Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een statief?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
bandit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2005 15:38
WoonplaatsCOLON regio Zuid-Holland

Na de aanschaf van mijn macrolens ben ik er achter gekomen, dat een statief geen overbodige luxe is. (vooral als je niet echt een vaste hand hebt :? )

Hebben jullie tips voor mij waar ik bij mijn keuze op moet letten?

Ter informatie:
Ik zal het statief het meest gebruik voor macro opnamen, met een
105 mm op mijn 300d, maar ook zal mijn 70-300 mm lens er ook op moeten kunnen.

En de prijsklasse? Tja, als ik een goede voor +- € 50,-- kan krijgen ben ik blij, maar als ik er nog 50 euro bij moet leggen om er zeker van te zijn dat ik hier later zeker geen spijt van zal krijgen, zal ik daar toch voor kiezen.

Ik had al wel gelezen, dat je een complete set kan kopen, maar ook dat je een statief en koppeling (?) zelf kan samenstellen. En dat er statieven zijn die je kan omkeren waardoor je terhoogte van de grond kan fotograferen.

Ik zal heel blij zijn met tips van jullie.


gr
Erica
[url=http://www.mijnalbum.nl/Album=OIL8XK8U]Mijn knutselwerk[/url]

wat ik heb?
kennis te weinig en wensen te veel!!
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Goeie vraag. Vind je het erg als ik "meeluister" 8) . Ik heb namelijk ook niet een erg vaste hand.

Henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Gebruikers-avatar
mdebruin
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2006 17:14
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

en hier nog een 3de die met intresse meekijkt naar de reacties
Gebruikers-avatar
Bijltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2004 11:46
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik gebruik zelf niet vaak een statief maar heb voor het geval dat de manfrotto 055 ProB met een 141 RC head.

Waar je in het begin op moet letten is of je ermee gaat lopen (neem je het statief vaak mee of staat die alleen thuis/ in de tuin, ga je op de fiets of gooi je alles in de achterbak en loop je daarna weinig ect.)
Het gewicht kan best wat roet in het eten gooien. Omdat ikzelf bijna nooit een statief gebruik heb ik ook geen moeite met het gewicht van de 055prob. Als je hem aan je rugzak ophangt dan zou ik sneller voor een licht model gaan.

Een licht statief is of kleiner, of zwakker (die 50 a 60 euro modellen die bijvoorbeeld bij de mediamarkt staan) of van licht materiaal (carbon ect.) wat weer extra kost.

Bepaal ook wat voor head je denkt nodig te hebben. Ik heb zelf een 3way head waarbij je 3 draairichtingen hebt zodat je alle kanten opkunt. Voordeel hiervan is dat je precies kunt werken en bijvoorbeeld maar 1 richting hoeft bij te stellen. Is alleen wel wat langzaam.
Daarnaast heb je een ballhead. Die is weer lekker snel te richten (vogel/ sportfotografie) maar is weer minder precies af te stellen.
Daarnaast heb je nog meer soorten heads maar de bovenstaande zijn het meest gebruikt.

Sommige heads hebben een quick release plaat. Je bevestigt dat plaatje onder je camera (met een schroefdraad) en kunt hem zo op het statief zetten. Best een aanrader dus :)

Een 3 poot statief bestaat uit 3 poten en een middenzuil. Sommige hebben een onderlinge verbinding tussen die poten voor extra stevigheid maar dat is niet altijd nodig. Ik heb nog een goedkoop statief liggen waar die middenzuil gewoon vast zit. Daardoor kun je niet echt laag bij de grond komen met je statief. Bij mijn manfrotto kun je de middenzuil verwijderen en horizontaal monteren zodat je laat bij de grond kunt komen wat voor macro handig is.

Dingen waar je dus een uitspraak over moet doen zijn:
* Het gewicht - Licht en duur of zwaarder en goedkoper (en steviger)
* De kop - Ballhead of 3 way head of anders
* Middenzuil - Horizontaal te gebruiken/ verwijderbaar of niet
* quick release plaat - Ja of nee
* Merk of niet - Neem je een manfrotto, Gitzo of ga je voor een goedkoper (en meestal slechter) merk
* Wat is het max gewicht wat erop komt te staan? - een 600mm f/4 vraagt een ander statief dan een 350D met 105mm macro
* Moet het statief dicht bij de grond kunnen?
* Hoe hoog moet het statief kunnen

En natuurlijk, hoever kom ik met mijn budget.

Als vergelijk. De manfrotto 055prob die ik heb kost bij corne van Iperen 129 euro en de kop kost 54 euro. Totaal dus 183 euro. Is iets meer dan de 50 a 100 euro die je in gedachten hebt maar daarvoor heb je wel een supercombinatie die door veel mensen wordt gebruikt.
Je bijvoorbeeld ook de 109DB van manfrotto voor maar 85 euro maar die is wel weer wat kleiner.

Linkje naar corne:
http://www.cornevaniperen.nl/categories.php?cat=142
[size=84]Canon eos 30D - eos 30
20mm/2.8 - 35mm/2 - 50mm/1.8 - 85mm/1.8 - 200mm/2.8L - 420EX [/size]
Gebruikers-avatar
enternu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Zwolle

Bijltje schreefCOLONzéér goed verhaal van Bijltje waar ik weinig aan toe te voegen heb....
Allleen dat de 055DB (niet pro versie) met een 141RC head bij Konijn als setje verkocht wordt voor € 125,-
Dat komt al iets meer in de richting van je streef bedrag :)
[size=75]EOS 350 D | BG-E3 Battery Grip | EF 24-105 L f4 IS USM | EF 50mm f1.8 I | Sigma 70-300 f4.0-5.6 APO [/size]
Gebruikers-avatar
flashofbeauty
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 11:27

enternu schreefCOLON Allleen dat de 055DB (niet pro versie) met een 141RC head bij Konijn als setje verkocht wordt voor € 125,-
Dat komt al iets meer in de richting van je streef bedrag :)
Wat is eigenlijk het verschil tussen de pro- en niet-proversie?
[size=75]Wat spulletjes van Canon, Sigma en Crumpler om mooie plaatjes proberen te schieten[/size]
Gebruikers-avatar
enternu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Zwolle

flashofbeauty schreefCOLON
enternu schreefCOLON Allleen dat de 055DB (niet pro versie) met een 141RC head bij Konijn als setje verkocht wordt voor € 125,-
Dat komt al iets meer in de richting van je streef bedrag :)
Wat is eigenlijk het verschil tussen de pro- en niet-proversie?
Daar zat ik zelf net naar te zoeken :D

055PROB PRO TRIPOD BLACK
055DB BASIC TRIPOD 055 BLACK

Het grootste verschil schijnt te zitten in de eenvoudig en snel te verstellen middenkolom van de Pro versie.
[size=75]EOS 350 D | BG-E3 Battery Grip | EF 24-105 L f4 IS USM | EF 50mm f1.8 I | Sigma 70-300 f4.0-5.6 APO [/size]
Gebruikers-avatar
enternu
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2005 21:07
WoonplaatsCOLON Zwolle

055DB BASIC TRIPOD 055 BLACK :
Afbeelding

055PROB PRO TRIPOD BLACK :
Afbeelding
[size=75]EOS 350 D | BG-E3 Battery Grip | EF 24-105 L f4 IS USM | EF 50mm f1.8 I | Sigma 70-300 f4.0-5.6 APO [/size]
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Daarnaast zie je verschillen in de manier van het vastklemmen van de poten, en het feit dat je zo te zien op de niet-pro versie de middenkolom er niet uit kunt halen en horizontaal of op de kop kunt bevestigen.
Als dat laatste het geval is kun je het statief ook niet helemaal 'platleggen', omdat dan de middenkolom in de weg zit.

En de pro-versie heeft natuurlijk ook een mooi waterpasje... ;)
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
Bijltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2004 11:46
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

THJKlos schreefCOLONDaarnaast zie je verschillen in de manier van het vastklemmen van de poten, en het feit dat je zo te zien op de niet-pro versie de middenkolom er niet uit kunt halen en horizontaal of op de kop kunt bevestigen.
Als dat laatste het geval is kun je het statief ook niet helemaal 'platleggen', omdat dan de middenkolom in de weg zit.

En de pro-versie heeft natuurlijk ook een mooi waterpasje... ;)
En daarbij bestaat de middenkolom uit 2 delen zodat je het statief laag kunt leggen. Met de pro zul je dus lager kunnen dan met de db.
[size=84]Canon eos 30D - eos 30
20mm/2.8 - 35mm/2 - 50mm/1.8 - 85mm/1.8 - 200mm/2.8L - 420EX [/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

THJKlos schreefCOLON...Als dat laatste het geval is kun je het statief ook niet helemaal 'platleggen', omdat dan de middenkolom in de weg zit.
De middenkolom kan je toch omdraaien (zodat de camera hangt)?
Wel een staafje (dikke spijker) door de twee gaatjes steken om te voorkomen dat de kolom er door heen zakt!
Zo kun je (met behulp van een hoekzoeker) vrijwel op grondhoogte fotografen.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Is zo'n driepoot statief echt handig bij macrofotografie; ik bedoel is die libel, bij of zo niet al weggevlogen voordat je alles hebt ingesteld. Is zo'n monopod dan nog handiger of maakt dat niets uit?

Henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
kanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 17:14

Mijn duit in het zakje: koop niet een te licht statief, krijg je altijd spijt van (ervaring).
Statief moet tot (bijna) op de grond kunnen komen als je macro wilt fotograferen.
Statief moet voldoende hoogte hebben (zonder de middenzuil te gebruiken -> instabiel) wil je geen kromme rug krijgen.
Poten moet gemakkelijk los/vast te zetten zijn: voorkomt ergernis.
Gewicht is van belang bij reizen. In je achtertuin fotograferen is een kilo meer of minder niet van belang.
Ik heb ook de genoemde manfrotto. Zit ook een waterpasje op, maar verwacht daar niet teveel van.
Tijdens de cursus van Jeroen Stel heb ik geleerd: ga niet naar je onderwerp toe, maar laat ze naar jou komen. Je hebt dus alle tijd het statief neer te zetten op de gewenste plek en vervolgens maar wachten. Uitzondering: bloemetjes, dan moet je erg lang wachten :lol:
Hetzelfde geldt voor de kop: balhoofd is voor macro handig, veel flexibeler en zit minder in de weg dan een 3-weg kop.
Noboddy's perfect.
I'm noboddy.

Camera met wat L objectieven, flitser en statief
Gebruikers-avatar
flashofbeauty
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 11:27

enternu schreefCOLON
Daar zat ik zelf net naar te zoeken :D

055PROB PRO TRIPOD BLACK
055DB BASIC TRIPOD 055 BLACK

Het grootste verschil schijnt te zitten in de eenvoudig en snel te verstellen middenkolom van de Pro versie.
Bedankt voor de info. Scheelt mij weer zoeken (liever lui dan moe zeg maar :wink:

Ik heb inmiddels op Manfrotto ook gezien dat de 3-way 141RC vervangen gaat worden door de 804RC:

The 804RC2 replaces our extremely popular and widely-imitated 141RC three-way head. We've ensured it's a more-than-worthy successor by...
reducing the weight by 20%
reducing vibration during use
adding a counterbalance system for positioning accuracy and equipment protection
redesigning the head and handle shapes for more ergonomical use
increasing stability by lowering the overall height by almost 2cm


De combi 055DB en 804RC2 is al te koop bij Konijnenberg voor € 135 (€ 10,- duurder dan de 055DB+ "oudere" 141RC):
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=20526

Een aantal weken geleden was ik bij Foto Verschuuren in Breda (om mijn 30D op te halen) en zag daar tevens wat (ik meen Gitzo) statieven staan. 1 ervan was een basalt-uitvoering en had een verstelsysteem zonder knoppen o.i.d., waardoor je de pootjes zeer makkelijk en snel kon verstellen. Zeer lichtgewicht, maar oersterk: de verkoper ging er zelfs ter demonstratie met volle gewicht op hangen en het statief veerde iets mee, maar je kon zien dat het superkwaliteit was. Alleen de prijs was er ook wel naar: tegen de €400,- maar dan wel incl ballhead, dus helemaal compleet.

Maar raak even wat off-topic......het ging om een statief rond de € 100,-
[size=75]Wat spulletjes van Canon, Sigma en Crumpler om mooie plaatjes proberen te schieten[/size]
Gebruikers-avatar
bandit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2005 15:38
WoonplaatsCOLON regio Zuid-Holland

Wauw! Dat noem ik pas een berg aan informatie!

Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten.

Wat ik alleen voor mezelf moet gaan kortsluiten, (hihi ik en mezelf), of ik hem veel of weinig zal meenemen en in en om het huis zal gebruiken? Dit houdt in dat als dit weinig zal zijn, het zonde zal zijn om een relatief duurder statief te kopen. Al hoewel ik gezien de positieve bevindingen van vele, de 055PROB ook wel zeer interessant vind. Maar ja, als hij meer in de kast staat, vind ik wel zonde en zal ik met een goedkopere ook goed af zijn. Als.... ik er in de toekomst maar geen spijt van krijg!

Bedankt allemaal en ik zal van de week hier in de fotoshops een kijkje gaan nemen. Eens kijken hoe in het eggie het verschil tussen een 3-weg en een balhoofdkop is en hoe het in zijn werk gaat om die middenpoot vertikaal te bevestigen.

gr
Erica
[url=http://www.mijnalbum.nl/Album=OIL8XK8U]Mijn knutselwerk[/url]

wat ik heb?
kennis te weinig en wensen te veel!!
Gebruikers-avatar
trifonius
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2005 14:18

Bijltje schreefCOLON ...
* Het gewicht - Licht en duur of zwaarder en goedkoper (en steviger)
...
Een prachtige uitgebreide post, daar hebben we wat aan. :!:

Even een kleine aanvulling. Je zegt dat zwaarder steviger is, maar dat is niet altijd zo. Een manfrotto 055 is natuurlijk veel steviger dan zo'n goedkoop alu gevalletje, maar omdat carbonfiber niet alleen lichter is, maar ook trillingen beter dempt, staat je camera stabieler op een lichte gitzo dan op een zware manfrotto.

Houd er verder rekining mee dat het uitschuiven van de middenkolom de stabiliteit drastisch reduceert. Ga dus bij aanschaf uit van de max hoogte met de middenkolom ingeschoven.

Tot slot, als je een hoekzoeker hebt, kun je eventueel toe met een wat kleiner (10 -15 cm korter) statief. Scheelt toch weer een wat gesjouw.

Als je wat meer te besteden hebt kijk dan ook eens naar de Velbon carbonfiber sherpa pro serie, zoals de cf530 of cf630. Deze zijn licht en stevig en redelijk betaalbaar, vanaf €185 bij fotovideostore.
[size=75]Canon 40D/BG-E2N/EF 17-40 L/EF-S 10-22/EF 50 1.4/EF 28-105 3.5-4.5 II/Sigma 100-300 F4 EX APO/Sigma APO teleconverter 1,4x EX DG/430EX[/size]
Gebruikers-avatar
Chameleon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2006 19:45
WoonplaatsCOLON Wageningen
CONTACTCOLON

Ik heb voor een kleine 20 euro bij pcvoordeelshop.nl een statief gekocht voor mijn 350D. Incluis ballhead, waterpasje, snelkoppeling, en weegt net geen kilo. Voldoet voor mij.
Gebruikers-avatar
jhintzbe
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 496
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2005 15:07
WoonplaatsCOLON Kop van Overijssel
CONTACTCOLON

Nou, goede info en lekker helder.

Ik heb al jaren 2 statieven die ik in het "zwaardere" video tijdperk heb gekocht. Ik woonde toen in Duitsland dus dat zijn Cullmann statieven geworden. Ik heb er geen klachten over en ze maken prima spul.

De oudste is een hele zware, voor hele grote (video) camera's geschikt, maar als je er mee wilt lopen ben je kansloos. dit is een Cullmann Titan. Wil ik misschien nog wel eens vanaf, maar voor studiowerk is ie niet slecht.

Daarnaast heb ik nog een lichter statief, met dezelfde quick release plaat (dus over en weer te gebruiken), die overal mee naar toe gaat als het moet. Met standaard schouderband. Los erbij een document kop en arm (gebruik ik in archieven) en kogelkop, die ook nog op de monopod past.

Ik zou goed kijken naar afwerking en als het kan zelf gaan voelen en kijken voor aanschaf. Of me goed laten voorlichten en die gewoon ergens bestellen.
_________________
[size=75]Beauty in things exists merely in the mind which contemplates them.[/size]
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Helaas weet ik je budget niet.
Maar voor 100 euro kun je een redelijk goed statief kopen.
Ongeacht het merk.

Ik heb gekozen voor een redelijk licht statief Vanguard MG-4 met een haak onder aan het middelste gedeelte. Hier kun je eventueel nog een tas aanhangen om het geheel te verzwaren.
In de streek, waar ik woon, waait het altijd en is verzwaren soms wel handig.
Ook heb ik gekozen voor een monopod Vanguard MP-9 met een zelfde plaat (snelkoppeling) als de tripod.
Dat is wel zo gemakkelijk met het kiezen en vervangen van tripod en monopod.

Wil je echt veel meer betalen, dan is manfrotto wel een merk waarmee je zeker uit de voeten kan.

Deze heb ik, en ben er zeer happy mee
MG-4
Afbeelding
MP-9
Afbeelding
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
flashofbeauty
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2005 11:27

Ik kwam de volgende info tegen welke misschien behulpzaam kan zijn bij jouw keuze:

Tripods
Using a Tripod will usually add quite a bit of quality to your photographs by increasing the image's sharpness. A tripod will eliminate the small amount of blur in your photographs caused by your slightly unsteady hands. This is especially true when using telephoto lenses. A tripod may also be necessary when you want to use a small aperture to maximize depth of field in your photographs. If the prevailing light won't let you shoot at the reciprocal of the lens focal length, use a tripod. As an example, a 200 mm lens hand held needs at least 1/250 of a second shutter speed to produce sharp images. A 300mm lens needs close to 1/500 of a second shutter speed. Always use a cable release or the self timer when using a tripod. Trying to release the shutter by hand with a tripod mounted camera defeats the whole purpose of the tripod.

If you aren't photographing in bright sunlight, you may need a tripod unless you are using high speed films. Macro photographs also will need a tripod unless you are using high speed films or electronic flash. Lock the mirror up at shutter speeds under 1/125 of a second and use a remote cable release or your camera's self timer to trip the shutter.

Macro photography at high magnifications will make framing and focusing while hand holding your camera a very touchy proposition. At 2 times life size and larger magnifications it's nearly impossible to keep your image framed and properly focused while hand holding the camera. I use a small focusing rail device when doing macro photography from my tripod. A focusing rail mounts between your camera and your tripod. It allows you to move your camera in small increments forward and backward to fine tune focus or for framing your image at macro magnifications. Some of the more expensive ones also allow for fine adjustments of the side to side position of your camera. A focusing rail is very handy for macro photography from a tripod. It greatly reduces the amount tripod movement and adjustment needed to get a properly framed and focused image. I use Bogen's Micrometric sliding plate #3419 as a 'framing and focusing' rail. It has very fine geared fore and aft movements. It also has a lever that disengages the gears so that you can manually slide the plate for rough positioning. The sliding rail is used as follows: position the camera and tripod at approximately the right distance from the subject to get the subject framed in the viewfinder. Then release the gear drive on the sliding plate and move the camera/lens to rough focus and framing distance. I can then fine tune framing and focus with either the fine geared movement of the plate or the focus ring on the lens itself. I have a second #3419 Bogen Micrometric plate that I can mount 90 degrees on top of the other plate to give me side to side camera positioning as well as forward and backward movement for framing and focusing. - return to table of contents

Tripod Heads
Ball heads are fast to set up and they provide great flexibility in positioning the camera. A ball head can also work nicely for macro photos and product photography. When shooting landscapes, the levers on pan and tilt heads can help support and position the lens while you are framing your image. Fine tuning forward-backward and sideways tilt is easier moving just one axis at a time. The absolute best solution for precise framing is a geared pan and tilt head.

A geared pan and tilt head like Bogen's 3275 (Manfrotto 410) allows you to set pan, and tilt in both directions, with a 'micrometer' screw handle adjustment. You just twist the appropriate knob and the camera rotates smoothly on that tilt or pan axis. This method of adjusting pan and tilt is much more precise than trying to move the camera using levers that have to be loosened and tightened for each movement of the camera and lens. The Bogen 3275 does have a release on each axis for rough positioning. See a picture of the Manfrotto/Bogen 3275 geared pan tilt head with the two accessory micrometric plates mentioned in the paragraph above by clicking here.

A problem you frequently see with a heavy camera and/or lens combination is sagging after positioning and locking the tilt lever or ball head lock. This is because you are supporting the camera/lens weight with the tilt lever, or in the case of a ball head, with your hands. As soon as you lock and let go of the tilt levers or camera the composition in the viewfinder changes as the camera/lens sags down a little. The geared head does not suffer from this problem since you are not supporting any of the camera/lens weight while doing tilt adjustments.

The combination of geared head and micrometric plates is unbeatable for macro and micro photography because all camera/lens positioning and and movement can be controlled with step-less geared movements. See a photo of my Benbo #1 tripod with the Bogen 3275 geared head and micrometric focusing plates by clicking here.

I've gone back and forth in the last couple of years in favoring either pan and tilt or ball heads. Ball heads with their single or two lever control allow for faster operation and sometimes this can mean the difference in getting or not getting the shot with 35mm/DSLR cameras. My current preference is a geared pan and tilt head for landscape photography and macro photography and a ball head when quickness of setup or frequent repositioning of the camera on the tripod may be necessary.

In the past I have used a pan tilt head at the zoo in a manner similar to using a fluid head. If you level your tripod and side to side tilt axis, you can use a pan/tilt head much like a video fluid head. You end up using forward and backward tilt and side to side pan to keep your subject in your viewfinder as it moves about in it's enclosure. You can also use a ball head in in a similar fashion. If you are going to use a ball head to 'follow' a moving subject, it needs to have smooth movement and a decent ball friction adjustment. Using a ball head in this manner is faster since you can have your hands on the camera in normal shooting position as you are moving the camera around and following your subject. This is the method I'm currently using for most of my zoo photography. I use my Bogen 3021 tripod and 308RC ball head much like a monopod. This combo along with the image stabilization feature of my Canon 100-400 lens allows for reliably sharp images at shutter speeds down to about 1/30 second at 400mm. At shutter speeds under 1/125 I try to fire the shutter during one of the brief moments that the animal is holding perfectly still. This technique requires some practice, patience and some luck...:^)

Pan and tilt levers and ball releases should lock firmly or unlock the tripod head for smooth easy movement with just 1/2 to 3/4 turn of the lever or knob. A good ball head will have an adjustment for the friction of the ball when the release is open. Stay away from any type of head that doesn't move through all of its positions smoothly. - return to table of contents

What To Look For In A Tripod
I found out a few interesting things while trying to make sharp images at low shutter speeds and high magnifications. You need a heavy tripod. However, heavy isn't enough. My first tripod was an 8 pound Gitzo. Even with the mirror locked up it wouldn't allow a good sharp image with telephoto lenses. The problem with the Gitzo was that it was too rigid. Any small vibration would take forever to settle down. I then tried a heavier 12 pound Bogen 3051. This tripod was fairly loose at it's pivots and joints. It was much less susceptible to camera or wind induced tremor.

Before you buy a tripod try this simple comparative test. Mount your longest telephoto lens on each tripod you are considering. Extend the tripod legs to their full length. Do not raise the center column of the tripod. While looking through your camera's view finder, give one of the legs of the tripod a very mild slap with your hand. Watch and see how much and for how long the image in your camera's view finder "jiggles" or oscillates around. Pick the heaviest tripod that you can stand to carry around that gives the least amount and duration of image "jiggle". If you constantly have to adjust the back and forth tilt because the composition in your viewfinder changes as soon as you let go of the camera or tripod controls, the tripod is sagging under the weight of your lens. Unfortunately, using a heavier tripod is usually the only way to fix this problem. Sometimes a sturdier head will help to minimize this problem too.

These days everyone seems to want a 'lightweight' tripod. Unfortunately mass and weight in a tripod are the main contributors to producing sharp images at slow shutter speeds. The following technique suggestions apply to all tripod based photography but are particularly important with lightweight tripods. Use mirror lockup if you have it and always use a cable release or the self timer on your camera. Never raise the center column more than a few inches. Wait a few seconds after touching the camera or tripod before taking the photograph to allow vibrations to subside. Use a small lightweight umbrella to 'shield' the camera and lens from windy conditions. See My Photo Equipment page for a detailed description of the tripods I am currently using.


Originele link: http://www.sphoto.com/techinfo/phototech.html#TTLflash
[size=75]Wat spulletjes van Canon, Sigma en Crumpler om mooie plaatjes proberen te schieten[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar