Mijn eerste macro (van een vlieg)

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dutchfog
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Zondag 13 aug. was het mooi weer dus dat was een mooie dag om mijn nieuwe aanwinst de 50mm f2,5 macrolens van Canon uit te proberen.
Ik heb in het park een aantal foto's geschoten maar dit was voor mij wel de beste, ik heb duidelijk nog een hoop te leren.(o.a. hoe ik een foto plaats)
Tips en opbouwende kritiek zijn zeker welkom.
De eerste is het origineel de tweede is een uitsnede.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=50902[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=50903[/img]
Laatst gewijzigd door 5 op Dutchfog, in totaal 14 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mdebruin
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2006 17:14
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Je kan foto's plaatsen door [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album ... c_id=xxxxx[/img] te doen. dan worden ze zichtbaar in je topic.

Wat je foto's betreft. Ze zien er beide scherp uit, maar jammer dat je de vlieg niet in zijn geheel scherp kon krijgen.
Gebruikers-avatar
Cvdijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2896
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2005 17:34
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

[Modbreak=Cvdijk] Ik heb het probleempje met de foto's al even aangepakt. Ze zijn nu wel zichtbaar.[/Modbreak]
<A href="http://67.15.245.8/~prostudi/shop/product_info.php?cPath=49&products_id=113&osCsid=c6f9606da45264fed9a4f5bbde40eb6e">Workshops modelfotografie</A>
<A href="http://www.prostudio.nl">Prostudio.nl - Linkstar en Falcon Eyes Studio Artikelen!</A>
Gebruikers-avatar
Dutchfog
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Oops, sorry mod/Cor, ik probeerde het net zelf te herstellen.
Zou u het nog 1x willen wijzigen en vertellen wat ik fout heb gedaan zodat ik het in de toekomst wel goed doe, alvast bedankt :oops:
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Cor,

Ik zie niets? Ligt dat aan mijn laptop? :roll:

Henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Gebruikers-avatar
Peggy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2006 20:15

Om de foto's goed te krijgen moet je het "code" tussen [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id= hier nummer [/img] zetten, dus [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id= 50902 [/img] aan elkaar.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=50902[/img]
Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben :D
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Dutchfog schreefCOLONOops, sorry mod/Cor, ik probeerde het net zelf te herstellen.
Zou u het nog 1x willen wijzigen en vertellen wat ik fout heb gedaan zodat ik het in de toekomst wel goed doe, alvast bedankt :oops:
Alleen het foto nummer gebruiken tussen de tags.
Onder FAQ staat beschreven hoe je foto's in een topic kunt plaatsen.

Succes
Hans
Gebruikers-avatar
Dutchfog
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bedank voor de hulp, inmiddels is het me gelukt.
En hippo, het ligt niet aan je laptop :wink:
Ik had al gezocht hoe ik het kon oplossen maar niets gevonden, waarschijnlijk mijn bril schoongemaakt met een plakje ham.
:wink:
Laatst gewijzigd door 1 op Dutchfog, in totaal 14 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Dutchfog
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

mdebruin schreefCOLONJe kan foto's plaatsen door [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album ... c_id=xxxxx[/img] te doen. dan worden ze zichtbaar in je topic.

Wat je foto's betreft. Ze zien er beide scherp uit, maar jammer dat je de vlieg niet in zijn geheel scherp kon krijgen.
Hallo M de Bruin,

Waarschijnlijk als ik de lens iets meer naar rechts had gericht had hij er beter op gestaan maar voorlopig ben ik al tevreden met dit resultaat.
kudo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 829
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 13:07
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Eerste foto is erg centraal en oogt nu saai.
De uitsnede is ook niet al te best , vaak is meer minder of minder meer :? , daar wil ik mee zeggen probeer niet teveel te croppen maar let ook een beetje op de compositie van een foto.
Groet Mario
Gebruikers-avatar
Dutchfog
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

kudo schreefCOLONEerste foto is erg centraal en oogt nu saai.
De uitsnede is ook niet al te best , vaak is meer minder of minder meer :? , daar wil ik mee zeggen probeer niet teveel te croppen maar let ook een beetje op de compositie van een foto.
Hallo Mario,

De eerste foto is zo omdat het focussen in het midden zit, de uitsnede heb ik zo gemaakt om zoveel mogelijk detail te kunnen tonen.
Canon EOS 20D, Canon 18-55 lens, Canon macro 50mm f2,5 lens, Canon EF 100mm f/2,8 macro USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM lens, Canon Speedlite 430EX flitser.
kudo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 829
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 13:07
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Dutchfog schreefCOLON
kudo schreefCOLONEerste foto is erg centraal en oogt nu saai.
De uitsnede is ook niet al te best , vaak is meer minder of minder meer :? , daar wil ik mee zeggen probeer niet teveel te croppen maar let ook een beetje op de compositie van een foto.
Hallo Mario,

De eerste foto is zo omdat het focussen in het midden zit, de uitsnede heb ik zo gemaakt om zoveel mogelijk detail te kunnen tonen.
De focus kan dan wel in de midde zitten .... maar je kunt de foto iets croppen en dan met name rechts en onder iets, dan komt de vlieg iets uit het midden van de foto, denk maar eens aan de eenderde regel.

Een uitsnede maken om zoveel mogelijk detail te kunnen laten zien kan zeker, maar ook dan moet je op de compositie letten en dan moet de foto ook echt rete scherp zijn.
De crop die je nu gedaan hebt is toch iets teveel geweest , oogt net niet meer scherp. Maar gezien de crop die je gedaan hebt is dat ook niet gek.

Probeer een foto te maken waar je zo weinig mogelijk aan hoeft te croppen.
En als je veel detail wilt, probeer het eens met tussenringen of een TC 2
dan hoef je ook minder te croppen en heb je toch een scherpe plaat.
Groet Mario
Gebruikers-avatar
Dutchfog
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

kudo schreefCOLON
Dutchfog schreefCOLON
kudo schreefCOLONEerste foto is erg centraal en oogt nu saai.
De uitsnede is ook niet al te best , vaak is meer minder of minder meer :? , daar wil ik mee zeggen probeer niet teveel te croppen maar let ook een beetje op de compositie van een foto.
Hallo Mario,

De eerste foto is zo omdat het focussen in het midden zit, de uitsnede heb ik zo gemaakt om zoveel mogelijk detail te kunnen tonen.
De focus kan dan wel in de midde zitten .... maar je kunt de foto iets croppen en dan met name rechts en onder iets, dan komt de vlieg iets uit het midden van de foto, denk maar eens aan de eenderde regel.

Een uitsnede maken om zoveel mogelijk detail te kunnen laten zien kan zeker, maar ook dan moet je op de compositie letten en dan moet de foto ook echt rete scherp zijn.
De crop die je nu gedaan hebt is toch iets teveel geweest , oogt net niet meer scherp. Maar gezien de crop die je gedaan hebt is dat ook niet gek.

Probeer een foto te maken waar je zo weinig mogelijk aan hoeft te croppen.
En als je veel detail wilt, probeer het eens met tussenringen of een TC 2
dan hoef je ook minder te croppen en heb je toch een scherpe plaat.
Hallo Kudo,

Hier een nieuwe poging, ik heb een nieuwe uitsnede gemaakt meer rekening gehouden met de regel van derde.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=50979[/img]
Canon EOS 20D, Canon 18-55 lens, Canon macro 50mm f2,5 lens, Canon EF 100mm f/2,8 macro USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM lens, Canon Speedlite 430EX flitser.
kudo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 829
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 13:07
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Dit kijkt al veel prettiger :wink:
Groet Mario
Gebruikers-avatar
Dutchfog
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

kudo schreefCOLONDit kijkt al veel prettiger :wink:
Zoals ik in mijn eerste berichtje al zei, ik heb nog een hoop te leren.
Bedankt voor je bijdrage hier aan Kudo.
:wink:
Canon EOS 20D, Canon 18-55 lens, Canon macro 50mm f2,5 lens, Canon EF 100mm f/2,8 macro USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM lens, Canon Speedlite 430EX flitser.
Walther
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2006 20:24

Als dit het resultaat is van je eerste makrofoto hoef je je niet te schamen. Bovenstaande kritieken zijn terecht en zou ik terharte nemen. Dat doet echter niets af aan het m.i. goede resultaat. Waar je daarnaast nog op zou kunnen letten is dat je met je foto's iets kunt toevoegen. Pas op voor een hoog gehalte aan catalogiseren. Dit krijg je al snel met dit soort foto's en is ons allemaal overkomen. Kies eens een ander standpunt of lichtinval. Probeer dat beest eens te vangen als hij in de lucht hangt met een spannende, lees trage sluitertijd. Misschien ontdek je wat meer rare zaken van vliegen die je alleen met veel geduld op de foto krijgt. En ondertussen ga je lekker zo door.
Gebruikers-avatar
Dutchfog
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2006 19:51
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Walther schreefCOLONAls dit het resultaat is van je eerste makrofoto hoef je je niet te schamen. Bovenstaande kritieken zijn terecht en zou ik terharte nemen. Dat doet echter niets af aan het m.i. goede resultaat. Waar je daarnaast nog op zou kunnen letten is dat je met je foto's iets kunt toevoegen. Pas op voor een hoog gehalte aan catalogiseren. Dit krijg je al snel met dit soort foto's en is ons allemaal overkomen. Kies eens een ander standpunt of lichtinval. Probeer dat beest eens te vangen als hij in de lucht hangt met een spannende, lees trage sluitertijd. Misschien ontdek je wat meer rare zaken van vliegen die je alleen met veel geduld op de foto krijgt. En ondertussen ga je lekker zo door.
Hallo Walther,

De bovenstaande kritieken neem ik zeker terharte.
Voor wat betreft het vangen van de vlieg als deze in de lucht hangt, ik neem aan dat ik mee moet gaan met de vliegrichting van de vlieg en welke sluitertijd had je in gedachten?
Het was me trouwens bijna gelukt met een wesp, deze bleef stil hangen in de lucht op zo een 40cm afstand helaas vloog hij weer snel verder.
Canon EOS 20D, Canon 18-55 lens, Canon macro 50mm f2,5 lens, Canon EF 100mm f/2,8 macro USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM lens, Canon Speedlite 430EX flitser.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar