Sorteren in Lightroom [Video]

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dinsdagmiddag en eindelijk eens tijd om je foto-collectie in Lightroom te sorteren.

Hoe doe je dat nou? Met vlaggen, sterren of kleuren?
Kan allemaal ook door elkaar en in deze film laat ik je zien hoe:

https:/youtube.com/watch?v=goSxM0vIu2w

Wil je nu als eerste op de hoogte blijven van nieuwe filmpjes? Neem dan een abonnement op mijn kanaal
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 3

Dank je Jeroen.
Ik ga ermee aan de slag...
(het werd hoogtijd ook)
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Weer top!!

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Anoniem 4

Duidelijk verhaal, al kan de spuitbus soms ook erg handig zijn.
Ben zelf niet zo sterk in het onthouden van sneltoetsen.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ben wel benieuwd welke manieren van 'selecteren' jullie gebruiken!

Als ik nieuwe foto's heb geïmporteerd, dan ga ik er eerst doorheen met mijn vingers op de 6 en de 7, dwz, rood en geel.
Rood staat voor 'afgewezen', geel staat voor 'mogelijk bewerken'. (Deze selectie maak ik vrij snel en grof; bij twijfel geel).
Voordat ik begin echter selecteer ik in Lightroom eerst het labeltje 'show unlabeled photo's', zodat de daarna door mij rood of geel gemaakte foto's meteen 'verdwijnen'.
Zo ga ik de hele serie door, totdat alles is verdeeld in rood en geel. Rood gooi ik niet meteen weg. Ik selecteer nu het label 'show yellow' en ga er opnieuw doorheen met
mijn vingers op de 6 en op volgende foto. Alles wat geel is maar teveel op elkaar lijkt wordt geanalyseerd, en de overbodige foto's krijgen alsnog een rood label (en 'verdwijnen' dus).
Zo hou ik alleen de foto's over die ik wil gaan bewerken. In de bewerkingsmodule ga ik foto voor foto bewerken, en al naar gelang mijn tevredenheid krijgen ze of het label groen (bewerkt),
of alsnog het label rood. Net zo lang tot er alleen nog maar foto's over zijn met een rode of groene kleur. In het overzicht bekijk ik dan of de groene foto's voldoende de serie representeren,
of dat ik toch nog foto's moet toevoegen die ik rood heb gemaakt. Soms zijn zulke foto's namelijk best 'te redden' met wat extra werk. Die maak ik opnieuw geel en kijk of ik ze groen kan krijgen.
Als ik tevreden ben over de serie groene foto's, gooi ik de rode weg. Foetsie. Waarom 90% van de foto's bewaren die ik heb afgekeurd?

Van een serie zijn nooit alle foto's even goed. Hier komen de sterren voor mij om de hoek. Ik gebruik 5 sterren voor de beste foto's, 3 sterren voor de degelijke foto's, en 1 ster voor de foto's die de serie als geheel nodig heeft. Afhankelijk van het doel van de serie gaan de 1 ster foto's meestal alsnog de rode prullenbak in, tenzij ik in opdracht werk en kwantiteit belangrijker kan zijn dan kwaliteit. Dan kan ik er voor kiezen om toch 1 ster foto's te bewaren.

Ik heb nu dus alleen groene foto's in de serie staan, gesorteerd onder drie soort sterren.
Sinds kort gebruik in steeds meer photoshop om foto's de finishing touch te geven. Dit betekent dat ik van dezelfde foto twee versies krijg; een raw en een tiff. Alle tiffs maak ik blauw, zodat het onderscheid makkelijk te zien is.

Pas wanneer ik foto's exporteer, gebruik ik de vlag. Elke foto die geëxporteerd is krijgt een witte vlag. Zo kan ik in een oogopslag zien welke foto's ik gebruikt heb, en welke niet.


Dat is mijn manier van werken met series. Er zijn natuurlijk talloze andere manieren die evengoed kunnen werken. Daarom ben ik benieuwd naar jullie methoden.
Het voordeel van de kleurselectie rood en geel vind ik dat ze beide verdwijnen uit het overzicht, zodat je uiteindelijk geen foto's overhoudt, en dat met maar twee sneltoetsen.
De zwarte vlag kan voor rood staan, maar dan moet je de witte vlag gebruiken voor geel om hetzelfde gemak te houden. Ik zou natuurlijk tijdens het bewerken alsnog kunnen kiezen om een foto een zwarte vlag te geven, maar een bewerkte foto die 'klaar' is krijg je niet uit je selectie, tenzij je er voor kiest om hem te ontvlaggen. Ik vind een kleurselectie met drie opties overzichtelijker, dan een selectie die bestaat uit zwart gevlagde foto's, wit gevlagde foto's en niet gevlagde foto's. Zeker wanneer je niet in 1 keer de serie bewerkt, maar daar langer over doet.
Het is allemaal een kwestie van kiezen en wennen natuurlijk, en zo heeft iedereen eigen voorkeuren..
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Ik ga altijd heel simpel te werk:
Importeer mijn nieuwe foto's in Lightroom, ga naar bewerken en loop alle foto's van begin tot eind door.
Foto's die ik niet goed genoeg vind worden "verwijderd van schijf", foto's die wel goed zijn blijven staan.
Heb ik daarna nog foto's over die erg op elkaar lijken dan bekijk ik ze enkele malen op 1:1 om te zien welke
van die foto's het beste zijn; die foto's blijven, de rest gaat weg.

Voor mij werkt het lekker, al zal het op jullie waarschijnlijk wat omslachtig overkomen ;)
Kiwi says hi!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar