Instellingen nachtopnames

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
hannibal555
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 220
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2004 22:57
WoonplaatsCOLON wormer

Ik weet niet of ik op de goede plek mijn vragen stel maar dat hoor ik dan wel.

Mijn vragen zijn:
Wat zijn de meest voorkomende instellingen die je gebruikt?
Ik heb gemerkt dat AF dan niet goed werkt, klopt het dat je bij dit soort opnames manueel scherpte moet instellen?
Op welke modi kan ik het beste dit soort opnames maken?

Ik hoop dat ik wat goede tips van jullie kan krijgen zodat ik weer verder kan met mijn doorgronding van de camera. Alvast bedankt.
Groeten van Han(nibal)

[size=75] [color=orange] * [/color] Canon EOS Digital [color=red] R[/color]ebel + Kitlens [color=orange] * [/color] BG-E1 [color=orange] * [/color] Canon EF 28-105 II USM [color=orange] * [/color] Canon EF 70-200/4.0[color=red] L [/color]USM [color=orange] * [/color] Canon Speedlite 550 EX [color=orange] * [/color] Canon EF 50/1.8 II [/size] [color=orange] * [/color]
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Tja, voor nachtopnames is er eigenlijk maar één modus en dat is Manual.
Het diafragma stel je in op de gewenste waar want je gebruikt toch gewoon een statief (meestal diafragma tussen 8 en 13). En qua sluitertijd is het uitproberen. Ik zou beginnen met een normale belichting volgens de meter en op het schermpje kijken wat het resultaat is.
Mocht autofocus zijn werk niet doen omdat het te donker is dan blijft er inderdaad neits anders over dan manual focus.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
PetervdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 19:51
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Motordigitaal schreefCOLONIk doe het eigelijk altijd op P en met het scrolwieltje bepaal ik de diafragma naar 8 of 11.
Je foto in Naarden is genomen met F/3.5. Qua DOF zou ik dat niet zeggen....
Heeft dat een speciale reden?
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Deze vraag had ik dus ook in gedachten. Nadat ik van het weekend heb geprobeerd foto's te maken in het donker (van Corus/Hoogovens, rond uurtje of 0:30) Ik heb er wel een paar zal deze spoedig in het beoordeel mijn Foto topic zetten.

Ik heb het zonder statief gedaan, maar dat is echt geen aanraden. Ze zijn allemaal bewogen, dit komt groten deels door A: de kou. B: de sluitertijd. Hij gaf aan dat het 2" (seconden?) zou duren voordat de foto er op stond, en in die tijd beweeg je gewoon te veel..

Groeten,
Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
PetervdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 19:51
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Motordigitaal schreefCOLON
Was vergeten te scrollen dit keer.
Gebeurt mij ook nog wel 's (iets te vaak...).

Maar toch, je foto is wel vrijwel helemaal scherp en dat vat ik dan weer niet helemaal... Als je dat overdag zou doen, zou je vrijwel geen DOF hebben, toch?
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Ik gebruik nooit de volle diafragma opening bij nachtopnamen.
Vooral in lichtpuntjes zijn dan alle lensfouten volop te zien.

ik ga niet uit van de "highlights" bij belichting. als ze bij één seconde uitgebeten zijn, dan zijn ze dat bij 30 seconden ook nog. maar dan is er wel veel meer te zien op de foto. De meeste nachtopnamen die ik zie zijn gewoon veel te kort belicht. Vergeet de lichtmeting en experimenteer.

Als een foto bij bijvoorbeeld 15 seconden belichting veel te donker is, dan heeft het geen zin om 5 seconden langer belichten te proberen.
Probeer dan meteen twee stops extra, dat is dus één minuut.

Een belichtings trappetje kan je ook leuk combineren in photoshop voor meer kontrastbereik. Bijvoorbeeld bij een verlicht gebouw tegen een donkere omgeving.

Wacht ook tot het zomer is, het is nu veel te koud!
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
PetervdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 19:51
WoonplaatsCOLON 't Gooi

CameraNerd schreefCOLONWacht ook tot het zomer is, het is nu veel te koud!
Tja, maar dan is er zo weinig kerstverlichting.... :wink:
[size=75]Eos 20D / EF 50 1.8 II / EF 24-70 2.8L USM / EF 70-200 4L USM / TC 1.4 II / Speedlite 420EX / 3x 256Mb Sandisk / CompactDrive PD7X (15Gb)[/size]
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Ik lees vanmiddag trouwens ergens dat de sluitertijd van de 300D wel zo'n 2,5 uur kan zijn op de "B"stand. :shock:

Iemand al geprobeerd?
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
patrickm
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 924
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2004 14:37
WoonplaatsCOLON Good Ol'vienna
CONTACTCOLON

CameraNerd schreefCOLONIk lees vanmiddag trouwens ergens dat de sluitertijd van de 300D wel zo'n 2,5 uur kan zijn op de "B"stand. :shock:

Iemand al geprobeerd?
5 minuten ...

je krijgt dan wel het zgn HOT pixel effect (na verloop van tijd)
door dat er toch een beetje stroom door de CMS gaat, kan het zijn dat de pixels zich af en toe "melden"
[size=75]20D, EFS 10-22, Tamron 28-75 2.8 XI LD, Sigma 70-200 EX 2.8 HSM, Canon 28-300 USM IS L, Canon TC2.0, Sigma 105 EX 2.8 Macro,BG2
EX420,CT45
300D EFS 18-55, EF 75-300 III, EF 50 1.8 MKII, BG1
[/size]
Leon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2004 10:16
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

dan heb ik een vraag die ik er maar even onder zet..
als ik vanavond PH-BUK ga spotten..
wat moet ik dan instellen, ik wil toch een beetje een redelijke sluitertijd houden..
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

patrickm schreefCOLON
CameraNerd schreefCOLONIk lees vanmiddag trouwens ergens dat de sluitertijd van de 300D wel zo'n 2,5 uur kan zijn op de "B"stand. :shock:

Iemand al geprobeerd?
5 minuten ...

je krijgt dan wel het zgn HOT pixel effect (na verloop van tijd)
door dat er toch een beetje stroom door de CMS gaat, kan het zijn dat de pixels zich af en toe "melden"
Hoe kom je aan 5 minuten? Bedoel je dat dan de accu op is, want bulb is in principe onbeperkt qua lengte volgens mij en alleen beperkt door hoe lang je accu het uithoudt?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar