Help ik heb een probleem met overbelichting

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jschuurkes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2016 10:55
WoonplaatsCOLON Mierlo-Hout
CONTACTCOLON

Hallo,

Ik heb een in mijn ogen raar probleem. Ik ben foto's aan het maken op een carnavalsavond en opeens
krijg ik soms erg overbelichte foto's (de foto's zijn direct na elkaar gemaakt), de ene is erg overbelicht en de volgende is perfect?
Ik gebruik mijn 600D met de instelling "P" (programma) en een lens Sigma DC 18-125 mm 1:3.5 - 5.6
Weet iemand hoe dit zou kunnen komen? en waar kan ik een voorbeeld van wat ik bedoel uploaden?


MVG Jack
Camera Canon EOS 600D, Lenzen: Canon Zoom Lens EF-S 18-55mm 1:3.5 - 5.6 IS II, SIGMA ZOOM 18 - 125mm 1:3.5 - 5.6 DC ∅62, Canon Zoom Lens EF 75 - 300mm 1:4 - 5.6 III USM, Flitser: Canon Speedlite 420EX
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Advies plaats een voorbeeld foto met volledige EXIF informatie. Dan kan men je gerichte adviezen geven.
Zonder een voorbeeld foto is en blijft het gokken.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
jschuurkes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2016 10:55
WoonplaatsCOLON Mierlo-Hout
CONTACTCOLON

Hoi Apple,

Dat zou ik graag willen doen, maar waar en hoe doe ik dit binnen dit forum?

Jack
Camera Canon EOS 600D, Lenzen: Canon Zoom Lens EF-S 18-55mm 1:3.5 - 5.6 IS II, SIGMA ZOOM 18 - 125mm 1:3.5 - 5.6 DC ∅62, Canon Zoom Lens EF 75 - 300mm 1:4 - 5.6 III USM, Flitser: Canon Speedlite 420EX
Martin2016
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016 22:27

Bij huisregels staat uitgelegd hoe je met persoonlijk album foto's kunt plaatsen.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Kun je niet beter op M schieten?
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Welke Metering mode gebruik je (dat vierkantje op je scherm met een puntje erin of twee halve maantjes) Wanneer je spotmetering gebruikt (enkel het puntje) en je richt met focussen op een donker vlak dan zal je foto overbelicht zijn. je camera zal dat zwarte vlak proberen juist (18%grijs) te belichten.

Wanneer je moeite hebt met de exposure kan je beter in RAW fotograferen. Je kan dan nadien veel makkelijker en mooier de belichting aanpassen.

De 600D houdt na het focussen de belichtingsinstellingen vast. Dit betekent dat wanneer na dat je gefocussed hebt en de lichtomstandheden veranderen, je belichting niet meer goed is. je kan dit instellen op jouw camera. Belangrijk is dat je dan de optie AE uit zet.
Standaard staat deze op 0, maar even veranderen in 2.

Succes,
Bas

0: AF/AE-vergrendeling
1: AE-vergrendeling/AF
Dit is handig wanneer u afzonderlijk wilt scherpstellen en meten. Druk op de knop <*> om automatisch
scherp te stellen en druk de ontspanknop half in om de automatische belichting te vergrendelen.
2: AF/AF-vergrendeling, geen AE
In de modus AI Servo AF kunt u op de knop <*> te drukken om het automatisch
scherpstellen tijdelijk te stoppen. Hierdoor voorkomt u dat een onjuiste scherpstelling
wordt verkregen door een obstakel dat tussen de camera en het onderwerp passeert.
De belichting wordt ingesteld op het moment dat de opname wordt gemaakt.
3: AE/AF, geen AE
Dit komt van pas als een voorwerp herhaaldelijk beweegt en weer stilstaat. In de
modus AI Servo AF kunt u op de knop <*> te drukken om het voortdurend
automatisch scherpstellen te starten of te stoppen. De belichting wordt ingesteld op
het moment dat de opname wordt gemaakt. Zo weet u zeker dat de scherpstelling
en de belichting steeds optimaal zijn terwijl u op het beslissende moment wacht.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Anoniem 3

Martin2016 schreefCOLONBij huisregels staat uitgelegd hoe je met persoonlijk album foto's kunt plaatsen.
Je hebt pech dat juist het aanmaken van allbums en het plaatsen op dit forum wegens technische problemen (even) niet mogelijk blijkt.
Uploaden naar flickr (o.i.d.) en daarna een link plaatsen werkt wel.

Hoe?

Dat kun je Klik hier lezen.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Plaats je foto bijvoorbeeld op een website als flickr.com en plaats een link hier op het forum waar deze staat.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jschuurkes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2016 10:55
WoonplaatsCOLON Mierlo-Hout
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik de foto's nu op FLICKR staan en ik hoop dat de EXIF er ook bij staat.
Ik wil jullie allereerst bedanken voor de fijne commentaren op mijn vraag.

[img][img]https://farm2.staticflickr.com/1640/24202647814_bf5a66412c_z.jpg[/img]IMG_0169 by Jack Schuurkes, on Flickr[/img]

[img][img]https://farm2.staticflickr.com/1510/24830834985_5e0cb98e14_z.jpg[/img]IMG_0170 by Jack Schuurkes, on Flickr[/img]

MVG

Jack
Camera Canon EOS 600D, Lenzen: Canon Zoom Lens EF-S 18-55mm 1:3.5 - 5.6 IS II, SIGMA ZOOM 18 - 125mm 1:3.5 - 5.6 DC ∅62, Canon Zoom Lens EF 75 - 300mm 1:4 - 5.6 III USM, Flitser: Canon Speedlite 420EX
Martin2016
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016 22:27

Zou goed kunnen zijn dat je de camera op spotmeting hebt staan zoals hiervoor werd gezegd. Als je net op de donkere mantels hebt gericht wordt dat gemiddeld grijs en de rest dus te licht.
Martin2016
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016 22:27

Ik zie nu op Flickr dat het diafragma, sluitertijd en de iso exact gelijk zijn. Dan zal het niet aan de spotmeting liggen. Vreemd is dit.
Laatst gewijzigd door 1 op Martin2016, in totaal 5 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Dat gaat inderdaad niet op, de sluitertijd, diafragma en iso zijn bij beide gelijk en ik neem aan dat het licht in die 8 sec. ook niet veel is veranderd. (exif van de eerste foto, en van de tweede foto)

De enige verklaringen die er dan m.i. overblijven zijn dat het diafragma (af en toe) blijft hangen op de maximale opening (lijkt mij de meest waarschijnlijke) of de flits van een andere fotograaf die net op hetzelfde moment een foto maakte (zou wel erg toevallig zijn als dat meerdere keren gebeurt)...
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Bij de goed belichte foto is de exposure mode: Exposure Mode - Auto
en bij de overbelichte foto is de exposure mode: Canon Exposure Mode - Program AE

Ik weet niet waar je dit kan instellen. Met de draaiknop bovenop? Maar misschien gaat er nu een lichtje branden bij je?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Martin2016
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016 22:27

Beasar schreefCOLONBij de goed belichte foto is de exposure mode: Exposure Mode - Auto
en bij de overbelichte foto is de exposure mode: Canon Exposure Mode - Program AE

Ik weet niet waar je dit kan instellen. Met de draaiknop bovenop? Maar misschien gaat er nu een lichtje branden bij je?
Dat zou toch tot een andere diafragma / sluitertijd moeten leiden?
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Bij beide links die ik eerder geplaatst heb staat: "Auto exposure, Program AE, 1/64 sec, f/5, ISO 3200"
Verderop staat het inderdaad verschillend aangegeven, wellicht dat Picasa daar nog wat mee doet?

En inderdaad als de belichtingsmodus van invloed was zou dat verschil in sluitertijd, diafragma en/of ISO moeten geven (bij gelijkblijvende lichtomstandigheden)...
Gebruikers-avatar
jschuurkes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2016 10:55
WoonplaatsCOLON Mierlo-Hout
CONTACTCOLON

Hallo Forumleden,

Bedankt voor jullie "input".
Het probleem is helaas nog niet verholpen. Ik krijg nog steeds van die "overbelichte" foto's.
Ik heb het vermoeden, dat er iets mis is met de lens. Ik ga het nu proberen met een andere lens.

Nogmaals bedankt en sorry voor de late reactie (carnaval :P )

Met vriendelijke groet,

Jack Schuurkes
Camera Canon EOS 600D, Lenzen: Canon Zoom Lens EF-S 18-55mm 1:3.5 - 5.6 IS II, SIGMA ZOOM 18 - 125mm 1:3.5 - 5.6 DC ∅62, Canon Zoom Lens EF 75 - 300mm 1:4 - 5.6 III USM, Flitser: Canon Speedlite 420EX
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heb je dit probleem alleen bij de Sigma?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar