een foto in te gaan , en zijn de commentaren nog wat oppervlakkig.
Hier leren we dus ook veel van !!

Dank je Frank , :wink:

Groeten ,
Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

@ sullivan

Bedankt voor je reactie.. Fijn om te lezen..
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Weer mooie foto's waarbij ik me aansluit bij mijn voorgangers.

1. Vind ik persoonlijk de mooiste. De achtergrond had voor mij iets minder somber gemogen zijn maar van de andere kant wordt de roos daardoor wel extra in het voetlicht gesteld.

2. De minste gewoon omdat de compositie niet lekker kijkt.

3. Erg mooi door zijn eenvoud. Ik weet nu even nog niet of ik het topje niet net wat scherper had willen zien.

Groet,
Michel
Gebruikers-avatar
bas1969
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 323
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 21:49
WoonplaatsCOLON Hilversum
CONTACTCOLON

He mooi !!!.. dacht ik toen ik deze post zag. Nummer 1 is echt een goeie. 3 is een rustig plaatje, wat schittert door zijn eenvoud.... maar zoals mijn voorganger al aangaf, het puntje van de knop/bloem vind ik net te onscherp om hem helemaal perfect te vinden. Weer knap gezien natuurfreak !!

Greetz,

Bas
[size=75][color=blue]Canon EOS 350/ BG/ Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM/ Sigma 17-70mm F2.8-4.5/ Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro AF/ Soligor extensiontube/ Lowepro Computrekker/ Manfrotto 055DB-141RC[/color][/size]
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

@ All thanks voor jullie reactie's...

Voor de mensen die de opmerking maakte over foto 3, even een korte uitleg. Het is een 'witte' roos die pal in de zon stond..

Dit is de exifinfo..

Tv( Shutter Speed ) 1/320
Av( Aperture Value ) 2.8
Metering Mode Partial Metering
ISO Speed 200
Lens 105.0 mm
Focal Length 105.0 mm
Flash Off
White Balance Mode Auto
White balance compensation G1
AF Mode One-Shot AF


Ik heb Evaluatieve-, Deelmeting-, en Gemiddelde lichtmeting geprobeerd.. Ik heb ook geprobeerd iets onder te belichten, maar het is me gewoonweg niet gelukt om dat bovenste stukje scherp te krijgen.. Dus als er nog adviezen zijn wat ik nog kan proberen om dat witte gedeelte in de zon helemaal mooi te krijgen dan zal ik dat graag horen en uiteraard uitproberen.
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Mijn visie dan.

1. Statief om bewegingsonscherpte te voorkomen.

2. Camerawand parallel opstellen aan roos .. zo mogelijk natuurlijk anders bij 4 iets hoger diafragmagetal.

3. Manueel -> Lichtmeting op helderste gedeelte roos, daardoor zal de achtergrond die toch al donker is toch al snel zwart worden en krijg je geen overbelichting.

4. Iets hoger diafragmagetal wrs. ergens richting f4-f5 .. te controleren via scherptepreview knop.
Manuele scherpstelling daarbij rekening houdende met scherptediepte die voor en na het scherptepunt ligt ( dus 1/3 voor en 2/3 na resp 1/2 voor en 1/2 in het echte macrobereik ).

5. Foto maken wel liefst m.b.v. draadontspanner of RC-1 .. en voor een echte kritische opname spiegelopklapping.

6. Histogram en gemaakte foto controleren of niet gemeten delen niet te donker zijn anders kleine lichtcorrectie toepassen.

7. Stap 5 en 6 herhalen tot dat een goed resultaat is verkregen.

Groet,
Michel
Laatst gewijzigd door 1 op Miccie, in totaal 30 keer gewijzigd.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Miccie schreefCOLONMijn visie dan.

1. Statief om bewegingsonscherpte te voorkomen.

2. Camerawand parallel opstellen aan roos .. zo mogelijk natuurlijk anders bij 4 iets hoger diafragmagetal.

3. Manueel -> Lichtmeting op helderste gedeelte roos, daardoor zal de achtergrond die toch al donker is toch al snel zwart worden en krijg je geen overbelichting.

4. Iets hoger diafragmagetal wrs. ergens richting f4-f5 .. te controleren via scherptepreview knop.
Manuele scherpstelling daarbij rekening houdende met scherptediepte die voor en na het scherptepunt ligt ( dus 1/3 voor en 2/3 na resp 1/2 voor en 1/2 in het echte macrobereik ).

5. Foto maken wel liefst m.b.v. draadontspanner of RC-1 .. en voor een echte kritische opname spiegelopklapping.

6. Histogram en gemaakte foto controleren of niet gemeten delen niet te donker zijn anders kleine lichtcorrectie toepassen.

7. Stap 6 herhalen tot dat een goed resultaat is verkregen.

Groet,
Michel

Bedankt, Michel, voor je uitgebreide uitleg... Ik heb nog een paar vraagjes, als dat kan...?

Bij punt 2: Wat bedoel je met de camerawand? Bedoel je dat je de camera een kwart slag draait? Wat is daar dan het nut van in relatie tot de scherpte?

Bij punt 4. de scherptepreviewknop die heb ik nog nooit gebruikt, dus daar ga ik me maar eens in verdiepen.

Bij punt 6: Ik ga me ook maar eens verdiepen in het lezen van het histogram, dat thema komt regelmatig terug, dus dat is wel belangrijk. Ook heb je het bij punt 6 over een kleine lichtcorrectie, dus dat betekent dat het verticale streepje/teken die het belichtingsniveau aangeeft niet per se in het midden hoeft te staan? Dit verschuif je dus al naar gelang je histogram aangeeft?
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Punt 2:

Nee, de camerawand is gewoon zeg maar de achterkant van de camera.

Stel je hebt 10mm scherptediepte dan loopt dit denkbeeldige "scherptevlak" evenwijdig aan deze camerawand.

Fotografeer eens een tak die helemaal rechtop staat en hou je camera evenwijdig aan deze tak.
Resultaat overal scherp.

Fotografeer nu dezelfde tak maar nu niet helemaal rechtop maar bv. schuin naar achteren weglopend maar verander je camerapositie niet.
Resultaat scherp op focuspunt en een beetje erom heen maar snel "weglopend".

Fotografeer nu weer dezelfde tak maar zorg ervoor dat de camera weer evenwijdig aan de tak loopt door deze wat te kantelen. Resultaat weer overal scherp.


Punt 6:

Ja inderdaad .. hoeft niet perse in het midden staan. Je kunt zowel een positieve als negatieve belichtingscorrectie toepassen.
In de handleiding heet dit de belichtingscompensatie en dat moet je meer eens lezen.
Bedenk ook dat de camera vertaalt naar een soort middengrijs dus stel je fotografeert sneeuw dan zal deze zonder positieve compensatie niet wit maar grijs worden.
Het interpreteren van een histogram is zeker nodig. Op internet is daar veel over te vinden.
De foto van de roos kun je ook wel op display beoordelen of bv. groene gedeeltes niet al te donker zijn en afhankelijk daarvan iets corrigeren.

Tip : maak de foto zeker in RAW, dan kun je ook achteraf nog belichtingscorrecties doen !

Groet,
Michel
Laatst gewijzigd door 1 op Miccie, in totaal 30 keer gewijzigd.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Miccie schreefCOLONPunt 2:

Nee, de camerawand is gewoon zeg maar de achterkant van de camera.

Stel je hebt 10mm scherptediepte dan loopt dit denkbeeldige "scherptevlak" evenwijdig aan deze camerawand.

Fotografeer eens een tak die helemaal rechtop staat en hou je camera evenwijdig aan deze tak.
Resultaat overal scherp.

Fotografeer nu dezelfde tak maar nu niet helemaal rechtop maar bv. schuin naar achteren weglopend maar verander je camerapositie niet.
Resulaat scherp op focuspunt en een beetje erom heen maar snel "weglopend".

Fotografeer nu weer dezelfde tak maar zorg ervoor dat de camera weer evenwijdig aan de tak loopt door deze wat te kantelen. Resultaat weer overal scherp.


Punt 6:

Ja inderdaad .. hoeft niet perse in het midden staan. Je kunt zowel een positieve als negatieve belichtingscorrectie toepassen.
In de handleiding heet dit de belichtingscompensatie en dat moet je meer eens lezen.
Bedenk ook dat de camera vertaalt naar een soort middengrijs dus stel je fotografeert sneeuw dan zal deze zonder positieve compensatie niet wit maar grijs worden.
Het interpreteren van een histogram is zeker nodig. Op internet is daar veel over te vinden.
De foto van de roos kun je ook wel op display beoordelen of bv. groene gedeeltes niet al te donker zijn en afhankelijk daarvan iets corrigeren.

Tip : maak de foto zeker in RAW, dan kun je ook achteraf nog belichtingscorrecties doen !

Groet,
Michel

Heel duidelijk uitgelegd, Michel.. Ik snap nu helemaal wat je bedoelt...

Hartelijk dank!!!........

de komende dagen is het niet zo mooi weer, maar ik ga er zeker mee aan de slag, met al jou tips.... Zo kom ik elke dag weer een paar stapjes verder.... Ik vind dat ik de afgelopen 2 maanden al behoorlijk wat geleerd heb.. Daarvoor heb ik nog nooit een camera in handen gehad.. Ja, oké, heel af en toe zo'n eenvoudig ding met een rolletje waar je niks kon instellen..


Groet,
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Erg goed uitgelegd Michel.
Hier kan ik ook weer wat mee.(en natuurlijk natuurfreak )
Ook van deze kant, dank je . :)
Groeten,
Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Graag gedaan.

Groet,
Michel
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar