EOS 700D. Err, busy en rode lampje blijft branden

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
freddy.onderstal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2013 14:31
WoonplaatsCOLON Ede

Sinds kort heb ik een EOS 700D. Fijne camera, maar niet heel anders dan de 650D welke ik hiervoor had.

Tot vanmorgen is de camera altijd binnen gebruikt met een Speedlite om studio foto's te maken. Ik schoot in RAW alleen.

Vanmiddag ging ik een wandeltochtje maken met mijn gezin. Ik schiet een paar foto's in RAW en opeens slaat de camera vast. In de zoeker zie ik ERR en Busy als tekst afwisselen. Het rode lampje welke aangeeft dat er naar de SD kaart wordt geschreven blijft branden.
Kaartje eruit halen hielp niet, de camera piept er alleen maar van als soort alarm.

Enige wat hielp is de batterij verwijderen en terugplaatsen. Nu kon ik weer maar een paar foto's in RAW schieten met hetzelfe probleem erna.

Hierna heb ik de kwaliteit van de foto's eens op L gezet, dus JPEG, en geen probleem meer gehad. Nu kon ik gewoon door blijven schieten.

Wat kan dit nou zijn?


Koude temperatuur, -1 graad. Camera meegenomen in warme auto en toen naar buiten. Is het misschien te koud waardoor RAW opnames niet kunnen worden weggeschreven?
De geheugenkaart is een 16GB Sandisk van de snelle categorie. Kan dit kaartje kapot zijn?

Het is dus een 700D met kitlens 18-55 erop vandaag.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Misschien door de kou wat langer nodig om weg te schrijven? Maar wat dan met de melding? Hm, ben benieuwd wat ht kan zijn.
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
freddy.onderstal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2013 14:31
WoonplaatsCOLON Ede

Ja kan goed hoor. Maar het lampje bleef branden. Ik heb 'm 2 minuten laten branden. Daarna kon ik alleen nog de batterij eruit en erin doen om de camera weer te gebruiken.

Ik heb mijn SD kaart een low level format gegeven, eens kijken of dat helpt.
Maar tips blijven natuurlijk welkom ;)
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Even een andere kaart proberen. Ik denk dat de camera het grote bestand niet weg kan schrijven waardoor je buffer vol schiet na een paar foto's.
Als hij ze dan nog steeds niet weg kan schrijven blijft hij vol.
Groeten,

Jichem
freddy.onderstal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2013 14:31
WoonplaatsCOLON Ede

Ik heb de camera thuis nog eens geprobeerd. Schieten in alleem RAW. Geheugenkaart lowlevel format in de camera gedaan en achter elkaar gaan schieten.

Ik kon zo achter elkaar 10, 15 foto's maken en de camera liep niet vast.

Waarom kan hij dan nu de buffer wel leeg maken en hiervoor dus niet?
Ik wil eigenlijk zeker weten dat het een probleem van het kaartje was en niet van de camera zelf. Ik ga hem spoedig gebruiken voor een shoot van een grote groep mensen...

Als het rode lampje blijft branden, heeft dat puur ermee te maken dat het geheugenkaartje niet goed is?
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Dit staat er in de handleiding;

Afbeelding

Ik denk dat het ook aan het kaartje ligt. Misschien de snelheid ervan?
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
freddy.onderstal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2013 14:31
WoonplaatsCOLON Ede

Bedankt. Alleen dan wel vreemd dat je de kaart of batterij niet eruit mag halen. De batterij eruit halen is de enige manier om de camera weer werkend te krijgen. Hij loopt helemaal vast zodra het lampje blijft branden en je kunt dus verder niks doen. Geen enkele knop doet meer iets.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik zou toch even een ander kaartje proberen. Als het dan weg is is het probleem mooi opgelost.
Anders de camera toch even opsturen/wegbrengen
Groeten,

Jichem
freddy.onderstal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2013 14:31
WoonplaatsCOLON Ede

Heb ik de camera niet 'beschadigd' door het uitnemen van de batterij toen hij was vastgelopen?
Wat kun je eigenlijk precies beschadigen in zo'n geval?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar