Libellen

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
martinl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2006 18:53
CONTACTCOLON

na de reacties op de vlinders ben ik ook benieuwd hoe jullie deze foto's beoordelen................

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

en de laatste

7.
Afbeelding[/img]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Prachtige beesten, maar op de een of andere manier spreken de foto's me niet zo aan, blijft persoonlijk natuurlijk.
Compositie's beetje net niet, alsmede de scherpte soms.
Wat ze naar mijn inzien ook nog een beetje kunnen gebruiken is kleur en contrast.
Desalnietemin mooie opname's, maar kan beter denk ik.
Mooier worden ze als er meer diepte gecreerd wordt en zo het insect los komt, maar nogmaals persoonlijk.
Fotograferen is kijken niet klikken.
martinl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2006 18:53
CONTACTCOLON

tja die kleuren..........ik schiet de foto's in raw en het enige wat ik doe is een zwart randje en 1x een unsharp mask ..............hoe zou ik er meer kleur in kunnen krijgen?

daarnaast de compositie..............tja ik ben een beetje afhankelijk van waar die beestjes gaan zitten maar aan de andere kant klopt het wel wat je zegt. Wat zijn bijvoorbeeld nou uitgangspunten bij het fotograferen van libellen om tot optimale resultaten te komen..........wie o wie heeft er een advies
Laatst gewijzigd door 1 op martinl, in totaal 20 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

USM had ik al gezien, mischien ietsje spelen met saturatie en een beetje met contrast, let op kleine stapjes.
Probeer altijd op ooghoogte te komen met de beestjes.
Laatst gewijzigd door 1 op Closeshooter, in totaal 20 keer gewijzigd.
Fotograferen is kijken niet klikken.
martinl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2006 18:53
CONTACTCOLON

dat zal ik binnenkort even mee gaan experimenteren.........daarnaast zag ik jou bug foto's nog...........................met wat voor sluitertijd, diafragma en iso zijn deze mooie foto's genomen. En hoeveel nabewerking is er aan te pas gekomen (of helemaal niet..........)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Sluitertijd 9 van de 10 op een 200ste met AV flitssyncronisatie.
Stopje gecorigeerd.
Gewoon een normale flister (580 EX), wel met omnibounce erop.
Diafragma's meestal rond de 8, soms 5.6 en soms 16.
Meestal neem ik als de bug blijft zitten een aantal verschillende diafragma's en standpunten t.o.v. de bug. Iso 100 of 200.
Nabewerking USM (licht) beetje saturatie en/of contrast, soms ook niets.
Laatst gewijzigd door 1 op Closeshooter, in totaal 20 keer gewijzigd.
Fotograferen is kijken niet klikken.
martinl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2006 18:53
CONTACTCOLON

kijk dat is een verhelderend antwoord want ik schiet bijna alles op 1/100 of 1/80 en iso op 100 maar zonder flitser en veel lager diafragma 3,5 of 5,6......................wat ik wel lastig vindt om te beoordelen is dat die foto's met die groene libelle (moet nog effe in de veldgids kijken wat het nu precies is) vanmiddag bij een lekker zonnetje zijn geschoten (mi dus ideale licht omstandigheden dus zou het zonder flitser kunnen of heb ik dat mis
martinl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2006 18:53
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONMooier worden ze als er meer diepte gecreerd wordt en zo het insect los komt, maar nogmaals persoonlijk.
diepte in de zin van scherpte diepte of het "meer ruimte voor en achter het beestje"?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Je hebt meer ruimte als je iso 400 gebruikt of 200, de laatste modellen van Canon hebben een uitstekend ruisgebruik. Flisten kan een heel andere sfeer creeren.
Met diepte bedoel ik dmv DOF keuze afstand creeren tussen beest en achtergrond of door positie in te nemen dusdanig dat er inderdaad meer ruimte zit, maar soms lukt dat gewoon niet en ben je allang blij dat je hem of haar erop hebt gekregen.
Maar ga me niet beschouwen als een leermeester op macrogebied, ben zelf nog maar 4 maandjes bezig, heb wel meer ervaring op cameragebied.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
bas1969
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 323
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 21:49
WoonplaatsCOLON Hilversum
CONTACTCOLON

Probeer het eerst nog even zonder flitser, maar met hogere iso. Flitsen haalt ook vaak het "natuurlijke effect" weg, waardoor de foto een beetje "hard" over kan komen. De onscherpte komt vast door je lage iso, en....... uit het handje scherpe foto's maken blijft erg lastig bij macro.

De compositie is iets wat je moet gaan zien. Niet "schieten" als een beestje niet zit zoals jij het wilt. Geduld is hierin een echte schone zaak. Soms loop ik lang achter deze beestjes aan, totdat mijn geluksmoment daar is. En soms ga ik huiswaarts zonder. Die spanning en het geduld maken het voor mij de ideale ontspanning.

Succes,

Bas
[size=75][color=blue]Canon EOS 350/ BG/ Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM/ Sigma 17-70mm F2.8-4.5/ Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro AF/ Soligor extensiontube/ Lowepro Computrekker/ Manfrotto 055DB-141RC[/color][/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar