Landmachtvoertuigen

Treinen, auto's, motoren, fietsen, boten... alle andere voertuigen die niet onder Spotters vallen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Hierbij wat foto's die ik de laatste tijd gemaakt heb op een militair oefenterrein.
Korte uitleg over de omstandigheden die ik tegenkom.
- Sommige foto's zijn op behoorlijke afstanden gemaakt en daarna gecropped. Reden daarvoor is dat je niet altijd dichtbij kunt komen. Ik fotografeer vooral met de Canon 5D mk3 met een 28-300mmL lens. Mijn inziens een goede combinatie voor mijn doeleinden. Camera en lens zijn redelijk stofdicht wat geen overbodige luxe is.
- Qua licht ben ik vaak gebonden aan de plek waar de oefening is. Kan helaas niet altijd met de zon mee fotograferen.
- Achtergronden heb ik veelal niet te kiezen daar de meeste voertuigen snel rondcrossen en je vaak net op het verkeerde moment op de juiste plek staat zeg maar.

Ik loop gemiddeld 12 km per keer over de tankbanen, zandvlaktes en bossen op zoek naar activiteit. Rugzak met spullen weegt een kilo of 12. Een statief heb ik geen tijd voor om telkens op te bouwen, dus alles gaat uit het vrije handje. Voertuigen komen ineens uit de bossen waarna je snel moet reageren en op de zandvlaktes sta je behoorlijk onbeschut/onveilig waar je dus snel/flexibel moet zijn.

Op/aanmerkingen zijn welkom. Exifdata staat op Flickr bij elke foto.

MB280. Stond hier naast de tankbaan terwijl de voertuigen terugkwamen van een oefening. Er lagen behoorlijk wat plassen waar sommige voertuigen gebruik van maakten in een poging mij nat te spetteren (missie niet geslaagd overigens)
AfbeeldingMB G280 CDI by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Kodiak genietank stond hier te poseren. Stond op een behoorlijke afstand helaas.
AfbeeldingKodiak geniedoorbraaksysteem 85-KP-60 by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Kodiak met bezig met het overbruggen van een vers gegraven tankgracht. Ik ben hier op de zandwal geklommen om vanaf boven een foto te maken.
AfbeeldingKodiak 85-KP-53 by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Na zonneschijn komt regen. Had een aparte lichtval door de bewolking en de zon die er nog net doorheen kwam.
AfbeeldingKodiak 85-KP-51 by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Boxer DTV. Lesvoertuig van de nieuwe Boxer. Deze zijn meestal wel te porren voor leuke foto's. Willen regelmatig als je ze je zien even voor de camera doorkomen of recht op je af rijden.
AfbeeldingBoxer DTV KZ-04-11 by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Goede reden om een "stofdichte" camera te hebben. Leopard 2 Buffel, bergingstank. Op de arm van de commandant een klein meisje wat die dag mee mocht rijden met de bemanning. Ik vermoed vanuit een wensstichting.
AfbeeldingBuffel KU-88-60 by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Kwalitatief niet goed. Qua compositie vond ik hem wel geslaagd. Ik stond hier wanhopig de aandacht te trekken van de zojuist gelande Chinook helikopter zodat hij na het opstijgen richting mij vloog over de genietank. Wens kwam in vervulling. Helaas tank niet scherp en de bemanning had net pauze en stonden met de telefoon te spelen.
AfbeeldingKodiak with Chinook by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik vind ze gaaf om te zien hoor! Ik ben verbaast dat je gewoon 'op' het terrein kan komen.
Dat zou ik dus zeker ook wel een keer willen doen. Ik neem aan dat je op de hoogte bent van wanneer er geoefend wordt? En dan rondlopen en zoeken naar de juiste plekken?
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Het terrein is openbaar met dien verstande dat je geen oefeningen mag verstoren. Dus niet tussen de voertuigen doorlopen tijdens een manoeuvre of voor een schietende militair gaan staan voor een leuke actiefoto. Dan wordt de KMAR gewaarschuwd en heb je een probleem. Ook niet op elk terrein mag er gefotografeerd worden. Ik heb al eens mijn kaart moeten wissen met alle foto's erop, na flink gezeur mocht ik weer verder maar fotograferen was die dag wel voorbij helaas.

Daarnaast altijd vriendelijk blijven en niet weglopen als militairen op je af komen. 99% van de tijd zijn ze vriendelijk, vragen ze wat je aan het doen bent en waarom. Na een korte uitleg van mijn zijde en het afgeven van een visitiekaartje is er niets aan de hand.

Ik ben maar heel zelden op de hoogte van wanneer oefeningen zijn al krijg ik wel eens tips van bemanningen. Meestal loop ik dus puur op de gok wat rond op de heide. Uit ervaring weet ik weet wanneer ik de meeste kans maak en ook waar precies. Maar je kunt ook een hele dag voor niets rondlopen. Ik loop soms 8 uur rond, maak dan 15 km en heb uiteindelijke 3 foto's die de moeite waar zijn. Maar kom ook soms met 700 foto's thuis als er een hele grote oefening aan de gang is. Ik kijk vaak op Facebook, op de pagina's van de betreffende eenheden. Deze posten wel eens foto's van een actuele oefening. Dan is het snel vrij vragen en ook de heide op. Leuke hobby :-)
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Gaaf!! Ik zie bij dat soort terreinen altijd bordjes met serieuze waarschuwingen. Passeer jij die gewoon, of zijn dit "openbare" oefenterreinen?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Ik fotografeer ze en doe er verder niet veel mee :wink: Enig terrein waar ik problemen kreeg was de Vlasakkers. Maar daar staat ook een enorm bord dat fotograferen verboden is. Ik was enkel zo naïef om te denken dat dit enkel tijdens oefeningen gold en niet in het weekend. Helaas pindakaas en kon alle foto's wissen van die dag. (van het terrein zelf) maar Recuva doet wonderen, maar dat terzijde.
Oirschotse heide is gewoon openbaar terrein tussen zonsopgang en zonsondergang (niet door elkaar gooien want dan ben je wel in overtreding). Je mag geen oefeningen verstoren, dingen meenemen of achterlaten en geen windscherm opzetten. Voor de rest mag je daar gewoon rondlopen op de paden en wegen. Ik heb daar ook nog nooit problemen gehad. Gewoon iedereen en alles vriendelijk groeten en niet de groene mannen vervelen.

Gratis tip. Als je daar bent en je moet afwateren, kijk dan goed om je heen en vooral onder je. Ik heb al eens langs een pratende struik staan te afwateren en dat vinden ze ook niet leuk. Beter er langs dan er op dr kop lijkt mij zo, moeten ze maar niet te goed gecamoufleerd zijn.

1 van mijn favorieten, de Kodiak in hoge vaart over de tankbanen. Hij reed hier enkel op camerazicht (kleine paaltje linksboven in beeld) Goed opletten dus.

AfbeeldingKodiak with fascine by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Nog wat voertuigen.

Boxer DTV (Driver training vehicle)

Zat hier in een sloot zodat ik hem extra laag kon fotograferen.

AfbeeldingBoxer KZ-09-2 by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

f16 300mm 1/25ste panshot.

AfbeeldingBoxer DTV by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Stond tot mijn enkels in het water om zowat wat dichterbij te komen toen ze door het water crosste.
AfbeeldingBoxer GWT KZ-04-56 by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

AfbeeldingBoxer GWT by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Gave foto's hoor, mooie acties van de machtige machines. Heb in mijn diensttijd als hospik een aantal keer transporten van leopards mogen begeleiden en kan mij het "donders" geweld van deze tank nog goed herinneren. Als zo'n tank zijn starte stonden alle ramen in onze LARO ambulance te trillen.

Leuk om dit hier op het forum te zien, is weer eens iets heel anders.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Dank je. Helaas zijn de meeste tracks (tanks/YPR's) weg uit Oirschot. Het is een geweldige ervaring (als je er van houdt uiteraard) om langs een tankbaan te staan terwijl er op hoge snelheid een leopard 2 voorbij komt scheuren. De grond begint te trillen, de dieselgeur komt je tegemoet, zand vliegt om je oren maar het levert ozo gave foto's op.
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Leopard 1 genietank tijdens een pauze. Ze zijn bijvoorbeeld uren achter elkaar bezig met het graven van een tankgrachten. Als hij klaar is gooien ze hem dicht en beginnen ze weer opnieuw, de hele dag door.

AfbeeldingLeopard genietank by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

AfbeeldingLeopard genietank by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

AfbeeldingLeopard genietank by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Ook in de stromende regen gaan de werkzaamheden (en het fotograferen) gewoon door.
AfbeeldingLeopard 1 genie KU-89-44 by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Leopard 2 buffel. (Bergingstank) van het 42ste, Charlie eagles. Hier tijdens oefening Rhinorecovery.

AfbeeldingLeopard 2 berger "Buffel" by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

In de greppel hebben ze een PRTL gedumpt die als bergingsobject dient. Deze zou later op de avond in het donker door het bergingsteam worden geborgen.
AfbeeldingLeopard 2 bergingstank KU-88-52 by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Bij Volkswagen zijn ze er jaloers op
AfbeeldingLeopard 2 bergingstank KU-88-52 Smoking! by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

AfbeeldingLeopard 2 berginstank (Buffel) by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr

Kleine meid heeft veel lol op de bergingstank.
AfbeeldingLeopard 2 "Buffel" by John vd B Landmachtfotografie, on Flickr
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Mooie serie hoor, heeft wel wat.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Dank je.
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar