Objectief voor in dierentuin

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Jiska
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 17:57

Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven over een objectief die je goed kan gebruiken voor in dierentuinen (zonder statief) met een budget van +/- € 300,-
Iemand die zijn ervaring wil delen? Ik heb wel gezocht in de topics, maar niet echt een duidelijk antwoord gevonden. Alvast bedankt :)
Gebruikers-avatar
Konrad Zebracki
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2006 21:20

sigma 70-300 apo dg macro, beste lens in deze prijsklasse, lekker veel zoom en strakke platen. Kijk maar eens in mijn fotoalbum:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... er_id=6790

Alemaal geschoten met de 70-300.

Bovendien zijn er tig gebruikers van deze lens op dit forum en is er meer dan genoeg te vinden via de zoekmachine.

Gr.
Konrad
Jiska
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 17:57

De foto's zien er zeker goed uit! Heb je die uit de hand genomen of met statief?

En welke zou beter zijn de Canon 55-200 4.5-5.6 II USM of Canon 75-300 4.0-5.6 III USM of de Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO DG MACRO
Laatst gewijzigd door 3 op Jiska, in totaal 19 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
JostI
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 654
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Klijndijk (Drenthe)
CONTACTCOLON

De bovengenoemde Sigma moet een erg goed lens zijn. Zeker prijs / kwaliteit verhouding. Ik kan alleen maar oordelen over mijn eigen Canon 75-300 USM lensje. (Eur 220,-) Kijk hier maar eens voor een kleine impressie.

Groet, Jos

[edit] zijn allemaal uit de hand genomen.
[color=blue][size=75]Een dag niet gefotografeerd is een dag niet geleefd. [/size][/color]

Mijn website: [url=http://www.jodafotografie.nl]Jodafotografie[/url]
Gebruikers-avatar
Konrad Zebracki
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2006 21:20

@jiska, alle foto's zijn uit de hand geschoten. Mijn mening staat vast over de voorgestelde drie: De Sigma 70-300 F4.0-5.6 APO DG Macro
Jiska
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 17:57

JostI schreefCOLONDe bovengenoemde Sigma moet een erg goed lens zijn. Zeker prijs / kwaliteit verhouding. Ik kan alleen maar oordelen over mijn eigen Canon 75-300 USM lensje. (Eur 220,-) Kijk hier maar eens voor een kleine impressie.

Groet, Jos

[edit] zijn allemaal uit de hand genomen.
Dank je. Was het trouwens nu ruis dat je dacht of bewegingsonscherpte?
Gebruikers-avatar
JostI
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 654
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Klijndijk (Drenthe)
CONTACTCOLON

Jiska schreefCOLON
JostI schreefCOLONDe bovengenoemde Sigma moet een erg goed lens zijn. Zeker prijs / kwaliteit verhouding. Ik kan alleen maar oordelen over mijn eigen Canon 75-300 USM lensje. (Eur 220,-) Kijk hier maar eens voor een kleine impressie.

Groet, Jos

[edit] zijn allemaal uit de hand genomen.
Dank je. Was het trouwens nu ruis dat je dacht of bewegingsonscherpte?
Daar ben ik nog niet achter. Als je naar de poten van het beestje kijkt, dan zijn die veel scherper. Misschien heeft het focus punt niet goed gelegen. Als het beweginsonscherpte zou zijn geweest, dan zou de hele aap onscherp moeten zijn. Er lopen een aantal topics over 30D en onscherpe platen. Ik denk echter nog steeds dat het aan de gebruiker ligt :oops:

Ik ben heel tevreden over mijn lens, maar ik denk als je goed zoekt en reviews bekijkt dat de sigma wint. Ik heb bij fredmiranda gezocht naar reviews over de Canon lens en die waren wisselend positief, maar over het algemeen goed (prijs/kwaliteit)

Groet, Jos
[color=blue][size=75]Een dag niet gefotografeerd is een dag niet geleefd. [/size][/color]

Mijn website: [url=http://www.jodafotografie.nl]Jodafotografie[/url]
Jiska
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 17:57

Thnx!
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

vergeet ook zeker de kracht van de 55-200 USM niet, deze heb ik zelf gehad en beviel me prima.

USM is sneller dan de sigma qua autofocus.
Maar je mist wel 100 mm.

Prijstechnisch ligt het gelijk, sigma is 239,- nieuw en de 55-200 229,-
Het is waar je zelf de voorkeur aan geeft, 100mm meer bereik of USM scherpstelling.

Succes!
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

Ik zie in alle reacties een telelens genoemd worden. Waarschijnlijk een soort van automatische aanname van iedereen.
Als je dat ook zoekt mag je dit als ongeschreven beschouwen.

Zo niet; mijn laatste dierentuinbezoek heb ik gedaan met een groothoek. Bijna alle foto's zijn op 16mm gemaakt. Ik heb dan ook uitsluitend overzichten, architectuur/interieur en bezoekers gefotografeerd.
Mijn doel was een verslag te maken van de indrukken die je kunt opdoen bij zo'n soort park. In dat geval heb je helemaal niets aan een telelens.
Jij schreef wel -waar-, maar niet -wat- je wilt fotograferen.
gr
Flash
Jiska
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 17:57

Dierfotografie wil ik graag meer gaan doen en zoek daar dus een goed objectief voor.

Heeft er iemand ervaring met de 55-200 van Canon qua scherpte?
En welke is nu beter, de Sigma of de Canon?
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Flash Gordon schreefCOLONIk zie in alle reacties een telelens genoemd worden. Waarschijnlijk een soort van automatische aanname van iedereen.
Als je dat ook zoekt mag je dit als ongeschreven beschouwen.

Zo niet; mijn laatste dierentuinbezoek heb ik gedaan met een groothoek. Bijna alle foto's zijn op 16mm gemaakt. Ik heb dan ook uitsluitend overzichten, architectuur/interieur en bezoekers gefotografeerd.
Mijn doel was een verslag te maken van de indrukken die je kunt opdoen bij zo'n soort park. In dat geval heb je helemaal niets aan een telelens.
Jij schreef wel -waar-, maar niet -wat- je wilt fotograferen.
gr
Flash
Dat is inderdaad een leuk voorbeeld dat er ook andere invalshoeken zijn op een bepaalde locatie. Zo wil de dierenpark in emmen ook eens paar keer bezoeken, maar dan elke keer met een andere invalshoek.

Maar ontopic: Als de TS voor een tele zoekt, kan ik ook de sigma aanraden. Tussen de 200-300mm is hij wel wat softer. Misschien de lens die marx noemde ook wel een goede als je de 100mm extra kan missen. Meestal probeer ik dus de 300mm juist te vermijden. Verder is het een heel mooi lensje als je de luidruchtige AF voor lief kan nemen :).
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Ervaringen met de 55-200 USM van canon met scherpte zijn dik in orde, ik ben ermee naar de beekse bergen geweest en heb daar destijds de roofvogelshow geschoten, vogels op volle snelheid en toch lekker scherp.

Fijne lens.
Ik had wel de oudere uitvoering van de 55-200, er zijn er 2 namelijk, de oudere:
Afbeelding

en de nieuwere:

Afbeelding

Mijn ervaringen zijn van de oudere lens, de nieuwere kan ik je niets zinnigs over zeggen.

Het is net wat je zelf makkelijker vind.
De sigma heeft als voordeel dat het bereik prettiger is, omdat je 100mm extra hebt, tevens is dit een DG en APO lens. En de zonnekap zit er gratis bij.
Als nadeel is de softheid tussen 200 en 300 mm aanwezig, heeft de lens geen USM (scherpstellen gaat langzamer en luidruchtiger)
en je hebt een gat tussen 55 en 70 mm (als je alleen de kitlens hebt).

De canon heeft als voordeel, USM (scherpstelling is sneller en stil), het bereik sluit beter aan bij je kitlens.
Zonnekap is echter niet gratis en je mist 100mm bereik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hier een tabel waar je aan de hand van de objectgrootte en objectafstand de brandpuntsafstand kunt aflezen. Voor de 300/350D kies je voor 2/3 chipsize.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mploeger
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 12:49

Als we het inderdaad over telelenzen hebben, dan vind ik de Tokina 80-400 ook een goed alternatief. Zie deze link voor een aantal dierentuin-foto's.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=

Ik heb de lens nu ruim een half jaar en ben er zeer tevreden over. Net zo degelijk als een L lens, alleen geen USM/HSM.
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Mooie foto's, maar het gat tussen 55mm en 80mm is nog groter en de 80-400 is lichtelijk boven het budget van de TS.
Die gaf aan 300 euro, dan is een sigma en een canon goed betaalbaar en heb je nog geld over voor een filtertje.

Je Tokina kost volgens mij alleen al iets meer dan 400 euro en dan heb je nog geen filters.
Denk dat het iets boven het budget is.
Gebruikers-avatar
Bijltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2004 11:46
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

marx schreefCOLONvergeet ook zeker de kracht van de 55-200 USM niet, deze heb ik zelf gehad en beviel me prima.

USM is sneller dan de sigma qua autofocus.
Maar je mist wel 100 mm.

Prijstechnisch ligt het gelijk, sigma is 239,- nieuw en de 55-200 229,-
Het is waar je zelf de voorkeur aan geeft, 100mm meer bereik of USM scherpstelling.

Succes!
Ik ben een tijdje geleden in een dierentuin geweest en had alleen de 200mm en de 20mm bij me. Ging prima. Meer dan 200mm heb je met een cropcamera echt niet nodig. Zonder crop dus 300mm.
Het staat hierboven ook al geschreven maar met een groothoek kun je inderdaad erg leuke plaatjes krijgen die eens wat anders zijn dan de standaard dierenfoto's.
[size=84]Canon eos 30D - eos 30
20mm/2.8 - 35mm/2 - 50mm/1.8 - 85mm/1.8 - 200mm/2.8L - 420EX [/size]
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Toch ben ik vaak erg blij met 500mm, het ligt er helemaal aan wat je wilt bereiken.

Van alle hierboven gesuggereerde lenzen zou ik voor een Sigma 70-300 kiezen. De Canons is ook een goede keuze vanwege USM, maar verwacht niet dat ze echt zo snel zijn als de 'echte' USM lenzen. Canon heeft 2 varianten USM. Deze lenzen focussen wel wat sneller dan de Sigma, maar verwachte er niet teveel van, en ook geen continue manual focus.

Waarom de Sigma?
Van wat ik er van gezien heb komen de platen er qua kleur en contrast mooier uit.
[size=75]*... ...*[/size]
relonky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 691
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2006 16:22

Persoonlijk zou ik voor de Sigma gaan. Daar hoor je (bijna) altijd goede verhalen over. Zelf heb ik (vanwege een mini budget) gekozen voor de Tamron 70-300 (2e hands voor € 80,-) en daar heb ik o.a. deze foto's meegeschoten http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=23713
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar