USM of STM?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Bascanon20d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2016 11:14

Wat is het verschil tussen USM en STM op de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS lens.

Ik wil hem misschien tweedehands aanschaffen voor op mijn bejaarde "tussenfase" Canon450D.

Tussenfase in de zin van, dat ik me nog aan het oriënteren ben voor een definitieve nieuwe camera.
Ik had altijd een Canon PowerShot SX1 IS, die is overleden. Nu dus een tijdelijke zeer oude Canon450D.
En ik moet zeggen, de kwaliteit foto's is best goed!

Of ik nu ga sparen voor een nieuwere Spiegelreflex of een Large Sensor Superzoom of nog iets anders. Ik ben er nog niet uit.

Alvast bedankt voor de reactie's

Groet,
Bas
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

stm is focus by wire, en dat vind ik eerlijk gezegd niet heel fijn als ik met de hand de focus instel, maar in mijn geval met de 50mm lens was de lens met stm beter dan de oude.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

STM is geen focus by wire. Het is het focussen door middel van een stappenmotor wat in theorie snel en stil is. Het maakt praktisch geen bijgeluiden.

USM is er in twee varianten; USM met een snel motortje. En echt USM; dat werkt met ultrasone trillingen en is tot op heden het rapste bij Canon. Het maakt echter wel een beetje geluid en dat is bij filmen niet altijd even handig (hoewel dat geen probleem moet zijn omdat je natuurlijk een externe microfoon gebruikt ;))
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

ik heb de 50mm F1.8 STM en ik vind het niet prettig omdat het handmatig dus niet rechtstreeks reageert, er zit een vertraging tussen, dat is het nadeel van focus by wire zoals ze het ook in het artikel noemen die mikeeagle aanhaalde van petapixel : Finally, one of the big differentiators is that the STM lenses use a focus-by-wire system, which means that manual focusing will still make noise (albeit not much) and be slightly delayed since you’re not directly moving the focusing element when you turn the focus ring.

in autofocus is hij dus snel, handmatig dus niet.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar