wid # 0008

Het populaire raadsel van EOSdigitaal: raad waar een foto gemaakt is, of wat er op staat.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Gisteren was ik de WID helemaal vergeten te plaatsen. Leek wel of het uit het geheugen weg was. Maar goed, gelukkig komen herinneringen terug en worden ze gekoesterd.

Ik ga jullie aan het werk zetten met vragen, nadenken en speuren. Dat is een betere bezigheid dan dat wat hier gebeurd is. Maar waar is dit?


AfbeeldingWid 8 foto 1-6609 by Gerard Bos, on Flickr
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Niet naar het noorden gaan maar naar het oosten. En zeker niet naar het westen!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Dat is weer een stukje te ver naar het oosten. Je moet ook een klein stukje zuidelijk voor dit Oost - West verhaal.

Freddy (niet die Heineken) had nog iets over deze streek.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Ik ken Freddy niet, maar laten we eerst het land eens zoeken: Duitsland
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Wedden dat jij Freddy wel kent? :P Vaak is hij op oudjaar net voor middernacht op de radio te horen.

Duitsland is te ver naar het westen. Dat was nou net niet de bedoeling. Vandaar die kale boel.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Nu luister ik oudejaarsavond nooit naar de radio, dus vertel maar welke Freddy ik zou moeten kennen. Maar we gaan verder voor het land:

Tsjechië ?
Anoniem 4

Freddy ken ik niet, maar Freddie wel.

De foto bezorgt mij een knoop in de maag, maar kan hem niet plaatsen.
Er komen twee dingen in mij op. Van de één is vrijwel niets over.
Van de ander resteren slechts de gebouwen.
Ik ga voor de laatste: Terezin.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Vaak hoor je op oudejaarsavond Queen (Freddy Mercury) met de Bohemian Rhapsody. " Mama, I just killed a man" .

Tjechie is alvast goed.

Met Terezin link je de plaats aan een andere oorlog. Het conflict dat aan deze plaats is gelinkt is daar eigenlijk het gevolg van. De waanzin hier was niet specifiek op joden gericht, maar ik zou toch eens een synagoge gaan bezoeken :wink:. Om het niet te lang te laten duren bijvoorbeeld die in Hartmanice.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Zijn er nu zulke luie speurders over in dit spel? Vragen staat vrij (hier gelukkig wel) dus doe dat dan ook. Het is nu zo lang stil hier.

In de synagoge van Hartmanice vind je een aanwijzing. Overigens heel mooi om die te bezoeken als je in de buurt bent.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 4

Vrees dat je wat zorgvuldiger moet zijn met je aanwijzingen.
Je schrijft “Freddy” terwijl je “Freddie” Mercury of liever Farrokh Bulsara (ja ik ben groot fan van Queen en symfonische rock) bedoelt.
Met “Freddy” kom je in Duitstalige omgevingen uit op Freddy Quinn en ga je zoeken op Junge, komm bald wieder of La Paloma.
Vervolgens schrijf je dat de plek/gebeurtenis niet specifiek op joden gericht was, maar ik zou toch eens een synagoge gaan bezoeken. Nou dat noem ik een tegenstrijdigheid.
Nu heb ik niets met synagoges en kom er dus nooit.
Als ik op Google zoek op die synagoge kom ik alleen wiki/anderszins in het Tsjechisch tegen en laat dat nou net een taal zijn die ik niet beheers.
Kortom, ik ben niet lui maar gewoon uit gerechercheerd met het materiaal waarover ik nu beschik.
Bohemen is groot, maar ik ben niet van hoger/lager, oost/west, etc.
Ongetwijfeld zijn er anderen die meer met Tsjechië hebben. Terezin en Lidici waren mijn opties.
Anoniem 3

Oberkörnsalz?
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

De eerste top 2000 was leuk (totdat ze van die flauwe mailtjes gingen voorlezen), daarna ben ik voorgoed afgehaakt omdat er teveel gemanipuleerd werd. Maar goed, laten we eens verder gaan raden:

Ten oosten van Praag ?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

We gaan door, de locatie is grofweg zuidoost van Praag. Vanuit die stad is het ongeveer 132 kilometer hemelsbreed.

Ik kwam op de gefotografeerde locatie nadat ik bij de camping in Tjechië veel aanwijzingen zag van militaire aanwezigheid. Er is daar in de tweede wereldoorlog en daarna ook best wat gebeurd. Positief gevolg van dit alles is dat er nu een prachtig natuurgebied ligt omdat de menselijke invloed er jarenlang erg laag was.

Na wat googlen vond ik afgelopen zomer deze site ( http://www.hartmanice.cz/en/ ), als je in de buurt bent is dit zeker een bezoek waard. Ik vond het erg mooi en het verhaal indrukwekkend.

Gabriël, de plaats die jij noemt ligt ongeveer 11 km van deze plaats af.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 3

Pribyslavice?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Daarvan zijn er meer, de eerste die Google mij laat zien ligt in Moravië, en niet in de Bohemen.

Maar het is niet de naam die ik zoek.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Anoniem 3

We gaan door, de locatie is grofweg zuidoost van Praag. Vanuit die stad is het ongeveer 132 kilometer hemelsbreed.
Vraag: moet dit niet Zuid-west zijn?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

telescoop schreefCOLON
We gaan door, de locatie is grofweg zuidoost van Praag. Vanuit die stad is het ongeveer 132 kilometer hemelsbreed.
Vraag: moet dit niet Zuid-west zijn?


:oops: :oops: :oops: ehhh, ja. Excuses voor deze verwarring. Er moeten zeker toch nog wat draadjes worden herverbonden in de bovenkamer. :oops:
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar