Err 01 op 70D icm Canon 17-55

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

MarcoEOS550D schreefCOLONEhm Gerard... je had binnen 20 minuten een mail terug van me... De rest van je bericht ga ik later op in, als ik iets meer tijd heb.
De mail bleek in de spambox te staan. Dat verklaart de reactie van Gerard, waar ik zoals gezegd nog op terug kom. Ook weer opgehelderd.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Franca Dobbe
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2010 14:34
WoonplaatsCOLON Nootdorp
CONTACTCOLON

Hoi Marco

Ik heb het ook eens aan de hand gehad, al mijn spul op straat, schade viel gelukkig mee.
Maar met ook overleg met de verzekeringmaatschappij de spullen na laten kijken bij Rofa in D-H

De bonnen ingestuurd en alles netjes en snel vergoed gekregen.

Ik heb bij de verzekering wel alles voor buitenhuis apart verzekerd!!

Als dat bij jou ook zo is, komt het wel goed.

Franca
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zo. Tijd voor de beloofde uitgebreidere update om misverstanden op te lossen.

Vlak voor mijn vakantie is mijn 70D met daarop de 320EX en de 17-55 gevallen. In eerste instantie leek alleen de flitsschoen los te zitten. Dankzij een how-to die ik via dit forum kreeg aangereikt, heb ik de flitsschoen weer kunnen fixeren. Tussen het moment van vallen en mijn vakantie heb ik de camera nauwelijks gebruikt. Tijdens vakantie ging ik meer fotograferen, en liep ik tegen de bekende Error 01 aan zodra ik ging diafragmeren of zoomen. Ik heb de 17-55 daarna (uiteraard) niet meer gebruikt en heb m’n andere objectieven gebruikt. Daarbij vielen me niet direct andere problemen op. Wel bleek ondertussen dat de flitsschoen weer los zat.

Na thuiskomst heb ik even gegoogeld of ik oplossingen voor het probleem kon vinden, en bleek dat deze error meestal op een kapot diafragma duidt. Tevens heb ik toen dit topic geopend in de hoop dat er toch –zoals vaker- soms kleine oplossingen zijn die dit probleem kunnen verhelpen. Die kwamen echter niet. Daarnaast viel me na thuiskomst bij het bekijken van de foto’s op de computer op dat ook de foto’s die ik met de 100mm maakte, qua focus veel meer net-niet-raak-missers hadden dan ik gewend ben van mezelf.

Inmiddels wist ik dat de camera sowieso naar RoFa moest om de flitsschoen te laten repareren. Omdat ik niet wist of de hiervoor omschreven zaken ook (nog) het gevolg konden zijn van de val, heb ik de casus aan m’n (inboedel)verzekeraar voorgelegd en toestemming gevraagd om RoFa om een oordeel en offerte te vragen. Dat was geen probleem en heb ik dus ook gedaan. Ik heb daarbij expliciet aan Rob gevraagd of de schade aan (met name) de 17-55 alsnog het gevolg konden zijn van de val, en dat werd bevestigend beantwoord. Zeker bij kwetsbare zaken als IS en diafragma kan schade ontstaan die zich niet direct manifesteert, maar pas nadat er weer wat foto’s mee zijn genomen. Tevens heb ik gevraagd of de misfocus van m’n 100mm het gevolg kan zijn van de klap die m’n 70D heeft gehad. Ook dat werd bevestigend beantwoord. Body en objectief moeten weer opnieuw op elkaar afgestemd worden. Ik heb gevraagd een en ander in de offertes op te nemen, zodat ik dat aan m’n verzekeraar voor kon leggen.

Rob gaf gelijk al aan dat het diafragma van m’n 17-55 waarschijnlijk kapot was. Toen ik zei dat ik dat getest had op een andere 7D begon hij te lachen en zei hij dat ik dan waarschijnlijk niet goed getest heb. Ik heb die betreffende testfoto’s niet, dus ik kan de exif niet checken. Ik was (en ben) er van overtuigd dat ik dat goed getest had, maar volgens Rob kon dat niet zo zijn. Blijkbaar had ik dat biertje niet moeten drinken ;)

Uit de ontvangen offertes bleek zoals al eerder geschreven dat bij m’n 70D en de 100mm de AF opnieuw afgesteld moet worden, dat bij de 17-55 de IS en het diafragma gerepareerd moeten worden en dat (uiteraard) de flitsschoen van de 70D gerepareerd moet worden. Samen met de afstel-; schoonmaak- en controlewerkzaamheden bracht dat de meter op € 620,00 (waarvan ruim de helft voor rekening van de 17-55 kwam). Die drie offertes heb ik aan m’n verzekeraar voorgelegd.

Toevallig heb ik vanmorgen ook de respons gehad: de kosten aan de 70D en de 100mm krijg ik volledig vergoed, van de 17-55 wordt de (op basis van afschrijving berekende) dagwaarde van een kleine € 200,00 betaald. Al met al kost het me zelf nog pak ‘m beet € 150,00. Dan klaag ik niet, zeker niet omdat ik de set anders binnenkort naar Chipclean gebracht zou hebben om schoon te maken en af te stellen.

Les 1: even beter kijken voor ik een update plaats (ook al is het vooraf soms moeilijk bedenkbaar welke gedachten anderen bij je topic zullen hebben);
Les 2: geen verzekeringszaken op een forum melden (ook al ging het topic daar primair niet over en is het hele verhaal bij de verzekeraar bekend);
Les 3: even heel goed m’n polisvoorwaarden checken. Ik heb een behoorlijk uitgebreide inboedelverzekering met kostbaarhedendekking en beperkte buitenshuisdekking. Maar het feit dat m’n apparatuur alweer enkele jaren meegaat en er 12,5% per jaar afgeschreven wordt, maakt dat de meerwaarde inmiddels steeds kleiner. Ik ga me eens verdiepen in goede alternatieven.

En nu eerst maar weer eens fotograferen! :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Uitgebreider is bijna niet mogelijk, maar je kon er niet meer onderuit Marco. Hoofdstuk nu afsluiten, wachten op je gerepareerde camera en lens en dan vooral weer een staaltje van mooie foto's plaatsen. Daar ben je goed in :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks Robert. Dat moet goedkomen, want ik ga het hele spul zo weer ophalen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar