Foto's op het internet plaatsen, rechtenvraag Circuit

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Mede forumers.

Ik heb een vraag en hoop dat er mensen zijn die me hierbij kunnen helpen.
Ik host voor een aantal vrienden en collega’s wat webspace.en voor sommige een bij behorende domein naam..

Nu is het geval dat ik vanmorgen werdt gebeld door een organisatie dat zei bepaalde foto’s van een website af wou hebben.
Die persoon heeft zonder toestemming van de organisatie foto’s gemaakt en deze staan nu op internet, hierdoor verkoop hun eigen fotograaf niets meer..
ik vertelde de beste man dat ik contact ging zoeken met de fotograaf en hij zou nog van mij horen. (wat ik ook ga doen, echter vraag ik me wel een aantal dingen af)

Wat kan zo’n organisatie je maken?
Hoeveel amateur fotografen waren er wel niet bij DTM vorige week.. en zo ook met Malboro Masters etc etc vele van ons schieten wel foto’s op circuit park zandvoort en zeten deze foto’s online.
De website is absoluut niet commercieel en de foto’s zijn gratis op te vragen.
Het gaat hier om een hobby en geen bij verdiensten.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik zou deze vraag in de juridische afdeling van DPZ posten. Daar zijn meer mensen die er meer vanaf weten volgens mij, vooral omdat er al meer vergelijkbare gevallen zijn voorgekomen.

Je zit met diverse dingen, waaronder bijvoorbeeld:

* Mocht er op het evenement gefotografeerd worden?
* Wie is die organisatie die gebeld heeft. Als het van Circuitpark Zandvoort is (daar was de DTM toch???) dan lijkt het me dat ze ter bevestiging wel een mail/brief sturen. Of was het een andere organisator. Wat is dan zijn status in deze.
* Jij host foto's. Ben jij dan verantwoordelijk voor de inhoud van de site. Lijkt mij niet, maar de wet in NL is nogal krom. Kan me iets herinneren van providers die sites moesten sluiten van klanten, omdat ze rechts-extremistisch waren.
* Foto's worden gehost zonder winstoogmerk (waar vind je dat nog :)), dus je vriend verdiend geen geld aan z'n uitje.

En zo zullen er vast meer vragen zijn. Ik heb geen antwoorden, maar ik ben er wel benieuwd naar.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik weet niet wat de rechten in dit geval zijn, maar het lijkt me toch dat er in ieder geval ergens op de site van die organisatie vermeld moet staan wat wel en niet mag in dit geval.

Ik kan me daarnaast voorstellen dat er bezwaar zou worden gemaakt als de foto's met commerciele doeleinden zijn gemaakt, maar dat is niet het geval en dus lijkt het mij ook dat er weinig bezwaar gemaakt kan worden (als de fotograaf van de organisatie niks meer verkoopt doordat iemand voor de hobby een paar foto's op z'n site heeft dan doet die officiele fotograaf waarschijnlijk iets niet goed)

Om de organisatie tegemoet te komen zou je bijvoorbeeld alleen foto's van maximaal 640 breed kunnen plaatsen, klein genoeg om niet mooi af te kunnen drukken en groot genoeg om toch mooi op internet weer te geven.

Een paar weken geleden ben ik op een circuitdag voor motoren geweest op zandvoort en toestemming gevraagd om te fotograferen. De organisatie vond het geen probleem zolang ik geen commerciele doeleinden had en de officiele fotografen niet in de weg liep.
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

kleine update:
de organisatie deed niet moeilijk, maar de fotograaf van hun wel.
wat blijkt die verkoopt foto's per afdruk, deze zijn niet vooraf te bezichtigen (via internet o.i.d) hij fotografeert nog analoog.. tja.. beetje oudbollig in deze tijd met vele forums en de publiciteit erom heen.

Het Media Center van Zandvoort zegt dat het geen probleem is, als de foto's zijn gemaakt vanaf plaatsen waar het publiek ook kan komen.

De foto's staan en blijven online.
we zullen zien.....
Laatst gewijzigd door 1 op carpcatcher, in totaal 2 keer gewijzigd.
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Hij heeft geen poot om op te staan. Iedereen mag daar foto's maken en plaatsen. Hoe komen anders de foto's in kranten en bladen. Ook het fiet dat er telefonisch contact wordt opgenomen geeft al aan dat er ook van de kant vn de organisatie weinig vertrouwen is dat vragen te verwijderen rechtsgeldig is. Anders hadden ze het wel schriftelijk gedaan. Zolang je geen brief krijgt zou ik er niet eens over nadenken. Als ze in een later stadium schriftelijk gaan vragen de foto's te verwijderen kan de auteur zelf bepalen of hij moeite neemt er werk van te maken.

Hij zou van mij aan het gas kunnen... Iedereen probeert altijd te intimideren omdat het voor velen een vaag gebied is.

Tenzij er regels waren omtrent fotografie die duidelijk waren vóór het event.
carpcatcher
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 13:49
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

maced schreefCOLON Tenzij er regels waren omtrent fotografie die duidelijk waren vóór het event.
Die waren er dus niet.
schriftelijk.. telt voor jou E-Mail dan ook ? :P
Ik zou namelijk eerder iets via de telefoon als via email aannemen.
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

e-mail is tegenwoordig ook rechtsgeldig schriftelijk dus dat zou ook kunnen. Als men nog de moeite neemt een e-mail te sturen, wat ik niet denk omdat dat voor de organisator makkelijker was geweest omdat hij je dan niet te woord had hoevenstaan, je meteen een e-mail te sturen.

Als de regels er niet waren is er tch nix aan de hand? Heb je misschien nog pers gesien of foto's van het event die ergens "professioneel" gepubliceerd zijn?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Als de fotograaf geen exclusief recht had van de organisatie (en dat had ie niet, op te maken uit de reactie van de organisatie zelf) dan is de enige die een probleem heeft die fotograaf zelf. Zo simpel als dat.

Ik snap het natuurlijk wel, iedereen heeft tegenwoordig een spiegelreflex en het wordt steeds moeilijker voor de professional om nog je brood te verdienen als je 'concurrentie' hebt van mensen die het voor de hobby doen en ook nog eens de foto's gratis ter beschikking stelt, maar hier ligt dan toch de taak van de professional om zich te onderscheiden en op een andere manier meerwaarde te bieden zodat hij nog steeds z'n foto's kan blijven verkopen. En ik denk nog steeds dat als je datgene hebt waarmee je je onderscheidt van de rest dat mensen je foto's blijven kopen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar